Gå til innhold

Kjøp av hus


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi har ett sprørsmål, hva er egentlig vanlig,

kjøper folk hus FØR de har solgt leilighet/hus de eier fra før.

Vi har funne drømmehuset men har ikke fått solgt leiligheten, hva gjør vi nå?

Det virker som alle forventer at vi kjøper først og så selger, vi er ikke sikkre vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bygget huset vårt og ventet selvfølgelig med salg til vi visste at vi kunne flytte inn!

Men jeg vil anbefale dere å gjøre det samme når dere skal kjøpe ferdige hus også. Det er forferdelig slitsomt å ikke har et sted å bo hvis man ikke får tak i hus.

Det kommer også an på om det er forkjøpsrett på leiligheten.

Vet at det kan ordnes slik at kjøperen overtar når dere flytter ut (en slags avtale), men da er det fare for å få en dårligere pris på leiligheten.

Hør med banken deres om dere kan kjøpe før dere selger. Dette er ganske dyrt, men verd det!!!

En annen mulighet er jo å bo hos foreldre e.l. i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte før jeg solgte. Grunnen var at det var veldig lite til salgs der jeg ville flytte og som var i en prisklasse jeg kunne makte. Jeg undertegnet kjøpekontrakten i mars og rett etter påske la jeg leiligheten ut til salgs. Jeg visste at jeg kunne klare å sitte med stort lån og to husleier noen måneder, men jeg var litt nervøs må jeg innrømme. Første uka var det 4 andre like leiligheter til salgs, og den andre uka 9 stk. Jeg sjekket de ut på nettet og fant ut hvor min leilighet sto i forhold. Det gikk helt greit. Solgte i løpet av 14 dager.

Du må vurdere hvor lettsolgt din leilighet er, samt hvor avhengig du er av salgssummen. Jeg visste at jeg måtte ha 20.000 under prisantydning for at mitt regnestykke skulle gå i hop. I mai kan jeg nyte mitt kirsebærtre i egen hage icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei takk for svar,

tror leiligheten er lett å selge, har funnet

drømmehuset og ett billig i tilleg,

vi kan greie å sitte med to lån faktisk noen måneder så nå har vi da lagt inn bud,

spennende icon_biggrin.gif men ja veldig skummelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte først og solgte etterpå. Trodde faktisk ikke at vi skulle få tilslaget, så vi hadde ikke begynt å tenke på å legge leiligheten vår ut for salg. Men det gikk fort og greit, og vi solgte før siste visning.

Vi passet på å sette overtakelses-dato på den gamle leiligheten til 3 uker etter at vi overtok den nye.

Da kunne vi bo i den gamle mens vi pusset opp i den nye. Det gikk strålende icon_smile.gif

Banken var også veldig greie, og hjalp med mellomfinansiering.

....men dette var i Oslo da der det er lett å få solgt til en god pris. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husk at lånet ikke begynner å løpe før etter at dere har overtatt huset - så forelå en overtagelsesdato som ligger litt fram i tid!

Lurt er det også å kontakte megler for å gjøre leiligheten klar for salg (innhente opplysninger, ta bilder, lage salgsoppgave osv) mens dere selv leter og legger inn bud. Da slipper dere at det går bort 3 uker på å klargjøre leilghete for salg når dere endelig har funnet noe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for mange gode svar,

nå har vi da gjort DET!!!

vi har fått drømmehuset, og til en vanvittig god pris, leiligheten er nå til salgs og vi er veldig optimistiske,

tusen takk for hjelpen, Juli er vi eiere av ett rødt koselig hus, med hvite kanter, vi har da egen hage, port, gjerde, terasse, fint kjøkken, 3 soverrom, sukk.

Veldige glade nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

vel.det sier jo seg selv at det er logisk!

først må jo dere ha et sted å bo før dere kan selge.....skal dere selge først så leve på gaten tils dere har fått kjøpt.(humoristisk ment)

kjøp så selg.hilsen en som har kjøpt og solgt hus 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk kloke kvinner,

vi har nå kjøpt og solgt.

icon_biggrin.gif det gikk jo fint jo!

lykkelig og glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...