Gå til innhold

materielle regler og avskjed

L@dy

Anbefalte innlegg

Noen kloke hoder her inne som kan noe om materielle og saksbehandlingsregler? Holder fortsatt på med oppgave i arbeidsrett og ser jeg bør skrive noe om materielle regler / saksbehandlingsregler. Men jeg synest det er litt vanskelig med helt å få dreisen på hva materielle regler er. ;)

Er en teorioppgave om vilkårene og virkningen for å avskjedige en arbeidstaker.

Definisjon:

materielle regler: om de egentlige rettighetene og pliktene f.eks. i et arbeidsforhold, f.eks. om retten til ferie

saksbehandlingsregler: regler om framgangsmåte, slik som ved oppsigelser

Men nå tenker jeg, kan en si at vilkårene for avskjed er materielle regler, mens virkningen vil være saksbehandlingsregler ?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen kloke hoder her inne som kan noe om materielle og saksbehandlingsregler? Holder fortsatt på med oppgave i arbeidsrett og ser jeg bør skrive noe om materielle regler / saksbehandlingsregler. Men jeg synest det er litt vanskelig med helt å få dreisen på hva materielle regler er. ;)

Er en teorioppgave om vilkårene og virkningen for å avskjedige en arbeidstaker.

Definisjon:

materielle regler: om de egentlige rettighetene og pliktene f.eks. i et arbeidsforhold, f.eks. om retten til ferie

saksbehandlingsregler: regler om framgangsmåte, slik som ved oppsigelser

Men nå tenker jeg, kan en si at vilkårene for avskjed er materielle regler, mens virkningen vil være saksbehandlingsregler ?

Takk! :)

Hmm, tror du må tenke litt annerledes her.

Jeg er forresten ikke vant til å snakke om saksbehandlingsregler, men om prosessuelle regler, men det er nok det samme. Din tilknytning mellom hhv. vilkår/materielle regler og virkning/prosessuelle regler, skjønner jeg dog ikke. Både vilkår og virkning hører til de materielle reglene - men også de prosessuelle må være oppfylt for å kunne foreta en lovemessig avskjedigelse.

Jeg ville heller forklart sammenhengen mellom materielle regler og prosessuelle regler/saksbehandlingsregler slik at de materielle gir plikter og rettigheter, mens de prosessuelle forteller hvordan du skal gå frem i disse tilfellene - dette har du jo forsåvidt også skrevet selv i dine definisjoner. Det er derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor du skal knytte vilkår og virkning til hvert sitt av disse to begrepene.

Vilkåret for avskjed står jo i aml. § 15-14 første ledd - nemlig at arbeidstaker har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Virkningen er øyeblikkelig fratreden - herunder ligger blant annet at vedkommende arbeidstaker øyeblikkelig mister alle rettigheter, inkludert blant annet lønn, frynsegoder og rett til å oppholde seg på arbeidsplassen/utføre arbeid. Dette må jo selvfølgelig utdypes i din teorioppgave.

De prosessuelle reglene står i resten av § 15-14, herunder ved henvisningen til §§ 15-1 og 15-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor du skal knytte vilkår og virkning til hvert sitt av disse to begrepene.

Vilkåret for avskjed står jo i aml. § 15-14 første ledd - nemlig at arbeidstaker har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Virkningen er øyeblikkelig fratreden - herunder ligger blant annet at vedkommende arbeidstaker øyeblikkelig mister alle rettigheter, inkludert blant annet lønn, frynsegoder og rett til å oppholde seg på arbeidsplassen/utføre arbeid. Dette må jo selvfølgelig utdypes i din teorioppgave.

De prosessuelle reglene står i resten av § 15-14, herunder ved henvisningen til §§ 15-1 og 15-4.

Hei!

Takk for tilbakemelding. Jeg ser nå når jeg leser det jeg skrev at jeg var litt på jordet, derfor ville jeg knytte vilkår og virknig til hvert av de begrepene. Men jeg har fått sortert tankene litt mer og tror jeg har kommet på mer riktig spor. Og det hjalp også veldig å lese dine vurderinger. :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...