Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_thea_*
Skrevet

Fikk min lille jente for to uker siden. Men den siste uka har hun vært ett stort problem å legge for kvelden. Det virker som om hun har helt feil søvnmønster. Når hun først sovner, og det skjer gjerne ikke føre i 01.00-02.00 tiden, så sover hun godt. Men på kvelden før dette, har hun som regel vært våken siden 19.00-20.00 tiden. Hun sovner som regel til brystet når jeg har ammet henne, men med en gang hun legges ned våkner hun. Da gråter hun litt, men roer seg fort hvis hun får smokken. Så da ligger hun som regel å titter, eller så koser vi med henne. Men med en gang hun mister smokken, sutrer hun. Når det da har gått en del timer, så sovner hun som sagt godt. Og sover i en 4 timer føre hun vil ha mat. Etter ammingen sovner hun lett igjen da også.. Og sånn fortsetter det hele dagen. Midt å dagen, sover hun så tungt at vi kan gjøre hva vi vil med henne uten at hun våkner. (dvs ta henne opp og bære henne, kle på klær osv). Sånn holder det på til ettermiddagen. Hvordan skal jeg klare å gjøre om søvnmønsteret hennes? Var greit at det var sånn en dag eller to, men nå begynner det å bli litt slitsomt :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i småbarnsmorklubben, det er sånn de fleste babyer oppfører seg. ;)

Og ja, det er slitsomt.

Skrevet

Hun er bare to uker. Regn med å bruke et halvt år til før det er noe søvnmønster å snakke om.

Skrevet

Hun er så liten enda at jeg ville ikke ha stressa med søvnmønsteret hennes enda. Det tar noe tid før de lærer å skille mellom dag og natt. Det du kan gjøre er å variere aktivitetsnivået på dag og natt. Vi gjorde det med lille gutten vår. Da han ville ha mat på natten så hadde vi alltid dempet belysning og vi snakket ikke med han. Etter mat, rap, og så i seng igjen. Det har alltid fungert fint. Gradvis ble han mer orientert på dag og natt.

I tillegg så vil jo uansett hennes søvn være styrt av sulten enda i større grad når de blir større og evt startet med grøt eller middag.

Det er tungt den første tiden, men det blir bedre etterhvert.

Skrevet

Og forresten: ettermiddag og kveld er det bare å sette av til amming. Da har du lite melk, men til gjengjeld er det den fete ettermelka som kommer. Det trenger babyen mye av både for å legge på seg og for å etterhvert sove godt på natta.

Det er kjempeslitsomt å ha en liten baby. De krever utrolig mye mer av deg enn hva du tror på forhånd. Men det tar ikke lange tida før kroppen din venner seg til det. Plutselig en dag oppdager du at du er fullt fungerende på fem timers oppstykket søvn ;)

Skrevet

Babyer som så små har vel ikke noe som heter søvnmønster engang :)

lykke til!

Skrevet

Skriver under det de andre sier.

Jenta di er helt ny i verden ennå. Hun har ikke skjønt natt og dag, og det tar nok ei stund før hun gjør det.

Her i huset er snuppa 6 måneder allerede, og ennå har hun ikke et helt fast søvnmønster (selv om det er bedre nå enn tidligere). Storebror hadde mye mer fast søvnmønster da han var 6 måneder, så unger er forskjellige.

Lykke til, og husk å nyt tida. Plutselig er hun blitt stor, tida som småbarnsmor flyr avsted. :)

Skrevet

Syns vel man burde forvente at en 6 måneder gammel unge har noenlunde fast søvnmønster..

Når barnet er så lite som ts sitt har det ingen rutiner på søvnen, men sover når det er mett og våkner når det er sultent. Og det er jo slitsomt, men det kan raskt bli bedre også. Her skjedde det en del etter 6 uker, og enda mer etter 9 uker. Nå er han 5 måneder og sover natten igjennom, hvilket han har gjort en stund. Ikke vent for lenge etter to måneder med å lage rutiner, og å legge babyen tidligere om kvelden. Så blir det nok orden på det etterhvert skal du se, men ikke stress med det ennå :) Nyt tiden hvor babyen er våken, og prøv å sov litt på dagen om du føler behov for det.

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Jepp, mine barn sovnet også i 01.00 tiden de første ukene, sånn er det. De har ofte "magerytmen" fortsatt. Husker du hvordan hun sikkert sparket i magen din når du la deg ned for å sove? Da var babyen våken.

Det tar litt tid å snu dette, så bare vær forberedt på mye kveldsamming og litt sene kvalder i starten. Snart kan du gradvis prøve å få henne til å sovne litt tidligere hver dag, et kvarter om gangen, lærte jeg.

I starten kan du bare ha henne oppe så lenge dere selv er oppe, og la henne styre blundene selv. Hun vil sansynligvis snu døgnrytmen fortere hvis du ikke stresser for mye med å legge henne om kvelden nå når hun er så liten. Det er desverre slitsomt å ha spedbarn, mye retter seg etter seks-åtte uker, da får de litt mer rytme på søvnen.

Endret av Caramba
Gjest Gjest_Ama_*
Skrevet

Et barn har ikke søvnmønster eller døgnrytme så tidlig :)

Det kan ta både uker og måneder før hun lærer seg forskjellen på dag og natt! I barseltiden er det nok sånn at den klokken man trodde man fulgte ikke lenger eksisterer.

Det er godt at man i denne perioden pga endrete hormoner ofte sover veldig godt de korte stundene man sover! (Sier ikke at dette er likt for alle, men det er i alle fall det jeg har lært av jordmorpensumet ;) )

Så legg deg ned og slapp av når du har mulighet til det, men sørg for at det er så mørkt som mulig når du ammer om natten og evt må bytte bleie om natten. Så lærer hun det etterhvert! :)

Skrevet
Syns vel man burde forvente at en 6 måneder gammel unge har noenlunde fast søvnmønster..

Tja. Unger er nå en gang forskjellige. Eldstejenta her i huset hadde ikke noe særlig søvmønster å snakke om før hun var rundt to år. Klart hun la seg rundt kl 20 på kvelden, men hun hadde stadige oppvåkninger på natta. Rett før toårsdagen viste alle tester at hun var laktoseintolerant. Mindre laktose ble rolige netter for oss. Nå er barna 3,5 og 3 år, og nå begynner vi å snakke om rolige netter, endelig :)

Selv om ditt barn hadde et etablert sovemønster ved 6 måneders alder betyr det ikke at alle har det.

Skrevet

Fordi det står i oppskriftsboka? ;)

Nei, unger er forskjellige. Og selv om snuppa har noenlunde faste sovetider har hun hatt mye mer problemer med søvnen enn storebror (sover mye mindre om natta i tillegg til kortere dupper på dagtid). Vi kjører hardt på rutiner, har gjort det siden hun var få uker gammel. Likevel, noen barn får ikke fast søvnmønster før de er ganske store (som ble nevnt her i tråden).

Skrevet

Mente vel bare at de fleste barn på 6 måneder begynner å få orden på søvnen og nettene. At barnet sliter fordi det er laktoseintolerant er selvsagt kjempetrist, men flertallet har det jo ikke sånn.. Du har jo de som ikke sover ordentlig før de er over året, men de aller fleste sover greit når de er seks måneder. Og da mener jeg ikke nødvendigvis at de sover hele natta, men at de hvertfall har skjønt forskjell på natt og dag.

Og da syns jeg det blir litt dumt å si til TS at hun må regne med å bruke et halvt år til på å få et søvnmønster å snakke om.

Skrevet

Vi hadde det akkurat som dere de første ukene ts, bortsett fra at min lille bare sov ti minutters lurer på dagtid, resten av tiden skulle han holdes og helst vugges samtidig, han sovnet i armene, men våknet når vi la han ned... Han og jeg gråt om hverandre, jeg var så sliten så jeg sov selv om jeg sto oppreist og trodde jeg så mannen med ljåen flere ganger. Etter ca fem uker fortsatte han å sove selv om jeg la han ned ved 19 tiden på kvelden, og han sov til jeg kom inn på soverommet for å legge meg kl 23, da ammet vi litt også sov han videre... Nå har vi stort sett denne rytmen... Dere lærer hverandre snart å kjenne og da blir ting mye lettere. Som sagt over i tråden pass på å sov når du har mulighet, selv om det da kanskje vil si fra 13-17 på dagtid... :)

Skrevet (endret)
Og da syns jeg det blir litt dumt å si til TS at hun må regne med å bruke et halvt år til på å få et søvnmønster å snakke om.

Hvor ser du at det står det? For det klarer ikke jeg å finne noen plasser...

Hvis man skal svare korrekt etter boken, så er vel rundt 3 måneders-alderen de fleste har skjønt poenget med natt-dag. Noen tar det før, andre tar det etter.

Slik er det bare. Som jeg har sagt tidligere, unger er forskjellige. Hadde det vært en perfekt oppskrift på barn og søvn (som funker på alle ) skulle jeg iallefall ha brukt den oppskrifta. :)

Til TS, gi det tid. Det er slitsomt i begynnelsen, og søvnen blir oppstykket. Prøv å sove når jenta di sover. De første månedene følte jeg meg som i en evig døs, ble litt søvn nå og da. Trøsten er at det går over, enten snart eller om noen måneder forhåpentligvis. :) Lykke til!

Endret av Lillie
Skrevet
Mente vel bare at de fleste barn på 6 måneder begynner å få orden på søvnen og nettene. At barnet sliter fordi det er laktoseintolerant er selvsagt kjempetrist, men flertallet har det jo ikke sånn.. Du har jo de som ikke sover ordentlig før de er over året, men de aller fleste sover greit når de er seks måneder. Og da mener jeg ikke nødvendigvis at de sover hele natta, men at de hvertfall har skjønt forskjell på natt og dag.

Det var bare et eksempel fra min side altså, for å illustrere at barn er forskjellige og noen ganger ligger det årsaker bak og andre ganger ikke til at søvnmønsteret uteblir.

For å ta et til: minstemann er ikke laktoseintolerant, men han hadde ikke noe særlig etablert søvnmønster da han var halvåret, han heller. kanskje mer enn søstra. Husker ikke. Kanskje det har mer å gjøre med oss som familie enn noe annet. Vi har fx aldri kjempet særlig hardt for at leggeuvillige spedbarn skal legge seg. Det er først når de har rundet året at vi har prøvd å holde en nogenlunde leggetid.

Og jeg mente ikke å antyde noe som helst til TS - men det kan jo være greit å være forberedt på "det verste". Får man en unge som ikke sover godt om natta før den nærmer seg to år hadde det kanskje vært ok at noen fortalte om unntakene fra 6-månedersregelen litt før? :)

Skrevet
Får man en unge som ikke sover godt om natta før den nærmer seg to år hadde det kanskje vært ok at noen fortalte om unntakene fra 6-månedersregelen litt før? :)

Helt enig! Det er ikke alle unger som er "etter boka"...

Skrevet

Lillie: Dt står i det øverste innlegget til Jolie, og det var egentlig det jeg siktet til da jeg skrev det første innlegget mitt, ikke deg..

Jeg hadde det også sånn som ts de første ukene, det har vel de fleste, og for oss bedret det seg mye ganske fort. Så innlegget var ment til å være oppmuntrende til henne, ikke nedsettende til dere :)

Jeg tror det siste jeg ønsket å høre når vi hadde det sånn i begynnelsen var at jeg måtte regne med å ha det sånn i et halvt år til - spesielt når det absolutt ikke behøver å være tilfellet!

Skrevet

Det er virkelig forskjell på unger, jeg har en jente på nesten 6 uker, og de siste 3-4 ukene har hun egentlig hatt en grei rytme. Hun sovner i 9-10-tiden, da hender det hun sover i stuen med oss, eller i sengen sin, så sover hun ett par timer, max 3, før hun våkner og vil ha kveldsen sin. Så sovner hun stort sett igjen innen klokken blir 1, og da må vi ikke opp og mate igjen før tidligst 5. Sånn har vi hatt det med små variasjoner siden litt etter 2 uker.

Jeg velger å tenke at det kan være hun bare har en periode, og at det bare er tilfeldig at døgnrytmen hennes sier nattasoving nå, og at det fint kan bli litt nattevåk etterhvert, så får jeg ikke panikk om det skjer. Så nyter jeg at jeg lett får meg 8 timer søvn natten selv om jeg har baby (når jeg sier 8 timer i løpet av natten, så varer gjerne "natten" fra 22 til 10).

Skrevet
Lillie: Dt står i det øverste innlegget til Jolie, og det var egentlig det jeg siktet til da jeg skrev det første innlegget mitt, ikke deg..

Jeg hadde det også sånn som ts de første ukene, det har vel de fleste, og for oss bedret det seg mye ganske fort. Så innlegget var ment til å være oppmuntrende til henne, ikke nedsettende til dere :)

Jeg tror det siste jeg ønsket å høre når vi hadde det sånn i begynnelsen var at jeg måtte regne med å ha det sånn i et halvt år til - spesielt når det absolutt ikke behøver å være tilfellet!

Ok, tar den. :)

Nå har jeg to barn, gutten har godt sovehjerte, mens lille frøkna er omvendt. Så jeg har fått følt på kroppen hvordan det er å slite med søvnen (både for meg og babyen). Ikke ante jeg, før jeg begynte å surfe på nettet etter søvnvansker, at det er mange som har babyer som ikke nødvendigvis ble "bedre" etter 3-månedersalderen.

Når det er sagt så er jeg selvsagt enig i at man skal oppmuntre nybakte mødre, men også være realistisk. :)

For faktum er at noen av oss har barn som har dårlig søvnmønster, og som varer utover 3-månedersalderen.

Skjønner frustrasjonen til ts, men som jeg nevnte tidligere i tråden er en to uker gammel baby for liten til døgnrytme. Det kommer etter hvert. Mange sier at babyene forandrer søvnmønstre rundt 3-måneders alder, ofte til det bedre. Da er det bare å håpe på det for deres del. :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...