Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Gjest Consensio
Skrevet

Hvorfor er det latterlig å påstå at man feirer en hedensk jul.

For det er jo nettopp det jeg gjør.

Skrevet

Så du mener det ikke er respektløst om for eksempel en på 17.mai samlet noen få mennesker, gikk i tog som alle andre, viftet med flagg og ellers hadde helt lik feiring som resten av Norge med tale og det hele, men påstå at nei vi feirer ikke 17.mai vi, vi feirer "Heisann og hoppsann dagen".

"Dere bruker norske flagg? Å, jo ja men det betyr ikke noe for oss de er fine men for oss er det bare et pent tøystykke som vi bare tilfeldigvis har her."

Neida, det hadde ikke vært det minste respektløst. At barn kan tenke slik er en ting, men at voksne gjør det syntes jeg er litt merkelig.

Er egentlig merkelig at jeg er den som forsvarer at julen er en kristen tradisjon her med tanke på at jeg selv er beinhard ateist :gjeiper:

Kort og godt: nei, jeg synes ikke det ville vært respektløst.

Skrevet

Hvorfor er det latterlig å påstå at man feirer en hedensk jul.

For det er jo nettopp det jeg gjør.

Hvis det er det du gjør er det greit, siktet til de som feiret en vanlig kristen jul jeg. Spørsmålet er om du er hedning da, eller om du bare etterligner den gamle tradisjonen for gøy.

Gjest Consensio
Skrevet

Hvis det er det du gjør er det greit, siktet til de som feiret en vanlig kristen jul jeg. Spørsmålet er om du er hedning da, eller om du bare etterligner den gamle tradisjonen for gøy.

Jeg er jo hedning...hvorfor ellers skulle jeg feire hedensk jul og kalle meg hedning?

Har du lest innlegg tidligere i denne tråden?

Skrevet

Jeg er jo hedning...hvorfor ellers skulle jeg feire hedensk jul og kalle meg hedning?

Har du lest innlegg tidligere i denne tråden?

Har vel skumlest litt, men skjønner ikke hvorfor noen kaller seg hedning nå til dags. Er ikke ateist et litt mer passende ord dersom man tar avstand fra religion?

Skrevet

Har vel skumlest litt, men skjønner ikke hvorfor noen kaller seg hedning nå til dags. Er ikke ateist et litt mer passende ord dersom man tar avstand fra religion?

Hedning er jo også en måte å forklare den gamle formen for religion en hadde før i tiden: http://en.wikipedia.org/wiki/Heathen

Men Åsatru blir vel et litt bedre ord for å dekke det.

Hedning syntes jeg egentlig er misbrukt siden det egentlig er snakk om forskjellige før-kristne former for religiøsitet i Europa. Ateisme er ateisme, og ikke hedningtro.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Hedning er jo også en måte å forklare den gamle formen for religion en hadde før i tiden: http://en.wikipedia.org/wiki/Heathen

Men Åsatru blir vel et litt bedre ord for å dekke det.

Hedning syntes jeg egentlig er misbrukt siden det egentlig er snakk om forskjellige før-kristne former for religiøsitet i Europa. Ateisme er ateisme, og ikke hedningtro.

Det er sant, men desverre så er det mange som ikke vet hva åsatruer er, og derfor gidder jeg ikke å forklare, dermed kaller jeg meg hedning når jeg diskuterer slik som her.

Gjest Consensio
Skrevet

Hvorfor ateist? Jeg tar verken avstand fra religioner eller er ureligiøs. Det er ikke bare kristen og ateist. Det finnes andre religioner, og åsatruer er jo på en måte en religion med gudebilder og alt.

Gjest Consensio
Skrevet

men skjønner ikke hvorfor noen kaller seg hedning nå til dags.

Og jeg kunne jo sagt at jeg ikke forstår hvorfor noen kaller seg kristne nå til dags (folk har jo litt mer kunnskap nå enn tidligere)

Skrevet

Sette seg inn i ting før man uttaler seg, kanskje? Åsatrua er en religion. Ateisme er å ikke tro på en eneste gud, hedendommen har en hel haug av dem.

Det er vel forsåvidt mange åsatruere som ikke tror bokstavelig talt på Tor med hammeren og Odin og alt det der, men heller ser på dem som ulike former for krefter. Likevel: det er troen på en overnaturlig makt og dermed innenfor definisjonen av religion.

Gjest Consensio
Skrevet

Det er vel forsåvidt mange åsatruere som ikke tror bokstavelig talt på Tor med hammeren og Odin og alt det der, men heller ser på dem som ulike former for krefter. Likevel: det er troen på en overnaturlig makt og dermed innenfor definisjonen av religion.

Stemmer.

Jeg og andre jeg kjenner innenfor denne troen, tror ikke på gudene som guder i seg selv, mer som ikoner, bilder o.l.

Skrevet

Det er sant, men desverre så er det mange som ikke vet hva åsatruer er, og derfor gidder jeg ikke å forklare, dermed kaller jeg meg hedning når jeg diskuterer slik som her.

Jo forklar det virker spennende ;)

Skrevet

Sette seg inn i ting før man uttaler seg, kanskje? Åsatrua er en religion. Ateisme er å ikke tro på en eneste gud, hedendommen har en hel haug av dem.

Her var det snakk om hedninger, ikke åsatruere.

Gjest Consensio
Skrevet

Jo forklar det virker spennende ;)

Kanskje i morgen :)

I dag blir det spilling (WoW) og jeg kommer til å være ganske så opptatt :fnise:

Titter bare innom i ny og ne i dag ;)

Skrevet

Her var det snakk om hedninger, ikke åsatruere.

De ordene er nesten synonymer. Det finnes nok unntak, men veldig mange åsatruere kaller seg hedninger. Consensio har ihvertfall her i tråden gitt tydelig uttrykk for at hun er åsatruer.

Skrevet

De ordene er nesten synonymer. Det finnes nok unntak, men veldig mange åsatruere kaller seg hedninger. Consensio har ihvertfall her i tråden gitt tydelig uttrykk for at hun er åsatruer.

Ja, jeg skal ikke blande meg jeg. Synes bare det høres veldig utdatert ut (noe jeg mener kristendommen også er).

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Dette blir jo for dumt. Igjen ser vi at en skal ta det som tradisjonelt sett har vært en kristen feiring i nyere tid (de siste 800-1000 år) og påstå at når en gjør akkurat dette selv med engler, stjerner og lysestake så feirer en ikke jul på den kristne måten.

Det blir totalt feil i mine øyner å påstå at en feirer noe romersk lysfest, eller noe tradisjonell jul fra middelalderen og før den tid også når en klart og tydelig feirer den samme jula som har utviklet seg de siste 2-300 år og som vi kjenner i dag, som er en kristen feiring og en kristen jul.

For meg minner det om mangel på respekt for en selv at en ikke klarer å innrømme ovenfor en selv at en syntes en kristen tradisjon er koselig og derfor ønsker en ikke å slutte å feire den selv om en selv ikke er kristen. Jeg feirer jo selv jul som alle andre, på kristent vis, men jeg er ikke kristen.

Jeg har ikke noe behov for å late som at jeg feirer noe annet enn hva jeg faktisk feirer for å prøve å enten få meg selv til å føle bedre, eller å prøve å plage andre ved å si at deres feiring er bare tull fordi deres feiring er akkurat som min og den er en *fyll inn hjemmesnekret betydning her* for meg og ikke den kristne julefeiringen selv om den er fullstendig identisk.

Men Consensio feirer jo ikke på den kristne måten. Der slaktes grisen og det drikkes mjød. Ingenting mer.

Skrevet

Men Consensio feirer jo ikke på den kristne måten. Der slaktes grisen og det drikkes mjød. Ingenting mer.

Nå var det ikke ment til Consensio heller da. Om en skal baser hele tråden på unntaket som faktisk er hedning og ikke de som påstår at de er romere på lysfest eller før-kristne hekser og gudene vite hva når det de egentlig er er ateister som feirer den kristne julen men som ikke helt klarer å takle tanken på at en feirer en kristen feiring så blir det jo litt vanskelig.

Jeg vet godt at Consensio feirer på en annen måte og all respekt for det.

Jeg klarer å ha respekt for andres tro og ritualer selv om jeg er ateist selv, noe det er tydelig at en god del andre ikke har når de skal gjør hva de kan for å gi disse nye mening og utvanne dem fordi de helst vil fortsette å gjøre dem, men bare om en kan late som at en egentlig ikke gjør dem.

Gjest Galithralia
Skrevet

Vil nå påpeke at det er en del av oss som verken er hedning eller kristne som og har svart her. Men syns det er kult at Consensio feirer på hedensk vis, visste i grunn ikke helt hvordan det gikk for seg, spennende å vite :popcorn:

Skrevet (endret)

Jeg klarer å ha respekt for andres tro og ritualer selv om jeg er ateist selv, noe det er tydelig at en god del andre ikke har når de skal gjør hva de kan for å gi disse nye mening og utvanne dem fordi de helst vil fortsette å gjøre dem, men bare om en kan late som at en egentlig ikke gjør dem.

Det du kaller mangel på respekt er det som er en lang samfunnsprosess som kalles sekularisering. De fleste i dag er helt eller delvis sekulariserte og det sliter du tydeligvis med å akseptere. Jeg er sekulær. Jeg er ikke hedning og ikke ateist.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sekulær

Endret av Spiralis
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...