Gå til innhold

Elektronisk reisekort

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Hvordan fungerer egentlig det elektroniske reisekortet i Oslo? Skal man stemple det for hver reise man tar, eller kan man kjøpe en månedsbillett elektronisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan enten kjøpe ukeskort eller måndedskort.

Kortet må valideres (bipes) på automatene hver gang du bruker kortet, så det er mye mer tungvindt enn det gamle papirkortet!

Skrevet

Kortet må valideres (bipes) på automatene hver gang du bruker kortet, så det er mye mer tungvindt enn det gamle papirkortet!

I tillegg gjelder det vel bare 30 dager, mens dagens kort gjelder en måned (også i 31-dagersmåneder).

Skrevet

Hvis man har betalt, men ikke validerer på hver tur, blir man tatt i kontroll da?

Skrevet
Hvis man har betalt, men ikke validerer på hver tur, blir man tatt i kontroll da?

I utganspunktet ja! Men de sjekker jo opp kortet, og er du midt inne i en "gyldig måned" vil jeg tro de er litt lemplige... men man vet jo aldri.

Jeg synes dette er dustete, før bytta jeg månedskort den første, la det i veska og "glemte" hele greia, med mindre det var kontroll.

Nå må jeg huske på det kortet hver dag...

Skrevet

Man må ikke validere kortet hver gang man reiser hvis man har kjøpt månedskort. Jeg spurte spesifikt om dette da jeg fikk mitt, og fikk beskjed om at det var greit så lenge det var validert første gang jeg brukte det. Når man blir kontrollert sjekker de kortet, og man får ikke bot om det er validert (og ikke utgått selvfølgelig).

De vil gjerne at man skal validere hver gang for å få en oversikt over når, hvor og hvilke transportmidler som brukes, i følge dem selv for å gjøre tilbudet bedre for kundene...

Jeg gidder bare validere første gangen...

Skrevet

Jeg velger å holde på papirkortet mitt så lenge som mulig, for dersom jeg har forstått det riktig, så er de elektroniske kortene personlige, mens papirmånedskortet ikke er det. Og vi sparer penger på å kun ha ett månedskort hos oss, da vi ikke trenger to.

Skrevet
Jeg velger å holde på papirkortet mitt så lenge som mulig, for dersom jeg har forstått det riktig, så er de elektroniske kortene personlige, mens papirmånedskortet ikke er det. Og vi sparer penger på å kun ha ett månedskort hos oss, da vi ikke trenger to.

Det elektroniske reisekortet jeg fikk som erstatning for (personlig) a-kort er ikke personlig. Så selv om det betyr at andre kan låne det, noe som kan være litt praktisk, synes jeg det var en nedtur for nå kan jeg ikke glemme kortet og unngå bot slik som før.

Skrevet
Det elektroniske reisekortet jeg fikk som erstatning for (personlig) a-kort er ikke personlig. Så selv om det betyr at andre kan låne det, noe som kan være litt praktisk, synes jeg det var en nedtur for nå kan jeg ikke glemme kortet og unngå bot slik som før.

Nå reiser jeg kun Oslo, og slik jeg leser infoen på Ruters sider, så må jeg registrere navn, kjønn, alder på kortet. Og hvorfor skulle jeg måtte det dersom det ikke er personlig?

Skrevet
Nå reiser jeg kun Oslo, og slik jeg leser infoen på Ruters sider, så må jeg registrere navn, kjønn, alder på kortet. Og hvorfor skulle jeg måtte det dersom det ikke er personlig?

Ikke vet jeg, men jeg vet også at i skrivet som fulgte med mitt elektroniske reisekort så står det at jeg kan låne ut kortet til andre dersom jeg ikke bruker det selv (og nettopp derfor må jeg ha det med hvis jeg bruker det selv). Jeg synes også det var litt merkelig, ettersom navnet mitt står bak på kortet og allting.

Skrevet
Ikke vet jeg, men jeg vet også at i skrivet som fulgte med mitt elektroniske reisekort så står det at jeg kan låne ut kortet til andre dersom jeg ikke bruker det selv (og nettopp derfor må jeg ha det med hvis jeg bruker det selv). Jeg synes også det var litt merkelig, ettersom navnet mitt står bak på kortet og allting.

Hvis det er sånn, så skal jeg jammen gå over til elektronisk kort! :smilbla:

Infoen på Ruter sine sider er for øvrig virkelig bedriten. :roll:

Skrevet

De elektroniske kortene er tilgjengelig i både personlig og upersonlig form, akkurat som de på papir.

Gjest Gjest_Vips_*
Skrevet

Regner med at konduktøren får opp bildet ditt på terminalen når kortet i blant sjekkes. Noen er ivrigere enn andre på denne sjekken, men mange sier bar takk og går videre.

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Man må ikke validere kortet hver gang man reiser hvis man har kjøpt månedskort. Jeg spurte spesifikt om dette da jeg fikk mitt, og fikk beskjed om at det var greit så lenge det var validert første gang jeg brukte det. Når man blir kontrollert sjekker de kortet, og man får ikke bot om det er validert (og ikke utgått selvfølgelig).

De vil gjerne at man skal validere hver gang for å få en oversikt over når, hvor og hvilke transportmidler som brukes, i følge dem selv for å gjøre tilbudet bedre for kundene...

Jeg gidder bare validere første gangen...

Så det trekkes 500kr på konto for hver måned? Det hadde jo vært det beste egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...