Yme Skrevet 2. januar 2010 #21 Del Skrevet 2. januar 2010 Whoot, det visste jeg ikke! Men selvom garantien ikke gjelder lenger ved at en Mac står i et rom med røyk, så betyr det jo såklart ikke at man ikke har reklamasjonsrett på 5 år lenger. En garanti har jo kun lov til å utvide rettighetene forbruker har ifølge loven, ikke innskrenke dem. Derfor kan man trygt røyke, og om noe skulle gå føyken, så kan man reklamere. Noe annet vil jeg hevde er ulovlig i Norge. J Jeg har ikke helt dreisen på de reglene der, så jeg lurte på om du kunne forklare meg hva som er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Som du sier så er det jo noen år reklamasjonsrett innebygd i norske lover, så jeg stusser litt over at noen selskaper selger ting hvor du må betale esktra for å få 3 års garanti og sånne ting som det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 2. januar 2010 #22 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) J Jeg har ikke helt dreisen på de reglene der, så jeg lurte på om du kunne forklare meg hva som er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Google er din venn... Første treff via google, fra forbrukerportalen: Garanti Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden. Forholdet til forbrukerkjøpsloven En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien. Reklamasjonsretten er også slått fast i forbrukerkjøpsloven, og gir deg rett til å reklamere på et produkt 2 eller 5 år etter kjøp (for pc gjelder 5 år). Men reklamasjon gjelder altså ikke absolutt alle feil som kan oppstå, det må være en fabrikasjonsfeil (du kan ikke kaste pc-en din i gulvet og kreve reparasjon, med mindre garantien sier at de dekker slike uhell/at pc-en skal tåle gulvkasting). Reklamasjonsrett Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring. Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering. Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden. Endret 2. januar 2010 av Coarvi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. januar 2010 #23 Del Skrevet 4. januar 2010 Google er din venn... Første treff via google, fra forbrukerportalen: Reklamasjonsretten er også slått fast i forbrukerkjøpsloven, og gir deg rett til å reklamere på et produkt 2 eller 5 år etter kjøp (for pc gjelder 5 år). Men reklamasjon gjelder altså ikke absolutt alle feil som kan oppstå, det må være en fabrikasjonsfeil (du kan ikke kaste pc-en din i gulvet og kreve reparasjon, med mindre garantien sier at de dekker slike uhell/at pc-en skal tåle gulvkasting). Takk! Jeg elsker deg litt :rødme: Kål mi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #24 Del Skrevet 4. januar 2010 Altså: Jeg vil ha ny PC med gode spesifikasjoner, og den skal være 13" - IKKE 10, 11, 15 eller 17" Årsaken til dette er at en kompis av meg har 13" Mac, og det er den optimale størrelse - synes jeg. Mac synes jeg er dyrt (fra 7990,-) men når jeg begynner å lete etter 13" PC med gode spesifikasjoner, synes jeg jammen de er like dyre - om ikke dyrere....!!!??? Vet noen om en kjapp og godt utstyrt 13" som er vesentlig rimeligere enn Mac? (altså 7990,-) Hvorfor i huleste er 13" så mye dyrere enn 15 og 17"??? ÅÅ? Pcer er da vel billigere enn mac.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. januar 2010 #25 Del Skrevet 4. januar 2010 Akkurat når det gjelder 13" er det en ganske ukurant størrelse som domineres av proffmarkedet, en proff-pc er naturlig nok dyrere enn en billig-mac. For f.eks. 15" er det mange billigere pcer å få tak i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epleknollen Skrevet 4. januar 2010 #26 Del Skrevet 4. januar 2010 Akkurat når det gjelder 13" er det en ganske ukurant størrelse som domineres av proffmarkedet, en proff-pc er naturlig nok dyrere enn en billig-mac. For f.eks. 15" er det mange billigere pcer å få tak i. He,he,he....Denne argumentasjonen skjønner jeg ikke.... "...når det gjelder 13" er det en ganske ukurant størrelse som domineres av proffmarkedet" ??? Hvis man tar en 13" proff-mac, koster den 10.990 (MacBookPro) Hvilken 13" proff (eller amatør) pc får man som knuser den macen - men mye billigere??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. januar 2010 #27 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg tror ikke du forsto hva jeg mente med innlegget. Å kalle en MacBook for "Pro" gjør den forøvrig ikke til en proffmaskin så lenge innholdet er helt A4. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilken modell du mener, den billigste Proen til 9990 har en lat 5400-disk på 160 GB og et antikvarisk skjermkort. Ekte Pro ser ut til å begynne på 15". Apple er rimelig alene om å tilby midt-på-treet maskin på 13", skal man ha pc i samme størrelse er alternativene råtne billigmaskiner eller veldig dyre proff-pcer innrettet for mobilitet og skreddersøm og som knuser Mac på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 4. januar 2010 #28 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg tror ikke du forsto hva jeg mente med innlegget. Å kalle en MacBook for "Pro" gjør den forøvrig ikke til en proffmaskin så lenge innholdet er helt A4. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilken modell du mener, den billigste Proen til 9990 har en lat 5400-disk på 160 GB og et antikvarisk skjermkort. Ekte Pro ser ut til å begynne på 15". Apple er rimelig alene om å tilby midt-på-treet maskin på 13", skal man ha pc i samme størrelse er alternativene råtne billigmaskiner eller veldig dyre proff-pcer innrettet for mobilitet og skreddersøm og som knuser Mac på dette. Jammen...TS spør jo om et alternativ til en 13" mac til 7990??? Videre spør han om en 13" pc (som du kaller råtten) til ca 4000 knuse denne macen, eller er det rett og slett Macen til 7990 som er det beste kjøpet HVIS han vil ha en 13"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. januar 2010 #29 Del Skrevet 4. januar 2010 Mine innlegg var først ment å besvare Biancas innlegg, deretter Epleknollen, det var ikke rettet mot TS' opprinnelige innlegg. Hvis man vil ha en pc som knuser MacBooken til 7990 har HP en til 6195 som ser ut til å være minst like god på alle oppgitte spesifikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest epleknollen Skrevet 4. januar 2010 #30 Del Skrevet 4. januar 2010 Mine innlegg var først ment å besvare Biancas innlegg, deretter Epleknollen, det var ikke rettet mot TS' opprinnelige innlegg. Hvis man vil ha en pc som knuser MacBooken til 7990 har HP en til 6195 som ser ut til å være minst like god på alle oppgitte spesifikasjoner. He,he..å si at den PCen knuser Macen på specs er vel mildt sagt en ekstrem overdrivelse. De 1800 kronene macen er dyrere mener jeg absolutt den er verd sammenliknet med en eldre HP-modell. Nei, dette var ingen killer. Kanskje en konkurrent, men slettes ingen killer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. januar 2010 #31 Del Skrevet 4. januar 2010 De 1800 kronene macen er dyrere mener jeg absolutt den er verd sammenliknet med en eldre HP-modell. Hvorfor er den verd 1800 mer? Og skal det at modellen er 3 måneder eldre ha noe å si? I så fall burde jo 13" MBP hvertfall være uaktuell for folk, den er jo igjen eldre enn nevnte HP. 50 % mer ram, vesentlig raskere disk, større disk, skjermkortet er veldig mye raskere. Prosessor og batteritid er lik, spesielt batteritiden synes jeg er interessant iom. at HP oppnår dette med en mer strømkrevende rask disk, som igjen betyr at Macen vil ofre batteritid dersom den skal oppgraderes til å konkurrere med HP på diskytelse. Like god eller bedre enn MB på alle spesifikasjoner, og til 77 % av prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epleknollen Skrevet 5. januar 2010 #32 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor er den verd 1800 mer? Og skal det at modellen er 3 måneder eldre ha noe å si? I så fall burde jo 13" MBP hvertfall være uaktuell for folk, den er jo igjen eldre enn nevnte HP. 50 % mer ram, vesentlig raskere disk, større disk, skjermkortet er veldig mye raskere. Prosessor og batteritid er lik, spesielt batteritiden synes jeg er interessant iom. at HP oppnår dette med en mer strømkrevende rask disk, som igjen betyr at Macen vil ofre batteritid dersom den skal oppgraderes til å konkurrere med HP på diskytelse. Like god eller bedre enn MB på alle spesifikasjoner, og til 77 % av prisen. For MIN del er det verd 1800 mer bare å få osx fremfor XP/Vista (som denne HPen leveres med) I tillegg liker jeg mye bedre programvarepakka som følger med en Mac enn alle de håpløse "hjelpeprogrammene" til HP som bare gjør maskinen seig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Mr Skrevet 5. januar 2010 #33 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor er den verd 1800 mer? bare musepaden og løsningen med magnetisk strømforsyning til Apple er verd de attenhundre kronene. EOD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 5. januar 2010 #34 Del Skrevet 5. januar 2010 For MIN del er det verd 1800 mer bare å få osx fremfor XP/Vista (som denne HPen leveres med) I tillegg liker jeg mye bedre programvarepakka som følger med en Mac enn alle de håpløse "hjelpeprogrammene" til HP som bare gjør maskinen seig. Har den bedre skjerm også eller? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. januar 2010 #35 Del Skrevet 5. januar 2010 For MIN del er det verd 1800 mer bare å få osx fremfor XP/Vista (som denne HPen leveres med) Kjøp OSX utenom og installer selv, ha fortsatt 500 kr igjen i forhold til MBens pris. bare musepaden og løsningen med magnetisk strømforsyning til Apple er verd de attenhundre kronene. Magsafe er fantastisk. Apples pad anser jeg som hårfint mindre ubrukelig enn alle andre pad-løsninger, men ok, alt er bedre enn normale pads. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epleknollen Skrevet 5. januar 2010 #36 Del Skrevet 5. januar 2010 Kjøp OSX utenom og installer selv, ha fortsatt 500 kr igjen i forhold til MBens pris. Magsafe er fantastisk. Apples pad anser jeg som hårfint mindre ubrukelig enn alle andre pad-løsninger, men ok, alt er bedre enn normale pads. HAR du i det hele tatt brukt Apples pad i norn dager? Den er helt helt super med mulighet for en, to, tre og fire fingres bruk. Rett og slett HELT fantastisk etter noen timers tilvenning (og at man GIDDER å sette seg inn i bruksområdene på den) Magsafe er i egen klasse. Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. januar 2010 #37 Del Skrevet 5. januar 2010 Ja, dessverre. Jeg må fortsatt flytte fingrene fra skriveposisjon for å bruke den, allerede der blir jeg irritert. Bedre enn andres pad? Ja. Bedre enn trackpoint? Nei, hvertfall ikke til mitt bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå