Gå til innhold

jul med ex kona eller kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet
Velger to personer å bli kjærester, påtar de seg gjensidig forpliktelser overfor hverandre.

Jepp, og det gjør man for de barna man velger å få også. Og de forsvinner ikke selv om man får nye barn, eller ny kjæreste.

Selv så har ikke vi hatt store problemer med dette, men det var fordi jeg var veldig klar på forhånd hva den nye partneren måtte forberede seg på. Selvsagt var det ting jeg måtte "la gå" også, men enkelte ting (slik som julaften) var så viktig for meg at det hadde ikke blitt noe forhold mellom oss om h*n ikke hadde hatt forståelse for, og godtatt det.

Jeg tror nok begge parter må tenke gjennom dette på forhånd, og gi og ta. Det viktigste er at man snakker mye om det før man bestemmer seg for å ha et forhold. Mange er nok så nyforelsket at de tror det vil gå over eller løse seg etterhvert, i deres favør. Men hverdagen kommer til alle.

Gjest Gjest*Naixin
Skrevet

Barn har ikke vondere av at foreldrene er skilt på julaften enn de har ellers hver dag.

Et nytt forhold mellom to voksne mennesker kan få store utfordringer dersom en part blir nedprioritert i forhold til eks på grunn av en misforstått overbevisning om at gamle familietradisjoner skal holdes fast i, og denne dagen eller i noen tilfeller flere dager MÅ gjennomføres "av hensyn til barna".

Barna vil ikke ha større problemer med å skjønne at foreldre ikke tilbringer julen sammen, enn de har med å forstå at de må bo annenhver uke hos hver av dem.

Skrevet

Denne tråden her burde jo deles, stoppes, eller whatever. TS bestemte seg for å gå fra, hva er det dere fortsatt diskuterer i denne tåden da? MODERATOR, kan du fikse dette? :goodbye:

Skrevet

Nå gjelder jo temaet flere enn TS da. Mange i samme situasjon. Og det er vel ikke noe her som bryter noen regler?

• 7 måneder senere...
Gjest Soffi
Skrevet

Det er ingen enkel avgjørelse - , å gå inn i et forhold hvor det er barn fra før. Jeg har funnet en fantastisk mann, men dessverre ønsker jeg ikke å involvere meg i det daglige når det gjelder hans datter og hennes mor. Det er ut ifra min målestokk rent for mye :sjenert: . Da har en god løsning vært å beholde roen for alle våre barn. Bo hver for oss og se hverandre i hovedsak et par-tre dager hver 14. dag - uten barn. I tillegg har vi en ukes ferie i året - alle sammen. Jeg har ingen problemer med deres måte å omgås eller oppdra sitt barn på. Men jeg er ikke villig til å inngi meg i den delen av hans liv da det er på en helt annen bane enn hva jeg kan sette meg inn i. Vi har mange fine stunder og en dag er jo alle våre barn store. Da kan vi velge hverandre mer - målt i tid - om vi vil. Jeg har ikke dårlig tid. Jeg ser det faktisk som et privilegium. Å ha tid alene med egne barn. Selv om jeg savner i stor skala noen ganger!

Så en skryt til mange, mange gode stemødre og mange gode exer! Jeg kjenner flere jeg!!

PS! Jeg tror det er lett å mene det ene og det andre her inne, men det er ikke helt, helt ærlig det som kommer bestandig

Lykke til alle sammen. Både med og uten barn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva med min mann som har barn med to forskjellige damer?? Skal han feire jul annen hvert år med x-ene, eller kanskje tatt med seg den ene exen til den andre, mens jeg satt hjemme alene ;)?? Nei, herregud! Å si at man tar hensyn til barna begynner å gå ut på dato etter min mening. Barn er svært så tilpasningsdyktig, og stort sett er det de voksne som skaper problemene. Har man valgt å gå inn i et nytt forhold, så må også alle tidligere tradisjoner være brudt, sånn er det bare.. Tror nok de færreste godtar en sånn løsning ts, selv om det selvfølgelig finnes unntak her også..

AnonymBruker
Skrevet

Hva med min mann som har barn med to forskjellige damer?? Skal han feire jul annen hvert år med x-ene, eller kanskje tatt med seg den ene exen til den andre, mens jeg satt hjemme alene ;)?? Nei, herregud! Å si at man tar hensyn til barna begynner å gå ut på dato etter min mening. Barn er svært så tilpasningsdyktig, og stort sett er det de voksne som skaper problemene. Har man valgt å gå inn i et nytt forhold, så må også alle tidligere tradisjoner være brudt, sånn er det bare.. Tror nok de færreste godtar en sånn løsning ts, selv om det selvfølgelig finnes unntak her også..

Selv om dette ikke vil bli tatt godt i mot; helt enig. Grensen går et sted. Ta hensyn til barna er fint, men når hensynet skal trekkes svært langt vil nok det beste være å forbli alene til alle har flyttet ut og hensynet kan legges noe til side. Eller går ikke det? For da skal barnebarn ha samme beskyttelse???

Jeg er nok rett og slett ikke raus nok jeg...

Skrevet

Hei, veldig frustrert. Min kjæreste velger feire jul med sin ex.kone og ex.svigemor og 2 barn. Jeg har også barn og har de annet hver jul. Han sier han vil feire jul med ex kona resten av livet og julen er deres med deres barn. Jeg håper jo bare på at hun sier nei en dag, men inntil det vil jeg sitte alene hvert annen jul når jeg ikke har barn. Det er så vondt å vite han drar dit julaften og de er familie til 3dje juledag, da er det meg igjen.

HVORDAN VILLE DU HA FØLT DET?

Du kan prøve å støtte han og feire jul sammen med han, barna og x-kona?

Skrevet

Barn har ikke vondere av at foreldrene er skilt på julaften enn de har ellers hver dag.

Et nytt forhold mellom to voksne mennesker kan få store utfordringer dersom en part blir nedprioritert i forhold til eks på grunn av en misforstått overbevisning om at gamle familietradisjoner skal holdes fast i, og denne dagen eller i noen tilfeller flere dager MÅ gjennomføres "av hensyn til barna".

Barna vil ikke ha større problemer med å skjønne at foreldre ikke tilbringer julen sammen, enn de har med å forstå at de må bo annenhver uke hos hver av dem.

Merkelig da at det er mest selvmord, psykiske nedbrutte mennesker på dørene til psykratisk osv akkurat rundt høytidene...

Skrevet

Jeg blir dårlig i magen når jeg leser slikt. Jeg har vært sammen med min i et halvt år nå, vi har flyttet sammen og mitt og hans barn trives sammen. Jeg har forholdsvis god kontakt med hans eks, så vi har det helt greit. Men om han hadde valgt å dra til henne på julaften hadde det nok blitt månelyst! Jeg hadde rett og slett ikke godtatt det. Nå har ikke dette vært tema enda, er jo en liten stund igjen til jul, men jeg håper han er fornuftig nok til å ville være sammen med meg på julafta. Jeg skal ha datteren min, for jeg og hennes far har hatt henne annenhver jul siden vi skilte lag og det har fungert helt fint. Vi var single legge men likevel så var det unaturlig å feire julen sammen. Nei, julafta vil jeg ha sammen med min kjære!! Om hans eks velger å evt. være sammen med oss (hun har ny type, men han har ikke barn) så skal hun få lov til det, men jeg ser på huset vårt som et samlingsted ettersom både jeg og han har unger. Synes synd på alle som blir satt i en slik situasjon. Jeg hadde takket for meg!

Gjest Chickpea
Skrevet

Merkelig da at det er mest selvmord, psykiske nedbrutte mennesker på dørene til psykratisk osv akkurat rundt høytidene...

Og er de i 10-års alderen tror du? Er skilsmissebarn selv og mine foreldre feiret den første julen etter bruddet sammen, det eneste som det førte med seg var at jeg ble overbevist om at de skulle bli sammen igjen og ble følgelig veldig skuffet og lei når det ikke skjedde. Barn trenger klare signaler og å feire sammen "for barnas skyld" er etter min mening (og erfaring) en misforstått snillisme.

AnonymBruker
Skrevet

Og er de i 10-års alderen tror du? Er skilsmissebarn selv og mine foreldre feiret den første julen etter bruddet sammen, det eneste som det førte med seg var at jeg ble overbevist om at de skulle bli sammen igjen og ble følgelig veldig skuffet og lei når det ikke skjedde. Barn trenger klare signaler og å feire sammen "for barnas skyld" er etter min mening (og erfaring) en misforstått snillisme.

Helt enig, det er kunstig, rart og forvirrende med ekser som fortsetter å orge sammen. Bedre å sette punktum, gå hver sine veier og ha en ryddig samværsavtale. Det er tross alt ikke så mange år det er snakk om før barna er store, heldigvis. Ikke lett å være barn når foreldrene er utydelige og fomler rundt med dårlig samvittighet overfor avleggerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...