Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vanner man ut en sildefilet (f.eks. en spekesild eller kryddersild)? Hva er fremgangsmåten?
Gjest Peon Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Ingen spørsmål er dumme. Jeg vanner ut kryddersildfileter i rennende kaldt vann et par timer. Legger dem i en bolle som jeg setter i kjøkkenvasken og lar vannkrana sildre og renne
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Ingen spørsmål er dumme. Jeg vanner ut kryddersildfileter i rennende kaldt vann et par timer. Legger dem i en bolle som jeg setter i kjøkkenvasken og lar vannkrana sildre og renne Kan man legge filetene rett i en bolle fylt med vann også eller går ikke det? Man vasker bort krydderet?
Gjest Peon Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Har alltid vannet ut filetene i rennende vann. Men det går sikkert å legge dem rett i en bolle med vann også, evt. skifte vann et par ganger. Noe av poenget er vel å ikke vanne dem ut for lenge, det skal jo være smak igjen i dem.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vanner man ut en sildefilet (f.eks. en spekesild eller kryddersild)? Hva er fremgangsmåten? Lar dem ligge i en bolle med halvparten melk/vann et par timer. Skyller og tørker dem.
skrue Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Hmm, laget tomatsild selv for første gang i går kveld. Mange oppskrifter sier at filetene skal tørkes med litt papir el etter at de har blitt vannet ut. Har er egentlig poenget med å tørke dem når neste steg er å ha dem i et glass med lake? Bare mindre gris når filetene skal kuttes opp? Og: Jeg renset filetene (vanlig kryddersild i lake i blå boks) for bein. Det nevnes ikke i noen av oppskriftene jeg kikket igjennom, men jeg antar det er en selvsagt ting?
Gjest Gjest_Kvisten_* Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Hihi, dette vet faktisk jeg:) Man vanner ut silda HVIS de smaker veldig salt, for å få vekk litt av den salte smaken. Dette er spesielt hvis du bruker silda til å lage en annen type sild(eks karrisild, tomatsild osv). Jeg har hørt at grunnen til at man tørker dem er at for hvis det er for mye vann i dem, kan de lett få rar konsistens og nesten smuldre opp. Men dette vet jeg ikke om stemmer. Men du som lagde tomatsild, luktet det mye i huset? Skal lage(som det står i tråden her oppe) og er litt bekymret for lukt i huset...
skrue Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Hihi, dette vet faktisk jeg:) Man vanner ut silda HVIS de smaker veldig salt, for å få vekk litt av den salte smaken. Dette er spesielt hvis du bruker silda til å lage en annen type sild(eks karrisild, tomatsild osv). Jeg har hørt at grunnen til at man tørker dem er at for hvis det er for mye vann i dem, kan de lett få rar konsistens og nesten smuldre opp. Men dette vet jeg ikke om stemmer. Men du som lagde tomatsild, luktet det mye i huset? Skal lage(som det står i tråden her oppe) og er litt bekymret for lukt i huset... Ikke spesielt tror jeg. Dvs, kjenner det vel best etter å ha vært vekk en stund. Et triks er uansett å kaste alle rester i søplebøtten utendørs straks man er ferdig og å jobbe på flater som kan vaskes grundig etterpå. Om ikke noe annet så er kanske en voksduk noe å tenke på.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Hmm, laget tomatsild selv for første gang i går kveld. Mange oppskrifter sier at filetene skal tørkes med litt papir el etter at de har blitt vannet ut. Har er egentlig poenget med å tørke dem når neste steg er å ha dem i et glass med lake? Bare mindre gris når filetene skal kuttes opp? Og: Jeg renset filetene (vanlig kryddersild i lake i blå boks) for bein. Det nevnes ikke i noen av oppskriftene jeg kikket igjennom, men jeg antar det er en selvsagt ting? Aldri fjernet ben. De er så tynne og myke.
skrue Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 Aldri fjernet ben. De er så tynne og myke. hehe, da vet jeg det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå