Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt akkurat å hørte på "radio gull" om julens opprinnelse. Jul ble feiret i det gammle Rom FØR Jesu fødsel.Det ble også sakt at i julen kan man putte de tradisjoner man vil. I motsetning til Påsken som er en klar kristen høytid. Jul er koselig, (fårhåpentligvis) fredlig tid med lys og varme. Og er det NOE denne verden trenger nå så er det lys og varme.

Til alle dere som feirer jul uansett kultur,tro eller ikke tro GOD JUL kos dere :nissegutt:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Satt akkurat å hørte på "radio gull" om julens opprinnelse. Jul ble feiret i det gammle Rom FØR Jesu fødsel.Det ble også sakt at i julen kan man putte de tradisjoner man vil. I motsetning til Påsken som er en klar kristen høytid. Jul er koselig, (fårhåpentligvis) fredlig tid med lys og varme. Og er det NOE denne verden trenger nå så er det lys og varme.

Til alle dere som feirer jul uansett kultur,tro eller ikke tro GOD JUL kos dere :nissegutt:

Beste innlegget i denne tråden. Skulle gjerne gitt flere plusser :nissevink:

Skrevet

Dere som feirer jul men ikke er kristne dere pynter vel ikke med jesus barnet og stallen, julestjerne og adventstake håper jeg? for det er kristne symboler. Stjernen foreksempel symboliserer stjernen som de vise menn fulgte for å komme til jesus barnet.

men hvis man bruker kristne symboler nårv man feirer jul kan man ialfall ikke si man ikke feirer kristen jul eller hednisk jul :roll:

Vi har stjerne både i toppen av treet og i vinduet, samt adventsstake med fire stearinlys og sånn elektrisk i vinudet med syv lys.

Ja, dette er religiøse symboler. Men det er ikke derfor vi har dem. Vi har dem fordi det er tradisjon for oss, jeg forbinder dette med jula, og det pynter opp og gjør det koselig i heimen :)

Jeg feirer ikke en kristen jul i den forstand at vi er kristne, men jo, vi feirer en jul basert på flere av de kristne tradisjonene. Det har jeg ingen problemer med å si, fordi jeg ikke ser hva som er galt i dette ;)

Skrevet

Om man skulle fjerne alle symbolske elementer i moderne kultur som har endret eller mistet meningsinnhold, så ville ganske mye forsvunnet. Hvor mange av dere som giftet dere i hvit kjole med slør brød dere om at hvitt opprinnelig skulle symbolisere renhet og uskyld, at sløret gjør det samme og dessuten er en referanse til tilbedelsen av jomfru Maria? Sikker noen få, men jeg vil tro at flesteparten antagelig var klar over dette, men heller valgte hvit kjole av andre grunner - som for eksempel estetikk, tradisjon, fordi det har emosjonell betydning og så videre.

Skikker endrer meningsinnhold, sånn har det alltid vært og vil alltid være.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg vil bare opplyse om at den syvarmede staken folk pynter med til jul slett ikke er et kristent symbol men jødisk. Tenk på det dere som er så nøye med at man pynter med kristne symbolder tl jul...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...