Morill Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Jeg har en sønn som nettopp har fylt 18. Jeg har aldri tidligere hatt problemer med han. Vi har hatt et godt forhold og kunnet snakke om det meste synes jeg. Han går på skole og bor på "hybel" i kjelleretasjen hjemme. For et par månder siden ble han tatt for å ha røyka hasj. Vi har hatt mange diskusjoner om dette etterpå.Han påstår at hasj er ufarlig og at bortimot alle bruker det på skolen og i området her. Det eneste poenget han er enig i for å ikke bruke deter at det faktisk er et lovbrudd. Som 18 åring må han jo nå ta sine egne valg med litt hjelp fra oss forhåpentligvis. Det jeg derimot lurer på er hvilke krav/regler andre har for de over 18 som enda er skoleelever, ikke tjener noe og bor hjemme. Har dere noen regler for feks innetid på hverdager? Vite hvor de er på kveldene i helga osv. Jeg mener jeg har en rett til å "kreve" at han er hjemme til kl 23 når han skal tidlig på skole dagen etter?
Gjest regine ii Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Jeg mener at så lenge 18-åringen bor hjemme og blir forsørget, så har man som forelder rett til å lage regler. Selvsagt i dialog med ungdommen, men det hører ingen steds hjemme at bare fordi h*n er 18 så kan h*n gjøre som h*n vil "fordi jeg er myndig". Det hadde ikke jeg godtatt overhode. Innetider, gi beskjed hvor man er/når man kommer o.l. kommer iallfall jeg til å holde på med så lenge ungen bor under mitt tak. Dette handler vel så mye om gjensidig respekt som at JEG skal bestemme - jeg sier jo også fra hvis jeg blir sen etc.
leirbål Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Svaret er egentlig veldig enkelt. Du kan kreve det du vil. Så ja, du kan kreve at han ikke røyker hasj hjemme hos dere, er inne til faste tider og generelt oppfører seg greit. Du kan jo også kreve å få vite hvor han er når han er ute. For så lenge han bor gratis hjemme hos deg kan du kreve dette. MEN jeg vet ikke om jeg hadde forlangt å få vite hvor han er når han er ute. Han er tross alt 18 og må få ha litt privatliv. Og jeg hadde ikke tatt sjansen på at han skulle flytte ut og kanskje rote til livet sitt totalt. Nå er jeg mamma til en gutt som oppfører seg uproblematisk, så jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert i din situasjon.
Rosalie Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Det halvannet året jeg bodde hjemme etter fyllte 18 år, gjeladt regelen: "Så lenge du lever under vårt tak og vi forsørger deg, gjelder våre regler". Dvs. akkurat som før jeg fyllte 18. Var jeg ikke fornøyd med det, kunne jeg flytte for meg selv og forsørge meg selv.
Morill Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2009 Takk for svar. For tre månder var det helt fjernt for meg at jeg skulle havne i en situasjon hvor jeg skulle misstro sønnen min. Han har alltid vært veldig snill, hensynsfull og omtenksom. Det er ikke bare noe jeg synes som mor, men andre har også påpekt hvor "heldige" vi har vært. Vi har ikke hatt mange krangler. Dette med hasjrøykinga kom derfor som et sjokk på meg med politi hjem og hele pakka. Han røyker ikke lenger nå sier han, men jeg er blitt veldig misstenksom og engstelig for han. Jeg har nå sagt at han får være hjemme før 23 på hverdager og jeg vil gjerne vite hvor han er. Samtidig er jeg redd for å ødelegge mer av forholdet vårt så han velger å flytte for tidlig. Han er på skole hver dag, trener en del og hjelper til hjemme.
Morill Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2009 Dette er jeg selvfølgelig helt enig i. Jeg er bare redd for at han velger å flytte for tidlig. Det er ingen andre over 18 år som har regler om "innetid" sier han. Er det noen andre der ute som har "myndige barn" med regler så hadde det vært fint å få høre det.
ViljaH Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Han må jo forstå at han må "tjene opp" tillit og respekt fra deg igjen, etter et slikt tillitsbrudd. Jeg synes ikke du skal slippe alle regler sålenge han bor hjemme. Men kanskje slippe opp på litt, som å vite hvor han er når han er ute. Han er jo voksen nå. Det er mange unge som sier at hasj ikke gjør noe - men mange blir forferdelig sløv av det. De sitter og jaller på sofaen hele dagen og synes livet er greit. De mister ambisjoner og drømmer og gnist..
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Det er ikke helt sant at hasj er ufarlig, og for enkelte blir det en veldig viktig del av hverdagen, da er det ikke bra. Jeg syns godt du kan være streng på dette. Jeg ville aldri godtat hasjrøyking i mitt hus. http://www.tidsskriftet.no/?nyhe_id=6697 http://www.forskning.no/artikler/2006/januar/1136888160.03
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 De samme som du hadde hatt for en annen "leieboer". Så hadde du følt det var naturlig å kreve innetider om det var en kamerat av han, og ikke din egen sønn, så er det forsåvidt greit nok. Merkelig regel å ha med mindre huset er svært lte gjennomtenkt bygget, men ikke noe jeg hadde reagert på (at jeg hadde kjøpt meg telt svært tidlig på våren er en helt annen sak). "Meldeplikt" kan være praktisk på samme måte som samboere/ektefeller/andre bofeller har, spesielt med tanke på bilkjøring og rus. Hvordan det kan legges frem på en spiselig måte er jeg derimo usikker på, med mindre dere allerede har liknede systemer for andre beboere i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå