Gå til innhold

Å bli invitert til noen når man har kjæledyr de ikke er så begeistret for

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere andre om å bli invitert til noen som bor så langt unna at det er naturlig med overnatting, når disse menneskene ikke er så veldig fan av kjæledyret vårt?

Vi har altså en minigris, som er vant til mennesker, sosial og trygg. Han er vant til å være noen timer alene, men en hel dag er helt uaktuellt å prøve for min del. Er det sommer og utevær kan han ha det fint ute i flere timer og da velger vi kanskje det fremfor å ta han med på biltur. Han er ikke særlig glad i å kjøre bil, men han aksepterer det og det går fint. Men nå på vinteren kan han jo ikke være ute lenge, inne vil han kjede seg alene. Men skal vi overnatte eller være borte en hel dag må han jo selvfølgelig være med.

Vi har med teppe han kan ligge på, mat og vannskål og ellers alt han trenger. Vi lufter han ofte så det er aldri snakk om uhell inne i det hele tatt. Men han er jo en gris, han har en våt nese han dytter borti alt med og det kan gi flekker, han har jo heller ikke myke poter som en katt så det kan bli noen svake merker i en myk furutrapp om han går der mye.

Hos deler av familien er han hjertelig velkommen, de har spart grønnsaker til han og kjøpt eget teppe til han som gjerne ligger klart foran peisen når vi kommer. Hos de andre er han ikke så velkommen, faktisk såpass lite velkommen at de har sjekket opp om vi kan få han passet av noen andre mens vi er hos dem... Gjerne hos den andre delen av familien :sukk:

Snakket med dem som inviterte oss i dag, og da tok de opp det med grisen, om vi hadde sjekket ut han de hadde hørt at kanskje kunne passe en gris en gang. Selvfølgelig har vi ikke gjort det, har ikke tenkt å la en vilt fremmed passe dyret mitt jeg. Særlig ikke siden så få "kan" griser. Da lurte de på om vi hadde noen andre som kunne passe han i jula, for de ville helst ikke ha han på besøk.

Kjenner jeg har veldig lite lyst til å dra dit nå. Sa tydelig fra at hvis ikke han var velkommen så fikk vi heller feire jul et annet sted alle sammen, det er ikke noe alternativ for oss å sette han bort. Neida, hvis det var SÅNN så kunne han jo komme, det hadde bare vært best uten... Men han jeg pratet med sa også at grisen pleide jo å oppføre seg pent, nøffer litt rundt og hilser på og går og legger seg tidlig og at det aldri var noe tull med han.

Er det sært av meg å reagere på dette? Synes de er vanskelige jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du er sær. Er han en liten minigris eller en diger en? Noen er ikke mye mini, og de kan jeg godt forstå at man ikke vil ha på besøk. Er han en liten tass så synes jeg de er litt sære, snutemerker er vel ikke verre en hundesikkel?

Skrevet

Hm..

Jeg vet ikke om jeg ville hatt en gris i mitt hus, med tanke på parkett og våt nese osv. Det er ganske mye mer annerledes enn å ha med en hund.

Tror ikke min familie ville godtatt det heller, så da måtte du nok ha latt grisen bli hjemme og feire jul alene.

Skrevet

Synes man må respektere at ikke alle vil ha en gris i huset.

Skrevet

Han er vel middels stor til å være minigris tenker jeg. Ikke noe digert hengebuksvin, men heller ikke bitteliten. Forstår ikke at størrelsen skal ha så mye å si jeg heller da. Han er jo såpass veloppdragen at han ikke flyr i sofaen, herjer rundt og sånn. Han prøver seg jo med å se søt og bedende ut når folk spiser men han får aldri lov å tigge eller mase om mat. Han får alltid mat etter alle andre.

Eneste ulempa jeg kan se for dem er at deres katt ikke får ha matskålene sine fremme slik den er vant til. For da blir de jo tomme med en gang :fnise: Men den katten pleier uansett ikke å gidde å spise alene, så mor i huset må alltid være med ut på kjøkkenet og holde den med selskap mens den spiser. Da er det jo ikke noe problem at hun løfter ned matskålene når hun kommer på kjøkkenet. Og, ja, vi synes også katten er litt snål og bortskjemt ;)

Skrevet

Jeg har ikke gris da, men 2 hunder, og jeg forventer absolutt ikke at andre skal være glad i / godta mine hunder! Mine hunder oppfører seg veldig bra, ikke noe tull for å si det slik. Om folk vil ha både meg og hunder på besøk, så hyggelig det, hvis ikke, full respekt for det.

Skrevet

Skjønner absolutt problemet ditt og selv er jeg veldig glad i dyr, men,,,,,,,,ikke hjemme hos meg!

Det hadde ikke vært for at det er en gris, for det spiller ingen rolle. Det er alle husdyr jeg sier nei til.

I flere tilfeller så er dyr et problem når en skal bort.

Jeg hadde hund tidligere og fikk ikke "hundevakt" en gang. Dette var på vinteren, jeg luftet den regelmessig og lot den sove i bilen.

Er det en mulighet for deg da?

Skrevet

Jeg er selv svært glad i dyr, og har både hund og katt, men tar det på ingen måte som en selvfølge at kjæledyrene mine skal være med meg når jeg inviteres bort. Med mindre det er nære venner det er snakk om, som også har kjæledyr og som eksplisitt sier det er greit at jeg har med hunden min, lar jeg henne være hjemme. De fleste dyr klarer seg bra på egenhånd noen timer (skulle tro de var vant til det fra før av, siden man sjelden har med kjæledyrene på jobb).

Skrevet
Hva tenker dere andre om å bli invitert til noen som bor så langt unna at det er naturlig med overnatting, når disse menneskene ikke er så veldig fan av kjæledyret vårt?
Jeg tenker at dere er invitert uten kjæledyr. Da er det opp til dere å enten komme uten dyr eller å takke nei til invitasjonen. Så enkelt er det faktisk, så jeg synes altså at det er du som er litt sær. Jeg synes faktisk at det vil være veldig uhøflig av deg å ta med grisen - især når nå verten allerede har sagt at den ikke er ønsket der. Det må du nesten respektere.

Personlig vil jeg ikke har at folk drasser med dyrene sine hit med mindre jeg har sagt at det er ok. Kommer det besøk med f.eks hund får den stå ute eller ligge i garasjen.

Skrevet

Nå er jeg personlig veldig glad i dyr, og kommer ikke på noen sort jeg ville sagt nei til (men enkelte hensyn måtte man tatt med hund f eks, pga katten vår). Men jeg forventer faktisk ikke å ta med meg kjæledyret mitt til andre, og synes ikke man må ha godkjente grunner som allergi eller fobier for å kunne si nei til dyrebesøk heller egentlig. Samtidig skjønner jeg jo at det blir kjipt om det er sånn at andre får komme på besøk med bikkjene sine, mens grisen er forbudt...

Men sånn ellers: Dersom vi skal bort over litt tid, så får vi noen til å passe dyra våre, stort sett noen i familien. Et annet alternativ er kennel.

Skrevet

Skjønner jo familien din kvist. Syns han er stor jeg og til tider nesten litt skummel og :fnise:

Men for det meste er han jo bare søt.

Har ingen råd å komme med da. Det er vel som noen her sier at enten får det bli grisevakt eller avslå invitasjonen??!!

Skrevet (endret)

edit: dobbelpost

Endret av Amalie_85
Skrevet

Ja, av og til blir man invitert bort, og man kan da ikke forvente at det er like greit for alle at man har med seg dyret sitt som det er for en selv.

Ta det aldri som noen selvfølge at dyret ditt er en like selvskreven gjest som deg selv når du blir invitert.

Jeg vil anbefale å enten få noen til å passe grisen, eller heller invitere dem hjem til deg, de har tydelig gitt inntrykk av at de ikke ønsker besøk av grisen, og da må du respektere det, det er deres hjem og alle ønsker ikke andres dyr i hjemmenes sine, slik er det bare :)

En gris er jo et spesielt kjæledyr, og selv om han i dine øyne er en skjønn og veloppdragen skapning, kan du ikke forvente at alle andre ser sjarmen på lik måte som deg, dessverre. :)

Håper du finner en løsning alle kan leve med :)

Skrevet

Nei, du er ikke sær. Jeg velger å takke nei til overnatting hos folk hvis jeg ikke kan ha hundene med.

Skrevet

Det er direkte frekt å mene man kan ta med seg hundene sine på overnatting hos folk.

Skrevet

Hvor lenge er det snakk om at dere skal være der?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg forstår at det er kjipt for deg, men jeg syns ikke du skal ta det som en selvfølge at grisen kan være med. Uansett hvor veloppdragen han er. Jeg ville ikke hatt han hos meg, jeg vil desverre ikke ha dyr i mitt hus. Så hvis man har dyr må man nesten forvente at det kan bli et problem med besøk hos andre, spør du meg!

Plasser den et annet sted eller bli hjemme! Å invitere dem til deg var et godt alternativ spør du meg!

Lykke til :)

Skrevet

Det hadde aldri, noensinne, uansett hvem det var snakk om, skjedd at noen fikk ta en gris med inn i leiligheten min. Da fikk de heller bli hjemme, om de nå skulle være så vanskelige at de ikke kunne dra bort uten kjæledyret sitt.

Må være himla upraktisk å ha et kjæledyr man må ha med seg overalt..

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme. Jeg overlater ikke hunden min til hvem som helst, og jeg ville heller ikke overlatt en gris til hvem som helst. Og dersom jeg må overnatte et sted for å feire jul, så hadde heg følt at det hadde vært helt feil å belemre andre med kjæledyret mitt i jula dersom jheg hadde måttet skaffe barnevakt til det.

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Hvis jeg vil ha folk på overnatting som har husdyr, så tar jeg alltid høyde for at dyret må være med. Jeg synes det er litt tankeløst av familien din å forvente at du skal sette han vekk til folk du ikke kjenner, men jeg har likevel forståelse for at ikke alle vil ha husdyr i sitt hus.

Men jeg må nok si at jeg synes familien er litt sær som ikke vil ha grisen på besøk, når de har katter selv.. Hadde vært noe helt annet hvis de ikke hadde hatt dyr selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...