Gå til innhold

Julenek

LadyB

Anbefalte innlegg

Hvert år kjøper vi julenek til fuglene og henger ved trappa opp mot døra. Men det virker ikke som fuglene egentlig liker det, de velger alltid frøene vi legger ut fremfor neket. Har andre denne erfaringen eller er det bare vi som henger det på feil sted?

Kommer nok til å fortsette å kjøpe julenek uansett, for jeg synes det er så fin pynt, men hadde vært enda koseligere med noen fugler i det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fuglene er nok som oss. De tar det som er lettest først. Blir det skikkelig kaldt og du bare setter ut et nek så plukker de nok frøene derfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har observert det samme som deg. Men det skyldes nok at fugleautomaten er plassert lenger ut fra huset i trærne, mens neket er festet på verandaen. De føler seg tryggere i trærne. I trærne mates de med solsikkefrø og meiseboller. Har jeg hatt viltfrøblanding så har de stort sett plukket ut solsikkefrøene, så det er tydeligvis det de liker. Det er mest meiser hos oss, men jeg tror de som har spist av neket er mer av en gulgrønn type (dårlig på navn :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglenek er ofte av dårlig kvalitet. Bla. spiser ikke fugler av nek som har ligget i plast. Jeg mener det er en slags sopp i dem da.

Får du julenek av god kvalitet spiser de opp disse også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julenekene jeg henger opp bak i hagen sammen med den andre fuglematen blir fort oppspist, mens de jeg har foran huset, der det er mye mer åpent ikke blir spist før det kommer grønnfinkflokker i slutten av feb/mars. Det samme skjer hvert år.

Endret av nessi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKei, ja det har nok noe med beliggenheten å gjøre, i tillegg til at de får så mange alternativer! Hmm... kanskje jeg skal være ondskapsfull og ta inn all annen mat, slik at de blir tvunget til å gå over til neket? :idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar mykt smør og smører på neket før jeg binder det opp.Fuglene angriper det nærmest, er s¨ååå livlig!! har 3-4 nek gjennom vinteren, de får ikke nok. De er glad i talg/fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mykt smør og smører på neket før jeg binder det opp.Fuglene angriper det nærmest, er s¨ååå livlig!! har 3-4 nek gjennom vinteren, de får ikke nok. De er glad i talg/fett :)

Høres ut som en lur idé! Men er det sunt for dem da? Hørtes litt mektig ut for sånne småfugler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Høres ut som en lur idé! Men er det sunt for dem da? Hørtes litt mektig ut for sånne småfugler!

Meiseboller og sånn inneholder jo enda mer fett, så tror ikke det skal være noen fare. :)

Forøvrig så stemmer det at fuglene ikke spiser av nek som har vært pakket i plast. Få tak i noen nek som ikke har vært dekket av plast, så spiser de nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

Småfugler får aldri for mye fett. De trenger det for å holde varmen, for å smelte snø til drikkevann og til å holde liv i seg gjennom vinteren. Får de for lett tilgang til mat er det noen som plukker med seg frø for å gjemme i sprekker i barken på trærne. Der kan de finne igjen maten senere, når det er dårligere tilgang på mat.

Husk likevel at hvis du begynner å fore fugl på vinteren bør du fortsette helt til det våres. Fuglene er ikke flinke til å finne nye foringssteder hvis de først har blitt vant til ett sted, og kan sulte ihjel mens de venter på deg.

Småfuglene spiser alltid først den maten som gir mest energi i forhold til innsatsen. Har du både julenek og solsikkefrø, vinner solsikkefrøene. Her ble de degradert da jeg hengte ut noe peanøtter, som er enda fetere og ikke har skall. Meiseboller eller annet fett er fin mat til meis, men ikke alle småfugler spiser det. Heng også ut noe frø, og gjerne smuler av feks julekaker eller annen fet bakst. Pass på å ikke gi fuglene salt eller krydret mat, det er direkte skadelig. Kjøp altså usaltede peanøtter beregnet til småfugler fra feks plantasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...