Gjest :) Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Jeg trenger hjelp! Eneste alternativet jeg kommer på nå, er å flytte sydover til varmere strøk Hver vinter har jeg det evinnelige problemet med ekstremt tørre lepper. Til nå har jeg vore gjennom alt som finnes i matbutikker (fy-fy, jeg vet), apotek (inkuldert fete kremer, kuldekrem osv.), body shop, diverse produkter bestilt på internett, og egentlig alt jeg har komt over som kan brukes på lepper. Nå sist kjøpte jeg to krukker av Decleor aromessence lip balm, som var min "siste skanse". Denne måtte fungere (siden "alle" skryter av den, og ansikt og kropp har vore veldig fornøyd med andre Decleor produkter). Har også holdt meg til bare den, for å ikke tulle til leppene med forskjellige produkter. Jeg har nå nesten brukt opp en krukke, og leppene ser ikke ut! De flasser og har fått åpne sår Nå er jeg tom for ideér, og trenger råd og tips
scara Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Jeg trenger hjelp! Eneste alternativet jeg kommer på nå, er å flytte sydover til varmere strøk Hver vinter har jeg det evinnelige problemet med ekstremt tørre lepper. Til nå har jeg vore gjennom alt som finnes i matbutikker (fy-fy, jeg vet), apotek (inkuldert fete kremer, kuldekrem osv.), body shop, diverse produkter bestilt på internett, og egentlig alt jeg har komt over som kan brukes på lepper. Nå sist kjøpte jeg to krukker av Decleor aromessence lip balm, som var min "siste skanse". Denne måtte fungere (siden "alle" skryter av den, og ansikt og kropp har vore veldig fornøyd med andre Decleor produkter). Har også holdt meg til bare den, for å ikke tulle til leppene med forskjellige produkter. Jeg har nå nesten brukt opp en krukke, og leppene ser ikke ut! De flasser og har fått åpne sår Tender Care fra Oriflame - prøvd det ? Nå er jeg tom for ideér, og trenger råd og tips
Perledrøm Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Huff Fett, fett, fett og fett. Dag og natt, morgen og kveld, formiddag, ettermiddag. Bruk isolerende produkter ute, ikke fuktgivende. Fukt gir du i mellomtiden. Jeg har dessverre ingenting spesifikt å anbefale; jeg er ikke såå plaget med tørre lepper. Har du prøvd å peele leppene og kjøre på med fukt hver kveld? Jeg er i hvert fall fornøyd med Decleors leppeprodukter, dumt at det ikke hjelper deg. I noen tilfeller må vi også la kroppen ordne opp uten å være i stand til å hjelpe den
Gjest :) Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Huff Fett, fett, fett og fett. Dag og natt, morgen og kveld, formiddag, ettermiddag. Bruk isolerende produkter ute, ikke fuktgivende. Fukt gir du i mellomtiden. Jeg har dessverre ingenting spesifikt å anbefale; jeg er ikke såå plaget med tørre lepper. Har du prøvd å peele leppene og kjøre på med fukt hver kveld? Jeg er i hvert fall fornøyd med Decleors leppeprodukter, dumt at det ikke hjelper deg. I noen tilfeller må vi også la kroppen ordne opp uten å være i stand til å hjelpe den Takk for svar:) Benytter sjangsen til å spørre noen spørsmål jeg (siden jeg synes du virker veldig dyktig ut i fra bloggen din ) Har prøvd å "peele" med en busten på en myk tannbørste (et tips jeg fant en eller annen plass), men det finnes kanskje en bedre metode? Og Decleor sin lipbalm er vel hovedskaklig for fukt? Er det da dumt å bruke den ute? Tenker det siden jeg har hørt at kuldekrem med vann kan gjøre vondt værre, siden vann fryser. Jeg får prøve å finne noe med fett som jeg kan bruke ute, og bare bruke decleor om natten/inne
Perledrøm Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Takk for svar:) Benytter sjangsen til å spørre noen spørsmål jeg (siden jeg synes du virker veldig dyktig ut i fra bloggen din ) Har prøvd å "peele" med en busten på en myk tannbørste (et tips jeg fant en eller annen plass), men det finnes kanskje en bedre metode? Og Decleor sin lipbalm er vel hovedskaklig for fukt? Er det da dumt å bruke den ute? Tenker det siden jeg har hørt at kuldekrem med vann kan gjøre vondt værre, siden vann fryser. Jeg får prøve å finne noe med fett som jeg kan bruke ute, og bare bruke decleor om natten/inne Bare hyggelig 1. Tannbørste funker fint. Du må se an sensitiviteten på leppene dine, men jeg bruker f.eks. Dermalogica Skin Prep Scrub på leppene og tåler det helt fint. Nå tror jeg ikke du skal gå løs med korn på åpne sår, så ikke eksfolier mens du har det, ok? 2. Lipbalmen til Decleor inneholder så vidt jeg vet voks og oljer, ikke vann. Kuldekrem med vann gjelder hovedsaklig hud. Oppholder du deg inne i en halv time før du går ut i (mange) kuldegrader, vil vannet fordampe. Så med mindre du skal på tur i skogen i 20 minusgrader, er ikke det så mye å tenke på Jeg bruker kun kuldekrem hvis jeg skal oppholde meg ute hvis det er minusgrader. Vinter er ikke lik kuldekrem.
Gjest :) Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Bare hyggelig 1. Tannbørste funker fint. Du må se an sensitiviteten på leppene dine, men jeg bruker f.eks. Dermalogica Skin Prep Scrub på leppene og tåler det helt fint. Nå tror jeg ikke du skal gå løs med korn på åpne sår, så ikke eksfolier mens du har det, ok? Deal! Får se på den scrub'en når leppene har grodd:) 2. Lipbalmen til Decleor inneholder så vidt jeg vet voks og oljer, ikke vann. Kuldekrem med vann gjelder hovedsaklig hud. Oppholder du deg inne i en halv time før du går ut i (mange) kuldegrader, vil vannet fordampe. Så med mindre du skal på tur i skogen i 20 minusgrader, er ikke det så mye å tenke på Jeg bruker kun kuldekrem hvis jeg skal oppholde meg ute hvis det er minusgrader. Vinter er ikke lik kuldekrem. Jeg trodde kanskje jeg var smart nå, at det kunne vere vann i den som fryser, og var skyld i åpne sår. Den gang ei. Sjekka innholdsfortegnelsen, og der var ikke noe vann gitt;) Om noen har spesifikke produkt-tips, så tar jeg gjerne i mot
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 Kanskje du rett og slett bør kutte ut alle disse leppeproduktene? bare for å se hva som skjer etter en stund, kan jo hende det blir bedre. Det er nok jæveli og blir verre med en gang, men kan godt hende det blir bedre etter en stund, hvis du klarer å holde ut;) Hold deg ihvertfall unna mineraloljer og lanolin, de gjør vondt verre! Jeg syns helsekostbutikker har mange fine, men sjekk igrendienslisten først. Før slet jeg også med ekstremt tørre lepper men det har jeg slippet unna i år. har nå brukt eos og diverse fra helsekost. Jeg smører meg kun ved behov, før jeg går ut, og før jeg legger meg. Overdiver ikke nå, slik jeg gjorde før Dumt du reagerer på så mange lib balmer, men så lenge du tester innenfor de som har trygge ingredienser kommer du nok til å finne en som er bra til slutt. I tillegg kan du jo prøve å "smøre" kroppen innenfra ved å spise fisk (og ta omega 3-tilskudd) i tillegg til å drikke nok vann.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 Mentholatum fra apoteket reddet meg etter at jeg hadde prøvd alt. Kuttet ut alt av andre produkter, vasket ansiktet som vanlig morgen og kveld, eksfolierte lett med en vakseklut for å få bort flasset, og smørte et godt lag før jeg la meg på kvelden. Brukte jevnlig iløpet av dagen og. Etter dette har jeg hatt markant mindre problemer, fra å bruke minst en lipsyl i uka, har jeg nå en mentholatum stick i et par tre måneder, påfører et par tre ganger daglig.
Gjest :) Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 Kanskje du rett og slett bør kutte ut alle disse leppeproduktene? bare for å se hva som skjer etter en stund, kan jo hende det blir bedre. Det er nok jæveli og blir verre med en gang, men kan godt hende det blir bedre etter en stund, hvis du klarer å holde ut;) Hold deg ihvertfall unna mineraloljer og lanolin, de gjør vondt verre! Jeg syns helsekostbutikker har mange fine, men sjekk igrendienslisten først. Før slet jeg også med ekstremt tørre lepper men det har jeg slippet unna i år. har nå brukt eos og diverse fra helsekost. Jeg smører meg kun ved behov, før jeg går ut, og før jeg legger meg. Overdiver ikke nå, slik jeg gjorde før Dumt du reagerer på så mange lib balmer, men så lenge du tester innenfor de som har trygge ingredienser kommer du nok til å finne en som er bra til slutt. I tillegg kan du jo prøve å "smøre" kroppen innenfra ved å spise fisk (og ta omega 3-tilskudd) i tillegg til å drikke nok vann. Det å kutte ut alt har jeg tenkt på, men knekker om kvelden, når leppene sprekker og svir og jeg ikke får sove Har du navn på de du bruker fra helsekost? Mentholatum fra apoteket reddet meg etter at jeg hadde prøvd alt. Kuttet ut alt av andre produkter, vasket ansiktet som vanlig morgen og kveld, eksfolierte lett med en vakseklut for å få bort flasset, og smørte et godt lag før jeg la meg på kvelden. Brukte jevnlig iløpet av dagen og. Etter dette har jeg hatt markant mindre problemer, fra å bruke minst en lipsyl i uka, har jeg nå en mentholatum stick i et par tre måneder, påfører et par tre ganger daglig. Mentholatum så ut til å bli en reding for meg også. Den fungerte ypperlig i noen dager, før den ble som resten, som bare legger seg som et lag på leppene (hvorfor i alle verden er det slik at mange fungerer supert i en liten periode!? ) Men takk for tips:)
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 Mentholatum så ut til å bli en reding for meg også. Den fungerte ypperlig i noen dager, før den ble som resten, som bare legger seg som et lag på leppene (hvorfor i alle verden er det slik at mange fungerer supert i en liten periode!? ) Men takk for tips:) Men brukte du andre produkter ved siden av? Jeg har nemlig i perioder gjort det, og da ble det like ille selv om jeg brukte mentholatumen. Kan nok også prøves å bare ta på to tre ganger om dagen, selv om det er et helvete å ikke ta på mer, som en slags avvenning. Prøvd vaselin? Det og kan fungere greit. Som regel er de dyre produktene fra estetique ol veldig fulle av parfyme og diverse, og egner seg best på folk som ikke har store problemer med leppene. Da må det milde produkter til.
Gjest :) Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Men brukte du andre produkter ved siden av? Jeg har nemlig i perioder gjort det, og da ble det like ille selv om jeg brukte mentholatumen. Kan nok også prøves å bare ta på to tre ganger om dagen, selv om det er et helvete å ikke ta på mer, som en slags avvenning. Prøvd vaselin? Det og kan fungere greit. Som regel er de dyre produktene fra estetique ol veldig fulle av parfyme og diverse, og egner seg best på folk som ikke har store problemer med leppene. Da må det milde produkter til. Nå klarer jeg ikke å huske om jeg brukte noe annet samtidig, men mest sannsylig gjorde jeg det.. Hadde bare én, og den for det meste hjemme, så det var sikkert andre i tillegg. Kanskje jeg skal prøve bare den:) Forresten: Fant den nå, og den har mineralojle som første ingrediens..?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Det å kutte ut alt har jeg tenkt på, men knekker om kvelden, når leppene sprekker og svir og jeg ikke får sove Har du navn på de du bruker fra helsekost? Mentholatum så ut til å bli en reding for meg også. Den fungerte ypperlig i noen dager, før den ble som resten, som bare legger seg som et lag på leppene (hvorfor i alle verden er det slik at mange fungerer supert i en liten periode!? ) Men takk for tips:) Ikke bruk mentholatum, den inneholder mineralolje som bare legger seg som et lag utenpå leppene. Vaselin må du ikke finne på å bruke, det er 100% mineralolje. De jeg bruker fra helsekost heter lavera lips. Har flere som jeg ikke husker navnet på nå Kjøp ett par stykker og prøv deg frem. De pleier ihvertfall å være trygge på ingredienser, så det gjelder bare å prøve seg fram. Skjønner at du ikke klarer å la vær å bruke det når du legger deg, men du bør nok prøve å begrense bruken litt så leppene dine ikke blir så avhengig av fukt påført utenfra. Sett deg ett mål, feks "i dag skal jeg ikke bruke leppepomade mer enn 5 ganger"
Pjukset Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Dr Hauschka sin lepomade er den beste jeg har prøvd (og jeg har TØRRE lepper), og det beste av alt: naturlige ingredienser. Fåes kjøpt på helsekost.
Gjest Bianca26 Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Ikke bruk mentholatum, den inneholder mineralolje som bare legger seg som et lag utenpå leppene. Vaselin må du ikke finne på å bruke, det er 100% mineralolje. De jeg bruker fra helsekost heter lavera lips. Har flere som jeg ikke husker navnet på nå Kjøp ett par stykker og prøv deg frem. De pleier ihvertfall å være trygge på ingredienser, så det gjelder bare å prøve seg fram. Skjønner at du ikke klarer å la vær å bruke det når du legger deg, men du bør nok prøve å begrense bruken litt så leppene dine ikke blir så avhengig av fukt påført utenfra. Sett deg ett mål, feks "i dag skal jeg ikke bruke leppepomade mer enn 5 ganger" Å jeg har kjempeeffekt av vaselin. Har mindre tørre lepper med den enn når jeg bruker annen lipsyl
Vulpes Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Har du vært hos hudlege, eventuelt hudpleier? Venninna mi sleit med tørr hud rundt leppene og dro til slutt til hudlege, og fikk konstatert at hun hadde eksem. Kan jo hende at leppene dine trenger mer enn bare fukt og fett, så om problemet er så ille og ingenting hjelper, ville nok i hvert fall jeg dratt til hudlege.
Jade Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 Decleor sin funket heller ikke på meg. Jeg kjøpte Weleda Everon lipbalm på helsekost til 80,-. Den virker på meg, og jeg har ekstremt tørre lepper!!! Everyday minerals sin lipbalm fungerer også, men ikke like bra. Men så koster den kun $4 + frakt fra http://everydayminerals.com
Perledrøm Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 Det beste å bruke ute i kulden er faktisk fett - vaselin. Mineralolje er ikke bare fy-fy. Det fungerer som et lokk, som forhindrer fordamping, og det er det sprukne lepper trenger. Men har du problemer med urenheter rundt munnpartiet, bør du vaske av når du kommer inn. Det gjelder altså kun om du skal oppholde deg ute, ikke når du går fra bilen til kjøpesenteret i 3 minusgrader Når jeg tenker meg om så har jeg ikke noen leppeprodukter å anbefale. Jeg bruker Decleor og Eos. Men jeg har ikke problemer med tørre lepper altså. De kan være tørre, men har verken sprekker eller sår.
Gjest :) Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Dr Hauschka sin lepomade er den beste jeg har prøvd (og jeg har TØRRE lepper), og det beste av alt: naturlige ingredienser. Fåes kjøpt på helsekost. Den hadde jeg glemt! Thanks:) Den kjøpte jeg i Tyskland for noen år siden, og tenkte ikke at den sikkert fantes i Norge også Men sånn som jeg husker den, så var det grei. Hvordan er den på ingredienser mon tro? Ser den har lanolin, men det er et stykke ned på listen. Har du vært hos hudlege, eventuelt hudpleier? Venninna mi sleit med tørr hud rundt leppene og dro til slutt til hudlege, og fikk konstatert at hun hadde eksem. Kan jo hende at leppene dine trenger mer enn bare fukt og fett, så om problemet er så ille og ingenting hjelper, ville nok i hvert fall jeg dratt til hudlege. Om jeg ikke finner noe som fungerer snart, så er hudlege det neste. Resten av kroppen er også veeldig sensitiv når det kommer til kulde (spesiellt hender), så kanskje en hudlege vil ha noen gode svar og råd:) Decleor sin funket heller ikke på meg. Jeg kjøpte Weleda Everon lipbalm på helsekost til 80,-. Den virker på meg, og jeg har ekstremt tørre lepper!!! Everyday minerals sin lipbalm fungerer også, men ikke like bra. Men så koster den kun $4 + frakt fra http://everydayminerals.com Takk, notert:) Tror jeg må ha meg en tur på helsekost i morgen og se på utvalg (og studere ingredienser )
Gjest :) Skrevet 15. desember 2009 #19 Skrevet 15. desember 2009 Det beste å bruke ute i kulden er faktisk fett - vaselin. Mineralolje er ikke bare fy-fy. Det fungerer som et lokk, som forhindrer fordamping, og det er det sprukne lepper trenger. Men har du problemer med urenheter rundt munnpartiet, bør du vaske av når du kommer inn. Det gjelder altså kun om du skal oppholde deg ute, ikke når du går fra bilen til kjøpesenteret i 3 minusgrader Når jeg tenker meg om så har jeg ikke noen leppeprodukter å anbefale. Jeg bruker Decleor og Eos. Men jeg har ikke problemer med tørre lepper altså. De kan være tørre, men har verken sprekker eller sår. Jeg har ikke noen problemer med urenheter:) Men da hører jeg på deg (merker jeg stoler veldig på hudpleiere ) og får kjøpe en boks som jeg kan bruke ute, og vaske av når jeg kommer inn. Så er det bare å finne den goooode jeg kan bruke inne:)
Honesty Skrevet 15. desember 2009 #20 Skrevet 15. desember 2009 Jeg har også ekstremt tørre lepper i kulda, og det "vanlige" som virker bra under normale forhold funker ikke (Weleda Everon, Nuxe Rêve de Miel, Decleor...), men jeg kjører på med Purelan (ren lanolin, ekstremt seig og klissete) i store mengder. Tidligere fikk jeg råd av hudpleier om å bruke Bare Escentuals Buxom Lips lipgloss til samme formål, den er også seig, og holder seg på plass. Det viktigste du kan gjøre i kulda, er nemlig å stenge fuktigheten inne og hindre fordamping. Purelan er hypoallergenisk, lukter og smaker ingenting, og koster heller ikke stort. Den gir også blanke, fine lepper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå