ninuska_ Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg ser mange søndagsåpne Kiwi har åpent fra 10 til 21 på 1. nyttårsdag. Jeg trodde det var en dag hvor "ingen" jobbet - men Kiwi er nå kjent for å holde åpent på alle mulige dager det burde vært stengt. Bare lurer på noe generelt.. Hvis man blir satt opp på vakt da, siden det er din jobbdag, kan man bli tvunget til å jobbe da? Fik litt sånn "jeg føler med dem som må jobbe da!"-følelse inni meg. Vanligvis får man jo betalt for helligdager hvor butikken holder stengt - men det er jo ingen vanlig jobb dag. Jeg syns det er helt idiotisk å ha butikken åpen på 1. nyttårsdag - og enda mer idiotisk de som kommer for å handle da.. Endret 15. desember 2009 av ninuska_
Gjest gabriela Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Jeg tror nok det er lov, ja. Regner med at de som jobber der får 100% tillegg.
ninuska_ Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg tror nok det er lov, ja. Regner med at de som jobber der får 100% tillegg. Det er jo en bonus da men jeg ble veldig overrasket, så jeg måtte nesten spørre Endret 15. desember 2009 av ninuska_
Gjest megvel Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Jada, det er lov det. Går ut fra at de følger skiftplanen som den står i utgangspunktet, men at flere tar ferie mellom jul og nyttår. Handler av prinsipp ikke på helligdager.
ninuska_ Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2009 Jada, det er lov det. Går ut fra at de følger skiftplanen som den står i utgangspunktet, men at flere tar ferie mellom jul og nyttår. Handler av prinsipp ikke på helligdager. Jo, det er vel vanlig nå til dags, men.. ja, jeg er vel bare i det tankefulle hjørnet Mamma har en venninne som jobber i butikk, heltid, og når hun startet der, for vel over 13 år siden, jobbet de aldri på helligdager. Nå er butikken åpen hver helligdag. Jeg ser på det som at hun blir robbet fridager. Hun blir nå satt opp uten å bli spurt om hun i det hele tatt kan - også ekstravakter siden butikken er åpen i utider. Jeg syns det er frekt å sette opp heltidsarbeiderne på helligdager hvor de i utgangspunktet (hvis man ser tilbake på når de faktisk ble ansatt) ikke skal jobbe. Nei, jeg har nesten aldri kjøpt noe på helligdager. Jeg forstår meg ikke på mennesker som utsetter handelen til disse dagene - og da er det ikke snakk om å dra å kjøpe melk. Mange storhandler i søndagsåpne/helligdagsåpne butikker. Og jeg forstår meg i allefall ikke på de som venter til julaften med å storhandle inn til julemiddagen..
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Der jeg jobbet var det veldig rift om helligdagene (pga lønna) og man måtte sette seg opp på "ønskeliste" flere uker i forveien hvis man ville jobbe de dagene. Så det er slett ikke alle steder folk blir beordret til å jobbe helligdager;)
Gjest Meg:) Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Der jeg jobbet var det veldig rift om helligdagene (pga lønna) og man måtte sette seg opp på "ønskeliste" flere uker i forveien hvis man ville jobbe de dagene. Så det er slett ikke alle steder folk blir beordret til å jobbe helligdager;) Jeg jobber på butikk, å vi skal bare ha stengt første juledag! Resten av julen har vi oppe. Jeg må jobbe første nyttårs dag, og syns det er lite kult Syns det burde vært strengere på det ...
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 Jeg jobber på butikk, å vi skal bare ha stengt første juledag! Resten av julen har vi oppe. Jeg må jobbe første nyttårs dag, og syns det er lite kult Syns det burde vært strengere på det ... Dette har også noe med arbeidsmoral og gjøre...
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Jeg jobber på butikk, å vi skal bare ha stengt første juledag! Resten av julen har vi oppe. Jeg må jobbe første nyttårs dag, og syns det er lite kult Syns det burde vært strengere på det ... Og det er ulempen ved å ikke ha utdanning. De fleste yrker med utdanning har regulert arbeidstid. På den andre siden så jobber leger, sykepleiere, politi, brannmenn, snøbrøytemannskaper osv osv døgnet rundt året rundt, ingen av dem som ikke forstår at noen faktisk må jobbe julaften kveld eller 1.januar også. Finn deg en annen jobb eller slutt og syt. Du får betalt vel?
ToveM Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 2.juledag og 1 nyttårsdag blir regnet om søndag. Så butikker som har søndagsåpent har som regel åpent.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #11 Skrevet 31. desember 2009 2.juledag og 1 nyttårsdag blir regnet om søndag. Så butikker som har søndagsåpent har som regel åpent. Ettersom at Kiwi er kjent for å ha butikkene åpne på slike dager, står det vel noe om det i arbeidsavtalen.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #12 Skrevet 31. desember 2009 Syns det er greit at butikker kan være åpne på helligdager. Er selv en person med litt ikke-kontroll over livet mitt til tider, og da er det lett å glemme/ignorere å handle inn nok til helligdagskjør. Selvfølgelig er det kjipt at noen da må jobbe, men det er det dessverre ikke alltid lett å ta hensyn til.
Xtend Skrevet 31. desember 2009 #13 Skrevet 31. desember 2009 Det er bare butikkansatte som syter og klager hver gang de må jobbe på søndager og helligdager. De er jo pokker ta meg verre til å klage enn lærere. Det er mange som må jobbe når andre har fri, leger, sykepleiere, politi, brannmenn, vektere o.l. , men det er sjeldent du hører de klage. Må man jobbe så må man. Som en annen så fint formulerte det, slutt og syt eller finn deg en annen jobb.
Anglofil Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 Joda, det er nok lov. Selv jobber jeg ikke i butikk, men i kundeservice og vi har som også åpent første nyttårsdag (sitter på jobb nå). Vi får dog et saftig tillegg for å være på jobb nå. Mvh Yvonne
Kamikatze Skrevet 1. januar 2010 #15 Skrevet 1. januar 2010 Om tre brødskiver er det slutt på moroa. Her er butikkene stengt. Gussjelov buler skapene av allskens annen mat. Men jeg er glad i å handle på "fridager" og ukurante tider. Delvis fordi det ofte er eneste tiden jeg får handlet - delvis fordi jeg dermed bidrar til å gi butikken et kundegrunnlag på slike tidspunkt, slik at det fortsatt kan forsvares å holde oppe. At Handel og Kontor ennå er et tannløst forbund, får vel medlemmene ta på sin egen kappe. Lengre åpningstider skaper flere arbeidsplasser, og deltidsstillinger. Og det er vel normalt å rullere på helligdagsjobbingen i de fleste bransjer? At en butikkansatt hadde gunstigere arbeidsvilkår før, er nå så. Men den gangen var det også mange yrkesgrupper som sleit med å komme til dagligvarer utenom arbeidstiden. Og det var et arbeiderparti som detaljregulerte alt de greide å detaljregulere, og stakkars dem som ikke sto i Jern og metall, liksom. Det er liksom en av livets realiteter, at skal du selge noe, bør du gjøre det der og når kundene innfinner seg. Hvis ikke går de til din konkurrent, og du må tasse til NAV, og få truckførerbevis.
PoisonIvy Skrevet 1. januar 2010 #16 Skrevet 1. januar 2010 Utrolig hva folk bruker tid på å irritere seg over.. Verden går fremover og ting endres hele tiden. Søndagsåpne butikker er en velsignelse for oss som jobber skift/natt/helg (ikke i butikk)... Jeg skal forøvrig jobbe i dag, men jeg har valgt yrke og arbeidssted selv - så her er det ingen grunn til å klage
ToveM Skrevet 1. januar 2010 #17 Skrevet 1. januar 2010 Skal og på jobb i kveld, eller egentlig begynner jeg jo ikke før 24, så det blir vel egentlig imorgen...,men kjener jeg er trøtt, så det blr vel en tøff natt...
ninuska_ Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 1. januar 2010 Jeg syns selv det er ok med søndagsåpne butikker, men jeg ble litt overrasket over 1. nyttårsdag. Ang disse dagene, syns jeg det bør finnes grenser, spesielt for de som kommer for å storhandle (da tenker jeg på godt over 1000kr) i disse. Små rullebånd og to kasser - egner seg ikke for storhandel. Hvorfor storhandler ikke disse menneskene på vanlige dager?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #19 Skrevet 1. januar 2010 Hvorfor i all verden er ikke butikkene åpne i dag eller søndager, om det er lov??!
jolie Skrevet 1. januar 2010 #20 Skrevet 1. januar 2010 Tråden er delt. De fradelte innleggene finner dere her. -jolie (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå