Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høst/vinter har jeg lest noen vannvittig bra bøker som har fengslet meg fullstendig! :)

Føles som om alle bøkene på en måte har gitt meg samme stemning av hverdagsflukt og fremmed kultur.

De jeg har likt best denne høsten er:

Drømmehjerte

Señor Peregrino

Øya

Drageløperen

Tusen Strålende Soler

Jeg har ønsket meg Salvadoreña til jul, og håper inderlig jeg får den slik at jeg kan krølle meg sammen med den på første juledag! ;)

Men frem til da trenger jeg fortsatt noe å lese på, og lurte på om flere her har lest disse bøkene, og kan komme med gode tips til en ny bok eller fler i litt samme sjanger/stemning? :)

Ser at "alle" leser Twilightbøkene osv, men er ikke så nysgjerrig på de enda, og ønsker meg mer typ familiehistorier, innsikt i en annen kultur osv, i form av en god roman.

Har du noen idéer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest Havets Katedral av Ildefonso Falcones?

Historien er satt til middelalderens Barcelona, og den handler enkelt og greit om en gutts/manns liv - fra han blir født til han dør, og alt han opplever i løpet av sitt liv.

Ellers kan jeg også anbefale Memoirs of a Geisha (tror den heter bare Geisha på norsk) av Arthur Golden. Historien er bare helt magisk og du får virkelig innsikt i datidens Japan. :hjerte:

Skrevet
Har du lest Havets Katedral av Ildefonso Falcones?

Historien er satt til middelalderens Barcelona, og den handler enkelt og greit om en gutts/manns liv - fra han blir født til han dør, og alt han opplever i løpet av sitt liv.

Ellers kan jeg også anbefale Memoirs of a Geisha (tror den heter bare Geisha på norsk) av Arthur Golden. Historien er bare helt magisk og du får virkelig innsikt i datidens Japan. :hjerte:

Takk! :) Har ikke lest de! De skal jeg undersøke! :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Historikeren ("the historian") av Elizabeth Kostova er en fantastisk bok. Mye om øst-europeisk overtro, tilstanden i østblokklandene da de var mer eller mindre hermetisk lukket, og ikke minst det ottomanske rikes inntog i Istanbul (Konstantinopel).

Ble akkurat ferdig med den selv, og tiltross for at den er på en 700 sider eller noe, så skulle jeg ønske at den hadde vært lenger :fnise:

Skrevet

Jeg har visst vært gjnnom de siste bøkene som deg i løpet av høsten (i tillegg til Twilight, haha!).

Hva med "Hjemkomsten"/Victoria Hislop - boken hun ga ut etter "Øya"?

Jeg har også lest "Den tidsreisendes kvinne" nå nettopp (Audrey Niffenegger), aldeles nydelig!!!

Skrevet
Historikeren ("the historian") av Elizabeth Kostova er en fantastisk bok. Mye om øst-europeisk overtro, tilstanden i østblokklandene da de var mer eller mindre hermetisk lukket, og ikke minst det ottomanske rikes inntog i Istanbul (Konstantinopel).

Ble akkurat ferdig med den selv, og tiltross for at den er på en 700 sider eller noe, så skulle jeg ønske at den hadde vært lenger :fnise:

Denne boken var virkelig fantastisk!! Liker også Kate Mosse sine bøker, har lest de to første og skal lese den tredje nå i jula. Litt overtro, hvis det går greit, handlingen veksler mellom nåtidens og gamle dager i Frankrike.

Anbefaler også Isabel Allende sine bøker, dette er også slike som omhandler familier og innblikk i andre kulturer! Åndenes hus er den beste, eva luna er også bra.

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

Jeg holder på med "Så dumt" av Mia Törnblom.

En gripende selvbiografi om en sterk kvinne som er et levende bevis på at det kan bli noe flott og vakkert av det som har vært sønderknust. Eller som det står på baksiden - klare å snu mørket til lys.

Skrevet

Kan virkelig anbefale "Shantaram" av Gregory R. Davis.

En fantastisk bok om en som rømmer fra Australia og bosetter seg i slummen i India..

:)

Skrevet
Kan virkelig anbefale "Shantaram" av Gregory R. Davis.

En fantastisk bok om en som rømmer fra Australia og bosetter seg i slummen i India..

:)

Signerer denne.

Må være en av de beste bøkene jeg noen gang har lest. Gleder meg til å lese den på nytt. :hjerte:

Skrevet

Du kan jo snuse på Der lyset slipper inn av Gabriel M. V. Moro? Norsk og utkommet i år, jeg har ikke lest den, men den har fått mye oppmerksomhet og sammenliknes med endel av bøkene nevnt her.

Skrevet

Denne signerer jeg! Og ETTER at boka er lest, kan du se filmen. Fin den også...men etter at boka er lest...;)

Skrevet

Jeg leste netttopp

La meg synge deg stille sanger

Nydelig bok!!

Ellers likte jeg;

*Øya

*Hjemkomsten

*Boktyven

*Døren

*Lesesirkelen

*Til mine døtre

*Frank Meyers hemmelige lidenskap

Og til jul har jeg ønsket meg Knausgård sine bøker "Min kamp"

Skrevet

Jeg skriver under på flere av de nevnte, f.eks. La meg synge deg stille sanger, Boktyven og Havets katedral.

Ellers har jeg likt Den trettende fortelling og Meg eier ingen.

Skrevet

The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Nydelig bok. Anbefaler alt av Ishiguro, han skriver vanvittig flott.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

"Der Gud gråter" av Siba Shakib er bra. Og "Desert flower" av Warie Dirie. :jepp:

Endret av Melodi
Skrevet
Jeg har visst vært gjnnom de siste bøkene som deg i løpet av høsten (i tillegg til Twilight, haha!).

Hva med "Hjemkomsten"/Victoria Hislop - boken hun ga ut etter "Øya"?

Jeg har også lest "Den tidsreisendes kvinne" nå nettopp (Audrey Niffenegger), aldeles nydelig!!!

Ah ... "Den tidsreisendes kvinne" er helt topp!

Kan også anbefale "Vindens skygge" om du ikke har lest den tidligere. :)

Skrevet

Mengele Zoo. En fantastisk bok som jeg aldri kommer til å glemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...