Gå til innhold

Pus har fått bollemage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 typer for til kattene mine. Et til voksen (han er litt over 1 år) og et til kattunge (hun er 8 mnd)

Problemet er at begge to spiser "babyforet" opp først, og nå har den eldste fått seg en liten bollemage. Har prøvd og gi dem mat adskilt, men det går jo ikke. De spiser når de har lyst, og ikke alt på en gang..

Skal jeg slutte med kattunge foret og gi begge voksenfor? Eller skal jeg bare la ham være litt rund helt til kattungen kan få voksenfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEg skjønner ikke helt problemet med å la dem spise adskilt? Voksne fores jo to ganger om dagen, den lille tre. Det burde da gå an å stå og passe på at den voksne ikke spiser kattungeforet? Spiser de ikke opp alt, så ta det bort og server ved neste måltid.

Skrevet

De fleste har vel bare for stående fremme til katter? Det er naturlig for katter å gå og småspise hele dagen, så min erfaring er at de uansett ikke vil spise opp når de fores to-tre ganger om dagen.

De gangene jeg har hatt kattunger og voksne har jeg stort sett blandet ut foret med en gang kattungen blir større, og prøvd å leggemed på en blanding som ikke gjør de voksne overvektige. Når han er så stor som 8 måender kan du godt prøve ut å blande de to typene 50/50 og se hvordan magen til eldstemann blir da.

Skrevet

8 mnd er vel ganske så stor.. bare kjør på med voksenfòr du så slipper du en feit katt.

Skrevet
8 mnd er vel ganske så stor.. bare kjør på med voksenfòr du så slipper du en feit katt.

Det er jo lov å prøve. Men en katt som alt har begynt å legge seg ut, bør helst ikke ha fri tilgang til mat...

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg pleier alltid å ha maten stående framme, for mine katter spiser når de vil..

I dyrebutikken sier de at kattungen MÅ ha kattunge for til hun er 12 mnd, men så fikk jeg heldigvis snakket med vetrinæren i går.

Hun sa at jeg bare kunne kutte det ut og gi begge voksenfor fra nå..da ville nok den lille magen forsvinne etterhvert ;)

Skrevet

Jeg pleier alltid å ha maten stående framme, for mine katter spiser når de vil..

I dyrebutikken sier de at kattungen MÅ ha kattunge for til hun er 12 mnd, men så fikk jeg heldigvis snakket med vetrinæren i går.

Hun sa at jeg bare kunne kutte det ut og gi begge voksenfor fra nå..da ville nok den lille magen forsvinne etterhvert ;)

Det sier de selvsagt fordi de vil ha deg til å kjøpe det så lenge som mulig, det er jo dyrere.

Forøvrig skal katter selvsagt ha fri tilgang til tørrfor.

Skrevet

Er de kastrerte? I så fall kan du begynne å tenke på å gi de kastrat- eller lightfôr. Mine skiftet fra kattungefôr til vanlig voksenfôr da de ble kastrert da de var 6 mndr, og gikk over på lightfôr etter at de fylte ett år, for da er de stort sett ferdig å vokse.

De er store fine katter, men har aldri vært overvektige.

Skrevet (endret)
Det er jo lov å prøve. Men en katt som alt har begynt å legge seg ut, bør helst ikke ha fri tilgang til mat...

Min erfaring er at det holder å endre for i de fleste tilfeller, spesielt når katten er så ung. Mine katter får fort en liten bollemage når de får kattungefor, men det har alltid gått over når jeg bytter til voksenfor igjen. Har aldri trengt å regulere mengden mat. Og hvis katter blir overvektige av vanlig for anbefales det jo at man kjøper magrere for, og en slik skål de bruker lengre tid på å spise av, før man prøver å kutte mengde mat.

Endret av Glør
Skrevet

Du kan jo blande det ut, så det blir 75% voksenfor og 25% kattungefor.

Skrevet

Du er klar over at veterinærer har så og si ingen kunnskap når det kommer til ernæring? De er (som regel) utdannet i anatomi, ikke ernæring. En kattunge som fòres på voksenfòr må spise en mye større mengde voksenfòr for å få i seg nok energi til å tilfredsstille veksten. Et fòr tilpasset en voksen katt inneholder bl.a. for mye kalk, noe som kan føre til at skjelettet til en hund/katt kan få senskader. Så dersom en begynner å fòre voksenfòr for tidlig, vil en kattunge få i seg enormt mye mengder kalk, siden den må spise mer av et voksenfòr enn et høyenergifòr beregnet på kattunger. Dette gjelder forøvrig valper også.

En katt spiser også opp til 30 måltider (!) til dagen, ergo er det anbefalt å måle opp total dagsrasjon når en fyller skålene om morgenen, så får katten spise til det er tomt og ikke fylle på før neste dag -- slik unngår du at katten spiser mer enn h*n skal.

Det er en GRUNN til at fòrprodusenter anbefaler at kattunger skal spise kattungefòr til de er fylt ett år; det er ingen prisforskjell på kattunge- og voksenfòr, iallefall ikke på kvalitetsfòr (f.eks. Royal Canin).

Skrevet

Og du, Pinnsvin, kan du dokumentere påstandene dine eller er du kanskje utdannet i katteernæring? Jeg spør fordi vi er i noe liknende situasjon som TS, vi har to kattunger på 7 måneder, de er kastrerte, og den ene begynte å bli feit. Selv om en selger fra Royal Canin sa at vi skulle gi dem blandet fõr for kastrerte katter og kattunger, stoler vi mer på våres veterinær, som sa at vi skal heller bare gi dem fõr for kastrerte katter. Det er pga urinveisplager som de kan få.

Din tips om å begrense maten fungerer ikke når man ha to katter, og en av de er storspiser og den andre er småspiser. For at da sulter den ene katten. :frown:

Skrevet
Din tips om å begrense maten fungerer ikke når man ha to katter, og en av de er storspiser og den andre er småspiser. For at da sulter den ene katten. :frown:

Jeg har fire katter, og jeg klarer fint å rasjonere maten. Det tar ikke lang tid når de spiser, så da står jeg og ser på. Lukker bare den ene etter den andre når de er ferdige med å spise sin porsjon. Jeg fòrer to ganger daglig. Trenger de mat utover det jeg gir de, får de ut og fange mat selv. De gangene de går fra maten, regner jeg med de har spist ute. Da ryddeer jeg bort den uspiste maten slik at kattene ikke skal forsyne seg av de andres mat. Er egentlig ganske enkelt...

Skrevet

Jeg synes det er langt fra ideellt å gi en katt mat kun to ganger for dagen. Kattens fordøyelsessystem er laget for å spise lite og ofte, og om man skal porsjonere maten deres bør de få anledning til å spise min 3 ganger for dagen, helst 4-5.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg studerer ernæring for både katt og hund. Du gjør lurt i å høre på en representant fra Royal Canin; Royal har studert ernæring for hund og katt i over 40 år, og for hvert fòr de har laget, for hver påstand de har, kan de vise til bibel-tykke laboratorie-resultater i tillegg til forskningsresultater i kilometervis; de VET hva de prater om.

Lyst å vite hvordan fòret til katten din blir til? Ta en titt her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...