Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to helt forskjellige personer... Hvertfall da det gjelder humøret om morgningen.

Min kjære har AD/HD, og spretter opp om morgningen og er i kjempehumør, han spøker mye, hopper rundt og er glad for at en ny dag har kommet.

Jeg derimot... Er et B menneske, jeg er morgengretten, men ikke noe kranglete av meg hvis jeg får ro om morgningen. Jeg kan godt småprate om morgningen og ha det koselig, men orker ikke mye styr og mas rett og slett.

Disse forskjellene, har gjort at jeg og min kjære samboer kniver endel om mogrningen.

Kan jo også nevnes, at han ikke gå på medisiner for sin AD/HD nå, men han takler den sykdommen fint, men han kan være i overkant av litt hyper rett og slett.

Jeg har prøvd å si at vi må tilpasse oss litt og møtes på halveien, men han sier bare at "sånn er jeg, og du må ta meg for den jeg er" Og selvfølgelig gjør jeg det, men jeg kan da ikke si det samme til han og være bastant i den avgjørelsen. Da vil vi jo aldri få et koselig samliv...

Jeg sliter mye med dette og vet ikke hvordan vi skal løse dette problemet...

I helgene er det kansje ekstra ille.. Jeg liker å sove til 11-12, han klarer ikke å sove lengre enn kl 7-8. Men han klarer ikke å liste seg stille ut av rommet og la meg sove til f.eks kl halv 10. Det er lyset på, glemmer å lukke døren, spiller playstation og roper og styrer...

man burde jo ikke bli irritert på et menneske som bare er glad og sprudlende.. Men jeg sliter med å holde følge.. Og jeg trenger virkelig å sove noen timer ekstra i helgene for å få hvilt ut da jeg har et tøft og krevende yrke..

Hva gjør man egentlig??

Videoannonse
Annonse
Gjest MikeWaters
Skrevet

Det MAN gjør er å respektere at man er forskjellig, og så tar man hensyn til forskjellen.

Dere må sette ned noen regler for hva som er greit og hva som ikke er greit f.eks. hyling ved PS3 gaming etc.......

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hoss oss er det ganske likt, bare jeg er den som spretter opp om morgenen og vil snakke og mase.

Jeg fant jo tilslutt ut at det var en dårlig idè å presse mine vaner på mannen så derfor får han sove i fred og mak nå. Men han må regne med at etter han har stått opp og har fått fred i en halv time, så tar jeg kontakt med ham.........Noe han også aksepterer.

En samtale hadde vel vært på sin plass? og noen regler?

Skrevet

Sett dere ned og snakk grundig sammen om dette. Finn praktiske løsninger som f.eks. at han har klærne sine på badet. Da trenger han ikke å skru på lyset når han står opp.

Han kan gå en lang tur, evt. dra på trening om morgenen i helgene. Personer med adhd har ekstra godt av trening, så det blir to fluer i en smekk.

Glemmer han å lukke døren kan du stå rolig opp og lukke den selv. Da slipper du å ergre deg over at han ikke gjør det, eller rope på ham. Det blir jeg ekstra våken av.

Å spille om morgenen er greit, men han bør klare å ikke rope.

Et triks jeg bruker når jeg skal sove i et hus fullt av lyder er å gjenta setningen: ikke bry deg, inni meg. Det gjør det lettere å overhøre alle forstyrrelsene.

Kombiner gjerne dette med ørepropper og øyemaske.

Og ja, det er en selvfølge at begge tar hensyn. Å bo sammen innebærer å måtte endre på noen av uvanene sine, for å gjøre samlivet lettere.

Det må alle gjøre. Kan du ikke spørre hvordan han hadde reagert om du stadig hadde overkjørt ham på et område han hadde syntes var ubehagelig og etterpå forlangt å få være sånn? (Vær konkret.)

Så mitt beste råd er: snakk sammen og finn praktiske konkrete løsninger på hvert enkelt problem.

Skrevet

Her må det nok noen regler til, men regler er som kjent ikke enkelt for en med ADHD og følge.

Du må nok lage regler og gå noen runder for å få dem til å sitte der de skal og regne med knall og fall i ny og ne.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Jeg har prøvd å si at vi må tilpasse oss litt og møtes på halveien, men han sier bare at "sånn er jeg, og du må ta meg for den jeg er" Og selvfølgelig gjør jeg det, men jeg kan da ikke si det samme til han og være bastant i den avgjørelsen. Da vil vi jo aldri få et koselig samliv...

Det er greit at han sier "sånn er jeg", men at han forlanger at du skal ta han for det han er, er smålig. Det er jo slike ting som ødelegger forhold. Og du sier selv at du ikke har en stemme i forholdet på dette området. Hvis han er glad i deg, så vil han måtte se at du også har stemmerett.

Gjør noe nå, ellers er det for seint. Ikke vær redd for om forholdet går i dass. Det er bedre om du finner ut om forholdet holder mål NÅ, enn om 3 år.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Det MAN gjør er å respektere at man er forskjellig, og så tar man hensyn til forskjellen.

Dere må sette ned noen regler for hva som er greit og hva som ikke er greit f.eks. hyling ved PS3 gaming etc.......

......eller å finne en mann som faktisk har litt medfølelse, forståelse, og innlevelse i partneren sitt liv?

Skrevet

Her var det mange gode råd :)

Han ser veldig sort hvitt på ting innimellom, og sa ista at det ikke koster meg så mye å ha et smil om munnen når jeg står opp. Og det er jo ikke tilfelle, jeg er jo blid, men ikke så pratsom eller følger med på alle spøker og tull som er om morgningen..

Før så har jeg aldri klart å f.eks å ha morgensex, ligge å kose om morgningen, og være sprudlende.. Dette er snakk om kl 6 om morgningen. Men før jeg møtte han, så var jeg så morgengretten som det gikk ann å få et menneske, jeg pratet ikke, var sur ++ Men nå så klarer jeg å holde rundt han om morgningen og småprate litt før vi står opp. Så jeg føler jo at jeg har møtt han på halveien nå...

Det er virkelig vanskelig å leve med en som har AD/HD, og som ikke selv skjønner at det er noe problem, for i han sine øyne så er alt han gjør og er normalt og tror at alle er sånn... Det er ikke et faktum... Han har ganke sterk AD/HD også...

Er ikke så lett å løse problemer med en som ikke skjønner hva problemet er..

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor må dere møtes på halvveien når det gjelder sovetider? Hvorfor kan ikke du si det samme til ham? Og hvorfor må det føre til et ukoslig samliv?

Vi er A og B uten like. Han er oppe 6-22, jeg 11-01. Og det fungerer. Nå klarer han å snike seg ut, men jeg våkner lell, snur meg og sover videre. Og så går han og legger seg tidlig og jeg kommer etter når jeg blir trøtt. Av og til strekker vi oss litt en av veiene og koser oss i senga sammen, men det at vi ikke sover samtidig har ikke gjort samlivet det minste ukoslig.

Folk med AD/HD er ikke dumme, det går fint an å forklare ham at han ikke må bråke når du sover.

Skrevet
Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor må dere møtes på halvveien når det gjelder sovetider? Hvorfor kan ikke du si det samme til ham? Og hvorfor må det føre til et ukoslig samliv?

Vi er A og B uten like. Han er oppe 6-22, jeg 11-01. Og det fungerer. Nå klarer han å snike seg ut, men jeg våkner lell, snur meg og sover videre. Og så går han og legger seg tidlig og jeg kommer etter når jeg blir trøtt. Av og til strekker vi oss litt en av veiene og koser oss i senga sammen, men det at vi ikke sover samtidig har ikke gjort samlivet det minste ukoslig.

Folk med AD/HD er ikke dumme, det går fint an å forklare ham at han ikke må bråke når du sover.

Men han vil ha meg med på sine morgen rutiner, det er det som er vanskelig her...

Han vil ha meg like sprudlende og aktiv som han er, og han skjønner ikke at det ikke går ann..

Det er det som kan gjøre ting litt vanskelig :)

Skrevet
Men han vil ha meg med på sine morgen rutiner, det er det som er vanskelig her...

Han vil ha meg like sprudlende og aktiv som han er, og han skjønner ikke at det ikke går ann..

Men er det AD/HD som er årsaken til at han ikke skjønner det? eller noe annet? Jeg har da klart å snakke fornuftig til mennesker med både autisme, aspergers, AD/HD og andre lignende diagnoser.

For om det rett og slett er en annen grunn til at han ikke skjønner det, er det kanskje noe annen som er feil i forholdet? Og om det er pga. AD/HD så må du velge enten å akseptere det, eller gå.

Skrevet

EVT løsning: Heng opp en plakat på døra til soverommet som sier noe som 'lene vil sove frem til 12!Husk lyset,døra og stillhet.. Da ser han denne når han står opp ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Da må du bare forklare at dere er to forskjellige mennesker. Når han sier at du bare skal godta ham som han er, så må han godta deg som du er også. Rett og slett.

Gjest regine ii
Skrevet
Da må du bare forklare at dere er to forskjellige mennesker. Når han sier at du bare skal godta ham som han er, så må han godta deg som du er også. Rett og slett.

nettopp. Eller gjelder noen regler for han men ikke for deg?? Det er vel i så fall ikke spesielt rettferdig.

BEGGE parter må faktisk jenke seg dersom man skal leve sammen, det er ingen osm kan si "jeg er bare sånn, og det må du godta" når de samtidig ikke er villig itl å godta det andre veien. Da kalles det egoisme, og det er ingen hyggelig egenskap.

Skrevet

Forøvrig så er det ikke noe som heter 'sånn er jeg bare' Det er alltid rom for forbedring hos alle.

Skrevet

"Sånn er jeg" er bare er bare en dårlig unnskyldning for å fly rundt og være bajas. Jeg kjenner mange med umedisinert ADHD, og tilhørende aktivitetsbehov, men alle de har måttet lære seg å ta hensyn til folk rundt seg. Dvs drive med stille aktiviteter når folk sover, det vanligste er at folk finner på noe utenfor huset da, dersom de er så våkne. Ellers har folk med ADHD også veldig godt av å lære seg litt rutiner, og ikke leve etter innfallsmetoden.

Skrevet

Hei.

Skjønner ikke helt problemet. La han være glad og sprudlede- dette er også noe du vil ha glede av. Skjønner godt at han er sånn. Jeg var selv et B -menneske før, men på grunn av min sprudlende samboer har jeg blitt nesten et like sprudlende A menneske som ham. Får dere dette til er jeg sikker på at du vil få mange gleder som du ellers ikke ville ha opplevd. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...