Gå til innhold

Julaften, julekveld, juledag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor heter det julaften, mens alt annet med jul heter jule... - julekveld og juledag, julegave o.s.v.?

Gjest Eurodice
Skrevet
Hvorfor heter det julaften, mens alt annet med jul heter jule... - julekveld og juledag, julegave o.s.v.?

Denne "e"-en kalles fugevokal, og grunnen til at man skriver julaften (og tilsvarende ord), er for å unngå det som kalles vokalsammenstøt.

Skrevet

Wow! Du er den første som har kunnet gi en forklaring. Alle andre jeg har spurt (er ikke norsk) har blitt meg svar skyldig :)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Wow! Du er den første som har kunnet gi en forklaring. Alle andre jeg har spurt (er ikke norsk) har blitt meg svar skyldig :)

Så fint at jeg kunne hjelpe deg, da! :) Du skriver perfekt norsk.

Endret av Belladonna
Gjest Eurodice
Skrevet
Tusen takk :)

Jeg tenkte ikke på å skrive at fuge brukt i språksammenheng, betyr sammenføyning (av flere ord), men det skjønte du sikkert. :) Det er jo også et musikalsk begrep.

Skrevet
Jeg tenkte ikke på å skrive at fuge brukt i språksammenheng, betyr sammenføyning (av flere ord), men det skjønte du sikkert. :) Det er jo også et musikalsk begrep.
Jeg så for meg fliser som ord og vokalen som fuge, så nå husker jeg forklaringen og kan sikkert briljere med den i en eller annen anledning :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...