Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #61 Skrevet 23. desember 2009 Fordi vi vokser opp med å gjøre det år etter år etter år. Man blir rett og slett oppdratt til det, noen blir oppdratt til å tro på jesus også..
Gjest HB Skrevet 1. januar 2010 #62 Skrevet 1. januar 2010 Faktisk er at julen tilhørte hedningene og ikke de kristne. Så spørsmålet da er vel heller hvorfor kristne feirer jula? www.hedning no står mere om dette
Gjest sui Skrevet 30. november 2010 #63 Skrevet 30. november 2010 Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig? Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på? Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart. Noe tanker om dette? jul var jo opprinnelig en ikke-kristen tradisjon, man feiret vintersolverv, men kristendomen "adopterte" denne dagen som jesu fødsel, noen bibelforskere har jo kommet frem til at han ikke ble født den 24 desember i det hele tatt. (ikke meningen å fornerme i det hele tatt, jeg respekterer andres tro)
Mann 42 Skrevet 30. november 2010 #64 Skrevet 30. november 2010 jul var jo opprinnelig en ikke-kristen tradisjon, man feiret vintersolverv, men kristendomen "adopterte" denne dagen som jesu fødsel, noen bibelforskere har jo kommet frem til at han ikke ble født den 24 desember i det hele tatt. (ikke meningen å fornerme i det hele tatt, jeg respekterer andres tro) JA, det var nok heller tynt med hyrder på marken i desember, får vi tro. Jeg mener at jeg har lest at fødselen (om den nå fant sted i det hele tatt) må ha vært en eller annen gang i Mars måned.
Bernardette Skrevet 30. november 2010 #65 Skrevet 30. november 2010 Det jeg stusser på da er at både kristne og ikke-kriste feirer jul/solsnu/vintersolhvert/midtvintersblot på så og si samme måte. Samme pynt (kanskje bortsett fra at noen ikke-kristne ikke bruker krybbe), samme mat, samme tradisjoner, samme julesanger osv. Jeg skulle ønske det var et større skille mellom den kristne feiringen og den ikke-kristne feiringen. Slik det er nå er det bare den samme suppa som er en blanding av litt av hvert, også setter man bare ulik "lapp" på det alt etter hvorfor man feirer selv. Kanskje kirkebryllup og tinghusbryllup også burde ha forskjellig mat, sånn for ordens skyld. Som borgerlig konfirmant for 14-15 år siden burde jeg selvsagt ha valgt annen mat enn mine "kriste" klassekamerater, og jeg skammer meg for å ha hatt samme type koldtbord som resten av kirkegjengen. Liksom.
Vulpes Skrevet 30. november 2010 #66 Skrevet 30. november 2010 Jeg feirer jul fordi det er en koselig tradisjon jeg har vokst opp med. Jeg er like knyttet til juletradisjonen som kristne, trass i at jeg er ateist. Jeg synes det er rart at noen synes det er rart at ikke-kristne som har vokst opp i Norge feirer jul...
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #67 Skrevet 30. november 2010 Jul har vi feiret i uminnelige tider. Etter at kristendommen kom til Norge begynte vi å forbinde julefeiringen med Jesu fødsel, Kristmesse. Men altså; julefeiringen er mye eldre enn Jesus.
Mann 42 Skrevet 30. november 2010 #68 Skrevet 30. november 2010 Kanskje kirkebryllup og tinghusbryllup også burde ha forskjellig mat, sånn for ordens skyld. Som borgerlig konfirmant for 14-15 år siden burde jeg selvsagt ha valgt annen mat enn mine "kriste" klassekamerater, og jeg skammer meg for å ha hatt samme type koldtbord som resten av kirkegjengen. Liksom. Er det den samme følelsen som du får når du tilfeldigvis treffer på en annen dame med likedan antrekk som deg? Liksom?
Gjest stillness Skrevet 30. november 2010 #69 Skrevet 30. november 2010 (endret) Jeg er ikke religiøs i det hele tatt,men har aldri hatt noen motforestillinger mot å feire jul. Ser på denne tiden som en tid der man viser ekstra omtanke for hverandre,tilbringer tid med familien,har fri og koser oss sammen.Jeg syns disse er gode grunner til å ha en feiring på slutten av året. Mange av de juletradisjonene som jeg er vant har lite med kristendom å gjøre og jeg ser på dem som symboler som kan bety forskjellige ting. Jeg feirer jul like fint med eller uten tradisjonene.Har feiret jul to ganger utenlands og det var like fint det som å være her. Men skulle ønske at det var større rom for forskjellige julefeiringer(eller ingen julefeiring for dem som ønsker det) siden jeg syns at vi er ofte litt fastlåste i hvordan ting skal være. Endret 30. november 2010 av stillness 1
cilipili Skrevet 30. november 2010 #70 Skrevet 30. november 2010 Jeg er ikke religiøs i det hele tatt,men har aldri hatt noen motforestillinger mot å feire jul. Ser på denne tiden som en tid der man viser ekstra omtanke for hverandre,tilbringer tid med familien,har fri og koser oss sammen.Jeg syns disse er gode grunner til å ha en feiring på slutten av året. Mange av de juletradisjonene som jeg er vant har lite med kristendom å gjøre og jeg ser på dem som symboler som kan bety forskjellige ting. Jeg feirer jul like fint med eller uten tradisjonene.Har feiret jul to ganger utenlands og det var like fint det som å være her. Men skulle ønske at det var større rom for forskjellige julefeiringer(eller ingen julefeiring for dem som ønsker det) siden jeg syns at vi er ofte litt fastlåste i hvordan ting skal være. Helt enig med deg! Jeg feirer også jul, men ikke på religiøst grunnlag. For meg er det en fin måte å være med de jeg er mest glad i i hele verden, og vise dem hvor glad jeg er i dem. Vi synger ikke julesanger, spiser vegetarmat, men riskremen er med. Nissen kommet, ungene får masse pakker og vi spiser tradisjonelle julekaker. Synes det er fint, jeg :rødme:
sebastianen Skrevet 1. desember 2010 #71 Skrevet 1. desember 2010 Hvem bryr seg om hva bibelen sier om jul ! Jeg feirer jol , med juletre og ribbe og akevitt. Og juleøl såklart (det var faktisk lovpålagt å brygge øl til jol i eldre tider ) Jeg har ingen adventslys, ingen julekrybbe, og ingen engler i treet . Min kone har en engel hun insisterer på å henge over peisen, men det er visst fordi den har så fine fregner og ligner på hennes bror når han var liten . Dersom kristne ønsker juleevangeliet og adventslys må de gjerne det , men de eier ikke jolen !
Gjest BabyBlue Skrevet 1. desember 2010 #72 Skrevet 1. desember 2010 Trodde Jesus ble født om sommeren/våren, så teknisk sett er de kristne like ille som oss u-religiøse slasker =)
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #73 Skrevet 1. desember 2010 Jeg feirer verken jesus fødsel eller at solen snur. Feirer enkel og greit jul med den pynten jeg liker og den maten som er tradisjon. Ser ingen grunn til å forsvare at jeg feierer jul eller reflektere over hvorfor. Så lenge jeg synes det er koselig så kommer jeg til å fortsette med det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #74 Skrevet 1. desember 2010 Jeg feirer verken jesus fødsel eller at solen snur. Feirer enkel og greit jul med den pynten jeg liker og den maten som er tradisjon. Ser ingen grunn til å forsvare at jeg feierer jul eller reflektere over hvorfor. Så lenge jeg synes det er koselig så kommer jeg til å fortsette med det.
Gjest Caylee Skrevet 1. desember 2010 #75 Skrevet 1. desember 2010 Det er en ting jeg lurer på. Mange i denne tråden sier de feirer jul fordi det egentlig er en hednisk tradisjon, men hvorfor "feirer" dere påske? For grunen til påske er fordi Jesus døde. Hva skal dere ikke-kristne forsvare seg med påske"feiringen"? Borsett fra at det er korselig altså?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2010 #76 Skrevet 1. desember 2010 Det er en ting jeg lurer på. Mange i denne tråden sier de feirer jul fordi det egentlig er en hednisk tradisjon, men hvorfor "feirer" dere påske? For grunen til påske er fordi Jesus døde. Hva skal dere ikke-kristne forsvare seg med påske"feiringen"? Borsett fra at det er korselig altså? Å feire påske består stort sett i å dra på fjellet og kose seg på ski og med kvikklunsj og en pils, så hvorfor skal dette forsvares? De fleste feirer vel egentlig at våren kommer!
Gjest Consensio Skrevet 1. desember 2010 #77 Skrevet 1. desember 2010 Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig? Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på? Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart. Noe tanker om dette? Fordi julen opprinnelig ikke var en kristen høytid. Uvitenhet som dette kommer av at man har blitt innprentet fra barnsben av at julen er en kristen høytid. Les litt om temaet og du vil bli overrasket... Jeg feirer jul, den ikke-kristne julen.
Gjest Caylee Skrevet 1. desember 2010 #78 Skrevet 1. desember 2010 Å feire påske består stort sett i å dra på fjellet og kose seg på ski og med kvikklunsj og en pils, så hvorfor skal dette forsvares? De fleste feirer vel egentlig at våren kommer! Så man feirer VÅREN ved å gå på ski?
Gjest Consensio Skrevet 1. desember 2010 #79 Skrevet 1. desember 2010 Det er en ting jeg lurer på. Mange i denne tråden sier de feirer jul fordi det egentlig er en hednisk tradisjon, men hvorfor "feirer" dere påske? For grunen til påske er fordi Jesus døde. Hva skal dere ikke-kristne forsvare seg med påske"feiringen"? Borsett fra at det er korselig altså? Påsken er en gammel, hedensk vårfest. Feiringen av at det er lysere ute, at våren er kommet, veien mot sommeren og at det blir varmere. Derav fargen gul, som representerer solen. Jødene feiret påske lenge før kristendommen også faktisk.
Gjest Consensio Skrevet 1. desember 2010 #80 Skrevet 1. desember 2010 Hvem bryr seg om hva bibelen sier om jul ! Jeg feirer jol , med juletre og ribbe og akevitt. Og juleøl såklart (det var faktisk lovpålagt å brygge øl til jol i eldre tider ) Jeg har ingen adventslys, ingen julekrybbe, og ingen engler i treet . Min kone har en engel hun insisterer på å henge over peisen, men det er visst fordi den har så fine fregner og ligner på hennes bror når han var liten . Dersom kristne ønsker juleevangeliet og adventslys må de gjerne det , men de eier ikke jolen ! Takk for et fint innlegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå