Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Lurer på om noen vet om det skulle være problem med å få ut feriepengene rett over nyttår? Vi trenger dem og skal ikke reise på noe ferie neste år.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Du bør forhøre deg med lønningskontoret der du jobber om de gjør dette. Vær klar over at du kan risikere og sitte en måned uten lønn neste år.
aluminium Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Det bruker som regel å gå greit å få dem utbetalt. Det eneste er at du ikke får dem i juni/juli...
Rosalie Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Det er ikke noe du har krav på, men du kan høre med bedriften om de er villige til å betale dem ut for det. Husk også som nevnt over at du da ikke får ei krone i juni/juli, og at arbeidsgiver kan kreve at du tar ut ferie selv om du har brukt opp feriepengene dine.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #5 Skrevet 31. desember 2009 Loven sier at du kan kreve feriepenger når du tar ferie. Så lenge du faktisk ikke skal på ferie, kan du ikke kreve pengene utbetalt. Hvis du har sluttet, kan du kreve pengene utbetalt. Hvis du er fastlønnet vil du kunne få feriepenger i januar, hvis arbeidsgiver sier ok, og vanlig månedslønn i juni. Ingen arbeidsgiver vil nok utbetale begge deler i januar, siden du vil stå uten inntekt i juni og arbeidsgiver plikter å sørge for at du har lønn.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #6 Skrevet 31. desember 2009 Jeg irriterer meg sånn over feriepengeordningen. Hele året må man tvangsspare penger man først får utbetalt året etter. Bare fordi myndighetene ikke tror vi klarer å spare til egen ferie. Det er en antikvarisk ordning. Men den vil helt sikkert bestå, så lenge folk oppfører seg som de har vunnet i lotto når de plutselig får en kjempesum på sommeren. Ingen som tenker på at man i realiteten får utbetalt alt for lite hver måned ellers.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. desember 2009 #7 Skrevet 31. desember 2009 Jeg irriterer meg sånn over feriepengeordningen. Hele året må man tvangsspare penger man først får utbetalt året etter. Bare fordi myndighetene ikke tror vi klarer å spare til egen ferie. Det er en antikvarisk ordning. Men den vil helt sikkert bestå, så lenge folk oppfører seg som de har vunnet i lotto når de plutselig får en kjempesum på sommeren. Ingen som tenker på at man i realiteten får utbetalt alt for lite hver måned ellers. Hvis du hadde visst hvor mange det er som IKKE greier å spare disse pengene hver måned og som blir helt "bortevekk" når bedriften betaler ut mer enn en vanlig månedslønn så hadde du ikke sagt dette.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #8 Skrevet 31. desember 2009 Hvis du hadde visst hvor mange det er som IKKE greier å spare disse pengene hver måned og som blir helt "bortevekk" når bedriften betaler ut mer enn en vanlig månedslønn så hadde du ikke sagt dette. Jeg vet godt at mange ikke klarer å spare, men det berettiger ikke å holde tilbake penger for hele det norske folk. Og nå er det heller ikke sånn lenger at alle folk reiser på ferie en gang i året, og at dette er på sommeren. Mulig det var sånn i gamle dager. Uansett, klarer man ikke spare til ferie så får man jo ingen ferie. Det er mange folk som bruker opp lønna si før neste kommer også. Hva skal man gjøre med det da, begynne å betale ut dagslønn? Eller kanskje matkuponger?
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 Jeg vet godt at mange ikke klarer å spare, men det berettiger ikke å holde tilbake penger for hele det norske folk. Og nå er det heller ikke sånn lenger at alle folk reiser på ferie en gang i året, og at dette er på sommeren. Mulig det var sånn i gamle dager. Uansett, klarer man ikke spare til ferie så får man jo ingen ferie. Det er mange folk som bruker opp lønna si før neste kommer også. Hva skal man gjøre med det da, begynne å betale ut dagslønn? Eller kanskje matkuponger? Neida. Men en måned er en kortere periode enn en hel sommer uten lønn. Dessuten er det faktisk slik at dersom du skal på ferie for eksempel i februar 1 uke så kan du kreve utbetalt pengene for den ferieuken da. Jeg ser likevel ikke helt poenget ditt. Feriepenger er erstatning for den lønnen man blir trukket når man ikke arbeider i nettopp ferien. For de aller fleste skjer dette trekket den samme måneden som feriepengene blir utbetalt eller i juli måned. Jeg foretrekker da å få pengene jevnt hver måned - selv om jeg klarer å styre meg - istedenfor å få en stor klump penger og ingen lønn når jeg tar ferie. Det er det som er alternativet.
Sommersol Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Mulig det var sånn i gamle dager. Uansett, klarer man ikke spare til ferie så får man jo ingen ferie. Det er mange folk som bruker opp lønna si før neste kommer også. Hva skal man gjøre med det da, begynne å betale ut dagslønn? Eller kanskje matkuponger? Problemet er bare at når ferien kommer og de oppdager at de ikke har råd til å ta ferie, da er det mange som synes det er en veldig god idè og "gå og sykemelde" seg. For de blir jo slitne av ikke å ha ferie.. Jeg synes feriepengeordingene er en glimrende ting
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 istedenfor å få en stor klump penger og ingen lønn når jeg tar ferie. Det er det som er alternativet. Det er ikke det eneste alternativet. Det mest naturlige ville vært at man fikk lønna si fordelt likt over tolv måneder. Man ville fått en god del mer utbetalt pr mnd enn i dag, men altså ingen kjempesum på sommeren. Slik som det er nå så tvangssparer jeg jo penger alt nå i januar, som jeg først får utbetalt sommeren 2011. Sikkert unødvendig å nevne at jeg også er mot den såkalte "halve skatten" i desember
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #12 Skrevet 1. januar 2010 Det er ikke det eneste alternativet. Det mest naturlige ville vært at man fikk lønna si fordelt likt over tolv måneder. Man ville fått en god del mer utbetalt pr mnd enn i dag, men altså ingen kjempesum på sommeren. Slik som det er nå så tvangssparer jeg jo penger alt nå i januar, som jeg først får utbetalt sommeren 2011. Sikkert unødvendig å nevne at jeg også er mot den såkalte "halve skatten" i desember Man får jo ikke så mye mer om sommeren enn en normalt månedslønn. Det gjør hvertfall ikke jeg (men jeg har bare 4 ferieuker da). Jeg får vanlig lønn året rundt med unntak av juni. Da får jeg ikke lønn, men feriepenger i steden. Så fortskjellen er jo ikke så stor egentlig, det er nokså jevnt året rundt.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #13 Skrevet 1. januar 2010 Man får jo ikke så mye mer om sommeren enn en normalt månedslønn. Det gjør hvertfall ikke jeg (men jeg har bare 4 ferieuker da). Jeg får vanlig lønn året rundt med unntak av juni. Da får jeg ikke lønn, men feriepenger i steden. Så fortskjellen er jo ikke så stor egentlig, det er nokså jevnt året rundt. Man får jo feriepengene "skattefritt" på sommeren, så de aller fleste av oss får jo vesentlig mye mer den måneden. Jeg får vel kanskje rundt 16 000 i en vanlig måned og rundt det dobbelte i juni.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 (endret) Sikkert unødvendig å nevne at jeg også er mot den såkalte "halve skatten" i desember Den halve skatten er helt frivillig. Du kan velge å be lønningskontoret trekke full skatt. Riktignok kan du ikke be de trekke mindre resten av året. Jeg vet ikke jeg - det kan godt være at dette kunne vært modernisert. Jeg sparer til ferien hver måned, for turen skal jo betales på et annet tidspunkt enn feriepengene kommer. Jeg vet også at andre land har lik skattebelastning hver måned hele året, trekk for ferie samt utbetalt feriepenger hver måned. Så ... Men jeg foretrekker den litt store lønningen likevel. Det gir noen muligheter som man ikke får ellers. Endret 1. januar 2010 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #15 Skrevet 1. januar 2010 Den halve skatten er helt frivillig. Du kan velge å be lønningskontoret trekke full skatt. Riktignok kan du ikke be de trekke mindre resten av året. Nå misforsto du vel med vilje? Hehe. Det er selvsagt det at man må betale ekstra skatt 11 måneder i året jeg er mot, ikke at man får tilbake dette på slutten av året. Men skatten er tross alt enklere å gjøre noe med enn feriepengeordningen. Jeg sørger for å justere skattekortene så jeg i hvert fall ikke betaler for mye og må vente enda et halvt år på å få pengene i skatteoppgjøret. Mange gjør motsatt, og "sparer" i skatt. Men her kan man i det minste velge litt selv. Feriepengeordningen er mye mer låst. Man kunne jo latt det være opp til den enkelte arbeidstager om man ønsket å være med i den, eller får det man har til gode hver måned.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2010 #16 Skrevet 1. januar 2010 Man kunne jo latt det være opp til den enkelte arbeidstager om man ønsket å være med i den, eller får det man har til gode hver måned. Jeg tror ikke man skal lage slike valgbare ordninger for det blir for mye arbeid for lønningskontoret. Det verste med dagens feriepengeordning er at det er så ufattelig mange som ikke forstår hva som skjer i juni med lønnen (bare se alle trådene her inne som kommer ca 15.5. til 15.7).
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #17 Skrevet 1. januar 2010 Jeg jobber på lønningskontor og det ville ikke vert noe problem å få feriepengene dine hos meg nei. At du ikke får penger senere i år er ikke vårt problem. Den nye ferieloven som kom i fjor gjør at arbeidsgiver er pliktig til å passe på at du tar ut ALL ferien din, så du må passe på at du har litt å leve på de ukene også.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #18 Skrevet 1. januar 2010 Det verste med dagens feriepengeordning er at det er så ufattelig mange som ikke forstår hva som skjer i juni med lønnen (bare se alle trådene her inne som kommer ca 15.5. til 15.7). Ja nettopp det er grunn god nok i seg selv til å dele lønna på 12 og ferdig med det.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #19 Skrevet 3. januar 2010 Jeg irriterer meg sånn over feriepengeordningen. Hele året må man tvangsspare penger man først får utbetalt året etter. Bare fordi myndighetene ikke tror vi klarer å spare til egen ferie. Det er en antikvarisk ordning. Men den vil helt sikkert bestå, så lenge folk oppfører seg som de har vunnet i lotto når de plutselig får en kjempesum på sommeren. Ingen som tenker på at man i realiteten får utbetalt alt for lite hver måned ellers. Du vet vel at det er arbeidsgiveren din som sparer og ikke du? Vi er veldig heldige i Norge som har en lov som pålegger alle arbeidsgivere å sette av minst 10,2% av all lønn til feriepenger. Du får faktisk penger for å kunne ta deg ferie!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #20 Skrevet 3. januar 2010 Du vet vel at det er arbeidsgiveren din som sparer og ikke du? Vi er veldig heldige i Norge som har en lov som pålegger alle arbeidsgivere å sette av minst 10,2% av all lønn til feriepenger. Du får faktisk penger for å kunne ta deg ferie! Man får ikke penger for å ha ferie. Som du skriver så setter de av noen prosent av din egen lønn, som du først får utbetalt året etter. Disse pengene burde man fått fortløpende så man kan bruke dem når man vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå