Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feirer ikke jul, og tror på gud. Jeg bryr meg om hva gud sier om det å ikke delta på hedenske feiringer. Så jeg hadde ikke feiret jul av egoistiske grunner og bare fordi jeg synes det er koseig og de fleste gjør det. :) Trenger ikke stresse med julegaver og blakke meg:)

Skrevet

Samme tåpelige diskusjonen hvert år... :roll: Hva er det med folk som mener at de kristne eier jula?

Skrevet

Ja merkelig det der. Men så når en feirer den julen som er helt lik den kristne julen har vært i alle år så er det jo nå plutselig lysfest og gudene vite hva men merkelig nok akkurat den samme jula som den kristne.

Noe av grunnen til at feiringene ligner så mye er jo at mange av skikkene i den såkalt kristne jula stammer fra førkristen tid.

Selv er jeg konsekvent med å unngå alle kristne elementer, og det er egentlig bare engler og kirkebesøk jeg må kutte ut. Å ta inn eviggrønne vekster, bruke lys i feiringen og å spise gris er hedensk. Skikken med å gi gaver kommer også fra at det var ved midtvinter at bonden lønnet tjenestefolket, og da gjerne med en mynt og ulike varer, som sko, mat ol. Og når det gjelder nissen er det julenissen som stammer fra helgenen, nisser, tusser og andre underjordiske er en viktig del av hedensk tro, og det er der skikken med grøten kommer fra.

Jeg synes heller ikke det er noe problem at moderne hedendom er tilpasset dagens samfunn. Alle religioner utvikler seg over tid, og om kristendommen aldri ble innført hadde vi nok ikke gjort det akkurat som vikingene likevel. Og når vi må forholde oss til en tradisjon med brutte linjer, og dårlig med kilder sier det seg selv at det vi gjør i dag er en moderne rekonstruksjon. Å drive med dyreoffer falt seg nok mer naturlig i en tid hvor alle slaktet hjemme på gården, enn i en tid hvor vi kjøper vakumpakket kjøtt i butikken. Og vi ofrer fortsatt matvarer, i hovedsak ved å spise dem, slik de også gjorde før.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Har jo forklart en del tidligere i tråden.

"Min" feiring så slaktes gris, den blir preparert. Dette skjer en tid før dagen.

Mjød lages av en kamerat.

Vi har en låve vi får lov til å bruke av en grunneier. Dette er er låve som ikke er i bruk.

Der dekkes det på til langbord. Vi spiser gris i forskjellige former. Jeg pleier å lage pølser bl.a. Bestekompisen min er flinkere til å lage mat av resten av grisen.

Vi gir hverandre ikke pakker, vi har ikke juletre, vi tenner bål, drikker mjød og koser oss utover natten.

Har heller ikke juletre hjemme som jeg har skrevet tidligere, ikke annet enn at jeg tar inn noen granbarkvister.

Åja jeg trodde du snakket om hvordan de gjorde det før i tiden. jeg skjønte liksom ikke helt at vanlige folk bare kan slakte en gris selv, for det er jo lover om hvordan dyr skal slaktes her i landet. Jeg regnet liksom med at du bare kjøpte svin på butikken.

Men om du får unger da hvordan vil du da feire? Et barn ville funnet det ganske kjipt å ikke få gaver. Og dere spiser bare gris? Ingen kaker eller godterier?

No offence men feiinga di høres dørgende kjedelig ut

Skrevet

Å ta inn eviggrønne vekster, bruke lys i feiringen og å spise gris er hedensk.

Kilde?

Skrevet

Kilde?

Bruk av lys og grønne kvister er nevnt i ulike kongesaagaer og islendingesagaer, grisen som hellig dyr og symbol for Frøy og Frøya er nevt i gudesagaene fra middelalderen, i hovedsak d.e & d.y Edda.

Gjest Consensio
Skrevet

Åja jeg trodde du snakket om hvordan de gjorde det før i tiden. jeg skjønte liksom ikke helt at vanlige folk bare kan slakte en gris selv, for det er jo lover om hvordan dyr skal slaktes her i landet. Jeg regnet liksom med at du bare kjøpte svin på butikken.

Men om du får unger da hvordan vil du da feire? Et barn ville funnet det ganske kjipt å ikke få gaver. Og dere spiser bare gris? Ingen kaker eller godterier?

No offence men feiinga di høres dørgende kjedelig ut

Jeg gidder ikke sitte her å skrive alt ned til detalj heller. Vi spiser ikke mye kaker eller godtert nei, fordi ingen av oss er spesiellt glad i det.

Vi skal ikke ha barn, så hvordan det skal gjøres slipper jeg heldigvis å tenke på.

Ja det finnes bestemmelser på hvordan griser skal slaktes.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg gidder ikke sitte her å skrive alt ned til detalj heller. Vi spiser ikke mye kaker eller godtert nei, fordi ingen av oss er spesiellt glad i det.

Vi skal ikke ha barn, så hvordan det skal gjøres slipper jeg heldigvis å tenke på.

Ja det finnes bestemmelser på hvordan griser skal slaktes.

Hvorfor blir du sur?

Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Tabris
Skrevet

Hvorfor blir du sur?

Du forstår ikke at når du kaller andres feiring for "dørgende kjedelig" og at du implisitt sier du synes synd på deres kommende barn, så mister man litt interessen av å svare deg videre? Det burde jo være temmelig enkelt å begripe.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Hvorfor blir du sur?

Oj, du klarte å lese utifra et innlegg om jeg ble sur eller ikke? Godt jobba ;)

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Oj, du klarte å lese utifra et innlegg om jeg ble sur eller ikke? Godt jobba ;)

Bare måten du svarer på. :Jeg gidder ikke å gå inn i detaljer:

Gjest Consensio
Skrevet

Bare måten du svarer på. :Jeg gidder ikke å gå inn i detaljer:

Vel, jeg skrev det nettopp fordi jeg ikke gidder å gå inn på detaljer.

Skrevet

Mine advents og juletradisjoner.

I november drikker jeg butikk-juleøl (4,5%) og i desember drikker jeg pol-juleøl (6,5-9,9%). Jeg vet at det i gammel tid var påbutt å brygge øl, men fundert i bibelen er det vel ikke og ikke særlig religiøst. Jeg har julekalender med sjokolade. Kan ikke se å ha lest om kalender i bibelen og sjokoladen er riktig nok hellig og et mirakel, men en spesielt kristen type godteri er det vel ikke. Så må jeg se julekalender på TV. Jul i skomakergate, jul i blåfjell. Jul på månetoppen, nissene på loven. Kan ikke si at de har et direkte religiøst budskap noen av de. Så spiser jeg clementiner. NAM NAM! .. men ikke særlig religiøst. Jeg kjøper julegaver...kristent? :vetikke: spiser julemarsipan, går på julebord og inntar solide mengder øl, aquavite og julemat.. halleluja.. :skaal: .. Aquaviten er vel utviklet av munker... er den ikke?

Så henter vi tre på hytta.. Kristent? :vetikke: Vi pynter treet med glitter, norske flagg, glassfugler, julekurver, engler, kuler og stjerne i toppen. Henger stjernet i vinduet og syvarmet lysestake i vinduskarmen. Englene, stjernene og den syvarmede lysestaken er jo kristne symboler.

Så ser vi på lillejulaftenprogram på TV, inkl grevinnen og hovmesteren. religiøst? :vetikke: Så legge gavene under treet.

Så selve dagen. Først Donald Duck og vennene, tre nøtter til askepott, skomaker Andersen. Mekke pinnekjøtt ++, dekke bordet, kle seg pent, høre sølvguttene synge julen inn. Det er vel stort sett sanger med kristent innhold. Så julemiddag :spise: ... så slappe av før deserten :spise: så en cognac til kaffen og så julegaver :gave::) Vi pleier ikke å ha nisse.

Første juledag. Teste julegavene. kle seg pent. Noen ganger går vi i kirken, så spiser vi hjortestek eller kalkun.

Romjula. Fest med venner man vanligvis ikke ser. Gjerne gamle venner som er hjemme på juleferie.

Med unntak fra noe av julepynten og den eventuelle turen i kirka så er det nesten ingen ting av det jeg gjør i forbindelse med julen som har rot i bibelen eller er av åndelig karrakter. Det er så og si bare verdslige tradisjoner og de fleste har sine røtter noen få tiår bakover i historien.

Hverken grevinnen og hovmesteren, julemarsipanen eller clementinene har sitt opphav i hverken åsatroen, kristendommen eller romerske tradisjoner.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig?

Feire og feire, fru Blom. La de kristne og hedningene feire jul, så kan vi andre bare kose oss, vi!

Skrevet (endret)

Dere som feirer jul men ikke er kristne dere pynter vel ikke med jesus barnet og stallen, julestjerne og adventstake håper jeg? for det er kristne symboler. Stjernen foreksempel symboliserer stjernen som de vise menn fulgte for å komme til jesus barnet.

Endret av Caylee
Skrevet

Dere som feirer jul men ikke er kristne dere pynter vel ikke med jesus barnet og stallen, julestjerne og adventstake håper jeg? for det er kristne symboler.

Bruker både julestjerne og adventsstake. Er verdslig og tror ikke på noen form for guddom. Ser ingen problemer med å bruke julestjerne bare fordi det ikke finnes en gud.

Skrevet

Bruker både julestjerne og adventsstake. Er verdslig og tror ikke på noen form for guddom. Ser ingen problemer med å bruke julestjerne bare fordi det ikke finnes en gud.

men hvis man bruker kristne symboler nårv man feirer jul kan man ialfall ikke si man ikke feirer kristen jul eller hednisk jul :roll:

Gjest Galithralia
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med å bruke advents stake, julestjerne etc. selv om det er kristne symboler så symboliserer de ikke noen religion for meg. Jeg feirer heller ikke jul pga. hedensk skikk, kun for jeg koser meg med familien min og nyter en uke i fred og ro, hvor de aller fleste tilbringer tiden sin med familie og slekten. :nisse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...