Gjest Gjest_Snart mamma_* Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har akkurat fått nytt skattekort, har vært i skatteklasse to fordi jeg for 10 år siden ble aleneforsørger. NÅ har jeg imidlertid blitt samboer og skal bli mamma igjen. Og her kommer det jeg synes er snodig med systemet vårt: Jeg mister skatteklasse to fra nyttår fordi jeg blir mamma i 2010, greit nok, og jeg mister dobbel barnetrygd fordi jeg er samboer med barnefar. Jeg får ikke noe bidrag fra min x mann og har aldri fått det til tross for at han har barnet annenhver helg, (jeg orker ikke klangle lenger). Men min nye mann har barn fra tidligere, og han går ikke ned i barnebidrag i det hele tatt, selv om jeg mister mine goder. Altså han skal "forsørge" oss, men får ingen fradrag... er det rettferdig? Jeg mister jo tross alt både skatteklasse to og ekstra barnetrygd for han jeg faktisk er aleneforsørger for... ja ja.. måtte bare få det ut en uke før jul:-) Snart mamma
Gjest Snart mamma igjen Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 En liten rettelse.. jeg har fått skattekort i klasse to, men skal ringe ligningskontoret og få nytt skattekort, ellers vil jeg få en klekkelig baksmell:-(
Gjest beatme Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har akkurat fått nytt skattekort, har vært i skatteklasse to fordi jeg for 10 år siden ble aleneforsørger. NÅ har jeg imidlertid blitt samboer og skal bli mamma igjen. Og her kommer det jeg synes er snodig med systemet vårt: Jeg mister skatteklasse to fra nyttår fordi jeg blir mamma i 2010, greit nok, og jeg mister dobbel barnetrygd fordi jeg er samboer med barnefar. Jeg får ikke noe bidrag fra min x mann og har aldri fått det til tross for at han har barnet annenhver helg, (jeg orker ikke klangle lenger). Men min nye mann har barn fra tidligere, og han går ikke ned i barnebidrag i det hele tatt, selv om jeg mister mine goder. Altså han skal "forsørge" oss, men får ingen fradrag... er det rettferdig? Jeg mister jo tross alt både skatteklasse to og ekstra barnetrygd for han jeg faktisk er aleneforsørger for... ja ja.. måtte bare få det ut en uke før jul:-) Snart mamma Man er ikke aleneforsørger når man har samboer. Skatteklasse 2 er beregnet på familier som har kun en inntekt. Hvorfor mener du han skal gå ned i bidrag? Dersom han er eneste i deres familie som jobber får han skatteklasse 2.
Gjest Venninne Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Jeg skjønner hva du mener, men dere som har peil, jeg har en venninne som har samboer, men han bor ikke der på papiret, ergo får hun alle goder som alenemor, og vet du hva Nav sier? Så lenge han har adresse et annet sted og betaler tv lisens der kan han ha adresse der selv om han ikke bor der?! høres merkelig ut spør du meg.
Gjest beatme Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Jeg skjønner hva du mener, men dere som har peil, jeg har en venninne som har samboer, men han bor ikke der på papiret, ergo får hun alle goder som alenemor, og vet du hva Nav sier? Så lenge han har adresse et annet sted og betaler tv lisens der kan han ha adresse der selv om han ikke bor der?! høres merkelig ut spør du meg. Er dette noe NAV går ut med offentlig eller er det bare noe en enkeltansatt sier?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har akkurat fått nytt skattekort, har vært i skatteklasse to fordi jeg for 10 år siden ble aleneforsørger. NÅ har jeg imidlertid blitt samboer og skal bli mamma igjen. Og her kommer det jeg synes er snodig med systemet vårt: Jeg mister skatteklasse to fra nyttår fordi jeg blir mamma i 2010, greit nok, og jeg mister dobbel barnetrygd fordi jeg er samboer med barnefar. Jeg får ikke noe bidrag fra min x mann og har aldri fått det til tross for at han har barnet annenhver helg, (jeg orker ikke klangle lenger). Men min nye mann har barn fra tidligere, og han går ikke ned i barnebidrag i det hele tatt, selv om jeg mister mine goder. Altså han skal "forsørge" oss, men får ingen fradrag... er det rettferdig? Jeg mister jo tross alt både skatteklasse to og ekstra barnetrygd for han jeg faktisk er aleneforsørger for... ja ja.. måtte bare få det ut en uke før jul:-) Snart mamma Skatteklasse 2 og den ekstra barnetrygden sparer du garantert inn når du deler utgiftene dine med en annen voksen. De er jo ment som ekstra for de med kun en inntekt. Om han går ned i bidrag kommer helt an på om han har god eller dårlig bidragsevne. Har han dårlig så kan den gå ned, men ikke ellers. Og hvorfor skal det gå utover hans barn fra før at dere får barn sammen? Om du ikke tjener for mye har du sikkert forskuddsbidrag også.
Draum Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Det handler jo ikke om at han skal forsørge deg og ditt særkullsbarn, men om at dine utgifter til livsopphold går ned når du deler dem med et annet voksent menneske.
Gjest Turi Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har akkurat fått nytt skattekort, har vært i skatteklasse to fordi jeg for 10 år siden ble aleneforsørger. NÅ har jeg imidlertid blitt samboer og skal bli mamma igjen. Og her kommer det jeg synes er snodig med systemet vårt: Jeg mister skatteklasse to fra nyttår fordi jeg blir mamma i 2010, greit nok, og jeg mister dobbel barnetrygd fordi jeg er samboer med barnefar. Jeg får ikke noe bidrag fra min x mann og har aldri fått det til tross for at han har barnet annenhver helg, (jeg orker ikke klangle lenger). Men min nye mann har barn fra tidligere, og han går ikke ned i barnebidrag i det hele tatt, selv om jeg mister mine goder. Altså han skal "forsørge" oss, men får ingen fradrag... er det rettferdig? Jeg mister jo tross alt både skatteklasse to og ekstra barnetrygd for han jeg faktisk er aleneforsørger for... ja ja.. måtte bare få det ut en uke før jul:-) Snart mamma Du trenger da ikke krangle om bidrag. Overlat det til Nav. De andre godene mister du, men bidrag fra far har du krav på. Det at du kommer i skatteklasse 1, mister den ekstra barnetrygden gjør at du får lavere inntekt ved beregning av bidrag. Ergo så kan det føre til at faren til det første barnet må betale litt mer i bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Du trenger da ikke krangle om bidrag. Overlat det til Nav. De andre godene mister du, men bidrag fra far har du krav på. Det at du kommer i skatteklasse 1, mister den ekstra barnetrygden gjør at du får lavere inntekt ved beregning av bidrag. Ergo så kan det føre til at faren til det første barnet må betale litt mer i bidrag. Hun har ikke krav på bidrag hvis faren har lav inntekt, og hun har for høy inntekt til å få bidragsforskudd fra staten.
Gjest White lady utlogget Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Jeg skjønner hva du mener, men dere som har peil, jeg har en venninne som har samboer, men han bor ikke der på papiret, ergo får hun alle goder som alenemor, og vet du hva Nav sier? Så lenge han har adresse et annet sted og betaler tv lisens der kan han ha adresse der selv om han ikke bor der?! høres merkelig ut spør du meg. Det der er så frekt!! Har også ei venninne som levde slik en liten periode...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå