Gjest TS Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Hei. Jeg og samboer var i banken for å søke om lån til hus, der vi bor nå er det bare han som eier. Da vi var i banken fikk jeg ikke inntrykk av at det ikke var noe problem at jeg var kun engasjert gjennom vikarbyrå så lenge han er fast ansatt (er ikke vikar, men har kontrakter som forlenges, og har jobbet samme sted i over to år), men når vi fikk svar fikk vi beskjed om at jeg ikke kunne stå som medlåntager fordi jeg ikke var fast ansatt og derfor ikke hadde forutsigbar nok inntekt. Vi får høyt nok lån, men er utrolig kjedelig for meg da, som ikke kan stå på lånet og betaler på det, men ikke får de godene det gir skattemessig osv. Forstår jo banken også, men er dette noe alle banker opererer med? Dette var DnbNor. Har vært medlåntager i DnbNor tidligere, og da var jeg bare ringevikar/student, mens han var fast ansatt..
Hanselot Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Har hørt den før, men i mitt tilfelle gikk det greit tilslutt fordi jeg kunne bevise at jeg skulle over i fast stilling ved en bestemt dato. Hadde det ikke vært for det så hadde det ikke gått i følge banken min.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Drit i hva banken sier og om du står som medlånetaker. Det er hva du og din samboer er enig om som teller både i forhold til skatt og hvem som eier huset. Stå som eiere av huset kan dere begge to, pass bare på at du også kommer med Du og din samboer skriver en avtale dere imellom, bruk gjerne advokat, som fordeler gjelden ihht hva dere betaler. Denne sender du med selvangivelsen og du får fradrag for din del Og nei ikke alle banker er like sære som deres bank.
Gjest Glør Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 De bankene jeg har snakket med har sagt at det kommer an på. De vurderer det ut fra hvor lenge du har jobbet, og hva avtalen videre er. Når du har hatt samme vikarbyrå og oppdrag i to år er mitt inntrykk at noen banker vil godta det. Snakk med 2-3 banker til, og hør hva de sier.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Takk for svar, har ringt rundt til noen andre banker nå, og de jeg fikk snakket ordentlig med var ikke negative til at jeg bare var ansatt gjennom vikarbyrå så lenge jeg ikke skal stå som hovedlåntager, så da blir det nok en annen bank i stedet
Gjest Gjest_annika_* Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Jeg fikk være hovedlånetaker i postbanken med vikariat, men jeg går ut ifra at det var fordi samboer som medlånetaker hadde stabil og høy inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Når vi søkte om lån fikk jeg være medlåntager uten å ha jobb en gang, så dette høres ut som det er veldig forskjellig fra bank til bank, ja.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Merkelig. Jeg står som hovedlånetaker på huset vårt, slik at vi fikk benyttet førstehjemslån. Da vi tok opp lånet var jeg student, med en vikarjobb på si. Dette er også DnB Nor. Dette var for et par år siden.
talin Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Merkelig. Jeg står som hovedlånetaker på huset vårt, slik at vi fikk benyttet førstehjemslån. Da vi tok opp lånet var jeg student, med en vikarjobb på si. Dette er også DnB Nor. Dette var for et par år siden. Nei, det er ikke merkelig. Du var trolig student før 2008.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå