Gjest gjestdeluxe Skrevet 16. desember 2009 #41 Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig? Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på? Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart. Noe tanker om dette? Tja..mange av de samme menneskene gifter seg gjerne i kirken og er medlem i Den Norske Statlige Kirke. De konfirmerer seg kristelig og døper barna sine i kirken. Jeg er ikke medlem i statskirken, nektet å konfirmere meg, blir ikke gift i kirken, og om jeg får barn blir de ikke døpt. Jeg feirer heller ikke jul og påske, med synes det er veldig hyggelig med jul og påske som tradisjoner: og gjør ferieaktige ting som passer for den aktuelle tiden (uten at Jesusbarnet er med i kofferten).
ninuska_ Skrevet 16. desember 2009 #42 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg feirer heller ikke jul og påske, med synes det er veldig hyggelig med jul og påske som tradisjoner. For vår del handler det om å ha familien samlet til en god middag og litt kos siden vi alle bor på forskjellige steder i Norge. Min sambo sin familie har heller ingen kristen jul. Det handler rett og slett om familie og kvalitetstid med dem, slik jeg ser på det. Jeg syns det er hyggelig med juletre, selv om det for min del ikke symboliserer noe. Jeg elsker å sitte i mørket med juletrelysene på - det er avslappende. Endret 16. desember 2009 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #43 Skrevet 17. desember 2009 I jula så "snur" sola. Det innbærer både at den lyse tiden av dagen blir lengre og lengre og at vi er nærmere den kommende vår enn den passerte høst. Jula er derfor også en start på alt det nye livet som kommer om våren. I mangel av annen dato passer det dermed best å plassere Jesu fødsel i jula. For kristne dreier det seg om både feiringen av starten på Jesu liv men også starten på det "nye livet" for alle kristne i og med Jesu introduksjon i historien. Jula er en kort periode hvor man skal kunne tillate seg å ha det godt og hvor man også skal dele med hverandre. Det har nok vært en viktig motivasjon i tidligere tider i en periode på året hvor tillgangen til mat generelt var noe begrenset og hvor man måtte spare. Midt opp i denne "sparetiden" er det ikke unaturlig at gavemildhet og omsorg blir foksuert på som en viktig verdi. Det passer bra både med tradisjonelle hedenske tradisjoner og kristne tradisjoner. En forskjell er riktignok at de hedenske begrenset sin omsorg til de nærmeste mens de kristnes ansvar spredte seg lenger ut. Ellers så reagerer jeg litt på dette behovet for å skille kristne og hedenske tradisjoner. Jeg tror at alle vi som er oppvokst i Norge vil ha en balast som består av et sammensurium av kristne og hedenske tradisjoner og symboler. Jeg tror det er umulig å skulle feire jul eller i det hele tatt leve i Norge uten at både kristne og hedenske tradisjoner vil være en del av en. Å fjerne det hedenske juletreet eller det kristne jesusbaret er bare toppen av isfjellet, det er så mange andre små og store hedenske og kristne symboler vi omgir oss med. Og hvorfor skal det være så viktig å filtrere bort kristne eller hedenske tradisjoner? Hvis man f.eks. er ateist så vil jeg oppfatte det som forholdsvis fanatisk å mene at det ikke kommer noe som helst godt fra kristendommen. Og selvfølgelig det samme den andre veien. Hvorfor ikke akseptere at det finnes noe godt og dårlig med det meste og så ta vare på noe av det gode også fra de livssyn og tradisjoner som ikke er ens eget hovedvalg?
Gjest Gjest_wow_* Skrevet 17. desember 2009 #44 Skrevet 17. desember 2009 I jula så "snur" sola. Det innbærer både at den lyse tiden av dagen blir lengre og lengre og at vi er nærmere den kommende vår enn den passerte høst. Jula er derfor også en start på alt det nye livet som kommer om våren. I mangel av annen dato passer det dermed best å plassere Jesu fødsel i jula. For kristne dreier det seg om både feiringen av starten på Jesu liv men også starten på det "nye livet" for alle kristne i og med Jesu introduksjon i historien. Jula er en kort periode hvor man skal kunne tillate seg å ha det godt og hvor man også skal dele med hverandre. Det har nok vært en viktig motivasjon i tidligere tider i en periode på året hvor tillgangen til mat generelt var noe begrenset og hvor man måtte spare. Midt opp i denne "sparetiden" er det ikke unaturlig at gavemildhet og omsorg blir foksuert på som en viktig verdi. Det passer bra både med tradisjonelle hedenske tradisjoner og kristne tradisjoner. En forskjell er riktignok at de hedenske begrenset sin omsorg til de nærmeste mens de kristnes ansvar spredte seg lenger ut. Ellers så reagerer jeg litt på dette behovet for å skille kristne og hedenske tradisjoner. Jeg tror at alle vi som er oppvokst i Norge vil ha en balast som består av et sammensurium av kristne og hedenske tradisjoner og symboler. Jeg tror det er umulig å skulle feire jul eller i det hele tatt leve i Norge uten at både kristne og hedenske tradisjoner vil være en del av en. Å fjerne det hedenske juletreet eller det kristne jesusbaret er bare toppen av isfjellet, det er så mange andre små og store hedenske og kristne symboler vi omgir oss med. Og hvorfor skal det være så viktig å filtrere bort kristne eller hedenske tradisjoner? Hvis man f.eks. er ateist så vil jeg oppfatte det som forholdsvis fanatisk å mene at det ikke kommer noe som helst godt fra kristendommen. Og selvfølgelig det samme den andre veien. Hvorfor ikke akseptere at det finnes noe godt og dårlig med det meste og så ta vare på noe av det gode også fra de livssyn og tradisjoner som ikke er ens eget hovedvalg? Kunne ikke vært mer enig
Mann 42 Skrevet 17. desember 2009 #45 Skrevet 17. desember 2009 Jeremia uttrykker klart at Jehovas sanne tjenere IKKE skal vende seg til HEDNINGENES SKIKKER. Og i samme åndedrag nevner han skikker som de allerede den gangen hadde. Nemlig å ta inn treverk i huset for å hylle gud. Den gangen pyntet de det med sølv og gull. Det samme gjør de frafalne "kristne" idag. De pynter sitt tre med glitter og stas "og høyt i toppen den blanke stjerne" til minne om at Jesus skulle ha noe som helst med denne falske høytiden å gjøre. Med andre ord en kliss lik hedensk skikk som de TROR de hyller Gud med. Videre bakte de kaker til minne om "himmeldronningen", mens de idag baker kaker og vil minnes Maria, spesielt katolikkenes himmeldronning og som de ber direkte til. Bibelen lister opp en rekke slike prinsipper som "vi kan lære av, for til oss er de siste tider kommet." Med Mann42s resonnement betyr det at vi ikke kan lære noe av Bibelen. Han ville sagt at ja, Kain drepte sin bror, men det var den gangen så vi kan godt drepe vår bror. Kjemperesonnement. Tror knapt at det er en eneste kristen som oppfatter juletreet som noe som har med Gud å gjøre, eller at de hyller sin Gud med å ta det inn i huset og pynte det. Det er en av et utall tradisjoner som ganske enkelt er der, uten noen klart definert grunn for noen. Jeg tror heller ikke at noen kristen opplever det som at han eller hun dyrker Gud mindre om de skulle feire jul uten treet. Forøvrig så syns jeg du gav et strålende eksempel på et stråmannsargument i det siste avsnittet ditt. Det er sjelden at man ser denne typen feilslutninger presentert så overtydelig. Folk som bruker stråmannsargumentasjon, er ofte litt mer subtile, ettersom det fungerer best når mottakeren ikke oppdager at det er et stråmannsargument.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #46 Skrevet 17. desember 2009 Det er selvfølgelig bare en tradisjon, men en viktig en. Ikke kristen, men hører med glede på kristne julesanger, og synger med. Tenker ikke over tekstene engang. Har inntrykk av at også mange innvandrere, med helt andre religioner også har adoptert julefeiringen til en viss grad.
Salamandra Skrevet 17. desember 2009 #47 Skrevet 17. desember 2009 Bibelen lister opp en rekke slike prinsipper som "vi kan lære av, for til oss er de siste tider kommet." Med Mann42s resonnement betyr det at vi ikke kan lære noe av Bibelen. Han ville sagt at ja, Kain drepte sin bror, men det var den gangen så vi kan godt drepe vår bror. Kjemperesonnement. De fleste av oss trenger ikke lese Bibelen for å vite at det er galt å drepe broren sin. Kristne er ikke eneforvaltere av god moral, snarere tvert i mot til tider! Når det gjelder julen er den et sammensurium av gamle hedenske skikker, kristne tradisjoner, handelsstandens påfunn (julenissen slik den ser ut i dag er det Coca Cola som har funnet opp)og litt ymse bidrag fra fjern og nær. Jeg synes egentlig det er mer merkverdig at kristne feirer jul slik vi andre gjør? Jesus ble beviselig ikke født i desember og vi vet at julen er bygget på en gammel hedensk feiring - hvorfor fortsetter kristne å tviholde på denne kommersielle og hedenske feiringen som har lite eller ingenting med Jesu fødsel å gjøre?
Gjest SWichssjj! (Ikke anonym) Skrevet 17. desember 2009 #48 Skrevet 17. desember 2009 De fleste av oss trenger ikke lese Bibelen for å vite at det er galt å drepe broren sin. Kristne er ikke eneforvaltere av god moral, snarere tvert i mot til tider! Når det gjelder julen er den et sammensurium av gamle hedenske skikker, kristne tradisjoner, handelsstandens påfunn (julenissen slik den ser ut i dag er det Coca Cola som har funnet opp)og litt ymse bidrag fra fjern og nær. Jeg synes egentlig det er mer merkverdig at kristne feirer jul slik vi andre gjør? Jesus ble beviselig ikke født i desember og vi vet at julen er bygget på en gammel hedensk feiring - hvorfor fortsetter kristne å tviholde på denne kommersielle og hedenske feiringen som har lite eller ingenting med Jesu fødsel å gjøre? Fordi det kanskje viser seg at guden til kristenheten kanskje er en helt annen enn de de tror han er...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. desember 2009 #49 Skrevet 17. desember 2009 Det er fordi de feirer selve livet. I form av om lag 300 000 dryssende skapninger som biller,mark,mikrober,insekter og mere til som de ønsker skal invadere huset og sengene sine. Formodentlig en dyrking av kretsløpsfilosofien... Så hyggelig du er da! Jeg vet det er sånn, men fortrenger det så godt jeg kan. Jeg er livredd for alt sånt du nevner, men juletre bare må vi jo ha. Kunne jo fortalt historien om da en for meg stooor (men for andre liten) edderkopp forvillet seg inn her i leiligheten, men det tar for lang tid.
tineline Skrevet 17. desember 2009 #50 Skrevet 17. desember 2009 Jeg er dypt ateistisk, og jeg feirer jul med glede. Samtidig har jeg ikke noen store behover for å absolutt vedlikeholde alle slags tradisjoner, men det er også mest fordi jul har mer med stress enn kristendom å gjøre. I år flykter jeg til hytta med kjæresten, og vi spiser pinnekjøtt og skal ha juletre, men vi gir ikke gaver, og vi bruker trolig julaften til å gå på ski og spise godteri. I fjor rømte vi til Sør-Afrika og feiret julaften med en julefilm på hotellrommet og noen drinker ute. Det viktigste er at det for de fleste ikke knytter seg noe kristent meningsinnhold til den gjengse symbolikken, trolig med unntak av bibelfigurene og englene. De færreste lutheranere forbinder vel julenissen med den katolske St. Nicholas? Når det gjelder tresymbolikken, er jo også den å finne hos mange andre religioner. Forøvrig kom vel juletre først i bruk til kristen jul på 1800-tallet, og da var det vel ikke et alternativ å feire ateistisk jul uansett, så det fikk "kristen" betydning. Vår verden - vesten - er basert på opplysningstidens idealer, som definitivt er basert på kristendommens idealer. Dersom noen har en ex.phil bok liggende, er denne tematikken godt dekket på pensum. Vi kan ikke unnslippe kristendommen uansett hvordan vi forsøker. Den styrer praktiske ting, som valg av fridager og høytider, den styrer vårt grunnleggende moralske syn, og dermed lov og rett, og den styrer vårt syn på andre mennesker og hva som er "naturlig". Det er mer snakk om en dyptgående kultur i oss, enn egentlig kristendom. Det kan vi se ved at det ikke er særlig forskjell på livsførselen og etikken til kristne og ikke-kristne.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. desember 2009 #51 Skrevet 17. desember 2009 Jeg er dypt ateistisk, og jeg feirer jul med glede. Samtidig har jeg ikke noen store behover for å absolutt vedlikeholde alle slags tradisjoner, men det er også mest fordi jul har mer med stress enn kristendom å gjøre. I år flykter jeg til hytta med kjæresten, og vi spiser pinnekjøtt og skal ha juletre, men vi gir ikke gaver, og vi bruker trolig julaften til å gå på ski og spise godteri. I fjor rømte vi til Sør-Afrika og feiret julaften med en julefilm på hotellrommet og noen drinker ute. Det viktigste er at det for de fleste ikke knytter seg noe kristent meningsinnhold til den gjengse symbolikken, trolig med unntak av bibelfigurene og englene. De færreste lutheranere forbinder vel julenissen med den katolske St. Nicholas? Når det gjelder tresymbolikken, er jo også den å finne hos mange andre religioner. Forøvrig kom vel juletre først i bruk til kristen jul på 1800-tallet, og da var det vel ikke et alternativ å feire ateistisk jul uansett, så det fikk "kristen" betydning. Vår verden - vesten - er basert på opplysningstidens idealer, som definitivt er basert på kristendommens idealer. Dersom noen har en ex.phil bok liggende, er denne tematikken godt dekket på pensum. Vi kan ikke unnslippe kristendommen uansett hvordan vi forsøker. Den styrer praktiske ting, som valg av fridager og høytider, den styrer vårt grunnleggende moralske syn, og dermed lov og rett, og den styrer vårt syn på andre mennesker og hva som er "naturlig". Det er mer snakk om en dyptgående kultur i oss, enn egentlig kristendom. Det kan vi se ved at det ikke er særlig forskjell på livsførselen og etikken til kristne og ikke-kristne. Det viktigste er at det for de fleste ikke knytter seg noe kristent meningsinnhold til den gjengse symbolikken, trolig med unntak av bibelfigurene og englene. De færreste lutheranere forbinder vel julenissen med den katolske St. Nicholas? Jeg gjør det, men så er ikke jeg lutheraner egentlig heller da. Utmeldt av statskirken, men troende. Det var kanskje nettopp derfor jeg meldte meg ut av statskirken. Vi har en figur av St. Niclaus som settes frem hver 6. desember, som er dagen hans. At Santa Claus stammer fra St. Niclaus, vet vel kanskje flere enn du tror.
tineline Skrevet 17. desember 2009 #52 Skrevet 17. desember 2009 At vi vet det, bestrider jeg ikke. Men om det er mange som forbinder julenissen med en helgen, sånn rent konkret i hverdagen, tror jeg ikke det er. Katolikker kan be julenissen gå i forbønn for seg osv, det gjør da strengt tatt ingen andre enn barna som sender ønskeliste.
Étaín Skrevet 17. desember 2009 #53 Skrevet 17. desember 2009 Takk, men det var mer retoriske spørsmål for å få frem et poeng. Ok, men du skrev faktisk som om du selv lurte på meningen bak de forskjellige tingene. Jeremia uttrykker klart at Jehovas sanne tjenere IKKE skal vende seg til HEDNINGENES SKIKKER. Og i samme åndedrag nevner han skikker som de allerede den gangen hadde. Nemlig å ta inn treverk i huset for å hylle gud. Den gangen pyntet de det med sølv og gull. Det samme gjør de frafalne "kristne" idag. De pynter sitt tre med glitter og stas "og høyt i toppen den blanke stjerne" til minne om at Jesus skulle ha noe som helst med denne falske høytiden å gjøre. Med andre ord en kliss lik hedensk skikk som de TROR de hyller Gud med. Videre bakte de kaker til minne om "himmeldronningen", mens de idag baker kaker og vil minnes Maria, spesielt katolikkenes himmeldronning og som de ber direkte til. Bibelen lister opp en rekke slike prinsipper som "vi kan lære av, for til oss er de siste tider kommet." Med Mann42s resonnement betyr det at vi ikke kan lære noe av Bibelen. Han ville sagt at ja, Kain drepte sin bror, men det var den gangen så vi kan godt drepe vår bror. Kjemperesonnement. Nå kikket jeg på Jeremia 10, og det ser da vitterlig ut som om det snakkes om å skjære ut figurer av tre, pynte dem med glitter og stas for så å tilbe dem. Som med kristus på korset som henger i en rekke kirker bortover.
Pingting Skrevet 17. desember 2009 #54 Skrevet 17. desember 2009 Jeg som ateist feirer jul av ulike grunner. Først og fremst fordi det er en hyggelig tradisjon. Når det er på den mørkeste delen av året er det godt med en liten pause hvor man kan kose seg med masse lys, god mat og være sammen med familie og venner. Det at sola "snur" spiller også inn i dette, det er hyggelig å vite at det går mot lysere tider. Familien min (foreldrene mine er også ateister) har for vane å ta en skål idet sola "snur", veldig hyggelig. Denne blandingen av tradisjoner og uttrykk for ulike trosretninger og filosofier plager meg ikke det minste - snarere tvert i mot. Julefeiringen har tatt opp i seg så utrolig mange forskjellige elementer, og det er bare stas når man er så kulturhistorisk interessert som meg. At ting mister sitt opprinnelige meningsinnhold og tilpasses nye etterhvert som tiden går er ikke akkurat noe nytt, slik har det alltid vært. Men det er morsomt og interessant å se hvordan utviklingen har skjedd og fortsetter å skje, og at jeg får ta del i denne kontinuiteten. Moderne jul er et sammensurium av protestantisme, katolisisme, hedendommen, gresk og romersk kultur, folketro og (særlig de siste tiårene) amerikansk kultur. Fokuset varierer fra det rent spirituelle til hvor mye penger en skal bruke på julegaver. Resultatet er en høytid de fleste kan finne noe meningsfullt ved, enten det er av kristent, kulturelt, sosialt eller materialistisk innhold. 1
Mann 42 Skrevet 17. desember 2009 #55 Skrevet 17. desember 2009 Ok, men du skrev faktisk som om du selv lurte på meningen bak de forskjellige tingene. Nå kikket jeg på Jeremia 10, og det ser da vitterlig ut som om det snakkes om å skjære ut figurer av tre, pynte dem med glitter og stas for så å tilbe dem. Som med kristus på korset som henger i en rekke kirker bortover. Helligbrøde!! Helligbrøde!!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #57 Skrevet 17. desember 2009 Jeremia uttrykker klart at Jehovas sanne tjenere IKKE skal vende seg til HEDNINGENES SKIKKER. Og i samme åndedrag nevner han skikker som de allerede den gangen hadde. Nemlig å ta inn treverk i huset for å hylle gud. Den gangen pyntet de det med sølv og gull. Det samme gjør de frafalne "kristne" idag. De pynter sitt tre med glitter og stas "og høyt i toppen den blanke stjerne" til minne om at Jesus skulle ha noe som helst med denne falske høytiden å gjøre. Med andre ord en kliss lik hedensk skikk som de TROR de hyller Gud med. Ja, julen og juletreet er en gammel, hedensk skikk, som fantes så tidlig som da GT ble til, men innførtingen av en ny religion er en stor omveltning for folk, og dermed var det vel til "alles beste" at de fikk beholde noen av sine gamle, hedenske skikker, med en kristen "vri".
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #58 Skrevet 17. desember 2009 Ok, men du skrev faktisk som om du selv lurte på meningen bak de forskjellige tingene. Nå kikket jeg på Jeremia 10, og det ser da vitterlig ut som om det snakkes om å skjære ut figurer av tre, pynte dem med glitter og stas for så å tilbe dem. Som med kristus på korset som henger i en rekke kirker bortover. Jeg tror ikke du skal dra noen parallell til Jesus-figurer her. Figurer av forskjellige avguder o.l. har da vært skåret ut til alle tider, og det ble de også da Bibelen ble skrevet. Personlig tror jeg det er disse figurene det tales om.
Pingting Skrevet 18. desember 2009 #59 Skrevet 18. desember 2009 Forskning.no har en fin artikkel om opphavet til endel av de norske juletradisjonene.
Gjest Catwoman Skrevet 23. desember 2009 #60 Skrevet 23. desember 2009 Jeg feirer at sola snur, men mest fordi det er tradisjon. Jeg er egentlig ikke kjempe julefan og gjør ikke særlig mye mer ut av julefeiringa enn at jeg kjøper gave til nærmeste familie. Men kan man ikke feire jul uten at det er noen spesiell grunn? Det må ikke være en grunn for at man vil gjøre noen dager litt ekstra koselige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå