Cata Skrevet 15. desember 2009 #1 Del Skrevet 15. desember 2009 Den dårlige samvittigheten innhenter meg. Etter å ha vært på en del turer de siste årene sitter jeg med en god del digitale bilder pent lagret både på harddisk og ekstern server. Men jeg føler jeg burde få noen av dem over på papir og i album også. Men jeg avskyr å sette inn bilder i album, for jeg vil gjerne ha med en del tekst også og det å skrive inn tekst for hånd er noe som jeg ikke ser fram til. Det virker mer fristende (om enn mye dyrere) å lage en fotobok og få trykket ut både tekst og bilder under ett. Vet at Foto Knudsen har en slik mulighet. Hvilke andre aktører finnes og hvem har i tilfelle de beste løsningene? Jeg er ute etter en der jeg kan legge inn både tekst og bilder og gjerne gjøre det litt dekorativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 15. desember 2009 #2 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg har brukt Japan Foto sitt opplegg fram til nå, da jeg oppdaget at Elkjøp faktisk tilbyr nøyaktig samme fotobøkene, bare billigere. Er veldig fornøyd med programvaren. Lett og bruke og man kan legge inn tekst, sette på rammer, velge forskjellige bakgrunne og så videre veldig lett. Jeg liker også at det er mange valgmuligheter med tanke på format. Kvaliteten på bøkene er jeg også godt fornøyd med. Fine farger og tykt papir som tåler en del. Endret 15. desember 2009 av strykebrett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 15. desember 2009 Tusen takk *ile for å sjekke elkjøp* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 15. desember 2009 #4 Del Skrevet 15. desember 2009 Tusen takk *ile for å sjekke elkjøp* Glemte å si at det er jo uansett gratis å laste ned programvaren, så dt går an å prøve litt å se om du liker det uten at du trenger å bestille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, jeg så det med en gang... (gjett hva jeg driver med akkurat nå ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 16. desember 2009 #6 Del Skrevet 16. desember 2009 Har du en Mac anbefales iPhoto-bøkene. Jeg bestilte en slik for et par år siden, og kvaliteten er meget bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peon Skrevet 16. desember 2009 #7 Del Skrevet 16. desember 2009 Har prøvd forskjellige varianter av fotobøker, sitter igjen med Japan Foto som den beste og mest brukervennlige. Men jeg var ikke klar over at Elkjøp tilbyr samme fotobok billigere - dette må jo være verd å sjekke ut nærmere. Forøvrig er det en svært hyggelig vintersyssel i mørke kvelder å sitte ved PC'en og lage fotobøker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 16. desember 2009 #8 Del Skrevet 16. desember 2009 En annen fin syssel på sene kvelder er også innramming. Jeg kjøpte meg for en stund siden en skikkelig fotoprinter, så nå tar jeg alle større "fremkallinger" selv og setter i ramme. Da får jeg iallefall det papiret jeg vil ha, og er sikker på at ting ble seende bra ut. Passepartouten skjærer jeg også selv, så da får jeg det slik jeg selv vil. Koselig syssel på kveldstid med regn og snø ute... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 16. desember 2009 Har du en Mac anbefales iPhoto-bøkene. Jeg bestilte en slik for et par år siden, og kvaliteten er meget bra... Ja, jeg har mac, men må man ikke ha en "apple-konto" for å lage/kjøpe de bøkene? Hm....*blar litt på sidene til apple*. De så ikke så verst ut de heller, nei. Prisen var heller ikke så gal. Noe dyrere enn elkjøp, men slett ikke verst. Uæ, nå kommer jeg til å lide valgets kvaler.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #10 Del Skrevet 16. desember 2009 Blurb sine fotobøker er skikkelig fine, men det er litt sent å bestille derfra dersom du vil ha de til julaften. Hvis ikke anbefales det på det sterkeste. Programvaren er knall å jobbe med, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. desember 2009 #11 Del Skrevet 16. desember 2009 Blurb sine fotobøker er skikkelig fine, men det er litt sent å bestille derfra dersom du vil ha de til julaften. Hvis ikke anbefales det på det sterkeste. Programvaren er knall å jobbe med, forresten Støtter denne! Jeg har en fotobok fra Blurb, og holder på å lage en til og er kjempefornøyd. Har en bok fra Foto Knudsen også, men den fra Blurb er både finere, det var langt flere muligheter i forhold til layout og kvaliteten er bedre. Eneste minuset jeg har funnet med Blurb er at jeg gjerne skulle hatt litt andre størrelser på de kvadratiske bøkene. Jeg skulle gjerne hatt en mellomstørrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 16. desember 2009 Blurb sine fotobøker er skikkelig fine, men det er litt sent å bestille derfra dersom du vil ha de til julaften. Hvis ikke anbefales det på det sterkeste. Programvaren er knall å jobbe med, forresten Neida, skal ikke ha til julaften. (Regner med det blir julehobby å lage boka..) Men tror jeg liker bedre å ha A4 format enn de tilnærmet kvadratiske sidene der. Men takk for tipset likevel. Hadde ingen aning om at det fantes så mange steder å bestille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #13 Del Skrevet 16. desember 2009 Blurb har rektangulære bøker også. Men, de har også kvadratiske, noe jeg som ønsker - men ikke likte helt dimensjonen på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 17. desember 2009 #14 Del Skrevet 17. desember 2009 Ja, jeg har mac, men må man ikke ha en "apple-konto" for å lage/kjøpe de bøkene? Hm....*blar litt på sidene til apple*. De så ikke så verst ut de heller, nei. Prisen var heller ikke så gal. Noe dyrere enn elkjøp, men slett ikke verst. Uæ, nå kommer jeg til å lide valgets kvaler.... Det er ikke noe problem å bestille dem. Mest sannsynlig har du vel en AppleID, som vanligvis er epostadressen din, og et passord. Mener du må ha det når du setter opp Macen for første gang, men er ikke sikker. Om du ikke har det så koster det iallefall ikke mer enn fem minutter å lage seg en. Som sagt, bøkene er utrolig flotte. Et tips når du skal velge ut bilder, bruk bilder med stor oppløsning. Sender du inn et bilde som er 800x600 får du tilbake et dårlig resultat. Sender du inn et som ikke er endret størrelse på siden du tok det får du svært fine bilder. Det tar litt lenger tid å laste opp og sende, men dette visste du kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er ikke noe problem å bestille dem. Mest sannsynlig har du vel en AppleID, som vanligvis er epostadressen din, og et passord. Mener du må ha det når du setter opp Macen for første gang, men er ikke sikker. Ja det stemmer for så vidt, men for hver gang jeg skal bruke den %#"$%#" greia så er det noe som går galt så den klarer ikke logge meg på (og jeg husker passordet, ja). Har ikke brukt den veldig ofte, men må omregistrere meg hver gang. (Handles ikke mye fra iTunes her....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 14. januar 2010 Bok er ankommet og jeg er særs misfornøyd. Brukte Elkjøps sin og bildene ble uten unntak uklare. Det er godt mulig det er jeg som har vært ustø på labben eller brukt for lav oppløsning på kameraet da jeg tok bildet, men jeg har jo brukt samme kamera før på vanlige bilder og fått rimelig skarpt resultat. Og bildene i "boka" er mindre i utsnitt enn om jeg skulle tatt vanlig 15x10 cm, så jeg mistenker at det er skjedd noe i prosesseringen. Tross alt er det bilder fra 3-4 reiser og alle er like uskarpe. Så skjelven på labben pleier jeg ikke være. Med et par hederlige unntak så fremstår også bildene som klare og skarpe når jeg ser dem på PC skjermen og der kommer de i større format så uskarpheter burde virkelig vises. Hadde jeg giddet så hadde jeg reklamert. Får kanskje lese litt på sidene for tjenesten og se om det er muligheter for å klage. Irriterende! Synes fremdeles ideen var god, men kommer til å velge annen leverandør til neste bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlott Skrevet 14. januar 2010 #17 Del Skrevet 14. januar 2010 Har du en Mac anbefales iPhoto-bøkene. Jeg bestilte en slik for et par år siden, og kvaliteten er meget bra... Støttes! Bok er ankommet og jeg er særs misfornøyd. Brukte Elkjøps sin og bildene ble uten unntak uklare. Det er godt mulig det er jeg som har vært ustø på labben eller brukt for lav oppløsning på kameraet da jeg tok bildet, men jeg har jo brukt samme kamera før på vanlige bilder og fått rimelig skarpt resultat. Og bildene i "boka" er mindre i utsnitt enn om jeg skulle tatt vanlig 15x10 cm, så jeg mistenker at det er skjedd noe i prosesseringen. Tross alt er det bilder fra 3-4 reiser og alle er like uskarpe. Så skjelven på labben pleier jeg ikke være. Med et par hederlige unntak så fremstår også bildene som klare og skarpe når jeg ser dem på PC skjermen og der kommer de i større format så uskarpheter burde virkelig vises. Hadde jeg giddet så hadde jeg reklamert. Får kanskje lese litt på sidene for tjenesten og se om det er muligheter for å klage. Irriterende! Synes fremdeles ideen var god, men kommer til å velge annen leverandør til neste bok. Høres rart utat bildene ble uskarpe, forutsatt at bildene så skarpe ut på Mac'en din?! Oppløsningen skal jo være særdeles dårlig før det innvirker på så små bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 14. januar 2010 #18 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg bruker CeWe fra Japan Foto, særs fornøyd! Men, jeg har også "brent" meg på det med uklare bilder derfra, fordi jeg har blåst de opp for stort. Kjekt verktøy å jobbe med ihvertfall. Har bestilt både dyre og litt billigere, og det er klart bedre kvalitet på de dyre, og det er vel greit tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 15. januar 2010 Støttes! Høres rart utat bildene ble uskarpe, forutsatt at bildene så skarpe ut på Mac'en din?! Oppløsningen skal jo være særdeles dårlig før det innvirker på så små bilder. Tror ikke det kan være oppløsningen nei. Men de aller fleste av bildene er skarpe som bare det på skjermen i langt større format enn det bildene i fotoboka endte på. Og jeg er ikke så skjelven på handa at jeg klarer å ta 60-70 uskarpe bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 15. januar 2010 #20 Del Skrevet 15. januar 2010 Hvis bilene ser uskarpe ut , som i type bevegelsesuskarphet, og ikke bare har for dårlig oppløsning, så er det sikkert produksjonsfeil. Reklamasjon! Jeg bestilte en fotobok fra Elkjøp rett for jul. Bruker flere forskjellige kameraer, og alt ble korrekt gjengitt i forhold til originalfilene. Jeg var veldig fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå