Gjest Gjest_Anonyma_* Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Velger å være anonym på denne.. Jeg ble mor for 19mnd siden og vi sliter utrolig mye med søvnen. Barnet vårt har sovet over natten kanskje tre ganger siden h*n ble født. Er vel ikke noe uvanlig med det.. De siste mnd nå har legginga også blitt et mareritt. Den kan ta alt fra 1-4 timer. Vi har kuttet net på soving i bhg, men det virker ikke som det hjelper. H*n våkner alt fra to til 5-6 ganger om natta og er vanskelig å roe igjen. Det ender med at barnet havner i senga til mor og far for å karre oss til mer søvn.. (jeg vet det er en dårlig løsning) Dårlig søvn sliter jo på hele familien og det er veldig ille nå før jul når det er utrolig hektisk på jobb i tillegg. Jeg går rundt som en levende død og har konstant hodepine. I de verste søvnløse periodene hender det at selvmordstankene kommer krypene.. alt for litt hvile. Heldigvis er det mye kjærlighet i min lille familie. Jeg elsker mitt barn og min mann over alt, men vi er så slitne... Jeg har forstått det slik at det er vanlig at små barn har dårlig søvn så jeg må vel bare lære meg å takle det bedre, men hvor lenge kan dette vare da?
Gjest Kvinne 40+ Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Vi gjorde det samme som dere... Eldstebarnet vårt sov ikke en hel natt i løpet av de første 18-20 månedene, og for å det hele tatt få litt søvn og klare hverdagen, tok vi ham opp i sengen til oss. Det er kanskje en dårlig løsning, men vi opplevde det som den eneste muligheten for å kunne ha et liv, og da vi sluttet å ha dårlig samvittighet fordi vi valgte den letteste utveien (å ha ham i senga hos oss), fikk vi nok hvile også. Det er veldig vanskelig å si hva som er rett og ikke i en slik situasjon. Det blir en slags unntakstilstand der man gjør det man føler er nødvendig, om ikke nødvendigvis riktig. Men når det gjelder soving på dagtid... kanskje dere skulle prøvd å la barnet sove litt mer? "Søvn avler søvn" heter det fra gammel av, og kanskje barnet er overtrett om kvelden? Vi har veldig lett for å tro at barn får mindre søvnbehov etterhvert som de blir eldre, men min erfaring er at enkelte barn kan få større søvnbehov i enkelte perioder. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Om samsoving fungerer, er det ikke en dårlig løsning.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Men når det gjelder soving på dagtid... kanskje dere skulle prøvd å la barnet sove litt mer? "Søvn avler søvn" heter det fra gammel av, og kanskje barnet er overtrett om kvelden? Vi har veldig lett for å tro at barn får mindre søvnbehov etterhvert som de blir eldre, men min erfaring er at enkelte barn kan få større søvnbehov i enkelte perioder. Helt enig! En på 19 måneder kan nok hende trenger så mye søvn han kan få. Vi slet med dårlig søvn pga sykdom, og da gutten vår ble frisk tok det lang tid før vi kom i rute. Det klarte vi først da vi innså at han trengte MER søvn- og han ble lagt senest 18.30 og stod opp rundt 7. I tillegg sov han 2-3,5 timer på dagtid. Hverdagen vår ble helt forandret!
Gjest *Mim* Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Tror ikke man skal ha så dårlig samvittighet for å la små barn som trenger nærhet få sove sammen med mamma og pappa en periode. Hvis det funker bedre, så hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Sover han på samme rom som dere? I såfall anbefaler jeg å la han få eget rom. Det hjelper i utrolig mange slike tilfeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå