Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #1 Del Skrevet 14. desember 2009 Kunne du væært sammen med en person som var svært opptatt av en trosretning (eks kristendom), mens du var ganske gjennomsnittlig (forstå meg rett ) når det gjaldt troskap?? Har vi noen levende bevis her inne på KG at dette fungerer over lengre tid?? Moro å høre forskjellige historier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 14. desember 2009 #2 Del Skrevet 14. desember 2009 vært* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 14. desember 2009 #3 Del Skrevet 14. desember 2009 Det kommer helt an på hva man legger i "svært opptatt" av for min del hvertfall. Jeg er ikke spesielt kristen selv, men kunne nok ha vært sammen med ei kristen jente bare det ikke blir for ekstremt og hun forsøker seg på misjonsarbeide i forholdet eller tvinge meg med på forskjellige gudstjenester, men kunne fint giftet meg i kirken selv om akkurat det ikke er så viktig for min egen del. Men ser for meg at dette ville vært et tema som måtte ha blitt tatt opp før vi skulle stiftet familie og fått barn hvertfall, ville i så måte vært veldig opptatt av at barna våre skulle ha fått en oppdragelse der de kan gjøre seg opp sin egen mening, en ren kristen oppdragelse ville vært uforenlig med det jeg ønsker å bringe videre til neste generasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Lille My- Skrevet 15. desember 2009 #4 Del Skrevet 15. desember 2009 Nei, det kunne jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vidvandre Skrevet 15. desember 2009 #5 Del Skrevet 15. desember 2009 Kunne du væært sammen med en person som var svært opptatt av en trosretning (eks kristendom), mens du var ganske gjennomsnittlig (forstå meg rett ) når det gjaldt troskap?? Har vi noen levende bevis her inne på KG at dette fungerer over lengre tid?? Moro å høre forskjellige historier Tror ikke det hadde hatt så mye å si om hun ikke var seriøst hemmet hva angår kropp og sex. Men, ingen erfaringer, så jeg vet jo ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #6 Del Skrevet 15. desember 2009 Kunne du væært sammen med en person som var svært opptatt av en trosretning (eks kristendom), mens du var ganske gjennomsnittlig (forstå meg rett ) når det gjaldt troskap?? Har vi noen levende bevis her inne på KG at dette fungerer over lengre tid?? Moro å høre forskjellige historier Er det lov å svare på det motsatte av det du spør om også? Som kristen så kunne jeg nok vært sammen med en som ikke tror, men det er viktig at han respekterer forskjellige livssyn og trosretninger, og ikke er nedlatende mot de troende som veldig mange er i dag. Erfarer at det er minst like mye fordømmelse fra ikkekristne mot kristne, som motsatt. Men en som respekterer andre er uansett en veldig avgjørende ting, uansett livssyn han måtte ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 15. desember 2009 #7 Del Skrevet 15. desember 2009 Vet ikke helt hva du mener med "å være sammen med" men jeg har reist mye og hatt forhold til jenter med forskjellig tro. Syns det er spennende. Tror det er litt annerledes for en kvinne. Tro og kultur går gjerne hånd-i-hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 16. desember 2009 #8 Del Skrevet 16. desember 2009 Ja, mannen min er muslim og det er herlig! Selv er jeg agnostiker og kunne ikke vært sammen med en som ikke var bevisst på sjelelivet og kunne diskutert større spørsmål! Så selv om jeg ikke tilhører en spesiell trosretning så føles det riktig å være med en som er det! Hvor lenge det varer gjenstår å se - så langt går det kjeeeempefiiiint :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minou Skrevet 16. desember 2009 #9 Del Skrevet 16. desember 2009 Kjæresten min er troende, mens jeg er ikke-troende. Har vært sammen i 2 år og har aldri hatt noe problem med det. Tror det fungerer så bra fordi begge parter respekterer at den andre har et annet livssyn. Vi diskuterer faktisk aldri religion heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cognizance Skrevet 18. desember 2009 #10 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Tror det kommer an på. For to jeg kjenner ganske godt, en mann og ei kvinne, ser kristendommen ut til å primært ha som funksjon å framkalle skamfølelse eller følelse av utilstrekkelighet. Alle er jo syndere, uansett. Å være veldig nærme noen med det synet på seg selv og mennesker generelt vet jeg ikke om jeg vil. Da bør mye anna klaffe. Jeg lever i konsekvensen som en god kristen, det er ikke der problemet ligger. Endret 18. desember 2009 av Cognizance Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 18. desember 2009 #11 Del Skrevet 18. desember 2009 Nei, det hadde eg ikkje orka. Er ikkje religiøs i det heile tatt sjøl, og hadde heller ikkje klart leve med ein som var det (sterkt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #12 Del Skrevet 18. desember 2009 Tja. Jeg skal på en date imorgen med en som er ateist. Selv er jeg kristen (medlem av statskirken, i kirken på 1.Juledag, ved dåp og bryllup og tror at det er noe der ute som ikke kan forklares). Det blir ikke noe problem. Problemet oppstår heller hvis jeg måtte skifte religion til en strengere variant (katolikk, muslim, jøde etc). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. desember 2009 #13 Del Skrevet 18. desember 2009 Nei, jeg tror ikke jeg kunne det. Dvs. litt forskjellig tro kunne jeg nok levd med, men ikke svært forskjellig. Om mannen hadde ønsket å gå i kirken på julaften og en og annen søndag så ville jeg ikke mast med det, men hadde han vært så ivrig kirkegjenger at hver eneste søndag hadde vært viet religiøse betraktninger, så hadde vi nok ikke gått overens i lengden. Hm, når jeg ser mitt eget svar så ser jeg at det er vel helst praktisering av tro som ville ført til gnisninger.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 18. desember 2009 #14 Del Skrevet 18. desember 2009 Helt ærlig: nei. Jeg er ateist og skeptiker på min hals, og hadde nok hatt store vansker med å være sammen med en som var religiøs/veldig alternativ. Mest fordi det er en veldig, veldig stor del av mitt livssyn og verdensbilde, og sånt synes jeg det er viktig å kunne dele med partneren min. Men det er meg. Jeg kjenner opptil flere andre ateister som er sammen med folk som tror på det ene og det andre. jeg tror nok det kan fungere helt ypperlig så lenge begge går inn i det med riktig innstilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blush Skrevet 19. desember 2009 #15 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg kunne verken vært sammen med en svært religiøs eller en "gjennomsnittlig" jeg da, er enig med Pingting i det hun skriver. Mitt standtpunkt til religion er en stor del av meg selv om jeg ikke er troende, jeg er nødt til å være grunnleggende enig med min mann på det punktet. Jeg forstår enda mindre hvordan en svært religiøs person kan få det til å funke med en som har et ikke-forhold til religion, hvis man lever sitt liv egentlig bare ved å vente på det som skal komme etterpå, hva skal man med en som ikke blir med "videre"? Det er tross alt evigheten vi snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 19. desember 2009 #16 Del Skrevet 19. desember 2009 Alle mennesker er mennesker med sine styrker og svakheter uansett trossamfunn, men man bør så absolutt være forutsigbare nok til å ha snakket mye i sammen om forventninger og rammer rundt det å ha barn i sammen, da det er nettopp her at de kraftigste følelsene gjerne har sitt springbrett for enkelte forskjeller til faktisk å kunne bli til et stort problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå