AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #161 Skrevet 3. desember 2010 Skal man ikke få lov til å feire jul selv om man ikke er kristen? Juletiden er for meg - familietid. Ikke noen hylling av en gud eller mann. Slev om symbolene er hedenske og kristne eller begge deler - så er vel det ikke det som spiller noen rolle? Poenget er jo at jul feires av de fleste pga. tradisjon knyttet til familien, ikke pga. en gud eller mann. Noen feirer pga. det, mens andre gjør ikke det...
Gjest Caylee Skrevet 3. desember 2010 #162 Skrevet 3. desember 2010 Nåja, jeg vil vel ikke påstå at nissen i Norge bare har sitt utspring i den Kristne helgenen. Vi har tross alt en lang og god tradisjon for fjøsnisser her i landet, og man skal ikke lenger tilbake enn mine besteforeldres ungdomsdager før tradisjonene rundt fjøsnissen ble tatt på alvor. La oss si det sånn, det var ikke bare grøten på julaften som var obligatorisk for å holde nissen i godt humør Julen har lenge vært en kristen tradisjon, men allikevel er det så mange elementer som er blandet inn i den, at jeg ikke helt ser problemet med at noen ønsker å feire jul for å ha en fest midtvinters. Selv feirer jeg den datoen sola snur for meg selv, slik jeg gjør det ved sommersolverv og vår/høstjevndøgn. Men jeg er fortsatt med på feiringen hos mine foreldre i Jula, og feirer på ders måte for å glede dem. Og fordi jeg selv synes det er hyggelig at hele familien samles. Vi kunne selvfølgelig gjort det på et helt annet tidspunkt i mørketida, men nå er det nå engang slik at det er i jula vi har fri og kan ta oss tid til å gjøre det. Nå snakka jeg om selveste julenissen da
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. desember 2010 #163 Skrevet 3. desember 2010 Nå snakka jeg om selveste julenissen da Sant nok, men der jeg kommer fra er det mange som blander. Og nissedrakta ligner ofte mer på fjøsnissen enn cola-nissen, selvom de kommer med gaver på julaften. Er det rart man blir forvirra
viren Skrevet 3. desember 2010 #164 Skrevet 3. desember 2010 Vi feirer at det går mot lysere tider, med masse stearinlys, god mat og drikke, og viktigst: familiehygge. Vår jul har ingen ting med de kristnes jul og Jesus fødsel å gjøre, vi har ingen julekrybber eller engler, går ikke i kirken og hører ikke på kristne julesanger. Det er ingen andres sak hvordan vi feirer vår høytid, og det er meg revnende likegyldig om noen skulle mene at det er "krampeaktig og patetisk". Om vi så hadde valgt å fylle huset med engler fra gulv til tak fordi vi syntes de var pene, så hadde det fremdeles ikke vært noen andres sak. Jeg synes det er pussig at noen reagerer på at julefeiringen er så pass lik for mange som den er, det er da ikke noe nytt at kulturer eller religioner låner fra hverandre - det skjer hele tiden, enten det gjelder Jul, Thanksgiving, Halloween, ulike typer matretter eller klær. Get over it.
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #165 Skrevet 3. desember 2010 Nå snakka jeg om selveste julenissen da Er det ikke en annen historie om at julenissen stammer fra en tysk barnelegende? At julenissen var en slem og ondskapsfull skapning som straffet alle slemme barn, men opp gjennom årene så ble han snill og til den julenissen man kjenner i dag?
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #166 Skrevet 3. desember 2010 Det er helt greit å pynte med engler og synge/høre på sanger om jesusbarnet i jula - men å nevne Gud når man synger for maten i barnehagen, det skal man ikke ha noe av! Edit: PS, jeg har ikke lest tråden i det hele tatt. Ville bare skyte inn en kanskje litt usaklig og generaliserende setning Ja merkelig det der. Men så når en feirer den julen som er helt lik den kristne julen har vært i alle år så er det jo nå plutselig lysfest og gudene vite hva men merkelig nok akkurat den samme jula som den kristne. Jeg er selv ateist men jeg skal være så ærlig at jeg sier at jeg feirer den kristne jula, for noe annet gjør jeg faktisk ikke. Det ville være å lure meg selv å påstå noe annet for meg selv og andre også.
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #167 Skrevet 3. desember 2010 Skal man ikke få lov til å feire jul selv om man ikke er kristen? Juletiden er for meg - familietid. Ikke noen hylling av en gud eller mann. Slev om symbolene er hedenske og kristne eller begge deler - så er vel det ikke det som spiller noen rolle? Poenget er jo at jul feires av de fleste pga. tradisjon knyttet til familien, ikke pga. en gud eller mann. Noen feirer pga. det, mens andre gjør ikke det... En kan da helt fint feire den jul slik de kristne gjør selv om en ikke er kristen. Påske like så, Id kan en også feire. En trenger ikke være religiøs for å være med på noe av det. Jeg er ateist men feirer da jul slik den kristne tradisjonen er. Det som jeg derimot reagerer på er de som påstår å feire helt andre ting når det er helt åpenbart at de feirer den kristne julen. Det blir for meg krampaktig og patetisk. Har mer sansen for Consensio som faktisk feirer jul på hedensk vis med blot og ikke feirer den kristene julen og påstår at hun feirer noe hedensk jul når det er klart at det er kristen jul.
viren Skrevet 3. desember 2010 #168 Skrevet 3. desember 2010 En kan da helt fint feire den jul slik de kristne gjør selv om en ikke er kristen. Påske like så, Id kan en også feire. En trenger ikke være religiøs for å være med på noe av det. Jeg er ateist men feirer da jul slik den kristne tradisjonen er. Det som jeg derimot reagerer på er de som påstår å feire helt andre ting når det er helt åpenbart at de feirer den kristne julen. Det blir for meg krampaktig og patetisk. Har mer sansen for Consensio som faktisk feirer jul på hedensk vis med blot og ikke feirer den kristene julen og påstår at hun feirer noe hedensk jul når det er klart at det er kristen jul. Hvis folk sier de ikke feirer den kristne julen, så feirer de ikke den kristne julen. Om du måtte mene noe annet spiller ingen trille.
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #169 Skrevet 3. desember 2010 Hvis folk sier de ikke feirer den kristne julen, så feirer de ikke den kristne julen. Om du måtte mene noe annet spiller ingen trille. Om det går som and, kvekker som en and, så er det mest sannsynligvis en and uansett om en går rundt og innbiller seg at det er en katt fordi det passer en bedre. 1
viren Skrevet 3. desember 2010 #170 Skrevet 3. desember 2010 Om det går som and, kvekker som en and, så er det mest sannsynligvis en and uansett om en går rundt og innbiller seg at det er en katt fordi det passer en bedre. Hehe, jeg skjønner at du har problemer med å komme med noe bedre. Andre feirer akkurat det de vil og det de sier de gjør, uavhengig av hva du måtte mene om saken, det er igrunnen ganske ukomplisert.
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #171 Skrevet 3. desember 2010 Om det går som and, kvekker som en and, så er det mest sannsynligvis en and uansett om en går rundt og innbiller seg at det er en katt fordi det passer en bedre. Det er forskjell på å delta i andres tradisjoner og det å feire en tradisjon/religion. Jeg er med på feiringen av den typiske julen når jeg for eksempel er hos min pappa. Jeg er der av respekt, jeg er der fordi det er en familiesammenkomst. Akkurat som om jeg hadde vært i Kina og blitt invitert på te av geishaer...da ville jeg jo respektert deres tradisjoner og deltatt på det. Min feiring er derimot langt fra kristen.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #172 Skrevet 3. desember 2010 En kan da helt fint feire den jul slik de kristne gjør selv om en ikke er kristen. Påske like så, Id kan en også feire. En trenger ikke være religiøs for å være med på noe av det. Jeg er ateist men feirer da jul slik den kristne tradisjonen er. Det som jeg derimot reagerer på er de som påstår å feire helt andre ting når det er helt åpenbart at de feirer den kristne julen. Det blir for meg krampaktig og patetisk. Har mer sansen for Consensio som faktisk feirer jul på hedensk vis med blot og ikke feirer den kristene julen og påstår at hun feirer noe hedensk jul når det er klart at det er kristen jul. Jeg feirer jul for familien, at vi har noen dager hvor vi kan slappe av sammen, kos oss med hyggelig selskap, god mat, drikke og gaver. Vi har et tre, som vi pynter. Ingen engler eller nisser. Ingen religiøse julesanger heller når jeg tenker meg om, heller de koselige som last christmas etc. Derfor vil jeg si at jeg ikke feirer noen kristen jul.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 3. desember 2010 #173 Skrevet 3. desember 2010 Det er forskjell på å delta i andres tradisjoner og det å feire en tradisjon/religion. Jeg er med på feiringen av den typiske julen når jeg for eksempel er hos min pappa. Jeg er der av respekt, jeg er der fordi det er en familiesammenkomst. Akkurat som om jeg hadde vært i Kina og blitt invitert på te av geishaer...da ville jeg jo respektert deres tradisjoner og deltatt på det. Min feiring er derimot langt fra kristen. Av ren nysgjerrighet bare. Hvordan feirer du sånn helt eksakt? Da mener jeg sånn hva slags mat som spises, har du juletre, er det pakker osv?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 3. desember 2010 #174 Skrevet 3. desember 2010 Er det ikke en annen historie om at julenissen stammer fra en tysk barnelegende? At julenissen var en slem og ondskapsfull skapning som straffet alle slemme barn, men opp gjennom årene så ble han snill og til den julenissen man kjenner i dag? Nissen straffer slemme barn ved å gi dem kull. Bare snille barn får gaver. Den har jeg hørt
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #175 Skrevet 3. desember 2010 Av ren nysgjerrighet bare. Hvordan feirer du sånn helt eksakt? Da mener jeg sånn hva slags mat som spises, har du juletre, er det pakker osv? Har jo forklart en del tidligere i tråden. "Min" feiring så slaktes gris, den blir preparert. Dette skjer en tid før dagen. Mjød lages av en kamerat. Vi har en låve vi får lov til å bruke av en grunneier. Dette er er låve som ikke er i bruk. Der dekkes det på til langbord. Vi spiser gris i forskjellige former. Jeg pleier å lage pølser bl.a. Bestekompisen min er flinkere til å lage mat av resten av grisen. Vi gir hverandre ikke pakker, vi har ikke juletre, vi tenner bål, drikker mjød og koser oss utover natten. Har heller ikke juletre hjemme som jeg har skrevet tidligere, ikke annet enn at jeg tar inn noen granbarkvister.
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #176 Skrevet 3. desember 2010 Det er forskjell på å delta i andres tradisjoner og det å feire en tradisjon/religion. Jeg er med på feiringen av den typiske julen når jeg for eksempel er hos min pappa. Jeg er der av respekt, jeg er der fordi det er en familiesammenkomst. Akkurat som om jeg hadde vært i Kina og blitt invitert på te av geishaer...da ville jeg jo respektert deres tradisjoner og deltatt på det. Min feiring er derimot langt fra kristen. Er helt enig i at det forskjell på å delta i andres tradisjoner og religion. Jeg syntes du gjør er helt topp jeg, hadde vært med og om jeg ble invitert uten at jeg trengte å være med på troen og religionen av den grunn. Det jeg reagerer på er de som helt klart tar den tradisjonelle kristne julen og feirer denne år etter år og påstår at de ikke gjør det. Det blir rett og slett helt merkelig i mine øyner. Jeg er selv ateist men jeg feirer faktisk den kristne jula, for det er den jeg kjenner med gaver, sang, mat og tre. Jeg hører på julesanger og jeg koser meg fordi det er koselig. Jeg går derimot ikke rundt og later som at jeg feirer noe helt annet bare fordi min overbevisning er at det ikke er noe gud eller guder elle fordi jeg selv ikke er kristen. Sankta lucia feires også, likedan med sankthans, olsok og påske. Jeg går ikke rundt og påstår at noen av disse ikke er kristne heller bare fordi jeg ikke er kristen. At en selv ikke er kristen gjør ikke det de kristne feiringene til noe mindre kristne av den grunn. Det blir for dumt å måtte være nødvendig å overbevise seg selv om at det ikke er kristent fordi en har sånn avsky mot alt kristent at selv om en skal feire de kristne feiringene på den måten de alltid er blitt feiret så skal en late som at en ikke gjør det. 1
Tabris Skrevet 3. desember 2010 #177 Skrevet 3. desember 2010 (endret) Det jeg reagerer på er de som helt klart tar den tradisjonelle kristne julen og feirer denne år etter år og påstår at de ikke gjør det. Det blir rett og slett helt merkelig i mine øyner. Dette har jeg også litt problemer med. Noen kaller det jol, noen kaller det lysfest, hedensk jul osv. Men jeg ser ingen forskjell på hvordan den blir feiret og den tradisjonelle, kristne julen. Hvis det var snakk om ulike feiringer, så ville vel symbolikk og tradisjoner vært ulike også? En vanlig, tradisjonell jul har de samme julesangene, den samme maten, den samme pynten, de samme tradisjonene for dagen, julegaver, de samme julekakene osv, uansett om man kaller den kristen jul eller julfest (bare med lokale varianter, som vi alltid har). Så hva er da egentlig forskjellen? Noen sier at den hedenske julen "kom først" og at kristendommen overtok, men det er da ingen her uten Consensio som feirer et blot? Feiringen er jo helt lik, så man har da vitterlig ikke gått tilbake til midtvintersblotet man selv snakker om. Den eneste forskjellen jeg kan se er den mentale. Dvs at flere av de som er kristne er bevisst på at de feirer Jesu fødsel, og at det derfor har en religiøs/åndelig dimensjon vi ikke finner hos de ikke-kristne. Der feirer man pga tradisjon og at det er koselig - og sistnevnte er jeg helt enig i. Men selv klarer jeg ikke helt å føle meg komfortabel med en ikke-kristen jul når den feires helt likt som den kristne. Er man bevisst på symbolene man bruker? Jeg gjør antagelig dette temmelig komplisert for meg selv, men synes alternativet også blir for enkelt. Jeg savner en bevisstgjøring som går ut over "tradisjon og koselig". For kristne feirer vel også jul av disse grunnene? Endret 3. desember 2010 av Tabris
Gjest Caylee Skrevet 3. desember 2010 #178 Skrevet 3. desember 2010 Er helt enig i at det forskjell på å delta i andres tradisjoner og religion. Jeg syntes du gjør er helt topp jeg, hadde vært med og om jeg ble invitert uten at jeg trengte å være med på troen og religionen av den grunn. Det jeg reagerer på er de som helt klart tar den tradisjonelle kristne julen og feirer denne år etter år og påstår at de ikke gjør det. Det blir rett og slett helt merkelig i mine øyner. Jeg er selv ateist men jeg feirer faktisk den kristne jula, for det er den jeg kjenner med gaver, sang, mat og tre. Jeg hører på julesanger og jeg koser meg fordi det er koselig. Jeg går derimot ikke rundt og later som at jeg feirer noe helt annet bare fordi min overbevisning er at det ikke er noe gud eller guder elle fordi jeg selv ikke er kristen. Sankta lucia feires også, likedan med sankthans, olsok og påske. Jeg går ikke rundt og påstår at noen av disse ikke er kristne heller bare fordi jeg ikke er kristen. At en selv ikke er kristen gjør ikke det de kristne feiringene til noe mindre kristne av den grunn. Det blir for dumt å måtte være nødvendig å overbevise seg selv om at det ikke er kristent fordi en har sånn avsky mot alt kristent at selv om en skal feire de kristne feiringene på den måten de alltid er blitt feiret så skal en late som at en ikke gjør det.
Pingting Skrevet 3. desember 2010 #179 Skrevet 3. desember 2010 Angående dette å kverulere om hva som er opprinnelig julefeiring og ikke: det er vel sikkert like mange meninger og tolkninger av dette som det er hedninger/åsatruere, og jeg vet at noen tar ting mer bokstavlig enn andre. For meg blir det litt rart å hevde at man feirer slik de gjorde det for 1000 år siden, altså de som tror de tar opp igjen en tradisjon fra vikingtid slik den var og at de fortsetter den "oprinnelige julefeiringen". Vi vet jo faktisk ekstremt lite om hvordan midtvintersblotet foregikk. Det finnes noen få skriftlige beretninger, men det er knyttet en hel masse kildeproblematikk til disse. (Jeg vet ikke hva du mener om dette Consensio, så den var ikke nødvendigvis rettet mot deg. Bare litt generell høyttenkning.)
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #180 Skrevet 3. desember 2010 (Jeg vet ikke hva du mener om dette Consensio, så den var ikke nødvendigvis rettet mot deg. Bare litt generell høyttenkning.) Nei, vi vet ikke eksakt hvordan jol ble feiret for 1000år siden, men man har jo noen ideèr om det. Og jeg nevnte jo tidligere i tråden her at alt moderniseres med tiden. Det kommer man ikke utenom. Jeg tviler på at man tok bilen da for å feire jol Men vi prøver å gå litt tilbake til røttene igjen, å ikke være med på kjøpefesten, blote selvfølgelig - noe som er ganske viktig som hedning/åsatruer. Så vi feirer ikke slik man gjorde for 1000år siden, men vi holder oss til mange av de gamle tradisjonene og vi bloter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå