Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Gjest Jentehumor
Skrevet (endret)

Jeg er ikke noe særlig kristen, men jeg feirer jul pga familiesammenkomst, god mat og gaver som man ubevist ble kontrollert av reklame og pga tvangsfølelse av en uskreven skikk :)

Jeg har ikke Jesus i tankene, bare nisser og andre fantasiskapninger. Ikke lenge før det faktisk er grunnen til hvorfor vi feirer jul i det hele tatt. ;)

Jula er på en måte noe som man tvinger oss mer til å måtte møte hverandre. Uten jul tror jeg det blir som bursdagen at de sender en gave i posten eller en gratulasjon på sms, og kjøpekake de som husker på det.

Endret av Jentehumor
Skrevet

Du mener det er respektløst å være med å feire noe man ikke tror på?

Er det respektløst å reise hjem til familien, gi gaver til dem som også gir gaver til deg bare fordi man ikke tror på det selv?

Mener du da at om man ikke tror på noe, så skal man heller ikke feire jul? Si til familie og venner at de ikke får noen ting, si til familien at du ikke kommer hjem til jul fordi man ikke vil ta del av feiringen?

Hyklersk, ja, den kan jeg til nød forstå, men respektløst? Seriøst?

-.-

ja, det er det. Men ikke hvis man har vokst opp med å feire en spesiell høytid, som foreksempel jul selvom man ike er kristen. Men skal en person som aldri har feira en spesiell høytid plutserlig feire enn høytid bare for morroskyld er det respektløst.

Det er hyklersk men også litt respektløst

Skrevet

-.-

ja, det er det. Men ikke hvis man har vokst opp med å feire en spesiell høytid, som foreksempel jul selvom man ike er kristen. Men skal en person som aldri har feira en spesiell høytid plutserlig feire enn høytid bare for morroskyld er det respektløst.

Man kan da feire hva pokker man vil! Hvorfor skal du blande deg inn i det?

Skrevet

Man kan da feire hva pokker man vil! Hvorfor skal du blande deg inn i det?

jeg har ikke sagt du ikke kan feire hva du vil, jeg har bare sagt min mening. forskjell på det vettu

Gjest Consensio
Skrevet

-.-

Tror du burde få noen flere år på baken, vokse opp og lære deg forståelse og empati.

Her i nærheten har vi et område som huser en del innvandrere. Innvandrere som ikke feirer jul i hjemlandet sitt, men som gjerne tar til seg tradisjonen fordi de ser på dette som en måte å blir integrert i samfunnet på. Er disse også respektløse?

Så om jeg reiser til Pakistan og velger å dekke til kroppen min så er jeg respektløs ovenfor dem fordi det er ikke noe som ligger i min tro.

Personlig syns jeg heller dette viser at man har respekt for andres tro og andres tradisjoner, enn at det er respekløst.

Man kan feire noe uten å nødvendigvis tro på det.

Skrevet

Tja merkelig mange ateister sier de feirer jul fordi sola snur når de ikke er hedninger men ateister.

At sola "snur" og dagene blir lengre er ett fysisk faktum, og noe mer passende å feire for ateister kan jeg ikke helt se for meg.

Når det gjelder hedningene er det vanlige at de feirer solsnu midtvinters, både fordi det markerer midten av vinteren og det punktet hvor dagene igjen blir lengre, og vårjevndøgn rundt 21. mars, noe som ofte faller i nærheten av påska. Det er heller ikke slik at det bare er lov å markere hver årstid en gang pr år.

Skrevet

Pynter vi bare med tomme symboler hvor bare kosen er igjen?

Ja.

Skrevet

jeg har ikke sagt du ikke kan feire hva du vil, jeg har bare sagt min mening. forskjell på det vettu

Klart du kan mene hva du vil og at jeg ikke bryr meg, jeg skjønner bare ikke hvorfor du ønsker å fremstå som såpass dømmende og lite tollerant. Respekt er noe du burde lære deg før du begynner å kalle andre for respektløse.

Skrevet

Jeg feirer advent og jul av samme grunn som jeg feirer nyttårsaften, påsken, 17.mai, 1. mai, påsken med mere. Det er fordi det er fint med en fest, litt kos, sosialt felleskap, familiehygge og høytidstradisjoner. Det er kjekkt med kos nå som det er så mørkt. Det er hyggelig å glede seg til det som kommer og det er fint samle familien til høytid.

Jeg er klar over julens sammensatte fortid, men det har lite med meg å gjøre. Jeg er klar over at det er en religiøs høytid for noen. Det er det ikke for meg. Jeg kan godt gå i kirka med familien i jula, på samme måte som jeg kan spise sushi uten å måtte tenke over eventuelle åndelige tradisjoner som skulle ligge bak.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tja merkelig mange ateister sier de feirer jul fordi sola snur når de ikke er hedninger men ateister.

...å være ateist er å ikke tro på en gud. At "sola snur" (som noen andre nevnte er det riktigere å si at jordaksen endres) er et faktum, uansett tro. Jeg ser ikke helt hva som er merkelig med å feire at det går mot lysere tider og å ta et lite "pusterom" i den mørkeste delen av året selv om man er ateist.

Det var ateisme. Å være religiøs derimot, betyr å tro på en høyere og/eller overnaturlig makt. For veldig mange andre religioner, inkludert religionen som var her i landet før kristendommen kom handler feiringen av ulike tider og de tilhørende ritualene om troen på naturkrefter eller guder som er forbundet med disse. Da kan man begynne å snakke om at det er teit å feire hvis man ikke tror.

Det som er interessant i denne sammenheng er at vikingenes jól faktisk ikke var på vintersolverv, men en gang mellom det og midten av januar - ihvertfall om man skal stole på Snorre Strulassons beskrivelser i kongesagaene. I følge ham ble juleblotet holdt ved første fullmåne etter første nymåne etter vintersolverv, dvs. i januar måned. Julen ble altså feiret ved midtvinter, da det var på det kaldeste, og ikke ved vintersolverv. Det finnes også et par andre skriftlige kilder som indikerer en julefeiring i januar. I følge Snorre var det Håkon den Gode som flyttet julefeiringen slik at den sammenfalt med tradisjonell kristen feiring (også var det han som gjorde det lovpålagt å brygge øl til jul :lol:) Midtvinterblotet hadde som formål å styrke maktene og å hjelpe dem med å overleve kulde og mørketid.

Det står litt mer om det her. Og her har jaggu meg noen skrevet en hel masteroppgave om emnet!

Endret av Pingting
Skrevet

Jeg elsker julen, men jeg finnes ikke kristen! Hjemme hos meg leser vi juleevangeliet og synger julesanger og så videre...jeg går gjerne i kirken også julaften hvis jeg får med meg noen, fordi jeg synes det er så fint der.

Veldig mye av vår felles kultur er basert på kristendom, og ganske mye av den er verdt å samle på. Trenger ikke å tro på gamle menn i skyene for å sette pris på kunst, arkitektur og musikk som er motivert av kristendom, på samme måte som en ikke trenger å være muslim for å beundre en moske.

• Liker 2
Skrevet

hei

siden det er spurt om dette mange ganger i tråden her er historien om julen

og her er et utdrag fra artikelen om akkurat julen og hvorfor den blir feiret

"

Dato og tidspunkt for Jesu fødsel er helt ukjent, og man vet heller inten om årstiden. Man vet ikke engang hvilket år han skal ha blitt født. Ifølge Lukas skal Jesus ha blitt født under kong Herodes mens Kvirinius (Publius Sulpicius Quirinius) var landshøvding i Judea. Problemet er bare at kong Herodes døde i år 4 før vår tidsregning, og Kvirinius ikke ble landshøvding i Syria før år 6 etter vår tidsregning. På et kirkemøte i år 353 vedtok rett og slett kirken, med simpelt flertall, at Jesu fødselsdag skulle settes til den 25. desember. Denne dagen var på den tiden allerede godt innarbeidet som festdagen for solguden Mitra i den antikke verden. På denne måten ville man fortrenge datoens tilknytning til solguden og gi den nytt innhold. Dette brukte den romerske abbed Dionysos Exiguus (død Ca. 550 e.Kr) som utgangspunkt da han utarbeidet den kristne tidsregningen på begynnelsen av femhundretallet."

hilsen

Skrevet

Det er en ting jeg lurer på. Mange i denne tråden sier de feirer jul fordi det egentlig er en hednisk tradisjon, men hvorfor "feirer" dere påske? For grunen til påske er fordi Jesus døde. Hva skal dere ikke-kristne forsvare seg med påske"feiringen"? Borsett fra at det er korselig altså?

Hvorfor trenger man en annen grunn enn at det er koselig? :)

Jeg har vokst opp med norske tradisjoner jeg, som alle andre. Jeg har ingen planer om å slutte å feire påsken sånn plutselig, bare fordi jeg ikke er kristen. Tradisjoner og høytider er viktig for alle, og skal man som ikke-kristen kutte ut både jula og påsken blir det ikke så mange høytider igjen.

Jul for meg er familie, hygge, juletre og gaver. Påske er påskegodt, krim og hytteturer. Ikke noe religiøst.

• Liker 2
Skrevet

Påske feirer jeg ikke. Har fri fra jobb, ser påskekrim på tv og spiser snop.

Skrevet

Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig?

Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på?

Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart.

Noe tanker om dette?

De feirer det fordi de liker god mat og gaver. De har heller ikke noe alternativ så da fortsetter de like gjerne med de kristne tradisjonene.

Det mest patetiske er alle de som feirer alle de kristne tradisjonene som jonsok, jul og påske som påstår at de feirer noe annet enn den kristne tradisjonen.

Gjest Consensio
Skrevet

De feirer det fordi de liker god mat og gaver. De har heller ikke noe alternativ så da fortsetter de like gjerne med de kristne tradisjonene.

Det mest patetiske er alle de som feirer alle de kristne tradisjonene som jonsok, jul og påske som påstår at de feirer noe annet enn den kristne tradisjonen.

Det er patetisk at vi ikke-kristne feirer noe vi tror på, som tilfeldigvis har blitt adoptert av kristendommen?

Skrevet

Påske feirer jeg ikke. Har fri fra jobb, ser påskekrim på tv og spiser snop.

Høres ut som en super feiring det, spør du meg ;)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Dette er jul: Jul (av norr. jól eller jólablót, engelsk også yuletide) er navnet på den opprinnelig, hedenske feiringa av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. Den kristne juledag er 25. desember. Når Den gresk-ortodokse kirke feirer jul den 6. januar, er det ikke fordi de regner at Jesus ble født en annen dato, men fordi de fremdeles går etter den julianske kalender som har hatt flere skuddår enn i vår gregorianske og derfor ligger 13 datoer bak vår. Etter at vi sløyfer skuddårsdagen i år 2100 øker forskjellen, og den gresk ortodokse jul vil da falle på 7. januar. I Norge er høydepunktet for julefeiringen lagt til julaften, det vil si kvelden 24. desember, som tradisjonelt blir markert med familieselskap, og for enkelte også kirkegang.

I storparten av Europa har feiringa fått et kristent namn: På engelsk brukes navnet Christmas eller «kristmesse», tysk Weihnachten eller «vienatt», fransk Noêl fødsel, men i Skandinavia har høytiden fått beholde sitt gamle germanske navn Jul, engelsk har bevart Yuletide som en arkaisk form.

Jul er ikke kristent i det hele tatt. Ordet jul er jo hedensk.

Gjest Galithralia
Skrevet

Om man skal diskutere patetisk - så ville jo det heller vært kristendommen, som tok over hedenske tradisjoner for å få folk med seg..Ingenting er som å dekke over en hedensk tradisjon med god gammel dags kristendom. Da ville jo det heller blitt omvendt? At det er de krisnte som er patetiske fordi de tror at de feirer en kristen tradisjon? (ja.jeg er ironisk)

Min eneste feiring ved julen er at jeg er sammen med min familie, uten at noen andre kan gjøre krav på oppmerksomheten min. Å feire nærværet av sin familie med god mat, drikke og gaver synes jeg er en fin og koselig måte å samles på. Ikke noe patetisk ved det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...