Gjest Gjest_Kamilla22_* Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig? Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på? Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart. Noe tanker om dette? 2
Étaín Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Før kristendommen kom inn i bildet ble Vintersolverv feiret med midtvinterblot. Det kristne presteskapet har kuppet en feiring som allerede var godt etablert. 3
Mann 42 Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig? Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på? Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart. Noe tanker om dette? Jeg for min del feirer at solen snur (selv om den teknisk sett snur den 21.) og at det går mot lysere tider, at jeg har en statsautorisert grunn til å ta fri, og at det er god tilgang på snacks, god mat og gaver. Jesus ble jo strengt tatt ikke født i julen, heller, så det de kristne sånn sett feirer, er kirkens suksess i å kuppe en høytid som hadde et helt annet innhold, og derigjennom bidra til utslettelsen av vår opprinnelige religion. Dere vet det bare ikke. 10
Gjest megvel Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Tradisjonen med jul er jo avløseren til tradisjonen med solfest. Før Norge ble kristent feiret vi at solen snudde og at det snart kom lysere tider. Dette er bakgrunnen min mor har for julefeiringen sin. Hun setter ikke opp noen krybbe og har heller ingen tradisjon med å lese juleevangeliet. Hos svigers er det en kristen jul, hos mamma er det solfest/jul, og hos pappa er det familiefeiringen som er hovedpoenget. For meg så dreier det seg om en tid da jeg setter min familie i fokus.
Tabris Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Det jeg stusser på da er at både kristne og ikke-kriste feirer jul/solsnu/vintersolhvert/midtvintersblot på så og si samme måte. Samme pynt (kanskje bortsett fra at noen ikke-kristne ikke bruker krybbe), samme mat, samme tradisjoner, samme julesanger osv. Jeg skulle ønske det var et større skille mellom den kristne feiringen og den ikke-kristne feiringen. Slik det er nå er det bare den samme suppa som er en blanding av litt av hvert, også setter man bare ulik "lapp" på det alt etter hvorfor man feirer selv. 1
Gjest Gjest_wow_* Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Det jeg stusser på da er at både kristne og ikke-kriste feirer jul/solsnu/vintersolhvert/midtvintersblot på så og si samme måte. Samme pynt (kanskje bortsett fra at noen ikke-kristne ikke bruker krybbe), samme mat, samme tradisjoner, samme julesanger osv. Jeg skulle ønske det var et større skille mellom den kristne feiringen og den ikke-kristne feiringen. Slik det er nå er det bare den samme suppa som er en blanding av litt av hvert, også setter man bare ulik "lapp" på det alt etter hvorfor man feirer selv. Hvorfor det? Er det ikke bare fint at et stort antall folk er enige om å gjøre noe i fred? Jul er jul, hvorfor man feirer det får være opp til den enkelte, ser ingen grunn til å måtte "forsvare" det! 2
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Problemet med og feire at solen snur er det faktum at solen ikke snur. Men jorden forandrer stilling 2
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 Det jeg stusser på da er at både kristne og ikke-kriste feirer jul/solsnu/vintersolhvert/midtvintersblot på så og si samme måte. Samme pynt (kanskje bortsett fra at noen ikke-kristne ikke bruker krybbe), samme mat, samme tradisjoner, samme julesanger osv. Jeg skulle ønske det var et større skille mellom den kristne feiringen og den ikke-kristne feiringen. Slik det er nå er det bare den samme suppa som er en blanding av litt av hvert, også setter man bare ulik "lapp" på det alt etter hvorfor man feirer selv. http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm enjoy. Ikke mye igjen for de kriste da. Hverken julelys, nissefar, julemiddag, juletre oooosv. Og ikke noe hyling om at det der er en dårlig kilde blabla. Det som står der er rett og slett historie som du finner i de fleste historiebøker (ikke typ barneskole såklart)
Tabris Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Hvorfor det? Er det ikke bare fint at et stort antall folk er enige om å gjøre noe i fred? Jul er jul, hvorfor man feirer det får være opp til den enkelte, ser ingen grunn til å måtte "forsvare" det! Ingen som sier at noen skal forsvare det heller. Men jeg synes selv dette er vanskelig. Jeg er litt i ingenmannsland her - jeg er ikke kristen, men klarer heller ikke å bli fortrolig med den ikke-kristne julefeiringen siden den jo faktisk er mer eller mindre helt lik. Vet folk hvorfor de har juletre i huset? Hva symboliserer det? Hva symboliserer rød og grønn, som er julefargene? Hvorfor er adventsfargen lilla? Hvorfor har vi nisser, hva symboliserer de? Det hele blir så... tomt. Og nå snakker jeg selvsagt kun for meg selv. Jeg føler at så mye av det vi gjør i jula blir gjort kun "fordi det er tradisjon", men uten at man er klar over eller tenker over symbolikken bak det man gjør. Finnes den lenger? Pynter vi bare med tomme symboler hvor bare kosen er igjen? Det er i disse tider jeg virkelig skulle ønske jeg var dypt kristen, slik at symbolene jeg pyntet med faktisk hadde en historie, en sammenheng og en mening som var mer enn bare "fordi det er sånn." Endret 16. desember 2009 av Tabris 1
Gjest Kretsløpsfilosofi Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 Vet folk hvorfor de har juletre i huset? hva symboliserer de? Det er fordi de feirer selve livet. I form av om lag 300 000 dryssende skapninger som biller,mark,mikrober,insekter og mere til som de ønsker skal invadere huset og sengene sine. Formodentlig en dyrking av kretsløpsfilosofien...
Gjest gjest1n Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 Juletre fra gammelt av skulle virke som en beskyttelse mot vinterens makt og overnaturlige krefter. Juletre for kristne symboliserer livets tre i paradis. Advent er en kristen tradisjon, fargen lilla er tradisjonelt en bots-farge som er knyttet opp mot faste og advent.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor feirer ikke-kristne jul? Sånn egentlig? Man feier jo at jesus ble født. Tross alt. Hvorfor feire noe man ikke tror på? Greit nok at det mulignes er en "tradisjon" men jeg synes dette virker litt..rart. Noe tanker om dette? Bullshit! Julen er en mange tusen år gammel tradisjon som ble stjålet av de kristne og tilpasset deres agenda. Julen feirer vi som vintersolverv og ikke fordi en jødegutt ble født for 2000 år siden.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #13 Skrevet 16. desember 2009 Nissene må få mat i jula, så de ikke finner på faenskap resten av året - altså en hedensk tradisjon. Ellers feirer vi jul med verdslige julesanger når vi går rundt treet. Vi har ikke julekrybbe, men derimot noen nisser. Engler har vi også litt av, men det er fordi de er fine Julen er tiden for oss hvor familien samles og hygger seg litt ekstra. Siden vi bor på en plass med mørketid har vi også fokus på at det går mot lysere tider.
Gjest gjes1n Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 Det må være fjøsnissen du snakker om, julenissen er ikke det samme.
Étaín Skrevet 16. desember 2009 #15 Skrevet 16. desember 2009 Ingen som sier at noen skal forsvare det heller. Men jeg synes selv dette er vanskelig. Jeg er litt i ingenmannsland her - jeg er ikke kristen, men klarer heller ikke å bli fortrolig med den ikke-kristne julefeiringen siden den jo faktisk er mer eller mindre helt lik. Vet folk hvorfor de har juletre i huset? Hva symboliserer det? Hva symboliserer rød og grønn, som er julefargene? Hvorfor er adventsfargen lilla? Hvorfor har vi nisser, hva symboliserer de? Det hele blir så... tomt. Og nå snakker jeg selvsagt kun for meg selv. Jeg føler at så mye av det vi gjør i jula blir gjort kun "fordi det er tradisjon", men uten at man er klar over eller tenker over symbolikken bak det man gjør. Finnes den lenger? Pynter vi bare med tomme symboler hvor bare kosen er igjen? Det er i disse tider jeg virkelig skulle ønske jeg var dypt kristen, slik at symbolene jeg pyntet med faktisk hadde en historie, en sammenheng og en mening som var mer enn bare "fordi det er sånn." Hvorfor har vi juletre Julefargene Nisser og jula Her finner du i hvert fall noe.
Gjest farge Skrevet 16. desember 2009 #16 Skrevet 16. desember 2009 Juletre fra gammelt av skulle virke som en beskyttelse mot vinterens makt og overnaturlige krefter. Juletre for kristne symboliserer livets tre i paradis. Advent er en kristen tradisjon, fargen lilla er tradisjonelt en bots-farge som er knyttet opp mot faste og advent. Interessant du snakker om "kristne" tradisjoner. Beriker deg gjerne med et bibelsitat:" Ikke vend dere til hedningenes skikker...De hogger et tre i skogen...pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer så det står støtt." "Kvinnene knar deig for å bake offerkaker til Himmeldronningen og øser ut drikkoffer.Det er vseg selv de krenker,så de skal rødme av skam sier Jehova."
Étaín Skrevet 16. desember 2009 #17 Skrevet 16. desember 2009 Interessant du snakker om "kristne" tradisjoner. Beriker deg gjerne med et bibelsitat:" Ikke vend dere til hedningenes skikker...De hogger et tre i skogen...pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer så det står støtt." "Kvinnene knar deig for å bake offerkaker til Himmeldronningen og øser ut drikkoffer.Det er vseg selv de krenker,så de skal rødme av skam sier Jehova." Hvor i bibelen står det om juletre?
Gjest gjest1n Skrevet 16. desember 2009 #18 Skrevet 16. desember 2009 Eneste jeg skrev som var en kristen tradisjon var advent. Om juletreet skrev jeg at for kristne var det et symbol på livets tre i paradis.
Vulpes Skrevet 16. desember 2009 #19 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg feirer jul fordi det er tradisjon, enkelt og greit. Feirer ikke av en spesiell grunn, verken av religiøse grunner eller fordi sola snur. Jeg har vokst opp med jul, og er like knyttet til og glad i jula som de fleste kristne er. Har mange gode juleminner. Ser ikke helt hvorfor det er rart eller feil at jeg feirer jul, bare fordi jeg ikke er kristen. Jul er koselig! Endret 16. desember 2009 av Tonje!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #20 Skrevet 16. desember 2009 Interessant du snakker om "kristne" tradisjoner. Beriker deg gjerne med et bibelsitat:" Ikke vend dere til hedningenes skikker...De hogger et tre i skogen...pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer så det står støtt." "Kvinnene knar deig for å bake offerkaker til Himmeldronningen og øser ut drikkoffer.Det er vseg selv de krenker,så de skal rødme av skam sier Jehova." NÅR skal de rødme av skam for dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå