Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet
NÅR skal de rødme av skam for dette?

1.april 2010

Skrevet

Det står selfølgelig ingenting i bibelen om juletre fordi kristne har adoptert det som med så mangt annet.

Skrevet

Fordi det er en mulighet til å få gaver og ha fri. :gjeiper:

Skrevet

Først av alt er det på sin plass å påpeke at julen ikke har noe med kristendommen å gjøre. Det mest kristne med julen, er faktisk Julenissen/St. Nicholas.

Julen har sin opprinnelse i solvervsfesten/solsnu, og er en hedensk skikk, som kristndommen altså har "stjålet"fra norrøn tid. Som du sikkert vet, feiret ikke de første kristne jul.

Men så, til spørsmålet ditt: Vi feirer jul fordi det er tradisjon, hverken mer eller mindre. En hyggelig tradisjon, sågar.

Skrevet
Interessant du snakker om "kristne" tradisjoner. Beriker deg gjerne med et bibelsitat:" Ikke vend dere til hedningenes skikker...De hogger et tre i skogen...pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer så det står støtt." "Kvinnene knar deig for å bake offerkaker til Himmeldronningen og øser ut drikkoffer.Det er vseg selv de krenker,så de skal rødme av skam sier Jehova."

Kan du vise til det konkrete skriftstedet?

Skrevet
Det står selfølgelig ingenting i bibelen om juletre fordi kristne har adoptert det som med så mangt annet.

Hva slags plass hadde juletreet (eller lignende) i førkristen tid, da? Har det noe å gjøre med at bartrærne er eviggrønne, og kunne man i så fall erstattet granen med en rhododendron?

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Kan du vise til det konkrete skriftstedet?

Jeremia kap 7 og kap 10

Skrevet
Jeremia kap 7 og kap 10

Det er vel heller tvilsomt om Jeremia kap 10 handler om julen. Og bortsett fra at Jeremia 7:3 og 4 har en liten snutt om hedninger som hogger trær i skogen og pynter dem, så står det ikke noe av det andre som du "siterte".

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet (endret)

Ble ikke Kristus født sånn i mars da?

Endret av Trampe
Skrevet
Ble ikke Kristus født sånn i mars da?

Det er litt usikkert, visstnok. Det kan ha vært på høsten, også, har jeg hørt. Både september og oktober er visst kandidater. Men Desember er helt ut, og den eneste grunnen til at julen er lagt dit, er at man har ønsket å udnergrave de hedenske høytidene. Litt sånn, "Dere kan vel feire Jesus, i stedet? Men det er helt greit at dere har en stor fest med mat og drikke og fri fra arbeidet og alt det, altså!"

• Liker 1
Skrevet (endret)
Det er vel heller tvilsomt om Jeremia kap 10 handler om julen. Og bortsett fra at Jeremia 7:3 og 4 har en liten snutt om hedninger som hogger trær i skogen og pynter dem, så står det ikke noe av det andre som du "siterte".

All den tid den faktisk finnes på nett, så er det jo lett nok å sjekke referansene.

Er det ikke en synd å misrepresentere bibelen? Jeg mener, det er jo liksom Guds ord, og alt.

Endret av Trampe
Gjest Svar til hykler
Skrevet

Jeremia uttrykker klart at Jehovas sanne tjenere IKKE skal vende seg til HEDNINGENES SKIKKER. Og i samme åndedrag nevner han skikker som de allerede den gangen hadde. Nemlig å ta inn treverk i huset for å hylle gud. Den gangen pyntet de det med sølv og gull. Det samme gjør de frafalne "kristne" idag. De pynter sitt tre med glitter og stas "og høyt i toppen den blanke stjerne" til minne om at Jesus skulle ha noe som helst med denne falske høytiden å gjøre.

Med andre ord en kliss lik hedensk skikk som de TROR de hyller Gud med.

Videre bakte de kaker til minne om "himmeldronningen", mens de idag baker kaker og vil minnes Maria, spesielt katolikkenes

himmeldronning og som de ber direkte til.

Bibelen lister opp en rekke slike prinsipper som "vi kan lære av, for til oss er de siste tider kommet." Med Mann42s resonnement betyr det at vi ikke kan lære noe av Bibelen. Han ville sagt at ja, Kain drepte sin bror, men det var den gangen så vi kan godt drepe vår bror. Kjemperesonnement.

Skrevet

Min familie er ikke-kristne og feirer jul. Det er ingen kristen jul, ikke tur i kirken osv. Fokuset ligger på en koselig feiring sammen med familien, god mat, glede, gaver.

Alt i alt skyldes det tradisjon. Mine foreldre hadde foreldre som feiret jul, og jeg feirer jul fordi mine foreldre gjorde det. Og man har tradisjoner innad i familien, mht hvilken mat man spiser, kaker, når man pyter med nisser, legger på juleduker, tenner lys, osv.

Jeg mener i alle fall at man kan feire jul selv om man ikke er kristen.

Skrevet

Vanskelig å få gjennomslag for nye religioner om man ikke lar de lokale hedningene beholde tradisjonene sine.

Jeg håper virkelig at Kamilla enten troller eller ikke er 22, men 12.

Skrevet
:tre: Det viktigste er ikke hvorfor man feirer jul, men at man feirer den. Jul er noe av det koseligste som finnes, og de aller fleste tilbringer ekstra tid med familien. Så lenge folk feirer jul, så er jeg fornøyd :):nissevink:
  • Liker 1
Skrevet
Ingen som sier at noen skal forsvare det heller. Men jeg synes selv dette er vanskelig. Jeg er litt i ingenmannsland her - jeg er ikke kristen, men klarer heller ikke å bli fortrolig med den ikke-kristne julefeiringen siden den jo faktisk er mer eller mindre helt lik. Vet folk hvorfor de har juletre i huset? Hva symboliserer det? Hva symboliserer rød og grønn, som er julefargene? Hvorfor er adventsfargen lilla? Hvorfor har vi nisser, hva symboliserer de?

Det hele blir så... tomt. Og nå snakker jeg selvsagt kun for meg selv. Jeg føler at så mye av det vi gjør i jula blir gjort kun "fordi det er tradisjon", men uten at man er klar over eller tenker over symbolikken bak det man gjør. Finnes den lenger? Pynter vi bare med tomme symboler hvor bare kosen er igjen?

Det er i disse tider jeg virkelig skulle ønske jeg var dypt kristen, slik at symbolene jeg pyntet med faktisk hadde en historie, en sammenheng og en mening som var mer enn bare "fordi det er sånn."

Foreslår at du setter deg ned og leser om de forskjellige symbolene, så finner du noen som passer for deg. Det som er dumt og tomt for deg er nødvendigvis ikke det for andre. Man legger forskjellig symbolikk i samme gjenstand vet du.

:tre: Det viktigste er ikke hvorfor man feirer jul, men at man feirer den. Jul er noe av det koseligste som finnes, og de aller fleste tilbringer ekstra tid med familien. Så lenge folk feirer jul, så er jeg fornøyd :):nissevink:

Nå er jo ikke julen like koselig for alle, så jeg må si at jeg ikke bryr meg om folk feirer jul eller ei. Folk får gjøre det som passer dem best.

Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Skrevet

Jeg kommer fra en ikke-kristen familie. Faktisk er min mor tilhenger av en annen religion. Likevel feirer vi jul, først fordi det "alltid" har vært en tradisjon i slekta, men etter hvert som jeg er blitt voksen og mer reflektert ser jeg at først og fremst er den en familiehøytid. Vi bruker tiden til å være sammen med hverandre, vise hverandre at vi er glade i hverandre og setter pris på tiden sammen. Vi gjør det også ellers, men når vi likevel feirer jul er det en ekstra begrunnelse til å fortsette med det. Vi koser oss og har det hyggelig sammen, rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...