Wildrose Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Min datter og jeg bor i huset som min mann og jeg kjøpte sammen. Vi er nå separert, men vi har ikke ordnet noe avtale på huset. Vi står altså begge som ansvarlig for boliglånet. Meningen er jo at jeg skal ta over lånet, eller mer trolig forsøke å få lån igjennom husbanken, fordi jeg får ikke den lånesummen i vanlig bank. Min x-man driver eget firma og til tider er det problemmer med å betale skatt etc i tide. Staten kommer fort på banen og jeg er nå livredd for at de kan ta huset! Han eier jo halvparten, men det gjør jo jeg også. Kan staten kreve hans del av boligen solgt? Nå som vi er separert? Hva kan jeg gjøre på billigst måte, for å sikre meg at dette ikke kan skje? Noen råd, tips. Håper på¨noen gode råd! Tusen takk for at du tar deg tid til å svare!
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Du må vel kjøpe ut mannen din? Det er vel først ved formell skillsmisse at man gjør opp felleseie og sånn. Og inntil da så eier dere huset sammen.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Ja, de kan ta pant i hans halvdel, og begjære den tvangssolgt. Men det er utrolig vanskelig å selge et halvt hus! ;-)Dersom de beslutter tvangsauksjon kan du møte opp og gi et skambud. Ellers må de begjære tvangsoppløsning av sameiet, og da har du forkjøpsrett. Boliglånet dere har fra før av har bedre prioritet enn utleggspant som evt kan komme, så deres fellesgjeld (antar jeg) må innfris av først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå