Trixie52 Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Hei! Har i flere år hatt så lyst til å bli fosterhjem for barn som behøver det. Nå er barna våre blitt ungdommer og jeg kjenner at jeg begynner å få nok overskudd til det. Er det noen som har erfaringer med å bli/være fosterhjem? Eneste jeg vet (kjenner på meg) er at det er smart å styre unna unger rundt samme alder som mine egne da det kan bli sjalusi. Jeg lurer dessuten veldig på hvor mye de graver i fortiden under vurderingen Vi ble jo foreldre ganske unge og har vært mye på fest opp gjennom årene for å si det slik. Har aldri drukket når ungene har vært i huset men vi har hatt mye barnevakt (besteforeldre) når vi har vært på bytur i helgene. De siste årene har vi vært på fest ca tre-fire ganger i året så det har jo roet seg veldig da... Og blir vi fosterforeldre blir det nok enda mindre. Føler egentlig jeg er for ung til å slutte med småbarn men akkurat for gammel til å begynne helt på nytt med graviditet. Og så synes jeg det ville være så utrolig deilig å få gjort noe godt for en eller to små barn. Noen gode tips/råd? Har lest mye på http://www.fosterhjem.no men er ute etter personlige erfaringer.
Gjest Smaragd Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Hei! Har i flere år hatt så lyst til å bli fosterhjem for barn som behøver det. Nå er barna våre blitt ungdommer og jeg kjenner at jeg begynner å få nok overskudd til det. Er det noen som har erfaringer med å bli/være fosterhjem? Eneste jeg vet (kjenner på meg) er at det er smart å styre unna unger rundt samme alder som mine egne da det kan bli sjalusi. Jeg lurer dessuten veldig på hvor mye de graver i fortiden under vurderingen Vi ble jo foreldre ganske unge og har vært mye på fest opp gjennom årene for å si det slik. Har aldri drukket når ungene har vært i huset men vi har hatt mye barnevakt (besteforeldre) når vi har vært på bytur i helgene. De siste årene har vi vært på fest ca tre-fire ganger i året så det har jo roet seg veldig da... Og blir vi fosterforeldre blir det nok enda mindre. Føler egentlig jeg er for ung til å slutte med småbarn men akkurat for gammel til å begynne helt på nytt med graviditet. Og så synes jeg det ville være så utrolig deilig å få gjort noe godt for en eller to små barn. Noen gode tips/råd? Har lest mye på http://www.fosterhjem.no men er ute etter personlige erfaringer. Jeg har dessverre ingen erfaringer å gi deg, men om de går utifra hvor mye man fester og drikker, så er her mange rundtomkring som hadde blitt fratatt barna sine! Tror nok ikke du skal bekymre deg over det, om det er det verste de evt "har" på dere . Synes det er kjempefint du vil dette, det er en bra ting å gjøre! Lykke til!!!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Til deg over her som sier at men om de går utifra hvor mye man fester og drikker, så er her mange rundtomkring som hadde blitt fratatt barna sine! så vil jeg minne om at det er (skal i hvertfall være) en enorm forskjell på hva som er grunn til å ta barn hjemmefra og hva som ikke er greit for fosterforeldre. Som fosterforeldre skal man ikke bare være "gode nok" til at man ikke blir fratatt egne barn. Jeg er fostermor og har vært gjennom godkjenningsprosessen. Det kan godt hende de spør masse om fortida, men det viktigste er ikke at dere har vært prakteksemplarer av foreldre. Det viktigste er at dere har innsikt til å se hva som ikke har vært bra, at dere har vist evne og vilje til å endre på det. Selvinnsikt og empati (husk forskjellen på sympati og empati) er viktige egenskaper for fosterforeldre. Jeg vil anbefale dere å melde dere på et PRIDE-kurs, så får dere vite masse mer om hva som kreves og forventes av fosterforeldre før dere trenger å ta en avgjørelse på om dere faktisk vil dette.
nessi Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Enig med gjest over. Meld dere på et Pride-kurs, så finner dere ut om dette er noe for dere.
Gjest Smaragd Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 'Gjest' date='17.12.2009 (07:48) Til deg over her som sier at "men om de går utifra hvor mye man fester og drikker, så er her mange rundtomkring som hadde blitt fratatt barna sine!" så vil jeg minne om at det er (skal i hvertfall være) en enorm forskjell på hva som er grunn til å ta barn hjemmefra og hva som ikke er greit for fosterforeldre. Som fosterforeldre skal man ikke bare være "gode nok" til at man ikke blir fratatt egne barn. Nå snakker jeg av smertelig erfaring selv, med en forelder som er alkoholiker, men vi barna har bodd der til vi flyttet ut selv. Det var aldri vold eller sånt, men jammen har vi ofret MYE for denne forelderen som blandt annet kabbet klokken ti på julaften, og vi barna fikk lempet forelderen i seng, og vi satt igjen alene og spillte spill... Var på ferietur, der vi var så og si på selvstyr hver kveld i et ukjent land, og den eldste av oss var knappe 12 år... Men det ble folk av oss alle sammen, for vi var så heldige at H*n var et fantastisk menneske de gangene en ikke hadde drukket. At ingen fjernet oss fra dette livet, syns jeg egentlig er rart. Er glad for det i dag, på en måte, men alikevel lurer en jo på om h*n hadde skjerpet seg om der kom noen og tok barna for en stund.... Jeg har ingenting i mot at noen tar seg en fest i ny og ne, heller ikke om det skjer annenhver helg - så sant barna ikke er tilstede! Har ikke tall på hvor mange av denne forelderens fester jeg har vert tilstede på! (Sikkert rundt tyve, om jeg skal tippe...) Jeg fikk nå såklart ikke sove når de spillte, hoiet og sang inne i stua som lå vegg i vegg med mitt soverom, så jeg gikk nå inn jeg! Der fikk jeg vere en stund, så måtte jeg gå å legge meg igjen... sånn kunne skje tre-fire ganger de kveldene. Så viss forterforeldre da ikke kan ta seg en sju-åtte fester i løpet av året, der gjerne besteforeldre er sittere, så skjønner jeg ingentig jeg altså... Går da virkelig ikke utover de egenskapene man har som foreldre! Men igjen....flasker i hopetall på bordet har ingen barn godt av å oppleve! Det er forskjell på en øl/et glass vin til maten på julaften eller andre kvelder - og en sixpack, 2 aquavitt og flere cognac! Huff, kupper tråden din jeg nå TS.. Måtte bare få det ut.... Berømmer deg for å ville ta på deg barn som trenger det, og håper du får det til! Det er så mange fler enn man aner der ute som trenger det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå