Gå til innhold

oppvåkning midt på natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt på 18 måneder, som har sovet hele natta siden han var 7 måneder, har nå begynt å våkne midt på natta og gråte hysterisk. Det skjer ikke hver natt, men har skjedd iallfall 3 ganger den siste uka. Han våkner til ca samme tid hver gang, rundt 12-01, og gråter hysterisk. Det eneste som hjelper er å ta han opp og distrahere han med å trøste og gå litt rundt. I senga er han utrøstelig, selv i vår seng er det ekstremt vanskelig å få han til å sovne igjen. Tidligere trodde vi han hadde vondt i magen pga han hadde tidvis løs mage, og prøvde å eliminere ting han kunne reagere på som f.eks klementiner. Vi tror ikke han er mørkredd, og han har dessuten en liten lampe som står på hele natta og lyser litt opp. Han virker rett og slett redd for senga si eller å sove alene. Noen ganger er han slik på dagtid når han skal legges, etter å vært i senga si ei stund og herjet rundt så blir han hysterisk og gråter og nekter å legge seg. På kveldstid er det ikke noe problem å legge han, og han sover kjempebra frem til han våkner midt på natta.

Er det noen som har noen gode råd å komme med, før vi blir helt gale av søvnmangel her?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vår lille gutt på 18 måneder, som har sovet hele natta siden han var 7 måneder, har nå begynt å våkne midt på natta og gråte hysterisk. Det skjer ikke hver natt, men har skjedd iallfall 3 ganger den siste uka. Han våkner til ca samme tid hver gang, rundt 12-01, og gråter hysterisk. Det eneste som hjelper er å ta han opp og distrahere han med å trøste og gå litt rundt. I senga er han utrøstelig, selv i vår seng er det ekstremt vanskelig å få han til å sovne igjen. Tidligere trodde vi han hadde vondt i magen pga han hadde tidvis løs mage, og prøvde å eliminere ting han kunne reagere på som f.eks klementiner. Vi tror ikke han er mørkredd, og han har dessuten en liten lampe som står på hele natta og lyser litt opp. Han virker rett og slett redd for senga si eller å sove alene. Noen ganger er han slik på dagtid når han skal legges, etter å vært i senga si ei stund og herjet rundt så blir han hysterisk og gråter og nekter å legge seg. På kveldstid er det ikke noe problem å legge han, og han sover kjempebra frem til han våkner midt på natta.

Er det noen som har noen gode råd å komme med, før vi blir helt gale av søvnmangel her?!

Kan det være nattskrekk? (http://mammanett.no/barn_0_12_aar/barnets_soevn/nattskrekk)

Det hadde jentungen min, hun skreik og skreik og var dyvåt av svette. Det som hjalp da, var en tur på badet, bytte av pysj (så hun våknet litt), og da gikk det an å legge henne igjen. Lykke til!

Skrevet
Kan det være nattskrekk? (http://mammanett.no/barn_0_12_aar/barnets_soevn/nattskrekk)

Det hadde jentungen min, hun skreik og skreik og var dyvåt av svette. Det som hjalp da, var en tur på badet, bytte av pysj (så hun våknet litt), og da gikk det an å legge henne igjen. Lykke til!

Hm, kanskje?

Men det virker ikke som om han sover- han virker helt våken. Det hjalp til dels å skifte på han og så legge han igjen sist, men da i vår seng.

Skrevet

Vår unge var litt sånn da han var 14-15 mnd. Han kunne skrike om natta, men det virka ikke som om han var helt våken. Hos oss var det bare å legge ham ned i senga igjen da, så sovna han som regel igjen. Det bare gikk over av seg selv etter et par-tre mnd.

Skrevet

Jeg synes også det høres ut som nattskrekk. Ved nattskrekk verken sover barnet eller er helt våkent - det er en slags mellomtilstand.

Skrevet
Vår unge var litt sånn da han var 14-15 mnd. Han kunne skrike om natta, men det virka ikke som om han var helt våken. Hos oss var det bare å legge ham ned i senga igjen da, så sovna han som regel igjen. Det bare gikk over av seg selv etter et par-tre mnd.

Det virker som det er flere som har det slik for tida, merkelig nok. :(

Jeg vet ikke om han er helt våken eller ikke, men han merker veldig fort om vi tar han opp eller ikke ...

Jeg synes også det høres ut som nattskrekk. Ved nattskrekk verken sover barnet eller er helt våkent - det er en slags mellomtilstand.

Er han ikke litt liten for nattskrekk? Leste at det kan oppstå så tidlig som 3 årsalder? :vetikke:

Synes det er så vanskelig å si om han er våken eller ikke ...

Skrevet

Det stemmer ikke helt det som står om natteskrekk "Anfallene varer 5-15 minutter. Du finner ut ganske raskt at barnet ikke er våkent allikevel, du får ikke kontakt med det, i motsetning til ved mareritt. Barnet sovner igjen som regel etter kort tid, og husker ingenting av dette neste dag.". Gutten vår har anfall som varer lengre, og han er rolig/sovner før han plutselig våkner og hyler igjen.

"Det kan være vondt for foreldrene å være vitne til hvor redde små kan være i søvne, og samtidig vite at kroppskontakt bare gjør barnet mer urolig og opphisset. Det vil ikke at du holder rundt det og trøster, du bør heller ikke gjøre det, for da setter barnet seg kraftig til motverge." Det virker som han vil bli holdt og kost med, han blir iallfall ikke sintere av det.

Kan det likevel være natteskrekk? :forvirret:

Skrevet

A var også sånn en stund - det var ingenting som hjalp. Vi styrte noen netter med å stå opp med ham og distrahere ham til han var klar for senga igjen, men det var ingen god løsning.

Til slutt endte det med at vi bare satt inne hos ham så lenge "anfallet" varte. Satt ved senga hans og la ham rolig ned hver gang han reiste seg opp. Det kunne ta en time før han sovnet igjen, men det hjalp ganske fort.

Slitsomt, men gikk helt over etter noen uker, mener jeg å huske :)

Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet

åh, snakk om å kjenne seg igjen. Har selv en gutt på 18 mnd, som nettopp har vært gjennom det samme selv. Våknet i 11-12 tida på kvelden, og hylskret. Eller "våken" virker han ikke egentlig. Helt i sin egen verden, var han. Det eneste som hjalp var at vi tok han opp og vekket han. Skikkelig kjipt, for er jo ikke akkurat det man har lyst til på den tiden av døgnet. Når han først var blitt våken, var det ikke så veldig lang tid oppe som skulle til før vi kunne legge han. Som regel sovnet han greit da.... De siste ukene har det poppet opp flere tenner også. Jeksler særlig.. Og ettersom det jeg har blitt fortalt, er de mer smertefulle enn andre tenner.. Han hadde litt løs mage før de kom.. Skjønte det da han begynte å kvie seg for å spise brødskive.. Så jeg vet ikke... Skulle ønske de kunne fortelle hva det var som feilet dem! Vet ikke om dette var til noe hjelp, men vit nå bare at du er ikke alene!! :)

Gjest Gjest_Mamma til to_*
Skrevet

Min gutt på 16 mnd har samme problem. Våkner i 2-tiden hver natt og kan skrike i opptil 3 timer på det verste... Han hiver ut alt av senga også, dyne, pute etc.. dette gjør jo til at ungen er iskald og får et nytt skrikeanfall litt senere.. Blir snart gal av dette jeg..

Skrevet

Tenker at det kan være mareritt eller tenner jeg, da! Har ikke hørt om nattskrekk før, så tenker at det kanskje ikke er så vanlig?

Skrevet

Hadde heller ikke hørt om det, men likevel så var det noe som het natteskrekk, gitt. Vår unge fikk også hysteriske anfall, han var rasende, satt og beit i dyna så vi trodde den skulle flerres i stykker... hos oss var det sommer de månedene og jeg gikk noen ganger ut i haven i morgenkåpe og bar og sang for ham til han roet seg.

Det er jævlig mens det står på men det går over!

Skrevet

Heisann,

Når jeg var liten så hadde jeg selv nattskrekk. Jeg var faktisk så livende redd at jeg ikke turte å bevege meg til tider, jeg lå der bare helt vettskremt uten å tørre å åpne øynene.

Det er faktisk ikke uvanlig at barn ser 'syner' i et mørkt rom. Det er fordi øynene leter etter noe å feste blikket i, og når rommet er mørkt så er det ikke lett å se noe som helst. Vi ser jo silhuetter av former, men hjernen kan lage 'illusjoner' av noe som ikke er der. Selv brukte jeg å se at dørhåndtaket bevegde seg, bilder bevegde seg osv..men sannheten var at hjernen spillte meg et puss.

Det som lagde et vedvarende problem, var min mor som kjeftet hver gang jeg gråt..Jeg vokste derfor opp med følelsen av at min redsel ikke var noe verdt.

Jeg er sikker på at du TS er en flink trøstende mor derimot :)

• 3 år senere...
Gjest Bodøgutt
Skrevet

Vår gutt på 18 måneder har sovet rundt siden han var 7 måneder. Vi har alltid vært disiplinerte og hatt faste leggetider og han hadde 2 soveperioder på dagem i begynnelsen. Etter at han begynte i barnehagen som 1,5 år så har han hatt en soveperiode i barnehagen på 2 timer. Ettersom han har blitt større har vi gått over til 1,5 timer. Nå sover han en time i barnehagen ettersom han nå har begynt å våkne mange ganger i løpet av natten. Han har alltid vært lett og legge og det er han fortsatt. Virker som han liker senga, men hvorfor våkner han om natten? Det kan være på grunn av tenner da han holder på å få noen nye, men det er utrolig slitsomt at han ikke sover mer på natten. Han virker ikke så trett på dagen heller. Noen gode forslag til hva vi kan gjøre? Når han våkner på natten vil han kanskje bare ha tutten og så er det greit, andre ganger så står han i senga og hyler. Vi har han kun i sin egen seng og han har hatt sitt eget rom siden han var 5 måneder. Han har det helt mørkt på rommet når han sover. Det har han hatt hele tiden. Han sover vanligvis godt selv om det er en del støy.

Skrevet

Kjenner meg igjen jeg og, frøkna mi sleit veldig med det i sommer. Våkna hver eneste natt i 3 uker, på samme tid. Var rasende, roet seg ikke. Ingenting jeg sa eller gjorde hjalp. Etterhvert fant jeg ut at selvom jeg var bombesikker på at hun var våken, så var hun altså ikke det. Jeg syns også det høres ut som natteskrekk. Hvis du føler at du trenger råd kan du kanskje kontakte helsestasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...