Gå til innhold

Ikke-kristne og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet med og feire at solen snur er det faktum at solen ikke snur. Men jorden forandrer stilling

Den forandrer da heller ikke stilling. Den står på skrå hele tiden, og snurrer rundt ett punkt i nærheten av Stella Polaris.

Skrevet (endret)

men hvis man bruker kristne symboler nårv man feirer jul kan man ialfall ikke si man ikke feirer kristen jul eller hednisk jul :roll:

Jeg feirer ikke en kristen jul. Jeg feirer jul som for meg er uten religiøst innhold, da jeg og mine ikke er religiøse. De fleste elementene er rent verdslige, men noen få elementer er i sterkt utvannet form nedstammet fra den romerske lysfesten, noen fra germansk/norøn julefeiring og noen er lånt fra de som er kristne. Det at jeg bruker estetiske elementer fra tidligere eller nåtidige kulturer betyr ikke at jeg bekjenner meg til deres religion eller eller er en av de.

Forutsetningen for å kunne feire en kristen jul er at man er.. kristen. ..For å kunne være en kristen så må man vel bekjenne seg til den kristne tro, må man ikke?

Den nikeiske trosbekjennelsen går slik

"Jeg tror på én Gud,

den allmektige Fader, som har skapt himmel og jord,

alle synlige og usynlige ting.

Jeg tror på én Herre, Jesus Kristus,

Guds enbårne Sønn,

født av Faderen fra evighet.

Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud,

født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen.

Ved ham er alt blitt skapt.

For oss mennesker og for vår frelses skyld

steg han ned fra himmelen.

Han er blitt kjød ved Den Hellige Ånd av Jomfru Maria,

og er blitt menneske.

Han ble korsfestet for oss,

pint under Pontius Pilatus og gravlagt.

Han oppstod den tredje dag, etter Skriften,

fór opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre hånd.

Han skal komme igjen med herlighet og dømme levende og døde,

og på hans rike skal det ikke være ende.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, Herre og livgiver,

som utgår fra Faderen og Sønnen,

som med Faderen og Sønnen tilbes og forherliges,

og som har talt ved profetene.

Jeg tror på én, hellig, allmenn/katolsk og apostolisk Kirke.

Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse.

Jeg venter de dødes oppstandelse

og det evige liv."

Det finnes ingen gud eller andre overnaturlige fenomener og dermed bekjenner jeg meg heller ikke til noen tro. Det er ved å tro og bekjenne seg til kristendommen man blir kristen, ikke ved å sette opp en lysestake i vinduskarmen. Jeg setter den lysestaken opp av estetiske grunner. Det har ingen ting med religion å gjøre.

Endret av Spiralis
Gjest Consensio
Skrevet

Dere som feirer jul men ikke er kristne dere pynter vel ikke med jesus barnet og stallen, julestjerne og adventstake håper jeg? for det er kristne symboler. Stjernen foreksempel symboliserer stjernen som de vise menn fulgte for å komme til jesus barnet.

Tror de som sier at de ikke pynter til jul (var det så mange fler enn meg?) ikke pynter med kristne symboler heller.

Jeg vet meget vel at stjerne og adventsstake er kristne symboler.

Skrevet

Jeg feirer ikke en kristen jul. Jeg feirer jul som for meg er uten religiøst innhold, da jeg og mine ikke er religiøse. De fleste elementene er rent verdslige, men noen få elementer er i sterkt utvannet form nedstammet fra den romerske lysfesten, noen fra germansk/norøn julefeiring og noen er lånt fra de som er kristne. Det at jeg bruker estetiske elementer fra tidligere eller nåtidige kulturer betyr ikke at jeg bekjenner meg til deres religion eller eller er en av de.

Forutsetningen for å kunne feire en kristen jul er at man er.. kristen. ..For å kunne være en kristen så må man vel bekjenne seg til den kristne tro, må man ikke?

Den nikeiske trosbekjennelsen går slik

"Jeg tror på én Gud,

den allmektige Fader, som har skapt himmel og jord,

alle synlige og usynlige ting.

Jeg tror på én Herre, Jesus Kristus,

Guds enbårne Sønn,

født av Faderen fra evighet.

Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud,

født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen.

Ved ham er alt blitt skapt.

For oss mennesker og for vår frelses skyld

steg han ned fra himmelen.

Han er blitt kjød ved Den Hellige Ånd av Jomfru Maria,

og er blitt menneske.

Han ble korsfestet for oss,

pint under Pontius Pilatus og gravlagt.

Han oppstod den tredje dag, etter Skriften,

fór opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre hånd.

Han skal komme igjen med herlighet og dømme levende og døde,

og på hans rike skal det ikke være ende.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, Herre og livgiver,

som utgår fra Faderen og Sønnen,

som med Faderen og Sønnen tilbes og forherliges,

og som har talt ved profetene.

Jeg tror på én, hellig, allmenn/katolsk og apostolisk Kirke.

Jeg bekjenner én dåp til syndenes forlatelse.

Jeg venter de dødes oppstandelse

og det evige liv."

Det finnes ingen gud eller andre overnaturlige fenomener og dermed bekjenner jeg meg heller ikke til noen tro. Det er ved å tro og bekjenne seg til kristendommen man blir kristen, ikke ved å sette opp en lysestake i vinduskarmen. Jeg setter den lysestaken opp av estetiske grunner. Det har ingen ting med religion å gjøre.

de symbolene du bruker er kristne, og jeg syns selv det er feil å brukte kristne symboler når man ikke er kristen, men gjør som du vil...

Skrevet

Tror de som sier at de ikke pynter til jul (var det så mange fler enn meg?) ikke pynter med kristne symboler heller.

Jeg vet meget vel at stjerne og adventsstake er kristne symboler.

Jeg syns det er greit hvis man ikke bruker kristne symboler, men de som sier de ikke feirer en kristen jul når de pynter med kriste symboler syns jeg tar feil.

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, jeg kan forstå de som sier at de ikke feirer en kristen jul, men likevel pynter. Det er tradisjon for mange, en kos.

Man føler seg kanskje ikke kristen, men liker tradisjonen.

Om man derimot kaller seg ateist, hedning eller lignende og hardnakket påstår at man IKKE skal feire kristen jul - da syns jeg det blir feil å pynte med stjerner og engler.

Gjest Galithralia
Skrevet

de symbolene du bruker er kristne, og jeg syns selv det er feil å brukte kristne symboler når man ikke er kristen, men gjør som du vil...

Det kan godt være at vårt bruk av "kristne" symboler blir feil for troende og praktiserende kristne. Samtidig må man og ta i betrakning at kristendommen ikke har enerett på høytider, kristendommen er en religion som har tatt så mye fra tidligere religioner at man til slutt sitter igjen med en så utvannet religion, at symbolene ikke vil bety det samme lenger. Kristne symboler har i lang tid ikke betydd noe spesielt for de fleste som ikke har et personlig bånd til kristendommen.

Om man absolutt vil så kan man spore tilbake ulike symboler til helt forskjellige kulter, det er tross alt din egen oppfatning av symbolet som faktisk betyr noe idag.

Jeg kommer alltid til å pynte til jul og feire jul slik som jeg har, om kristne måtte mene at det er feil og hyklerisk eller krenkende får så være. I mitt hjem er det mine symboler og min egen oppfatning av dem som teller, ingen andres. :nissevink:

Skrevet

Nei, jeg kan forstå de som sier at de ikke feirer en kristen jul, men likevel pynter. Det er tradisjon for mange, en kos.

Man føler seg kanskje ikke kristen, men liker tradisjonen.

Om man derimot kaller seg ateist, hedning eller lignende og hardnakket påstår at man IKKE skal feire kristen jul - da syns jeg det blir feil å pynte med stjerner og engler.

Det er greit at man pynter med kristne symboler selvom man ikke er kristen bare man ikke sier at man feirer en annen jul enn den kristne. Blir jo ganske teit å påstå at man feirer en hednisk jul med julestjerna i vinduet.

Skrevet (endret)

Det kan godt være at vårt bruk av "kristne" symboler blir feil for troende og praktiserende kristne. Samtidig må man og ta i betrakning at kristendommen ikke har enerett på høytider, kristendommen er en religion som har tatt så mye fra tidligere religioner at man til slutt sitter igjen med en så utvannet religion, at symbolene ikke vil bety det samme lenger. Kristne symboler har i lang tid ikke betydd noe spesielt for de fleste som ikke har et personlig bånd til kristendommen.

Om man absolutt vil så kan man spore tilbake ulike symboler til helt forskjellige kulter, det er tross alt din egen oppfatning av symbolet som faktisk betyr noe idag.

Jeg kommer alltid til å pynte til jul og feire jul slik som jeg har, om kristne måtte mene at det er feil og hyklerisk eller krenkende får så være. I mitt hjem er det mine symboler og min egen oppfatning av dem som teller, ingen andres. :nissevink:

selvom man ikke er kristen selv så syns jeg det er respektløs ovenfor kristne å si at julestjerna og adventstaken ikke er kristne symboler. Og det som gjør det ennå mer teit er at mange sier det ikke er kristne symboler bare for å forsvare seg med at de bruker de symbolene.

Endret av Caylee
Gjest Consensio
Skrevet

Nazistene sier at de er imot raser og lignende også og stolt bærer hakekorset...men er det noen som vet hva hakekorset egentlig betyr?

Så om de som ikke er så religiøse pynter til jul og tilfeldigvis har en stjerne i vinduet eller en engel på treet ser jeg ikke noe galt i.

Men ja, når man hardnakket påstår at man tar avstand fra kristendommen på alle aspekter, da burde man heller ikke pynte med engler og stjerner.

Men nå er det vel ikke så mange her inne som feirer en hedensk jul og likevel pynter med stjerner og engler, etter hva jeg har fått med meg iallefall

Skrevet (endret)

Jeg vil presisere at NOEN av symbolene jeg bruker er av kristent opphav, men de fleste har ikke det. På samme måte som din jul inneholder kristne symboler, men de fleste er verdslige og noen er nedarvet fra tidligere religioner og tradisjoner.

Det er ikke mer feil av meg å bruke stjerne enn det er å bruke julenisse, juletre, julemarsipan eller å se på julekalender på barnetv.

Jeg forstår ganske enkelt ikke problemstillingen din. Vi bruker elementer fra andre kulturer hele tiden og i nesten alle sammenhenger. Vi bruker matretter fra andre land. Vi bruker mote fra andre land og andre kulturer. På samme måte som man kan benytte dragemotiv utskjæringene på en gammel stavkirke som inspirasjon til et strikkemønster på en genser så kan man bruke stjernesymbolet fra kristendommen som et estetisk element i en vedrslig jul.

Jeg forstår ikke helt hva du mener er problematisk med det, men jeg er villig til å prøve å forstå synsvinkelen din dersom du vil forklare den nærmere. :)

Endret av Spiralis
Gjest Galithralia
Skrevet

selvom man ikke er kristen selv så syns jeg det er respektløs ovenfor kristne å si at julestjerna og adventstaken ikke er kristne symboler. Og det som gjør det ennå mer teit er at mange sier det ikke er kristne symboler bare for å forsvare seg med at de bruker de symbolene.

Jeg påpeker bare at om man vil så kan man spore de kristne symbolene langt tilbake i andre kulturer og religiøse kulter - det er dermed ikke sagt at de ikke er kristne, men heller en antydning til at de ikke kun tilhører kristendommen. Hvilken betydning du legger i symbolene henger sammen din tro. Og hvilken symbolsk makt den enkelte troen har i lagt dem.

Jeg løper ikke rundt og sier til alle kristne at kristne symboler ikke er kristne.

Jeg bruker de symbolene fordi de er en del av min julefeirings tradisjon, jeg tror ikke på noen gud ei heller på en høyere makt. jeg setter ikke meg selv i en bås ved å kalle meg selv for ateist, agnostiker eller kristen. Jeg tror simpelthen på at jeg skaper min egen skjebne ut ifra de valgene jeg selv tar. Derfor har ikke kristne symboler noen betydning for meg - utenom den betdyningen jeg ilegger dem, nemlig julesymboler, julestjernen, adventstakene er jul for meg.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg syns folk skal få pynte med hva de vil til jul så lenge det gir dem julestemning. Uansett hva folk tror på eller ikke.

Skrevet

Dette blir jo for dumt. Igjen ser vi at en skal ta det som tradisjonelt sett har vært en kristen feiring i nyere tid (de siste 800-1000 år) og påstå at når en gjør akkurat dette selv med engler, stjerner og lysestake så feirer en ikke jul på den kristne måten.

Det blir totalt feil i mine øyner å påstå at en feirer noe romersk lysfest, eller noe tradisjonell jul fra middelalderen og før den tid også når en klart og tydelig feirer den samme jula som har utviklet seg de siste 2-300 år og som vi kjenner i dag, som er en kristen feiring og en kristen jul.

For meg minner det om mangel på respekt for en selv at en ikke klarer å innrømme ovenfor en selv at en syntes en kristen tradisjon er koselig og derfor ønsker en ikke å slutte å feire den selv om en selv ikke er kristen. Jeg feirer jo selv jul som alle andre, på kristent vis, men jeg er ikke kristen.

Jeg har ikke noe behov for å late som at jeg feirer noe annet enn hva jeg faktisk feirer for å prøve å enten få meg selv til å føle bedre, eller å prøve å plage andre ved å si at deres feiring er bare tull fordi deres feiring er akkurat som min og den er en *fyll inn hjemmesnekret betydning her* for meg og ikke den kristne julefeiringen selv om den er fullstendig identisk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns folk skal få pynte med hva de vil til jul så lenge det gir dem julestemning. Uansett hva folk tror på eller ikke.

Helt enig, men jeg syntes ikke folk skal drive å rakke ned på kristendommens feiring og late som at det ikke er en kristen tradisjon og feiring en er med på når en faktisk feirer mer eller mindre helt likt med pynt, gaver osv som de kristne gjør og som den kristne tradisjonen har blitt utviklet gjennom tidene.

Jeg syntes det er respektløst ovenfor dem som en faktisk "låner" tradisjonen av når en selv ikke har noe tro og tradisjoner. Det blir litt som å gå i en moske og sette seg ned og være med på bønnen for å så si at en har vært og utført rygg- og kiropraktiskeøvelser og nekte på hva en deltar på.

Vi kan godt være ateister og samtidig respektere de vi låner fra når vi ikke har så mye tradisjoner selv, enda.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir jo for dumt. Igjen ser vi at en skal ta det som tradisjonelt sett har vært en kristen feiring i nyere tid (de siste 800-1000 år) og påstå at når en gjør akkurat dette selv med engler, stjerner og lysestake så feirer en ikke jul på den kristne måten.

Det blir totalt feil i mine øyner å påstå at en feirer noe romersk lysfest, eller noe tradisjonell jul fra middelalderen og før den tid også når en klart og tydelig feirer den samme jula som har utviklet seg de siste 2-300 år og som vi kjenner i dag, som er en kristen feiring og en kristen jul.

For meg minner det om mangel på respekt for en selv at en ikke klarer å innrømme ovenfor en selv at en syntes en kristen tradisjon er koselig og derfor ønsker en ikke å slutte å feire den selv om en selv ikke er kristen. Jeg feirer jo selv jul som alle andre, på kristent vis, men jeg er ikke kristen.

Jeg har ikke noe behov for å late som at jeg feirer noe annet enn hva jeg faktisk feirer for å prøve å enten få meg selv til å føle bedre, eller å prøve å plage andre ved å si at deres feiring er bare tull fordi deres feiring er akkurat som min og den er en *fyll inn hjemmesnekret betydning her* for meg og ikke den kristne julefeiringen selv om den er fullstendig identisk.

Du mangler respekt for andres måte å feire jul på, at det plager deg er jo ditt problem og ikke de som feirer sin jul akkurat som det måtte passe dem :) Om de vil kalle det jul, midtvintersfest, jol, solsnu eller hva som helst er da opp til hver enkelt.

Skrevet

Helt enig, men jeg syntes ikke folk skal drive å rakke ned på kristendommens feiring og late som at det ikke er en kristen tradisjon og feiring en er med på når en faktisk feirer mer eller mindre helt likt med pynt, gaver osv som de kristne gjør og som den kristne tradisjonen har blitt utviklet gjennom tidene.

Jeg syntes det er respektløst ovenfor dem som en faktisk "låner" tradisjonen av når en selv ikke har noe tro og tradisjoner. Det blir litt som å gå i en moske og sette seg ned og være med på bønnen for å så si at en har vært og utført rygg- og kiropraktiskeøvelser og nekte på hva en deltar på.

Vi kan godt være ateister og samtidig respektere de vi låner fra når vi ikke har så mye tradisjoner selv, enda.

Jeg kan ikke se at en eneste her har "rakket ned på" den kristne julefeiring - dette må være i ditt hode. Å låne tradisjoner er som nevnt tidligere vanlige i de fleste kulturer, på lik linje med alt mulig annet vi låner fra hverandre, som sportsgrener, mat eller hva som helst. Jeg forstår ikke at du gidder å kaste bort energi på å hisse deg opp over det, ei heller at du mener det er respektløst.

Gjest Galithralia
Skrevet

Man feirer jul etter sine egne grunner - jeg benekter ikke at jeg har en kristen jul. Jeg påpeker bare at jeg tolker ikke symbolene som kristne, fordi for meg i og med at jeg ikke tror på noen gud ikke har noen kristen tilknytting til religionen. Da blir det ikke en kristen feiring for meg. Jeg later ikke som om jeg ikke feirer en kristen jul - jeg feirer ikke en kristen jul, da jeg har en helt annen oppfatning. Om det ser ut som om jeg feirer kristen jul spiller ingen rolle, min egen oppfatning er ikke det og det er vel i grunn det som teller? Min jul dreier seg om familien, og det å være takknemlig for familien og det man har og får uansett hvor lite eller hvor stort det er.

Jeg er ikke respektløs overfor meg selv fordi jeg definerer min julefeiring annerledes. Jeg vet hva jeg tror på, jeg vet hva julen dreier seg om for meg. Jeg vil nå heller påstå at jeg har respekt for meg selv da jeg kan definiere julefeiringen ut i fra hva jeg tror på.

Skrevet

Du mangler respekt for andres måte å feire jul på, at det plager deg er jo ditt problem og ikke de som feirer sin jul akkurat som det måtte passe dem :) Om de vil kalle det jul, midtvintersfest, jol, solsnu eller hva som helst er da opp til hver enkelt.

Så du mener det ikke er respektløst om for eksempel en på 17.mai samlet noen få mennesker, gikk i tog som alle andre, viftet med flagg og ellers hadde helt lik feiring som resten av Norge med tale og det hele, men påstå at nei vi feirer ikke 17.mai vi, vi feirer "Heisann og hoppsann dagen".

"Dere bruker norske flagg? Å, jo ja men det betyr ikke noe for oss de er fine men for oss er det bare et pent tøystykke som vi bare tilfeldigvis har her."

Neida, det hadde ikke vært det minste respektløst. At barn kan tenke slik er en ting, men at voksne gjør det syntes jeg er litt merkelig.

Er egentlig merkelig at jeg er den som forsvarer at julen er en kristen tradisjon her med tanke på at jeg selv er beinhard ateist :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at det er tullete å si at man ikke feirer samme julen som de kristne. Den julefeiringen vi har i Norge er kristen og har vært det i mange hundre år, så da synes jeg det blir rart at noen skal påstå de feirer den hedenske julen eller en solfest. Jeg feirer en typisk norsk jul med både kristne symboler og andre julesymboler. Det plager meg ikke at julen tradisjonelt sett har vært en kristen høytid og delvis er det ennå selv om jeg selv er ateist. Jeg tror ikke på gud eller jesus, men jeg følger tradisjonen med julefeiring både med kristent og ikke kristent innhold. Det jeg synes blir latterlig er de som påstår de feirer en hedensk jul. Hvis man ikke er religiøs så er man vel ikke hedning heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...