*Lillian* Skrevet 26. august 2003 #1 Del Skrevet 26. august 2003 Har funnet ut at jeg må skrive noen åpne søknader til noen steder hvor jeg kunne tenkt meg jobb nå.. Men hvordan skal jeg skrive en åpen søknad? Det har jeg faktisk aldri gjort før.. Har kun søkt på jobber som har vært utlyst, jeg.. Det blir vel litt småteit å skrive på den måten jeg skriver en vanlig jobbsøknad, liksom... Hvordan skal jeg formulere at det er en åpen søknad - sånn "ikke glem meg om dere trenger folk" Skjønner? Hvordan skal jeg følge opp jobber jeg søker på? Både de som er utlyst og de som jeg sender åpen søknad til? * Sender skriftlig søknad * Ringe etter en uke eller to? Hva skal jeg isåfall si? * Ringe flere ganger om jeg ikke hører noe eller bare vente? Hører mange si at du skal ringe for å følge opp og vise at du vil ha jobben, men jeg er så innmari...tja...hva skal jeg si? Jeg har ikke problemer med å snakke i telefonen, men jeg har problemer med å finne på hva jeg skal si? Kan noen diktere meg? Håper noen kan hjelpe meg her, jeg begynner å bli desperat etter ny jobb nå... Har kikke på flere nettsider om jobbsøketips osv, men jeg føler ike jeg blir kjempeklok av det... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 26. august 2003 #2 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg hadde kanskje villet skrive 'til' hvert enkelt sted jeg - hva det er med de som gjør at du ønsker å jobbe der - og hva du kan tilføre dem med dine kunnskaper. Du kan jo lage deg din egen mal som du tilpasser til de ulike stedene. Jeg hadde også villet ringt etter noen dager. Send søknaden til personal/HR avdelingen og ring og spør etter noen der. Du kan jo også kontakte div. headhunter byrå og registrere deg der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 26. august 2003 #3 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg har hørt og lest at man bør ringe FØR man skriver en åpen søknad, og "spørre om lov" til å sende en slik generell forespørsel. Si at du synes firmaet virker interessant fordi...(her har du selvsagt researchet firmaet og har noen intelligente bemerkninger å komme med om dets virke), og at du har slik og slik bakgrunn som du tror firmaet kan ha nytte av. Trikset her er vel å være vennlig og ivrig, men ikke masete, ikke for selvsikker og ikke for beskjeden. Så refererer man selvsagt til denne samtalen innledningsvis i søknaden, med navnet på den man har snakket med. Søknaden må være skreddersydd for hver enkelt bedrift, og man bør understreke akkurat hva du kan bidra med til akkurat denne bedriften. De gidder ikke å se på CVn din og prøve å finne på noe de kan bruke deg til, du må gi dem noen gode ideer selv. Da viser du at du vet hva de driver med, at du kjenner din kompetanse, og at du har aktive tanker om hvordan du kan styrke deres firma. Belegg også tankene dine med å vise til jobberfaringer og utdanning fra CVn din, for å "bevise" at du har den kompetansen som du vil trekke på. Så kan man ta en oppfølgingstelefon 1-2 uker etter at de har mottatt søknaden. Man kan alltids spørre om hvordan ståa er, om de har sett på søknaden, hvordan bemanningssituasjonen ser ut på sikt dersom de ikke har en åpning akkurat nå, om de rent generelt er interessert i profilen din... Lettere sagt enn gjort - jeg synes det er forferdelig å "tigge" om jobb på denne måten selv. Men jeg har gjort det noen ganger og fått akkurat de jobbene jeg ville ha, så jeg må nok snart til pers igjen selv :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bookwormgirl Skrevet 28. august 2003 #4 Del Skrevet 28. august 2003 Det er alldeles ikke nødvendig å "be om lov" til å sende en åpen søknad!!!? De aller fleste firmaer vil bli glad for at folk har lyst til å jobbe hos dem, det viser jo stort sett at de har gjort noe riktig! Dette er det du bør skrive: 1. Hvorfor du søker hos akkurat dette firmaet. 2. Hva du har å tilby, dine sterke sider. Hvorfor bør dette firmaet gi ansette akkurat deg? Legg ved en CV. IKKE kopier opp alle vitnemål og attester. Prøv å holde deg på totalt under 2 sider, da er muligheten større for at det blir lest. Dette gjelder for øvrig privat næringsliv. Når det kommer til offentlige stillinger er det desverre ikke så enkelt... HUSK: De færreste stillingene blir faktisk utlyst! Stillinger blir ofte besatt gjennom søknader som allerede ligger inne. Hvis man allerede har kvalifiserte søkere - hvorfor bruke tid og penger på annonsering? Bruk kontaktnettet ditt!! Kontakter er gull verdt, spre ordet om hva du ønsker!! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 28. august 2003 #5 Del Skrevet 28. august 2003 Ja, det går fint an å sende en åpen søknad uten å ringe først. Du trenger egentlig ikke å ringe etter du har sendt søknaden heller. De fleste er ganske kjappe med å sende svar, i hvert fall hvis de ikke har noen ledige stillinger for øyeblikket. HER kan du se eksempel på en åpen søknad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå