Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 15. desember 2009 #1 Del Skrevet 15. desember 2009 Lurer på hva dette er jeg? Jeg er så redd for at jeg har gjort noe galt.. Har en miniatyrhund og har brukt halsbånd på han frem til nå.. (aldri mer...).. Han er jo en gneldrebikkje så han har jo bjeffa så mye at han kvelte seg selv litt før jeg fikk sluppet han løs.. Nå lurer jeg på om han har fått varige mèn pga dette..??.. er så redd har heldigvis forsikret han.. Kan det være kennelhoste..?? for han hoster ikke akkurat.. noen som har erfaringer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 15. desember 2009 #2 Del Skrevet 15. desember 2009 Lurer på hva dette er jeg? Jeg er så redd for at jeg har gjort noe galt.. Har en miniatyrhund og har brukt halsbånd på han frem til nå.. (aldri mer...).. Han er jo en gneldrebikkje så han har jo bjeffa så mye at han kvelte seg selv litt før jeg fikk sluppet han løs.. Nå lurer jeg på om han har fått varige mèn pga dette..??.. er så redd har heldigvis forsikret han.. Kan det være kennelhoste..?? for han hoster ikke akkurat.. noen som har erfaringer... Kennelhoste høres helt jævlig ut, det høres ut som om hunden hostebrekker seg ti-femten ganger før det ender i et stort "brekk". Den lille hunden jeg kjenner som hadde det (dansk-svensk gårdshund) hostet nesten hele tiden. Ta en tur til dyrelegen med hunden, så finner de fort ut hva som er galt. Tror nok ikke du har "ødelagt" han bare ved å bruke et vanlig halsbånd, selv om han er liten. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 16. desember 2009 #3 Del Skrevet 16. desember 2009 Nei, han blir sikkert bra igjen, men ta ham med til veterinær. Nå er det jo ikke helt sesong for det, men de kan få lignende symptomer om de har gresstrå sittende fast i luftrøret eller nesen (vanligst hos katter, men vår hund klarte den kunsten også). Ofte sitter det noe i halsen når de hoster så ille at de brekker seg. Men om du ikke klarer å lære ham ikke å dra i båndet, ville jeg bare ha kjøpt en god sele til ham. Puppia, for eksempel. Tror det er svært uvanlig at hundene får problemer med pusten av å bruke halsbånd, men en skremmende stor prosent av norske hunder har faktisk nakkeproblemer pga at de drar i halsbånd. Det er såklart såpass lite at hundene skjuler smerte og stivhet, og når de ikke klarer det lengre er de gjerne så gamle at eierne mener det bare er naturlige alderdomsplager. Men faktum er at hunder som drar ikke bør bruke halsbånd (hvorfor tror vi ellers de bruker trekksele til trekkhunder?), og siden du har en liten hund vil det ikke gjøre noen forskjell for deg om han drar i sele eller halsbånd. Ring veterinæren når du våkner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest* Skrevet 17. desember 2009 #4 Del Skrevet 17. desember 2009 Hunden min brukte å løpe til (f.eks om den så en fugl eller noe slikt), og da båndet tok slutt fikk den nakkesleng og vondt så det holdt - dagen etter var det rett ut og kjøpe noe bedre. Nå bruker jeg ikke noe annet enn en skikkelig sele. Kjempegode seler som er enkle å ta på av merket Richo selges på Tropehagen Zoo butikker, jeg har en hund på 5 kg og betalte rundt 200 kr for den. Myk og polstret reim over bryst og regulerbar reim rundt magen. Voffsen er storfornøyd, slipper halsbånd inne og trives i selen sin ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 17. desember 2009 #5 Del Skrevet 17. desember 2009 Lurer på hva dette er jeg? Jeg er så redd for at jeg har gjort noe galt.. Har en miniatyrhund og har brukt halsbånd på han frem til nå.. (aldri mer...).. Han er jo en gneldrebikkje så han har jo bjeffa så mye at han kvelte seg selv litt før jeg fikk sluppet han løs.. Nå lurer jeg på om han har fått varige mèn pga dette..??.. er så redd har heldigvis forsikret han.. Kan det være kennelhoste..?? for han hoster ikke akkurat.. noen som har erfaringer... Hvordan rase er det på hunden? Jeg vet av erfaring at feks chihuahua kan få en slik "hoste" at det høres nesten ut som den blir kvalt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest_Frey Skrevet 17. desember 2009 #6 Del Skrevet 17. desember 2009 Men om du ikke klarer å lære ham ikke å dra i båndet, ville jeg bare ha kjøpt en god sele til ham. Puppia, for eksempel. Tror det er svært uvanlig at hundene får problemer med pusten av å bruke halsbånd, men en skremmende stor prosent av norske hunder har faktisk nakkeproblemer pga at de drar i halsbånd. Det er såklart såpass lite at hundene skjuler smerte og stivhet, og når de ikke klarer det lengre er de gjerne så gamle at eierne mener det bare er naturlige alderdomsplager. Ot, men hvor har du dette fra og har du noen dokumentasjon på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 17. desember 2009 #7 Del Skrevet 17. desember 2009 Det kunne jeg tenkt meg dokumentasjon på hvis du finner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumê Skrevet 17. desember 2009 #8 Del Skrevet 17. desember 2009 Ot, men hvor har du dette fra og har du noen dokumentasjon på det? Veterinær Are Thoresen har uttalt det et sted. Husker ikke om det var i hundesport eller noe liknende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 18. desember 2009 #9 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Veterinær Are Thoresen har uttalt det et sted. Husker ikke om det var i hundesport eller noe liknende. Ok, takk.. Jeg har begynt med sele til min, for hun kunne plutselig løpe og få skikkelig sleng når hun gikk i halsbånd.. fungerer mye bedre med sele Hva er egentlig kennelhoste? Er det noe som man må få medisiner for? Endret 18. desember 2009 av isse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 18. desember 2009 #10 Del Skrevet 18. desember 2009 Svenske Anders Hallgren gjorde en undersøkelse på nittitallet. Der fant dem nakkeskader og ryggskader hos mange "problemhunder". En stor del av disse hundene ble trent med rykk og napp eller de dro til selv i halsbåndet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 18. desember 2009 #11 Del Skrevet 18. desember 2009 Ot, men hvor har du dette fra og har du noen dokumentasjon på det? Jeg har ikke bladet, men er rimelig sikker på at jeg leste det i Hundesport tidligere i år, eventuelt sent på året ifjor. Tilfeldig googling: http://www.etiskforbruk.no/nyhetsarkiv/4-hovednyheter/425 http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5113 http://www.dooa.no/faktasider/h_hunder.html (under "Bruk av straff og tvang", men tallet gjelder hunder som er utsatt for rykk og/eller drag i bandet) http://origo.no/-/bulletin/show/244408_kan...aa-fint-i-baand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 18. desember 2009 #12 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hva er egentlig kennelhoste? Er det noe som man må få medisiner for? Er ikke helt sikker på akkurat hva det er, men det ser ut som en vanlig forkjølelse ihvertfall. Hunden hoster mye og det høres ut som en veldig slimete hoste. Hunder kan og bør bli vaksinert, men selv da er man ikke beskyttet mot kennelhoste, sykdommen blir bare litt mildere. Er hunden ikke vaksinert burde man sporenstreks ta den med til dyrlege hvis man har mistanke om kennelhoste. Endret 18. desember 2009 av Cho Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 18. desember 2009 #13 Del Skrevet 18. desember 2009 Er ikke helt sikker på akkurat hva det er, men det ser ut som en vanlig forkjølelse ihvertfall. Hunden hoster mye og det høres ut som en veldig slimete hoste. Hunder kan og bør bli vaksinert, men selv da er man ikke beskyttet mot kennelhoste, sykdommen blir bare litt mildere. Er hunden ikke vaksinert burde man sporenstreks ta den med til dyrlege hvis man har mistanke om kennelhoste. Jeg har fulgt alle vaksinasjoner Hun kan plutselig få litt ekkelt med pusten, høres ut som det er for trangt Men har lest at det er vanlig for chihuahua'er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest_Frey Skrevet 18. desember 2009 #14 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg har ikke bladet, men er rimelig sikker på at jeg leste det i Hundesport tidligere i år, eventuelt sent på året ifjor. Tilfeldig googling: http://www.etiskforbruk.no/nyhetsarkiv/4-hovednyheter/425 De som drar til Are Thoresen har jo problemer - han er jo liksom mirakelmann nr 1 for tiden. Det blir som å konkludere at 9 av 10 nordmenn er syke fordi 9 av 10 som oppsøker legevakta er det. http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5113 Beklager, men dyretolker er humbug etter min mening, og i alle fall ikke en kilde som er brukbar. http://www.dooa.no/faktasider/h_hunder.html (under "Bruk av straff og tvang", men tallet gjelder hunder som er utsatt for rykk og/eller drag i bandet) "En undersøkelse utført på hunder med ryggproblemer i Sverige viste f.eks. en klar sammenheng mellom rykking i bånd og ryggproblemer: hele 91% av hundene med nakkeskader hadde vært utsatt for rykk og/eller drag i bandet." Dette forteller jo bare om de som har skader, ikke om hvor mange hunder som har skader generelt. n-hunden-din-gaa-fint-i-baand" target="_blank">http://origo.no/-/bulletin/show/244408_kan...aa-fint-i-baand Heller ikke Anders Hallgren kommer med annen påstand enn at det kan gi skader, og han kommer ikke med tall såvidt jeg kan se. Det er det vel bare Thoresen som har gjort og da basert på hunder som har vært til behandling hos ham. Sier ikke at påstanden din er feil, men dette holder ikke som dokumentasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 18. desember 2009 #15 Del Skrevet 18. desember 2009 Sier ikke at påstanden din er feil, men dette holder ikke som dokumentasjon. Helt kurant, jeg ville heller ikke stolt på disse linkene alene - litt for fordomsfulle kilder. Men årsaken til at jeg tror på påstanden er altså at jeg leste den i Hundesport, og det bladet bør være litt mer kildekritisk enn tilfeldige nettsider. Men jeg har dessverre ingen samling av alle blader jeg noensinne har lest, så jeg kan ikke fortelle deg hvilket nummer det var. Kanskje går det an å ta kontakt med redaksjonen. Tror heller ikke det som sto i Hundesport var så mye som 9 av 10. Jeg mener å huske 40%, men er så usikker på tallet at jeg valgte ikke å skrive det i første omgang. Som skrevet var linkene bare resultatet av en kjapp, tilfeldig googling, men det kan hende det ligger bedre artikler ute hvis man leter litt. Men, faktum til side: Hunder har ingen vidundernakke som tåler alt av rykk og drag. Mange hunder som ikke har lært å gå pent i bånd, henger gjerne i båndet i timevis hver eneste dag (unntatt de stakkarene som ikke får gå tur i det hele tatt). Legg sammen to-tre timer med stramt bånd rundt halsen, påfølgende anspent nakke og unaturlig gange, i 10 år. Hvordan skulle de unngå å få nakkeproblemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 18. desember 2009 #16 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg har fulgt alle vaksinasjoner Hun kan plutselig få litt ekkelt med pusten, høres ut som det er for trangt Men har lest at det er vanlig for chihuahua'er... Da er hun nok vaksinert mot det ja Jeg tror også det er ganske vanlig for chi'er å "kræke" seg av og til, pusterøret er jo på størrelse med et sugerør Spesielt hvis de tar litt for hardt i med bjeffingen, da snører det seg fort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yojo Skrevet 19. desember 2009 #17 Del Skrevet 19. desember 2009 Da er hun nok vaksinert mot det ja Jeg tror også det er ganske vanlig for chi'er å "kræke" seg av og til, pusterøret er jo på størrelse med et sugerør Spesielt hvis de tar litt for hardt i med bjeffingen, da snører det seg fort Ja, godt det er det Skjer hvis hun blir litt ivrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #18 Del Skrevet 20. desember 2009 Kan kansje høres ut som luftrør kolaps.. Noe som er ganske vanlig hos små hunder spesielt dem med korte snuter.. Det som skjer er at luftrøret kolapser og dem får puste problemer som om dem ikke får puste.. Trikset er å gi motstand på nesen ved å holde håndflaten inntil slik at luften ikke kommer for fort inn, slik vil også luftrøret åpne seg og "snorkingen"/hostingen slutte.. Det er ikke direkte farlig, selvom det kan høres og sees ganske dramatisk ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kattastrofe_* Skrevet 21. desember 2009 #19 Del Skrevet 21. desember 2009 Kan kansje høres ut som luftrør kolaps.. Noe som er ganske vanlig hos små hunder spesielt dem med korte snuter.. Det som skjer er at luftrøret kolapser og dem får puste problemer som om dem ikke får puste.. Trikset er å gi motstand på nesen ved å holde håndflaten inntil slik at luften ikke kommer for fort inn, slik vil også luftrøret åpne seg og "snorkingen"/hostingen slutte.. Det er ikke direkte farlig, selvom det kan høres og sees ganske dramatisk ut.. Har chi selv,med ganske så alvorlig grad av luftrørkollaps dessverre.Vil bare motbevise påstanden om at det IKKE er farlig..for enkelte individer kan det være det.Her er fakta om lidelsen som er hentet fra chiforum.net: Luftrørkollaps er svært vanlig hos chihuahua, faktisk så vanlig at enkelte hevder det er helt normalt og ikke farlig. Jeg skriver dette for å fortelle at de tar feil. Luftrørkollaps er en nedarvet sykdom som finnes hos stort sett alle småraser. Eneste måte å bli kvitt sykdommen på er å luke ut bærere i avl. Det som skjer er at det C-formede luftrøret av brusk har en svakhet slik at det klapper sammen under sterkt trykk. Det skjer ofte når hunden er opprømt eller stresset og derfor puster heftig. Mange opplever det først under fôring eller lek. Det som er viktig å vite er at luftrørkollaps finnes i fire forskjellige grader. Noen chihuahua får svært sjelden anfall, mens andre har anfall daglig og man kan til og med høre de ”snorke” hele tiden når de puster. Nøkkelen til å utrydde denne sykdommen for godt er; kun å avle på de som har svak eller ingen grad av defekten. Det ideelle hadde jo vært å ikke avle i det hele tatt på hunder som viste symptomer, men sånn som situasjonen er i dag så finnes det nesten ikke chihuahua som er helt fri for dette. I tillegg er de med veldig kort snute ofte mer utsatt. Symptomer: Mange opplever at hunden ganske tidlig begynner å harke eller hoste. De vet ikke helt hva det er og tror den har fått noe i halsen eller er blitt forkjølet. Harkingen p.g.a. luftrørkollaps er svært karakteristisk. På engelsk kalles den ”goose-honk”, altså, den høres ut som en gås som skriker. Hunden vil også innta en spesiell kroppsposisjon for å prøve å skaffe seg mer luft. Den vi strekke hals, skyte albuene ut og strekke på kroppen. Du vil se at brystkassen jobber voldsomt (air-hunger position). Det som skjer er at luftrøret klapper sammen slik at hunden ikke får trykket luft ut, ikke inn som man skulle tro. Derfor vil man se at hunden kjemper hardt for å puste ut. Hva gjør man når dette skjer: Det beste man kan gjøre når dette skjer er å prøve og roe ned hunden. Stryk den varsomt over halsen. Om dette ikke virker så prøv å hold for nesa slik at den blir tvunget til å puste gjennom munnen. Om hunden er utsatt for dette ofte bør man dra til dyrlege for å drøfte om det er nødvendig med medisinering. Behandling: Det finnes ingen kur mot luftrørkollaps, i og med at ingen medisiner kan rette opp feilkonstruksjon av brusk. Derimot finnes det flere ting man kan gi for å lindre effekten av påkjenningen. Når en hund harker på denne måten vil alt vevet i/rundt luftrøret og i lungene få en fryktelig stor påkjenning. Det kan raskt føre til væskedannelse og betennelse. Hunder med luftrørkollaps blir lettere utsatt for lungesykdommer som forkjølelse, lungebetennelse, vann i lungene o.l. Man kan gi hostedempende midler for å hindre irritasjon i luftrøret. Man kan gi steroider for å hindre betennelse og væskedannelse i lunger og vev. Og man kan gi midler som utvider luftveiene. Alt dette bør veterinæren vite om, men vær obs på at enkelte dyrleger visstnok ikke har hørt om tilstanden. Per i dag finnes det ingen optimale kirurgiske inngrep. Man eksperimenterer med lutfrørproteser, men dette utføres kun av helt spesielle veterinærer, og ingen i Norge. Hvordan forebygge luftrørkollaps: Mange hunder med luftrørkollaps trenger ikke å vise symptomer før noe annet utløser et anfall. Det kan bli utløst av overvekt, anestesi, luftveisinfeksjon, røyk, støv eller forstørret hjerte. Det er derfor viktig å holde hunden i god form og helse, og unngå å røyke i nærheten. Luftrørkollaps vil bli verre med årene, dette er derfor spesielt viktig for eldre hunder. Akutte tilfeller: Enkelte hunder kan få et så alvorlig anfall at de ikke får nok luft. Man kan se at slimhinnene og leppene som normalt er friskt rosa, blir blå. Om man da har hostedempende midler eller beroligende for hunder kan dette hjelpe. Men hunden trenger akutthjelp hos veterinær og oksygenterapi så fort som mulig. Til slutt; det er ingen grunn for panikk etter å ha lest dette. Jeg vil bare gjøre flest mulig klar over at dette er en sykdom. Selv om nesten alle chihuahua har en eller annen grad av luftrørkollaps så er det ikke normalt. Eneste måten å bli kvitt dette på er å begynne å luke ut de verste tilfellene i avl. Uten det, kommer man aldri til å bli kvitt dette problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå