Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ut som en super feiring det, spør du meg ;)

Perfekt ;)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Den skal jeg være helt enig i.

Får ofte spørsmål om hvorfor jeg ikke har pyntet hjemme med engler og ditt og datt. Når jeg svarer at jeg ikke er kristen og velger å ikke pynte så får man jo som svar at "jooo, men det er jo jul da"

Går an å pynte med nisser da.. Ikke at jeg krever at du skal gjøre det, men sier at det går an

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Vi ofret gris, lot blodet renne. Selvfølgelig, litt modenisert var det jo.

Grisen skulle spises, mjød var laget.

Jeg føler ingen avsky til kirken og kristne generellt. Jeg har lest bibelen for å forstå hva de mener, jeg har kristne venner m.m.

Angående blot, så jo, jeg bloter flere ganger i året. Det er en del av tradisjonen innenfor Bifrost

Kall meg gjerne patetisk, husk bare at jo mer du skriker om at andre er patetiske, jo mindre gidder folk å høre på deg :)

hva gjør dere når dere bloter? Håper ikke det er så ekkelt som det høres ut...

Gjest Consensio
Skrevet

hva gjør dere når dere bloter? Håper ikke det er så ekkelt som det høres ut...

Det er jo mye som ikke er lov i dag, så bloting i Bifrost er veldig uskyldig i dag.

Da tenner man bål, dekker opp langbord, spiser og selve blotet kan være så uskyldig som å skrive ting ned på en lapp og brenne det på bålet til ære for Odin, Tor, Frøya eller hvem det nå blotes til.

Når jeg bloter til jol/yule/jul så slakter vi en gris. Etter dagens bestemmelser selvfølgelig og dyret skal ikke lide. Dette kan ikke gjøres hvor som helst og av hvem som helst, og dette er heller ikke noe jeg gjør med Bifrost.

Gjest Consensio
Skrevet

Går an å pynte med nisser da.. Ikke at jeg krever at du skal gjøre det, men sier at det går an

Nja, ikke helt. Nisser er litt, hva skal man kalle det...nymotens?

Altså, jeg pynter jo litt, men det gjør jeg året rundt avhengig av årstidene og hva slags feiring.

Jeg tar inn noen granbarkvister som symboliserer det grønne.

Jeg bruker også mye levende lys rundt denne tiden, det gir jo en god stemning.

Pynten for meg er ikke direkte pynteting, men mer at jeg vasker hele huset, gjerne med duften av granbar (koker vann med granbar i for å få duften og bruker det som vaskevann)

Skrevet (endret)

Det er helt greit å pynte med engler og synge/høre på sanger om jesusbarnet i jula - men å nevne Gud når man synger for maten i barnehagen, det skal man ikke ha noe av!

Edit: PS, jeg har ikke lest tråden i det hele tatt. Ville bare skyte inn en kanskje litt usaklig og generaliserende setning ;)

Endret av Snop
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Nja, ikke helt. Nisser er litt, hva skal man kalle det...nymotens?

Altså, jeg pynter jo litt, men det gjør jeg året rundt avhengig av årstidene og hva slags feiring.

Jeg tar inn noen granbarkvister som symboliserer det grønne.

Jeg bruker også mye levende lys rundt denne tiden, det gir jo en god stemning.

Pynten for meg er ikke direkte pynteting, men mer at jeg vasker hele huset, gjerne med duften av granbar (koker vann med granbar i for å få duften og bruker det som vaskevann)

Å er det nymotens? Det visste ikke jeg. Helt fra jeg var liten har mamma stort sett pynta bare med nisser. Nesten ikke en engel å se. Trodde nisser hadde vært ganske vanlig å pynte med lenge.

Åja. Men du pynter da litt.

Gjest Consensio
Skrevet

Å er det nymotens? Det visste ikke jeg. Helt fra jeg var liten har mamma stort sett pynta bare med nisser. Nesten ikke en engel å se. Trodde nisser hadde vært ganske vanlig å pynte med lenge.

Åja. Men du pynter da litt.

Ja, altså nymotens var vel kanskje feil ord. Men nisser var liksom ikke vanlig for 1000år siden for eksempel.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Ja, altså nymotens var vel kanskje feil ord. Men nisser var liksom ikke vanlig for 1000år siden for eksempel.

Jamen må man gjøre ting slik de gjorde det for 1000 år siden? er jo enda godt vi ikke gjør alt slik de gjorde den gangen. De pynta sikkert ikke med fake engler eller juletrær da heller..

Endret av BettyBoop28
Gjest Consensio
Skrevet

Jamen må man gjøre ting slik de gjorde det for 1000 år siden? er jo enda godt vi ikke gjør alt slik de gjorde den gangen. De pynta sikkert ikke med fake engler eller juletrær da heller..

Nei, man må ikke gjøre som for 1000 år siden, men jeg ønsker å beholde litt av det.

Jeg har jo TV og internett også liksom, de hadde jo ikke det da ;)

For meg så blir det feil å pynte med nisser eller andre slike ting ( i tillegg så hater jeg denne såkalte kjøpefesten, men det er en helt annen sak )

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Nei, man må ikke gjøre som for 1000 år siden, men jeg ønsker å beholde litt av det.

Jeg har jo TV og internett også liksom, de hadde jo ikke det da ;)

For meg så blir det feil å pynte med nisser eller andre slike ting ( i tillegg så hater jeg denne såkalte kjøpefesten, men det er en helt annen sak )

Oh i love it

Skrevet (endret)

Det er helt greit å pynte med engler og synge/høre på sanger om jesusbarnet i jula - men å nevne Gud når man synger for maten i barnehagen, det skal man ikke ha noe av!

Tror du de som synes det er ugreit med Gud i salaten i barnehagen synger om jesusbarnet i jula?

Som folk flest i dette landet dreier nok jula om pepperkaker og andre kaker, granbarlukt og juletre, lys i den mørkeste tida og gaver. Lite jesus, med andre ord.

Endret av Heisannmannen
Gjest Consensio
Skrevet

Oh i love it

Og det er din rett til å elske det :)

Det er nettopp det som er så fantastisk med menneskerasen, vi har rett til å velge å gjøre det som er riktig for oss.

Desverre medfølger dette negative følelser som hat og forakt for de som velger noe annet enn en selv :(

Jeg feirer jul på min måte, men jeg kan godt være på besøk hos kristne venner. Høre kristne julesanger på CD spilleren deres, og høre at de ber før vi skal spise. Jeg tror ikke på det, men respekterer deres levemåte og tro.

• Liker 1
Skrevet

Tror du de som synes det er ugreit med Gud i salaten i barnehagen synger om jesusbarnet i jula?

Som folk flest i dette landet dreier nok jula om pepperkaker og andre kaker, granbarlukt og juletre, lys i den mørkeste tida og gaver. Lite jesus, med andre ord.

Jeg vet at det finnes noen av de, ja! Uten at det gjelder alle, og uten at de nødvendigvis SYNGER sangene, men setter på sangene i hjemme i stua, eller synes det er god stemning med "Glade jul" og sånn.

Skrevet

Jeg vet at det finnes noen av de, ja! Uten at det gjelder alle, og uten at de nødvendigvis SYNGER sangene, men setter på sangene i hjemme i stua, eller synes det er god stemning med "Glade jul" og sånn.

Da har de sikkert samme forhold til jesus som de har til julenissen. Tviler på at de tror på julenissen, men de har nok ikke problemer med at han dukker opp for å glede de minste på juleaften. Så kan barna selv forstå med alderen at det hele bare var tull.

Skrevet

Da har de sikkert samme forhold til jesus som de har til julenissen. Tviler på at de tror på julenissen, men de har nok ikke problemer med at han dukker opp for å glede de minste på juleaften. Så kan barna selv forstå med alderen at det hele bare var tull.

Likevel merkelig at å synge for maten er så fælt at de føler at de må gjøre en big deal utav det, men når det er jul er det greit.

Skrevet

Likevel merkelig at å synge for maten er så fælt at de føler at de må gjøre en big deal utav det, men når det er jul er det greit.

De synes sikkert det er tåpelig at julenissen skal komme til skolelunsjen hver dag også. En gang i årets vs. hver dag er lissom ikke det samme. Og det førstnevnte er jo noe de velger selv. Mange setter pris på valgfrihet.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

De synes sikkert det er tåpelig at julenissen skal komme til skolelunsjen hver dag også. En gang i årets vs. hver dag er lissom ikke det samme. Og det førstnevnte er jo noe de velger selv. Mange setter pris på valgfrihet.

Hvis ungene syns det er kjekt å få godteri av nissen så syns jeg det er teit av foreldre å bli sure for at nissen kommer til skolelunsjen for å glede barna. Hvorfor kan ikke folk bare kose seg med julen å ta den for det den er idag og ikke se på den som en religiøs ting?

Endret av BettyBoop28
Skrevet (endret)

Julenissen har sitt utspring i den gamle helgenskikkelsen Sankt Nikolas. Julenissen stammer opprinnelig fra legendene om den kristne helgenen St. Nikolas, som skal ha vært biskop i havnebyen Myra på 300-tallet. Området er i dag del av Tyrkia. Han hjalp blant annet barn og familiene deres når de trengte det, og han ble derfor tidlig æret som beskytter for barn og unge. Han er også vernehelgen for sjøfolk og andre.

Så feirer man liksom ikke en kristen jul kan man ikke pynte med nisser eller engler, siden engler er jo i kristendommen det også. Så da kan man egentlig ikke pynte med noenting. Borsett fra juletre. Og dere kan heller ikke synge julesanger for de er kristne. Og nisse sangene er også kristne siden julenissen er opprinnelig en kristen mann.

Dere som mener dere feirer den hedninske julen får da gjøre tradisjonene til hednene og ikke de kristne tradisjonene ;) tull å tøys at dere som gjør alt det de kristne gjør i jula (borsett fra kirka) ikke feirer det kristne jula

Endret av Caylee
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nåja, jeg vil vel ikke påstå at nissen i Norge bare har sitt utspring i den Kristne helgenen. Vi har tross alt en lang og god tradisjon for fjøsnisser her i landet, og man skal ikke lenger tilbake enn mine besteforeldres ungdomsdager før tradisjonene rundt fjøsnissen ble tatt på alvor. La oss si det sånn, det var ikke bare grøten på julaften som var obligatorisk for å holde nissen i godt humør ;)

Julen har lenge vært en kristen tradisjon, men allikevel er det så mange elementer som er blandet inn i den, at jeg ikke helt ser problemet med at noen ønsker å feire jul for å ha en fest midtvinters. Selv feirer jeg den datoen sola snur for meg selv, slik jeg gjør det ved sommersolverv og vår/høstjevndøgn. Men jeg er fortsatt med på feiringen hos mine foreldre i Jula, og feirer på ders måte for å glede dem. Og fordi jeg selv synes det er hyggelig at hele familien samles. Vi kunne selvfølgelig gjort det på et helt annet tidspunkt i mørketida, men nå er det nå engang slik at det er i jula vi har fri og kan ta oss tid til å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...