Gå til innhold

Jeg har fått "ikke bestått" i sv.ex.fac ved UIO

Gjest Høna

Anbefalte innlegg

I dag var jeg inne i studentweb, og fikk se at jeg har fått karakteren "ikke bestått" (F) på sv.ex.fac. I bachelorgraden min trenger jeg ex.fac for å få den godkjent. Jeg lurer på om det er noen klokinger der ute som vet hvordan jeg skal gå fram for å ta den opp igjen? Jeg skal sende inn klage, for jeg skrev 8 tettpakkede sider på eksamen, og mener jeg har oppnådd mer enn det en F står for. Da skal man hverken ha helt grunnleggende kunnskap om faget, og heller ikke selvstendighet eller vurderingsevne. Jeg vet at dette ikke er en oppgave jeg fortjente A eller B på, men jeg hadde aldri i verden trodd at jeg skulle stryke!! :(

Nå skal jeg spise en kokosbolle og deppe litt...

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du eventuelt sender inn en klage bør du sjekke om du kan gå opp til konteeksamen. Det arrangeres normalt i starten av neste semester (januar/februar) og har kort registreringsfrist (ved Universitetet i Tromsø er fristen 15. Januar).

Dersom du sender inn en klage og går opp til E, har du ikke rett til å gå opp til konteeksamen. Da vil karakteren bli stående helt til du eventuelt tar den opp ved neste ordinære eksamen (neste gang emnet går).

Hvis jeg var deg, ville jeg heller satset på konteeksamen dersom det arrangeres konteeksamen på dette emnet. Les hele jula og still opp forberedt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende inn klage, for jeg skrev 8 tettpakkede sider på eksamen.

Hjelper dessverre ikke med antall sider...lykke til med neste eksamen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*

Det meste du trenger å vite finner du på UiO sine sider.

Før du ber om begrunnelse er det viktig at du leser sensorveiledningen. Vi anbefaler alle som vurderer å klage på karakteren om å be om begrunnelse først. Hvis du vil klage på karakter må du levere eller sende inn til klageskjema til SV-infosenter. Klagefrist er tre uker etter at sensuren er offentliggjort (6.januar 2010) eller tre uker etter at begrunnelse er mottatt. Klageskjema sammen med eventuell begrunnelse fra sensor vil bli lagt ved til den nye klagekommisjonen. Klageskjema vil selvsagt være anonymisert.

Hentet herfra.

Sensorveiledningen

Informasjon om utsatt eksamen

Mest sannsynlig (med mindre du får en E etter å ha klaget) må du vente til våren med å ta ny eksamen. Da melder du deg opp med SvExfac03 som enkeltemne på studentweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for all hjelp! :) Etter å ha lest litt, og vurdert det dere skriver, i tillegg til å se på sensorveiledningen og oppgaven min, har jeg bestemt meg for å klage. jeg står ved at oppgaven min er verdt mer enn en F. Karakteren teller ikke på snittet når jeg skal inn på master, så jeg er egentlig glad om jeg får en E i stedet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp! :) Etter å ha lest litt, og vurdert det dere skriver, i tillegg til å se på sensorveiledningen og oppgaven min, har jeg bestemt meg for å klage. jeg står ved at oppgaven min er verdt mer enn en F. Karakteren teller ikke på snittet når jeg skal inn på master, så jeg er egentlig glad om jeg får en E i stedet! ;)

Er det mulig at du har misforstått oppgaven helt? :-) Du bør i allefall be om begrunnelse - det hadde jeg gjort før jeg klaget. Og det er nå mulig at du får bedre enn E når du klager. Min sambo opplevde å gå fra D til B på klagen :-)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at du har misforstått oppgaven helt? :-) Du bør i allefall be om begrunnelse - det hadde jeg gjort før jeg klaget. Og det er nå mulig at du får bedre enn E når du klager. Min sambo opplevde å gå fra D til B på klagen :-)

Jeg har sammenlignet sensorveiledningen om oppgaven min, og mener jeg har en ganske god sak.. ;) jeg mangler dybde i mine egne vurderinger, men jeg har med det jeg mener jeg trenger av fakta og sånt.. Men kanskje som du sier det er lurt å be om begrunnelse først? :s uansett har jeg meldt meg opp på nytt...

Hvis jeg får en E når jeg har klaget er det helt greit, for karakteren telles ikke med på snittet når jeg skal inn på master! :) så hvis jeg klager og får en E i stedet, trenger jeg ikke å ta hele drittfaget opp igjen! ;) Var forresten 20 prosent som strøyk.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*
Hvis jeg får en E når jeg har klaget er det helt greit, for karakteren telles ikke med på snittet når jeg skal inn på master! :) så hvis jeg klager og får en E i stedet, trenger jeg ikke å ta hele drittfaget opp igjen! ;) Var forresten 20 prosent som strøyk.... :P

Og hvis man legger til de 150 som ikke møtte til eksamen, blir det enda fler "stryk"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende inn klage, for jeg skrev 8 tettpakkede sider på eksamen, og mener jeg har oppnådd mer enn det en F står for.

Det er så morsomt at enkelte tror at det er kvantitet som gir gode karakterer, og ikke kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SteinArne
Det er så morsomt at enkelte tror at det er kvantitet som gir gode karakterer, og ikke kvalitet!

J leste det ikke sånn. j leste det som at denne personen ville tro at i hvert fall noe på de sidene burde vært nok til å i alle fall stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J leste det ikke sånn. j leste det som at denne personen ville tro at i hvert fall noe på de sidene burde vært nok til å i alle fall stå.

Denne eksamenen består av tre "kortsvarsoppager" og en "langsvarsoppgave". Det er dårligere plass på eksamensarkene enn i en vanlig kladdebok. Det går mye plass til marg på siden og på toppen som går bort til universitetets logo, kandidatnr. osv. Da er ikke åtte sider store greiene. Jeg vil tippe det tilsvarer 4-6 tettpakkede kladdeboksider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det teller selvfølgelig. Hvordan kan det være kvalitet når man skriver 4 eksamenssider (for å kalle de det; marg og toppmarg til kandidat/studentnr) på 4 timer - essayoppgave hvor man skal ha innledning, hoveddel og avslutning + trekke inn 2 eksempler fra pensum? Hva har man fått med av fakta der? Det lurer jeg inderlig på, for det var utrolig mange som satt ut tiden som leverte 4-5 sider på eksamen.

Ts sier h*n har sjekket opp sensur mot egen oppgave, og det er nok grunnen til at h*n føler at det er rart å ha fått stryk på en 8 siders besvarelse.

Jeg ville bedt om grunn for stryk, uansett. For hvis du får et alright svar, og klager, slipper du jo muligens å ta eksamen om igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klageprosedyren innebærer uansett at du må få en begrunnelse først. Husk at fristen er kort - tre uker fra du fikk karakteren, tror jeg den er ved UiO. Først får du begrunnelse, så har du en kort frist igjen på å vurdere om du vil klage, før du evt fyller ut et klageskjema. Dessverre får man ikke tale sin egen sak, det er en rent byråkratisk formalitet. Du får en ny sensor til å se på oppgaven din og sette karakter. Men - nå som det er ferie kan du måtte vente en stund på selve begrunnelsen, det er nemlig dårlig med frister andre veien.

Klag nuh! ikke vent til neste uke, da er sikkert ingen på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...