Hanselot Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Hei jeg tar til meg rundt 1500-1800 kcal pr dag (2500 på lørdag/søndag) og går/jogger ca 4 mil i uka men nå har vekten stått stille i 6 uker. Kostholdet består av havregryn, frukt, yoghurt, smoothies, salat, kjøtt/egg og brødskive til kvelds. Bør jeg ta til meg mer mat de dagene jeg trener eller bør jeg holde inntaket stabilt? Min BMR skulle tilsi at jeg trenger 1900 kcal om jeg hadde forholdt meg rolig for å holde vekten så jeg forstår ikke helt kalkulasjonen. Med mitt aktivitetsnivå forbrenner jeg ett sted mellom 2500 og 2900 i løpet av dagen. Spiser jeg for lite?
Wiggins Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Hei jeg tar til meg rundt 1500-1800 kcal pr dag (2500 på lørdag/søndag) og går/jogger ca 4 mil i uka men nå har vekten stått stille i 6 uker. Kostholdet består av havregryn, frukt, yoghurt, smoothies, salat, kjøtt/egg og brødskive til kvelds. Bør jeg ta til meg mer mat de dagene jeg trener eller bør jeg holde inntaket stabilt? Min BMR skulle tilsi at jeg trenger 1900 kcal om jeg hadde forholdt meg rolig for å holde vekten så jeg forstår ikke helt kalkulasjonen. Med mitt aktivitetsnivå forbrenner jeg ett sted mellom 2500 og 2900 i løpet av dagen. Spiser jeg for lite? Generelt er det som regel sånn at hvis vekten står stille, så spiser du like mye som du forbrenner. 1500-1800 kcal på en dag der du er tildels temmelig aktiv høres imidlertid ganske lite ut. Alle som ikke har en stoffskiftesykdom som gir lav forbrenning eller tilsvarende bør ikke telle kalorier men spise til de er passe mette. Kroppen er i utgangspunktet selvregulerende. Et problem er at mye junkfood er laget for å overstyre denne mekanismen, så det fungerer best når du spiser sunn mat, men det ser det jo ut som du gjør. Spørsmålet blir da om du kjenner deg passe mett etter måltidene, eller om du egentlig burde ha spist litt til? Hvis kroppen konstant får mindre mat enn den burde hatt i forhold til aktivitetsnivået så tror den at det er krisetilstander og skrur ned forbrenningen. Et annet spørsmål er om du virkelig trenger å gå ned i vekt. Hva er din nåværende høyde og vekt?
Hanselot Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2009 Jeg er 172cm og 86 kg. Spørsmål om jeg trenger er jo der, jeg klarer fint å løpe 1 mil for kondisen er ok. Nå har jeg tenkt at jeg er generelt ikke så veldig muskuløs så forbrenningen ligger trolig litt under normalen. På en normal dag så spiser jeg: -Havregryn m/lettmelk -Liten Yoghurt hvis jeg er mer sulten, hvis ikke spiser jeg denne før lunsj -Salat/appelsin og banan til lunsj -Liten smoothie før middag og ev. noe frukt fra fruktkurven -Middag er som regel en eller annen type kjøtt uten poteter/ris med feks egg/grønnsaker. - 2 el 3 brødblingser med banan eller ost/skinke o.l. (kvelds) Dette er faste rutiner, hvor jeg skeier ut litt i helgene men spiser lite junkfood. Jeg kompenserer med å jogge/gå både lørdag og søndag, slik at det blir rundt 4 mil i uken totalt. Spørsmålet er om jeg kanskje burde spise mer de dagene jeg trener. Drikker en del vann i løpet av dagen. Jeg blir ikke stappmett av dette og blir gjerne sulten etter ett par timer. Men dette syns jeg at jeg dekker bra opp med mellommåltid. Jeg vet ikke om mine tidligere vaner med 2 måltider om dagen kanskje fortsatt henger i på en måte, men det forandret jeg på i august, så håper og tror kroppen har justert seg inn etter det. Har jo tross alt mistet 7 kg fra august til slutten av oktober. Jeg får prøve å spise litt til.
Gjest Elfrida Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Du får i deg lite fett ser det ut til, og kan kanskje prøve deg med å for eksempel ta makrell i tomat eller laks og eggerøre på brødskivene til kvelds. Veldig sunt fett som er spesielt bra nå i mørketiden, godt, og verdt et forsøk. Endret 15. desember 2009 av Elfrida
Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Hei! Du sier du har gått ned 7 kg fra august, det er jo veldig bra. Jeg vet ikke hvorfor (kanskje noen andre vet?) Men når man har gått ned noen kg så pleier ofte vekten å stoppe opp litt, jeg gikk ned fra 84 -> 73 sto en stund på 73 inntil jeg nærmest spratt ned på 65 kg, der sto jeg stille fra april - oktober og det er nå siden oktober jeg har klart å krype litt nedover... Det kan være dette som skjer, fortsett å spis sunt og riktig og mosjoner! Om du også legger om treningen litt, evnt løper litt hardere, noe annet form for trening o.l kan dette også virke positivt inn på vekten. + styrketrening!! må ikke gå på et treningsenter for det, sit-up, push-up osv kan lett gjøres hjemme! lykke til!
Hanselot Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2009 Takk til dere som har svart, det er en uke igjen til jul og hadde som mål å komme meg ned på 85 hvis ikke skulle jeg trene hver dag i jula. Det som er positivt er at jeg er topp motivert for å fortsette, i grunn føles det ganske lett da jeg ikke føler jeg gir slipp på noe. Ikke er jeg sulten mellom måltidene og formen er ganske fin. Dessuten er det kos med musikk og frisk luft.
Momseguri Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har ofte lest at det er lurt å endre litt på treningsvanene når du kommer til ett slikt platå. At kroppen liksom blir vant til treningen du har gjort lenge, og det dermed ikke har like stor effekt :klø: . Jeg tror jeg ville begynt med styrke viss jeg var deg, det er jo musklene som forbrenner! Og kanskje du kan forandre intesiteten på løpingen? Løpe kortere, men raskere, eller løpe i intervaller
Riskrem Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Kanskje det er helgekaloriene som er årsaken? Du kan også prøve å legge om kostholdsrutinene dine ved å prøve noe nytt, feks bytte ut påleggene du pleier å spise, eller det du har til frokost.
Chanel.No5 Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Håper du klarer kose deg litt nå i julen også, husk at det er ikke mellom jul og nyttår kiloene kommer, men mellom nyttår og jul.. Flink er du som har motivasjonen der!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå