Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Vi var i Tyrkia i august, da ble vi fortalt at det var 50 grader, i skyggen. Går det an? Eller har vi misforstått? Vi var der den varmeste dagen i hele år. Men er det fysisk mulig at det kan bli 50 grader i skyggen i Tyrkia? Eller måtte det ha vært i sola?
Miko Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Det går an. Og er nok heller ikke helt uvanlig med noen slike dager i løpet av sommeren i Tyrkia (og andre steder). Behagelig er det ikke...
Gjest Gjest_katchina_* Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Det stemmer nok det Var i Alanya i slutten av juli og da hadde vi, stor sett, 45-47 grader i skyggen. Ble litt for varmt Dro tilbake i september og da lå det på 32-33 og det var behagelig temperatur. Reiser tilbake i juni 2010 for 6. gang De mest behagelige månedene der nede er, etter min mening, juni og september.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Har feriert i mange år i tyrkia. har leilighet der. ser at mange har temperatur måleren i solen og skryter av at det er 45 gr i skyggen.. hos meg som har den i skyggen er det 35 gr.,
Gjest SmallTalk Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Det er ikke usannsynlig, nei. Første gangen jeg var i Tyrkia (i midten av september), så var det 40 grader i skyggen.
Anglofil Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 Det går an ja, jeg har selv opplevd det, da i juli. Da jeg var i Spania for noen år siden ble det satt varmerekord der vi var, og det var 58 grader i skyggen. Så ja, det går an. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Det går an ja, jeg har selv opplevd det, da i juli. Da jeg var i Spania for noen år siden ble det satt varmerekord der vi var, og det var 58 grader i skyggen. Så ja, det går an. Mvh Yvonne 58 grader i skyggen i spania? Tvilsomt. 58 grader er det høyeste sonm noensinne har blitt målt noe sted, i Libya i 1922.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Verdens varmerekorder Sted Temp Høyde (moh.) Dato Afrika 57,7 El Azizia, Libya 111,8 13. sept. 1922 Nord-Amerika 56,7 Death Valley, California -54,3 10. juli 1913 Asia 53,9 Tirat Tsvi, Israel -220,1 21. juni 1942 Australia 53,3 Cloncurry, Queensland 189,6 16. jan. 1889 Europa 50,0 Sevilla, Spania 7,9 4. aug. 1881 Sør-Amerika 48,9 Rivadavia, Argentina 206 11. des. 1905 Oseania 42,2 Tuguegarao, Filippinene 22 29. april 1912 Antarktis 15 Vanda Station, Scott Coast 14,9 5. jan. 1974
Anglofil Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 (endret) 58 grader i skyggen i spania? Tvilsomt. 58 grader er det høyeste sonm noensinne har blitt målt noe sted, i Libya i 1922. Jo, faktisk er det sant. Selv mener jeg bestemt å huske at det sto 58 grader på gradestokkene i byen, men det er klart, et par graders forskjell kan det ha vært. Uansett, Spania kan bli svært varmt det, spesielt i innlandet, der det er ørken. Selv oppholdt jeg meg den gang i Sevilla. Ikke at det er så veldig utvilsomt heller, strengt tatt ligger ikke Spania, spesielt ikke de sørlige deler av Spania, langt unna Afrika og Libya. Jeg fant forresten dette på Wikipedia, fra det året jeg var der; There is a non-accredited record by the National Institute of Meteorology which is 47.2 °C (117 °F) on 1 August during the 2003 heat wave, according to a weather station (83910 LEZL) located in the southern part of Seville Airport, near the abandoned military zone. This temperature would be one of the highest ever recorded in Spain and Europe after the 48.0°C recorded in Elefsis, Greece on 10/07/1977. Jeg var der da sent i juli. Så jo, jeg har rett. Mvh Yvonne Endret 18. desember 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #10 Skrevet 18. desember 2009 Jo, faktisk er det sant. Selv mener jeg bestemt å huske at det sto 58 grader på gradestokkene i byen, men det er klart, et par graders forskjell kan det ha vært. Uansett, Spania kan bli svært varmt det, spesielt i innlandet, der det er ørken. Selv oppholdt jeg meg den gang i Sevilla. Ikke at det er så veldig utvilsomt heller, strengt tatt ligger ikke Spania, spesielt ikke de sørlige deler av Spania, langt unna Afrika og Libya. Jeg fant forresten dette på Wikipedia, fra det året jeg var der; Jeg var der da sent i juli. Så jo, jeg har rett. Mvh Yvonne Det du linker til sier jo 47,2 grader da, og ikke 58
Anglofil Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 (endret) Det du linker til sier jo 47,2 grader da, og ikke 58 Ja, det gjør jo *den* store forskjellen. Mvh Yvonne Endret 18. desember 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Ja, det gjør jo *den* store forskjellen. Mvh Yvonne Ja, det er jo over ti grader forskjell!
Anglofil Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 Ja, det er jo over ti grader forskjell! Beklager, my bad, jeg leste 57 og ikke 47. Uansett, det understreker uansett det faktum at det kan bli rimelig varmt der - OG, hva vet vel vi om hva som ikke er rapportert? Jeg husker hva jeg så, og jeg har til og med bilde av gradestokken et eller annet sted. Hmm, tror jeg skal finne det fram som bevis. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Hmm, tror jeg skal finne det fram som bevis. Du bør nok det ja, hvis du ønsker å ha et snev av troverdighet i behold. Det nesten så jeg tror du ljuger.
Anglofil Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 (endret) Du bør nok det ja, hvis du ønsker å ha et snev av troverdighet i behold. Det nesten så jeg tror du ljuger. Vel, hva du tror bryr meg strengt tatt ikke så mye når sant skal sies. Tenk litt logisk: hvis det er rapportert 58 grader i Libya, så tror du det ikke går an andre steder? Selvsagt gjør dét det, tenk bare over hvor mange steder her i verden som blir underapportert, og hvor mange land som ikke engang har ordentlig infrastruktur. Uansett, i Spania, hvor deler av landet ligger temmelig nærme Afrika, et kontinent som er kjent for sin varme, er det faktisk store deler ørken, og du tror de har værstasjoner over hver minste bit av landet? Selvsagt ikke, det har man ikke engang i Norge. Man hører at det er -5 på Tryvann, når det i realiteten er 0 grader i sentrum av Oslo. Ergo, det kan variere mye fra målestasjonene til den faktisk temperatur. Mvh Yvonne Endret 19. desember 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #16 Skrevet 20. desember 2009 Man hører at det er -5 på Tryvann, når det i realiteten er 0 grader i sentrum av Oslo. Ergo, det kanvariere mye fra målestasjonene til den faktisk temperatur. He-He.....så du mener at målestasjonene ikke er faktisk temperatur?
Anglofil Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 (endret) He-He.....så du mener at målestasjonene ikke er faktisk temperatur? Selvfølgelig, akkurat på det stedet, men det er ikke nødvendigvis den faktiske temperaturen for resten av området/byen, i dette tilfellet resten av Oslo - og det er dét jeg vil fram til. Som de fleste vet, ihvertfall de av oss som kommer fra Oslo, så ligger Tryvann høyere opp enn f.eks de som bor nede i Oslo-gryta, ergo er det ikke nødvendigvis riktig temperatur for hele Oslo som sådan. Mvh Yvonne Endret 20. desember 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #18 Skrevet 25. desember 2009 Vi var i Tyrkia i august, da ble vi fortalt at det var 50 grader, i skyggen. Går det an? Eller har vi misforstått? Vi var der den varmeste dagen i hele år. Men er det fysisk mulig at det kan bli 50 grader i skyggen i Tyrkia? Eller måtte det ha vært i sola? Det stemmer nok ikke. I år var det varmeste stedet i Tyrkia i grenseområdene mot Irak og Syria hvor det ble målt 48 grader.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #19 Skrevet 25. desember 2009 Beklager, my bad, jeg leste 57 og ikke 47. Uansett, det understreker uansett det faktum at det kan bli rimelig varmt der - OG, hva vet vel vi om hva som ikke er rapportert? Jeg husker hva jeg så, og jeg har til og med bilde av gradestokken et eller annet sted. Hmm, tror jeg skal finne det fram som bevis. Mvh Yvonne Gradestokken er ikke tilstrekkelig, gradestokker har ofte svært store feilmarginer, samtidig som de ikke er plassert på et egnet sted. offisielle målinger er det eneste sammenligningsgrunnlaget.
Anglofil Skrevet 25. desember 2009 #20 Skrevet 25. desember 2009 Gradestokken er ikke tilstrekkelig, gradestokker har ofte svært store feilmarginer, samtidig som de ikke er plassert på et egnet sted. offisielle målinger er det eneste sammenligningsgrunnlaget. Selvsagt, men det betyr også at det er rom for store variasjoner som ikke blir fanget opp av de offisielle målingene og at disse målingene ikke nødvendigvis forteller hele sannheten, de gir dog en indikasjon. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå