Cayenne Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Vi skal ha noen venner over til middag på nyttårsaften og skal servere hjortestek. Noen som har noen gode forslag til litt spennende tilbehør/saus til hjortestek, og noen som kan gi meg tips til en varm forrett? Vi blir ikke så mange, så det gjør ikke noe om forretten krever litt arbeid
Idnar Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Tilbehør til steiken: Fløtegratinerte poteter , rosenkål, kokt (evt. smørdampet) gulrot, en god brun saus kokt på kraften fra kjøttet, rødvinsmarinerte pærer og tyttebærsyltetøy! Kanskje ikke det mest spennende og fancy, men en slager! Nå ble jeg sulten! Forrett: Hvitløksgratinert spekeskinke og reker
Nelly Pelly Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Hovedrett: Potetmos laget av ovnsbakt potet og hvitløk som moses sammen med masse smør, salt og pepper Evt en sopprisotto. Asparges surret i serranoskinke, drysset med parmesanost og stekt i ovnen. Flådde cherrytomater, rullet i salt og sukker, langstekt i ovnen. Løk, gulrot og sopp stekt sammen. En rødvinssaus. Forrett: Lag denne, men utelat flyndra, dvs kun kongekrabbe og sausen. En lettere måte å steke kongekrabben på er å klippe opp skallet på halve foten, fyll åpningen med hvitløk og smør. Stek i oven på 225grader i 5-12min (avhengig av str).http://pepperkverna.blogspot.com/2009/11/det-er-ikke-bare-hverdager.html .
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Er det ikke litt kræsj med fiskerett til forrett? Og vil ikke en sterkt krydret forrett,, eller en hvitløksbasert forrett utkonkurrere hovedretten, at man lammer smaksløkene?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Er det ikke litt kræsj med fiskerett til forrett? Og vil ikke en sterkt krydret forrett,, eller en hvitløksbasert forrett utkonkurrere hovedretten, at man lammer smaksløkene? Fisk foran kjøtt er jo helt riktig, ihvertfall etter gamle regler. Kongekrabbe før hjort høres nydelig ut.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Er det ikke litt kræsj med fiskerett til forrett? Og vil ikke en sterkt krydret forrett,, eller en hvitløksbasert forrett utkonkurrere hovedretten, at man lammer smaksløkene? Fisk foran kjøtt er jo helt riktig, ihvertfall etter gamle regler. Kongekrabbe før hjort høres nydelig ut. For å rense munnen mellom forrett og hovedrett går det jo an å servere en liten granité (for eksempel på champagne og mynte), ellers er hjort et smaksrikt kjøtt så det tåler en ganske smaksrik forrett også.
LineGourmet Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Vi skal ha noen venner over til middag på nyttårsaften og skal servere hjortestek. Noen som har noen gode forslag til litt spennende tilbehør/saus til hjortestek, og noen som kan gi meg tips til en varm forrett? Vi blir ikke så mange, så det gjør ikke noe om forretten krever litt arbeid Anbefaler ovnsbakte rotgrønnsaker (inkl potetene)som tilbehør, lett, veldig passende og lager seg selv. Lag portvinsaus! Det blir fabelaktig til Ellers så støtter jeg de andre som foreslår fisk eller skalldyr til forrett. Da kan du drikke hvitvin til forretten noe som er helt riktig før kjøtt og rødvin. Fra lett til tyngre liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå