Gjest loren Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Vi har et barn som oldeforeldrene ønsker å gi en større sum til. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Summen han får overstiger ikke 75 000 - men summen som totalt står i hans navn etter at han har mottatt disse pengene vil overstige denne summen. Betyr det at overformynderiet kobles inn? Han har pr dags dato 2 konti, en ren sparekonto som vi tenker at skal være sperret til han er 18 i en lokal sparebank og en annen i den banken vi har lån i. Den i den banken vi har lån i er en "sparebrukskonto" - dvs et sted vi har valgt å sette inn en valgt sum pr mnd som skal brukes på fornuftige ting etterhvert slikt som ny seng, skiutstyr, sykkel osv. vi tenker å sette de pengene han får inn på kontoen i den lokale banken slik at de står der til han er 18. Vil overformynderiet "ta kontroll" over alle kontoer i hans navn da? Kan vi foreldre, som vi har nå, ha den "sparebrukskontoen" hans i nettbanken vår og ha mulighet til å overføre mellom hans og våre kontoer til store innkjøp? Fikk vite om denne gaven i dag, så vi kommer nok til å ringe overformynderiet i morgen, men tenkte å høre på erfaringer hvis noen har
Gjest regine ii Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Helt sikkert lurt av deg å undersøke, men jeg tror ikke de gjør noe. Blant annet fordi jeg mener at summen er blitt høyere enn 75 000, slik at det nå skal mere til i utgangspunktet. Det jeg dog ville gjort, var at iallfall den kontoen som er "brukssparekonto" står i deres navn, ikke ungens. Dette for å sikre at det faktisk er dere som har styring på de pengene, uansett.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Den som gir gaven bør be om at denne holdes utenom overformyneriets klamme hender. Akkurat hvordan man går frem vet jeg ikke, men det er mulig og lovlig.
Østlandet Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Den som gir gaven bør be om at denne holdes utenom overformyneriets klamme hender. Akkurat hvordan man går frem vet jeg ikke, men det er mulig og lovlig. Det er fortsatt 75000,- som gjelder. I praksis så er det vel sånn at overformynderiet ikke foretar seg noe, overfor "vanlige" familier, hvor det ikke er "problemer" av noe slag. Overformynderiet har faktisk en misjon. Her er en link til overformybnderiet i Oslo, til eksempel. Følg linkene fra hovedsiden, så ser man mye regler og annet nyttig. http://www.overformynderiet.oslo.kommune.no/ Endret 16. desember 2009 av Østlandet
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Det er ikke noe problem at overformynderiet er inne i bildet så lenge pengene skal stå på en konto (og foreldrene ikke planlegger å bruke barnet sine penger). Overformynderiet bruker ikke barnets penger på aksjer og andre risikoinvesteringer
Eremitten Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Hvor aktive er/var egentlig overformynderiet? Selv hadde jeg flere hundre tusen på konto før jeg ble 18 for en del år siden, men hørte aldri noe fra dem.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Det er fortsatt 75000,- som gjelder. Nei. Vergemålloven: § 89. Denne lov er ikke til hinder for at en arvelater bestemmer ved testament at midler som han etterlater til en umyndig, men som han etter arveloven kunne ha rådet over til fordel for andre, skal forvaltes eller brukes på en nærmere fastsatt måte. Lovens bestemmelser om tilsyn av overformynderiet og om regnskapsplikt skal gjelde dersom ikke arvelateren i sitt testament har truffet annen bestemmelse. Efter krav fra vergen eller overformynderne kan vedkommende departement sette arvelaterens bestemmelse ut av kraft helt eller delvis, dersom departementet finner at den er i strid med den umyndiges tarv. Disse forskrifter skal også gjelde gaver.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Overformynderiet har faktisk en misjon. Overformynderiet bruker ikke barnets penger på aksjer og andre risikoinvesteringer Det er dessverre ekstremt store forskjeller på overformynderiets praksis og arbeidsform fra kommune til kommune. I mange, spesielt større, kommuner fungerer det veldig bra. Det finnes imidlertid enn rekke eksempler på at overformyneriet har spilt/sløst/"svindlet" bort store beløp på vege av umyndige. Da som regel i småkommuner hvor overformynderiet i praksis er en lokal advokat eller en 10% stillingsbrøk ved kommunens regnskapskontor. I min kommune var det for et par år siden en sak med en pike som hadde mistet hele farsarven sin som i utganspunktet var 3-4 mill, på hodeløse investeringer fra overformynderiets side.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #9 Skrevet 20. desember 2009 Hvorfor vil dere ha kontoene i hans navn? Jeg har egen konto til min datters sparepenger, men den står i mitt navn i banken. Dersom han får for høy formue kan det bl.a. spille inn på om han får fullt stipend eller ikke når han blir student. Jeg har valgt å låne penger av min 3 år gamle datter for å kunne kjøpe leiligheten vi har nå. Hadde mye egenkapital, men manglet likevel 25000 i forhold til hva banken ville gi meg i lån. Ettersom det i hovedsak er meg som har spart pengene i første omgang hadde jeg ingen større skrupler da vi fikk mulighet til å kjøpe en leilighet vi normalt sett ikke ville hatt råd til (finanskrise og markedet på bunn). Innen hun har bruk for disse pengene kan jeg refinansiere lånet og gi ut pengene gjennom hele studietiden. Slik slipper vi å utløse forskuddsarv, og jeg risikerer heller ikke at hun bruker opp alle pengene med en gang (ikke alle 18 åringer er like fornuftige med penger). Trenger hun en større sum kan jeg fortsatt gi henne et "lån", som deretter betales ned med den gavesummen man har lov til å gi hvert år (husker ikke om det er 25000 eller mer). Om jeg selger leiligheten før hun får bruk for pengene kommer jeg til å ta ut igjen pengene jeg har lånt+verdistigningen på hennes "del" og setter dem på konto igjen. Akkurat nå som renta er så lav prioriterer jeg å betale ned på lån fremfor å spare hver mnd (har en buffer da).
Question Skrevet 20. desember 2009 #10 Skrevet 20. desember 2009 Tror jeg ville satt grensen til 20-21 år og ikke 18. Det er noe lite lurt over å gi en ungdom 75000 oppsparte kroner akkurat i tide til russefeiringen.
Gjest SmallTalk Skrevet 20. desember 2009 #11 Skrevet 20. desember 2009 Tror jeg ville satt grensen til 20-21 år og ikke 18. Det er noe lite lurt over å gi en ungdom 75000 oppsparte kroner akkurat i tide til russefeiringen. Enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå