Gå til innhold

Eksperimentell juledessert

LineGourmet

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva lager dere til dessert på juleaften?

Her blir det julefeiring hos oss for første gang og som den hobbykokken jeg er, tar jeg meg den frihet å bringe desserten litt mer inn i 2009/2010.

Fra fruktsalat gjennom sikkert 50 år blir det antagelig i år:

Panna cotta med multer og multecoulis :kokk::jepp:

Siden jeg er opptatt av at mine kulinariske krumspring skal bli succsèer, så må jeg teste den først. Skal lages i kveld og testes i morgen :klemmer: sammen med en Moscati.

I'll be back. Feel free to comment :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres spennende ut! :jepp:

Vi har aldri dessert eller kake på julaften, vi. :sjenert: Ikke ellers i jula heller, for den saks skyld.

:hakeslepp:

Om jeg ikke får riskrem på juleaften, så får alle høre det! :fnise: Men det får jeg så da :happy:

Man må jo ha dessert, og småkaker og godis :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut! :jepp:

Vi har aldri dessert eller kake på julaften, vi. :sjenert: Ikke ellers i jula heller, for den saks skyld.

Å nei! Så uendelig trist! :snurt: Vi har ikke så mye kaker, men dessert må man ha! Det er jo prikken over i 'en etter et godt måltid. Kanskje du kan innføre en ny tradisjon?

Det var nettopp det som var poenget med tråden også, om å videreføre tradisjonene - eventuelt innføre noen nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkedessertgjesten
:hakeslepp:

Om jeg ikke får riskrem på juleaften, så får alle høre det! :fnise: Men det får jeg så da :happy:

Man må jo ha dessert, og småkaker og godis :happy:

Jeg er rett og slett ikke vokst opp med det, og har ikke noe savn. :fnise: Vi pleier også å åpne pakkene første juledag, og ikke julaften. :) Julaften tilbringes liksom med å sitte lenge ved bordet og spise seg god og mett, og noen ganger åpner vi pakkene da, om vi har god tid. Men ingen i familien har liksom noe behov for å spise masse kaker og dessert etterpå. Men vi har multer med fløte etter frokost første juledag, om noen har lyst på. :)

Å nei! Så uendelig trist! :snurt: Vi har ikke så mye kaker, men dessert må man ha! Det er jo prikken over i 'en etter et godt måltid. Kanskje du kan innføre en ny tradisjon?

Det var nettopp det som var poenget med tråden også, om å videreføre tradisjonene - eventuelt innføre noen nye :)

Ikke trist for oss, som ikke er vant til det. ;) Er litt godt å slippe stresset med det også.. :sjenert: Kommer fra en matglad familie, men da er det liksom middagen som er "viktigst". :fnise:

Har du oppskrift på det du lager, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du oppskrift på det du lager, da? :)

Nå har jeg fått satt alt i kjølen - smakingen underveis tilsier at dette blir utrooooolig bra! :heiajente:

Her er oppskriften:

http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspi...r%20og%20timian

Panacotta med multer og timian

Glad i mat nr 5 2007, side 86

Ingredienser

Porsjoner: 4

1/3 kremfløte

2 vaniljestenger

2 gelatinplater

50 g snøfrisk naturelle

2 limefrukter

150 g sukker

2 ss multelikør (eller annen søt likør)

200 g multer

et par kvaster timian

Panacotta med multer og timian

Tilberedningstid: Over 20 min

Vanskelighetsgrad: Middels

Slik gjør du

Bløt gelatinplatene i vann. Varm opp mesteparten av fløten tilsatt frø fra vaniljestengene. Ta gelatinplatene opp av vannet og klem dem. Tilsett dem sammen med en spiseskje finhakket limeskall, 50 g sukker, limesaften og likør.

La massen kjøle noe ned. Pisk resten av fløten sammen med snøfrisk og bland inn i panacotta-røren.

Hell i vinglass eller former og sett kaldt noen timer.Bland 1/3 av multene med litt sukker og timianblader. Kok resten av sukkeret med litt vann til en sukkerlake. Kjør resten av multene til en jevn masse med stavmikser og sil dem. Bland den stenfrie massen med sukkerlaken. Hell i frysepose og sett kjølig. Server ved å hvelve panacottaen ut av glass/form (dypp ev i varm vann i 5 sekunder). Klipp et ørlite hull i hjørnet av fryseposen og lag et lekkert mønster med multecoulis. Pynt med multe- og timianblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten uten dessert
Vi har heller aldri hatt dessert på juleaften, er ikke plass til det etter så mye god mat ;)

Lykke til med eksperimentet!

:hoppe:

Jeg er ikke alene! :goodbye:

Men den oppskrifta så jaggu meg god ut. Kanskje jeg skal høre med mamma om vi skal forandre litt på tradisjonen..? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid riskrem på julaften, og selv om det absolutt ikke er noen favorittdessert for meg, kunne det ikke falle meg inn å gjøre om på tradisjonen.

Min mann hadde flippa hvis jeg foreslå noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hjemmelaget sitronis. Fantastisk, nyyydelig god! Friskt og godt etter et tungt måltid! :jepp:

Også sklir den fint ned imellom alt pinnekjøttet i magen! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke multer, så den panacottaen hadde ikke blitt noen suksess for min del.

Jeg elsker fruktsalat, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjokkert jeg- ikke riskrem på julaften!?!

åå det er jo så godt! spessielt med karamellsaus!!!

Karamellsaus? Det har jeg aldri tenkt på at kan være godt på riskrem!

Kanskje på tide å prøve? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg blir sjokkert jeg- ikke riskrem på julaften!?!

åå det er jo så godt! spessielt med karamellsaus!!!

Karamellsaus til riskrem? Det hørtes rart ut for meg, det skal jeg prøve en gang. Rød saus, hjemmelaget med ekte saft og ikke noe light her i gården, er fast følge til riskremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den pannacottaen hørtes kjempegod ut! Vi skal ha hjemmelaget multeis, frosset i snøen utenfor hytta. Har en innovativ kjæreste med husstellskokebok fra 50-tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*

Nei - julaften er dagen for eksprimentering med mat .. da er det kun riskrem med rød saus til dessert, ingenting annet hadde blitt godtatt i mitt hjem :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pannacottaen hørtes kjempegod ut! Vi skal ha hjemmelaget multeis, frosset i snøen utenfor hytta. Har en innovativ kjæreste med husstellskokebok fra 50-tallet :)

Ja, det var også en av alternativene jeg vurderte :)... men jeg har aldri lagd hjemmelagd is.. og har ikke ismaskin. Trenger man ikke is-maskin? Nei, man trenger ikke det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...