cardi Skrevet 2. desember 2010 #121 Skrevet 2. desember 2010 Ja,jeg er ikke kristen....har tenkt litt på dette å har kommet frem til at jeg er rett å slett litt egoist! Jeg elsker fridager,julegodt,pinnekjøtt,adventslys og pakker!! Altså..jeg har tenkt å fortsette å feire jul...bare fordi! Hvorfor andre feirer jul bryr jeg meg fint lite,men jeg blir ikke med i kirka på julaften.....
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. desember 2010 #122 Skrevet 2. desember 2010 Ja,jeg er ikke kristen....har tenkt litt på dette å har kommet frem til at jeg er rett å slett litt egoist! Jeg elsker fridager,julegodt,pinnekjøtt,adventslys og pakker!! Altså..jeg har tenkt å fortsette å feire jul...bare fordi! Hvorfor andre feirer jul bryr jeg meg fint lite,men jeg blir ikke med i kirka på julaften..... Mee too.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. desember 2010 #123 Skrevet 2. desember 2010 De feirer det fordi de liker god mat og gaver. De har heller ikke noe alternativ så da fortsetter de like gjerne med de kristne tradisjonene. Det mest patetiske er alle de som feirer alle de kristne tradisjonene som jonsok, jul og påske som påstår at de feirer noe annet enn den kristne tradisjonen. So? Vi får god mat og godteri. Who cares?
kallekrakil Skrevet 2. desember 2010 #124 Skrevet 2. desember 2010 Det er patetisk at vi ikke-kristne feirer noe vi tror på, som tilfeldigvis har blitt adoptert av kristendommen? Jul og påske er og blir kristne tradisjoner slik vi kjenner dem og feirer dem. Jeg er selv ateist og forstår jo at jeg feirer da faktisk kristne høytider. Det som er patetisk er alle de som ikke er kristne, slik som meg selv, som skal på død og liv late som at det ikke er en kristen feiring de er med på. Det blir krampaktig og patetisk. 1
kallekrakil Skrevet 2. desember 2010 #125 Skrevet 2. desember 2010 So? Vi får god mat og godteri. Who cares? Nettopp! Er ikke noe galt i å like god mat og delta i den kristne feiringen. Det jeg mente var at det er patetisk med de som deltar i de kristne feiringene men som på død og liv skal fylle dem med annen mening og innhold og late som at feiringen ikke er kristen. En kan fint være ikke troende og samtidig akseptere at julen slik vi kjenner den handler om de kristnes "frelser". Jeg gjør det hvert år.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. desember 2010 #126 Skrevet 2. desember 2010 Nettopp! Er ikke noe galt i å like god mat og delta i den kristne feiringen. Det jeg mente var at det er patetisk med de som deltar i de kristne feiringene men som på død og liv skal fylle dem med annen mening og innhold og late som at feiringen ikke er kristen. En kan fint være ikke troende og samtidig akseptere at julen slik vi kjenner den handler om de kristnes "frelser". Jeg gjør det hvert år. Åja sånn å forstå, selv om det er jo sant at jul i utg punktet ikke er en kristen feiring. Når det gjelder påske og jonsok osv, kan man vel ikke nekte for at dette er kristne feiringer, med mindre vikingene feiret at det ble vår eller noe. Men spiller ingen rolle. Det fine med høytidsdager er at man har unnskyldning for å feire noe.
kallekrakil Skrevet 2. desember 2010 #127 Skrevet 2. desember 2010 Om man skal diskutere patetisk - så ville jo det heller vært kristendommen, som tok over hedenske tradisjoner for å få folk med seg..Ingenting er som å dekke over en hedensk tradisjon med god gammel dags kristendom. Da ville jo det heller blitt omvendt? At det er de krisnte som er patetiske fordi de tror at de feirer en kristen tradisjon? (ja.jeg er ironisk) Min eneste feiring ved julen er at jeg er sammen med min familie, uten at noen andre kan gjøre krav på oppmerksomheten min. Å feire nærværet av sin familie med god mat, drikke og gaver synes jeg er en fin og koselig måte å samles på. Ikke noe patetisk ved det. Er enig i at all overtro er patetisk, men det blir krampaktig å påstå at en feirer jul slik en gjorde i førkristen tid fordi en er ateist. En driver da ikke på med vikingskikker og følger hedningerstro bare fordi en ikke er kristen... Jeg mener at innholdet i tradisjonen slik vi kjenner den er kristent, og har vært det i tusen år, og lengre i andre land. Blir for dumt at alle vi som ikke er troende skal gå rundt og falle i de troendes idioti og drive selvbedrag og påstå at vi er med på eller gjør noe annet enn hva vi faktisk gjør, og feirer den kristne julen. Er ikke noe galt i det selvsagt, godt mat, gaver og slik er flott. Men å drive å gjøre seg til talsmann for tull og selvbedrag bare fordi en er ateist blir for dumt. Som ateist selv syntes jeg faktisk det er patetisk å påstå at en feirer solen (som i solguden...) eller andre før-kristne gudetradisjoner når faktum er at en deltar i en kristen feiring uten å være kristen og egentlig bare må gå med på at slik er det i stedet for å stå og finne på dumme unnskyldninger for å kunne åpne gaver og spise mat med god samvittighet. 1
JumboJenny Skrevet 2. desember 2010 #128 Skrevet 2. desember 2010 Jeg tror det var en mann som het Jesus, og at han kanskje hadde "varme hender" slik som flere i våre dager har. (Nei Mann42 og Kallekrakil, denne diskusjonen er tatt før og tar den ikke igjen i denne tråden). Men jeg tror ikke på Gud. Fra barnehagealder får man jo vite at vi feirer jul fordi "da ble jesus født". Ja, jeg tror det var en mann som het Jesus som hadde stor innflytelse på folk, kan jeg ikke feire det da? Jeg er ikke kristen og Gud-aspektet som følger med kunne jeg vært foruten, men jeg liker å feire det pga mannen Jesus, som er blitt gjort i mange år, uten å forbinde det til noe Gudelig.
JumboJenny Skrevet 2. desember 2010 #129 Skrevet 2. desember 2010 (endret) feil Endret 2. desember 2010 av JumboJenny
Gjest Consensio Skrevet 2. desember 2010 #130 Skrevet 2. desember 2010 Jul og påske er og blir kristne tradisjoner slik vi kjenner dem og feirer dem. Jeg er selv ateist og forstår jo at jeg feirer da faktisk kristne høytider. Det som er patetisk er alle de som ikke er kristne, slik som meg selv, som skal på død og liv late som at det ikke er en kristen feiring de er med på. Det blir krampaktig og patetisk. Jeg er selv oppvokst med den hedenske feiringen. Jeg ble tatt ut av skolen som liten når det var kirkebesøk og juleevangelie på skolen. Jeg snakker ut ifra hva JEG er vant til, for meg så blir det krampeaktig og patetisk å "hånle" av oss som prøver å fortelle noen som ikke vil høre at julen opprinnelig ikke var kristen. Det ER IKKE en kristen feiring fra starten av. Kristendommen har adopert feiringen. Er det så vanskelig å bare akseptere det?
Gjest Consensio Skrevet 2. desember 2010 #131 Skrevet 2. desember 2010 Er enig i at all overtro er patetisk, men det blir krampaktig å påstå at en feirer jul slik en gjorde i førkristen tid fordi en er ateist. En driver da ikke på med vikingskikker og følger hedningerstro bare fordi en ikke er kristen... Du kanskje ikke driver med hedningerstro, som du kaller det, men det finnes faktisk ganske mange som gjør det. Når jeg sier at jeg er hedning, så mener jeg ikke at jeg ikke er kristen og thats it. Jeg ER hedning. (for å bruke det ord som de fleste forstår)
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #132 Skrevet 3. desember 2010 Jeg er selv oppvokst med den hedenske feiringen. Jeg ble tatt ut av skolen som liten når det var kirkebesøk og juleevangelie på skolen. Jeg snakker ut ifra hva JEG er vant til, for meg så blir det krampeaktig og patetisk å "hånle" av oss som prøver å fortelle noen som ikke vil høre at julen opprinnelig ikke var kristen. Det ER IKKE en kristen feiring fra starten av. Kristendommen har adopert feiringen. Er det så vanskelig å bare akseptere det? Så dere ofret dyr ved å kutte strupen og la blodet renne ut for å så la noen av dere bade i blodet for bedre innhøsting hvert år dere da? Jeg antar at dere ikke gav hverandre gaver siden det ikke var en del av den hedenske skikken? Ei at dere hadde juletre og at dere heller feiret slik hedningene da ellers gjorde og hyllet for.eks Frøy? Eller kan du ikke bare innrømme at du føler avsky til kirken og kristne så derfor må du krampaktig prøve å late som og overbevise deg selv at det egentlig ikke er den kristne julen du feirer men noe annet? Som sagt, det blir patetisk i mine øyner. Selv som ateist ser jeg da vitterlig at dagens juletradisjon og skikk er basert på kristendommen, selv julenissen er jo en helgen. Å drive å late som at neida en er viking og feirer slik en gjorde i norrøn tid syntes jeg viser at en er så utrygg på seg selv at en ikke klarer å innrømme hva en er med på. Vær heller stolt over å være ikke troende og ikke-kristen, men ikke påstå at du driver med norrøn juleblot for å hylle før-kristne guder og ofre til overtro for bedre høst. Det blir rett og slett patetisk. 1
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #133 Skrevet 3. desember 2010 Vi ofret gris, lot blodet renne. Selvfølgelig, litt modenisert var det jo. Grisen skulle spises, mjød var laget. Jeg føler ingen avsky til kirken og kristne generellt. Jeg har lest bibelen for å forstå hva de mener, jeg har kristne venner m.m. Angående blot, så jo, jeg bloter flere ganger i året. Det er en del av tradisjonen innenfor Bifrost Kall meg gjerne patetisk, husk bare at jo mer du skriker om at andre er patetiske, jo mindre gidder folk å høre på deg
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #134 Skrevet 3. desember 2010 Du kanskje ikke driver med hedningerstro, som du kaller det, men det finnes faktisk ganske mange som gjør det. Når jeg sier at jeg er hedning, så mener jeg ikke at jeg ikke er kristen og thats it. Jeg ER hedning. (for å bruke det ord som de fleste forstår) Men du kan ikke komme og påstå at du er hedning slik de som feiret jul var hedninger når du her sier at du ikke er det! Du er jo vitterlig patetisk om du først påstår at du feirer hedensk jul også etterpå endrer du betydningen av ordet hedning til noe helt annet enn hva det opprinnelig var og som bare du vet hva er. Din definisjon av hedning har da vitterlig ingenting med jul å gjøre om du ikke er hedning i den forstand at du tror på norrøne guder, ofrer dyr og rett og slett feirer juleblot slik en gjorde det for over tusen år siden. Blir jo helt latterlig at du skal påstå at julen er noe som tilhører din tradisjon når det er noe helt personlig du har funnet på som du ikke deler med noen når julen alt i tusen år, og lengre noen steder har vært en kristen tradisjon. Jeg har enda til gode å høre om at mange i Norge driver på med blot i juletider slik en gjorde i hedningstro. Jeg antar at det ville fanget medias interesse at noen ofret dyr og dynket veggene i huset og seg selv med blod. Men kanskje jeg tar feil, kanskje du og andre faktisk driver hedningtro og feirer juleblot slik dere påstår. Kanskje barna i deres familier i stedet for gaver får se et dyr bli kuttet halsen på og blø ut på gulvet for så å få bli stenket i blodet etterpå. Kanskje barna sitter og gleder seg til å bli fulle av blod og hive blod på veggene i stedet for å få gaver. Selv som ateist må jeg da si at jeg foretrekker fortsatt den kristne julefeiringen med gaver, god mat, han helgen sant nickolas og det her fremfor denne hedenske skikken en del her påstår at de driver med...
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #135 Skrevet 3. desember 2010 Angående juletre, så var det hedensk skikk å ta inn grener av gran noe jeg fortsatt gjør. Et helt juletre kommer ikke inn i mitt hus
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #136 Skrevet 3. desember 2010 Vi ofret gris, lot blodet renne. Selvfølgelig, litt modenisert var det jo. Grisen skulle spises, mjød var laget. Jeg føler ingen avsky til kirken og kristne generellt. Jeg har lest bibelen for å forstå hva de mener, jeg har kristne venner m.m. Angående blot, så jo, jeg bloter flere ganger i året. Det er en del av tradisjonen innenfor Bifrost Kall meg gjerne patetisk, husk bare at jo mer du skriker om at andre er patetiske, jo mindre gidder folk å høre på deg Om du faktisk feirer blot, med ofringer av dyr og blod kastet rundt så er det jo noe helt annet! Da gjør du det jo ordentlig og flott for deg! Håper dog dere ikke ofrer mennesker slik som en også gjerne gjorde noen ganger :gjeiper: Det jeg er i mot er jo alle idiotene som påstår at de ikke feirer den kristne julen men feirer akkurat den samme julen som resten av oss men likevel tviholder og påstår at det er hedensk skikk det de holder på med. Jul er og blir patetisk overtro, men de som feirer den kristne julen må ta innover seg at det er den de feirer. Det var jo og poenget mitt, men du skulle jo på død og liv komme her som et digert unntak og late som at det var helt normalt blant de som påstår å være "hedninger" når de sitter og åpner gaver og gjør alt annet helt likt som den kristne feiringen å feire blot bare fordi du gjør det. At du velger en enda mer utdatert tro betyr ikke at de andre ikke er patetiske, for det er de.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #137 Skrevet 3. desember 2010 Hvorfor feirer kristne jul og ikke kristusmesse? Jula er til for oss ikke-kristne.
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #138 Skrevet 3. desember 2010 Nei, som sagt så var våres feiring litt modernisert (som alt annet blir med årene), så vi verken kaster dyr og blod rundt oss og dyrene lider heller ingen nød. Det er nok sikkert en del som kaller seg hedninger og feirer kristen jul, jeg også feirer til dels kristen jul - eller det vil si at jeg er til stede for en del av familien sin skyld. Min feiring havner svært sjeldent på julaften uansett, så jeg ser på det som en familiesammenkomst. Jeg kan heller ikke noe for at folk gir meg gaver selvom jeg ofte prøver å si at jeg ikke trenger noe. Men jeg gir alltid gaver til dem, dog ikke pakker i den forstand, men hjemmelaget sylte, hjemmelagede kremer og lignende som ikke er pakket inn. Jeg gjør alt dette for familien sin skyld da det ikke er mange i min familie som kaller seg hedninger. Hvorfor jeg ikke har nevnt det tidligere i denne tråden, er fordi jeg ønsket å få fokuset på hedensk feiring og at den også faktisk eksisterer. Det finnes faktisk oss som bloter, drikker mjød og spiser selvslaktet gris
kallekrakil Skrevet 3. desember 2010 #139 Skrevet 3. desember 2010 Nei, som sagt så var våres feiring litt modernisert (som alt annet blir med årene), så vi verken kaster dyr og blod rundt oss og dyrene lider heller ingen nød. Det er nok sikkert en del som kaller seg hedninger og feirer kristen jul, jeg også feirer til dels kristen jul - eller det vil si at jeg er til stede for en del av familien sin skyld. Min feiring havner svært sjeldent på julaften uansett, så jeg ser på det som en familiesammenkomst. Jeg kan heller ikke noe for at folk gir meg gaver selvom jeg ofte prøver å si at jeg ikke trenger noe. Men jeg gir alltid gaver til dem, dog ikke pakker i den forstand, men hjemmelaget sylte, hjemmelagede kremer og lignende som ikke er pakket inn. Jeg gjør alt dette for familien sin skyld da det ikke er mange i min familie som kaller seg hedninger. Hvorfor jeg ikke har nevnt det tidligere i denne tråden, er fordi jeg ønsket å få fokuset på hedensk feiring og at den også faktisk eksisterer. Det finnes faktisk oss som bloter, drikker mjød og spiser selvslaktet gris Ja det er mange som kaller seg hedninger, men som i motsetning til deg, feirer kun en kristen jul og er egentlig ikke hedninger i det hele tatt men er ateister eller ikke-troende på andre måter slik som meg og påstår at julen er til for dem o.l fordi de er hedninger når de ikke er kristne selv om de sitter og feirer den kristne jula og feirer kun denne fordi de har ikke noen tro egentlig. Enda merkeligere blir det når disse ateistene, ikke-troende og selverklærte hedningene (igjen, ikke faktiske hedninger med hedningers tro) steller i stand kristen jul hjemme hos seg selv for sine barn og seg selv og påstår at de ikke driver på med en kristen jul...
Gjest Consensio Skrevet 3. desember 2010 #140 Skrevet 3. desember 2010 Den skal jeg være helt enig i. Får ofte spørsmål om hvorfor jeg ikke har pyntet hjemme med engler og ditt og datt. Når jeg svarer at jeg ikke er kristen og velger å ikke pynte så får man jo som svar at "jooo, men det er jo jul da"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå