Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Påsken er en gammel, hedensk vårfest. Feiringen av at det er lysere ute, at våren er kommet, veien mot sommeren og at det blir varmere.

Derav fargen gul, som representerer solen.

Jødene feiret påske lenge før kristendommen også faktisk.

ehh..? Dere i tråden som har skrevet om hednisk tradisjon greia sa at dere feira jula fordi sola snur og at det går mot vår, men da kan dere ikke feire at det går mot vår i påsken også? Dårlig unsktldning

Endret av Caylee
Skrevet

Så man feirer VÅREN ved å gå på ski? :ler:

Bare le du, men det er fantastisk å gå/stå på ski i 15 plussgrader og kose seg rundt et bål med pils og grillpølser. Påsken kommer alltid til å være en markering der vinter blir til vår. Bare le du, men er du egentlig født i norge?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig?

Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på?

Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart.

Noe tanker om dette?

Husker jeg lærte dette på barneskolen for lenge siden ... så husker ikke alt.

Før kristendommen kom til norge, feiret man jul eller jol som det het, men de hadde ikke juletre eller nisse da ... ;)

Da hadde man lysfest, der de tente mye lys, og god mat og drikke. Da koste man seg, og man lengtet etter at solen skulle snu og det skulle bli lysere tider.

Selv om man ikke er kristen går det fint an å feire jul.

Julen handler om at Jesus ble født, men om man kutter ut det sitter man igjen med alt annet som ikke har med kristendommen å gjøre - nisse, lys, mat, drikke, gaver.

Gjest Consensio
Skrevet

ehh..? Dere i tråden som har skrevet om hednisk tradisjon greia sa at dere feira jula fordi sola snur og at det går mot vår, men da kan dere ikke feire at det går mot vår i påsken også? Dårlig unsktldning

Ja det høres kanskje rart ut for noen som ikke vil forstå og latterliggjør den hedenske troen.

Hedninger, paganister og gamle naturtroer har ganske mange feiringer. Mener det er 8 store feiringer i løpet av et år.

Julen er solsnu, altså da dagene blir lengre og lysere. Påsketider er ikke solsnu, men at temperaturen forandrer seg, det blir gradvis grønnere og varmere.

For selvom det er solsnu i desember så er januar og februar ofte de kaldeste månedene, eller hva?

Sett deg ned å les litt om det.

Jeg som hedning har lest om kristendommen, av respekt og for å forstå. Hvorfor kan ikke kristne lære, lese, vise respekt for den hedenske troen/levemåten?

• Liker 2
Skrevet

Jeg feirer ikke kristen jul, men vi har jul likevel. Vi synger ikke salmer, men verdslige julesanger rundt treet, og har ikke noe pynt av kristen karakter. Jeg har vokst opp med nisser til jul og det gjør barna mine også.

Påske feirer jeg ikke ved annet enn å holde fri i helligdagerne (arbeidsplassen min er stengt da). Jeg pynter til påske ved at jeg koster ut vinteren og ordner duker og puter i lyse farger og dermed drar våren inn i stuen.

Skrevet

Bare le du, men det er fantastisk å gå/stå på ski i 15 plussgrader og kose seg rundt et bål med pils og grillpølser. Påsken kommer alltid til å være en markering der vinter blir til vår. Bare le du, men er du egentlig født i norge?

Jeg har ikke noe imot å gå på ski i påsken, men var litt morro når du sa du feira våren med å gå på ski :ler:

Skrevet

Ja det høres kanskje rart ut for noen som ikke vil forstå og latterliggjør den hedenske troen.

Hedninger, paganister og gamle naturtroer har ganske mange feiringer. Mener det er 8 store feiringer i løpet av et år.

Julen er solsnu, altså da dagene blir lengre og lysere. Påsketider er ikke solsnu, men at temperaturen forandrer seg, det blir gradvis grønnere og varmere.

For selvom det er solsnu i desember så er januar og februar ofte de kaldeste månedene, eller hva?

Sett deg ned å les litt om det.

Jeg som hedning har lest om kristendommen, av respekt og for å forstå. Hvorfor kan ikke kristne lære, lese, vise respekt for den hedenske troen/levemåten?

Tja merkelig mange ateister sier de feirer jul fordi sola snur når de ikke er hedninger men ateister.

• Liker 1
Skrevet

Jeg feirer ikke kristen jul, men vi har jul likevel. Vi synger ikke salmer, men verdslige julesanger rundt treet, og har ikke noe pynt av kristen karakter. Jeg har vokst opp med nisser til jul og det gjør barna mine også.

Påske feirer jeg ikke ved annet enn å holde fri i helligdagerne (arbeidsplassen min er stengt da). Jeg pynter til påske ved at jeg koster ut vinteren og ordner duker og puter i lyse farger og dermed drar våren inn i stuen.

Pynter du ikke med påskeharer og påskekyllinger og vårlige gul/oransje/grønne farger?

Det har vel ingenting med kristendommen å gjøre?

Så er det påskekrimmen da, og påskeegg :lur:

Gleder meg til hver påske, da det er skiturer på hytta, og fyring i peisen om kvelden og påskekrim på tv, og en god bok å lese i. Så har vi lam på påskeaften - mmm :)

Skrevet

Sola snur jo for alle uansett tro

Gjest Consensio
Skrevet

Tja merkelig mange ateister sier de feirer jul fordi sola snur når de ikke er hedninger men ateister.

Mulig det er litt merkelig. Det må nesten ateistene svare på, da jeg ikke selv er ateist, men hedning.

Skrevet

hvorfor skriver du innlegget som anonymbruker? tørr du ikke være frekk uten å være anonymbruker? ;)

Jeg skriver alle innlegg som anonym bruker, og jeg skjønner ikke hva du mener med frekk.

Skrevet

Som ateist trenger man ikke å forholde seg til noen religion og man kan dermed feire hva man vil og av hvilken grunn man vil. Hva er så rart med det?

Skrevet

Det er en ting jeg lurer på. Mange i denne tråden sier de feirer jul fordi det egentlig er en hednisk tradisjon, men hvorfor "feirer" dere påske? For grunen til påske er fordi Jesus døde. Hva skal dere ikke-kristne forsvare seg med påske"feiringen"? Borsett fra at det er korselig altså?

paaske er vel en jødisk høytid for å feire utgangen fra egypt ? eller tar jeg helt feil ?

Skrevet

paaske er vel en jødisk høytid for å feire utgangen fra egypt ? eller tar jeg helt feil ?

Det vet jeg ikke :P må lese langt nok i bibelen først

Skrevet

Som ateist trenger man ikke å forholde seg til noen religion og man kan dermed feire hva man vil og av hvilken grunn man vil. Hva er så rart med det?

Da kan du vel begyne å feire id å da vel? Siden du sier jo at hvis man er ateist kan mån feire hva an vil. Dem høres veldig dumt ut, men bare min mening

Skrevet

Da kan du vel begyne å feire id å da vel? Siden du sier jo at hvis man er ateist kan mån feire hva an vil. Dem høres veldig dumt ut, men bare min mening

Jeg kan feire id, men jeg vil ikke. Hvorfor høres det så dumt ut? Personlig synes jeg det virker mye dummere å ikke skulle kunne velge selv hva man vil feire eller å måtte forsvare hvorfor man feirer ulike høytider.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan feire id, men jeg vil ikke. Hvorfor høres det så dumt ut? Personlig synes jeg det virker mye dummere å ikke skulle kunne velge selv hva man vil feire eller å måtte forsvare hvorfor man feirer ulike høytider.

Jeg syns det er respektløst å feire ting man ikke tror på engang.Så feirer du en eller annen høytid bare for morro skyld er det teit

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig?

Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på?

Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart.

Noe tanker om dette?

Mange av oss som ikke er utøvende kristne, kan ikke unngå å få med oss at alle rundt oss i samfunnet feirer jul, enten de er kristne eller ikke. Mange av oss har også vokst opp med at man feirer jul - uten selv å være, utøvende kristne.

Derfor blir det for mange en slags doxa - noe vi tar for gitt.

Selv feirer jeg ikke jul på eget initiativ - men deltar selvsagt på julebord, julemiddagsselskap, julelunch, ser Sølvguttene synge julen inn og gir bort og mottar noen gaver - fordi det er en hyggelig tradisjon man er vokst opp med. "Feiringen" behøver jo ikke å ta av, den kan være rimelig moderat.

Skrevet

Jeg syns det er respektløst å feire ting man ikke tror på engang.Så feirer du en eller annen høytid bare for morro skyld er det teit

Deg om det. Jeg respekter at folk feirer de høytidene de vil feire, så får det være opp til andre å respektere at jeg feirer de høytidene jeg vil feire.

Gjest Consensio
Skrevet

Du mener det er respektløst å være med å feire noe man ikke tror på?

Er det respektløst å reise hjem til familien, gi gaver til dem som også gir gaver til deg bare fordi man ikke tror på det selv?

Mener du da at om man ikke tror på noe, så skal man heller ikke feire jul? Si til familie og venner at de ikke får noen ting, si til familien at du ikke kommer hjem til jul fordi man ikke vil ta del av feiringen?

Hyklersk, ja, den kan jeg til nød forstå, men respektløst? Seriøst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...