Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke jeg er den eneste som ikke tar oppringinger fra et skjult nummer. Hva med deg?

Hvilke grunner har folk til å ha nummervisning slått av? Dette er jo noe man velger, og da har man vel en grunn. I en mobiltelefon har man jo selv et valg, men noen har det også fast på sin hjemmetelefon.

Selvfølgelig skjønner jeg at noen har et hemmelig nummer hvis man av forståelige grunner ikke vil røpe sin identitet. Nummeret kan jo alikevel vises.

Hvem er disse menneskene, lurer jeg på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar ikke telefonen når det er "skjult ID" som ringer. De få gangene jeg har gjort det, var det en telefonselger i andre enden, så jeg frykter ikke at jeg går glipp av noe.

Er det noe viktig, får vedkommende sende meg en melding.

Skrevet

Er ikke telefonselgere/tiggere pålagt å ringe fra et synlig nummer nå? :klø:

Skrevet
Er ikke telefonselgere/tiggere pålagt å ringe fra et synlig nummer nå? :klø:

Jeg tok senest en slik telefon her forrige uke, og det var en selger fra Gule Sider eller noe sånt.

Men mulig det er forskjellige regler mht om de ringer til en bedrift eller en privatperson? De siste telefonene av skjult id-slaget jeg har tatt, var til foretaket mitt og ikke til meg som privatperson.

Skrevet
Hvem er disse menneskene, lurer jeg på...

Det er meg. Jeg ringer fra skjult fordi jeg ikke er listet i telefonkatalogene. Sender jeg telefonnummeret til alle jeg ringer er det liten vits med hemmelig telefonnummer.

Skrevet

Skjønner ikke helt vitsen nei. De fleste som vil kan jo velge å ha hemmelig nummer, altså finner man ikke nummeret på nett eller hos 1881 på telefon.

Skrevet

Det er mange som har det av god grunn, og en del med ikke så god grunn. Blant annet er ansatte i enkelte yrker utsatt for ubehagelige telefoner dersom man kan se hvilket nummer de ringer fra.

Selv tar jeg aldri telefoner fra skjult nummer, de går rett til telefonsvar. Nå tar jeg heller aldri telefoner fra nummer jeg ikke kjenner eller har på telefonlisten, dette fordi jeg har kombinert jobb og privattelefon, og den ringer alt for ofte i løpet av en gjennomsnittelig dag. Derfor får folk legge igjen en beskjed på mobilsvar, så tar jeg heller kontakt dersom det er noen det passer meg å prate med.

Skrevet

Jeg setter ikke pris på det nei, men offentlige kontorer, b.l.a legekontor og f.eks jobben ringer fra skjult nummer, og da kan det være greit å ta den.

Skrevet
Skjønner ikke helt vitsen nei. De fleste som vil kan jo velge å ha hemmelig nummer, altså finner man ikke nummeret på nett eller hos 1881 på telefon.

Tror man blander litt her. Det at man ikke er listet opp i telefonkatalogen betyr ikke at man nødvendigvis har hemmelig nummer.

Hemmelig nummer gis ofte til de som blir utsatt for sjikane, eller gjerne har gode grunner for det. Ofte må et forhold også anmeldes for å kunne få hemmelig nummer. Hemmelig nummer blir aldri gitt ut med mindre man har meget god grunn for det og disse numrene skal aldri bli listet opp i telefonkatalogen.

Så har derimot de fleste teleoperatører tilleggstjenester som gjør at man kan legge til sperring for visning i elektrisk og trykt katalog. Det betyr dog ikke at de har hemmelig nummer, de ønsker bare ikke å være i katalogen. Når disse menneskene ringer vil allikevel nummeret vises på telefonen, med mindre man velger å sette på innstillingen "skjult nummer".

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Tror man blander litt her. Det at man ikke er listet opp i telefonkatalogen betyr ikke at man nødvendigvis har hemmelig nummer.

Hemmelig nummer gis ofte til de som blir utsatt for sjikane, eller gjerne har gode grunner for det. Ofte må et forhold også anmeldes for å kunne få hemmelig nummer. Hemmelig nummer blir aldri gitt ut med mindre man har meget god grunn for det og disse numrene skal aldri bli listet opp i telefonkatalogen.

Så har derimot de fleste teleoperatører tilleggstjenester som gjør at man kan legge til sperring for visning i elektrisk og trykt katalog. Det betyr dog ikke at de har hemmelig nummer, de ønsker bare ikke å være i katalogen. Når disse menneskene ringer vil allikevel nummeret vises på telefonen, med mindre man velger å sette på innstillingen "skjult nummer".

Tror du blander litt her du også... Hemmelig nummer kan fint kjøpes av Telenor ved å ringe til kundeservice. Det koster deg 100 spenn. Hos Onecall er det gratis... Nummeret blir slettet fra alle offentlige registre. Sender du sms vises nummeret ditt uansett hvordan du vrir og vender på innstillingene på mobilen...

Skrevet

Jeg kan nok synes at det er litt ubehagelig, ja. Jeg har hatt en person "etter meg" som har ringt og ringt i perioder, og når jeg slutta å svare begynte han å ringe med skjult ID. Nå er det en stund siden sist, men jeg liker fortsatt ikke å svare på Skjult ID i tilfelle det er ham.

Til informasjon er det ikke noe ille som skjedde altså, det er bare en person jeg ikke gidder å ha kontakt med og som ikke tar hintet :gjeiper:

Skrevet (endret)
Tror du blander litt her du også... Hemmelig nummer kan fint kjøpes av Telenor ved å ringe til kundeservice. Det koster deg 100 spenn. Hos Onecall er det gratis... Nummeret blir slettet fra alle offentlige registre. Sender du sms vises nummeret ditt uansett hvordan du vrir og vender på innstillingene på mobilen...

Nå jobber jeg i Telenor da, så *så* enkelt er det ikke. Joda, man kan kjøpe det for 100 kr, helt riktig det. Man kan også få det gratis, noe jeg tenkte på her, men som sagt gjelder det i de mer spesielle tilfellene.

Endret av Yvonne
Skrevet
Nå jobber jeg i Telenor da, så *så* enkelt er det ikke. Joda, man kan kjøpe det for 100 kr, helt riktig det. Man kan også få det gratis, noe jeg tenkte på her, men som sagt gjelder det i de mer spesielle tilfellene.

Da er jeg et spesielt tilfelle av en helt vanlig person som aldri har anmeldt noe. Jeg har nemlig gratis hemmelignummer fra Onecall. Du finner ikke telefonnummeret mitt noen steder og googler du det kommer det opp noen sider som har nummeret mitt i en tilfeldig rekkefølge som mappe i urlen. Nummeret mitt var forresten synlig før jeg sperret det, så det har vært listet i telefonkataloger på nett før.

Skrevet (endret)
Da er jeg et spesielt tilfelle av en helt vanlig person som aldri har anmeldt noe. Jeg har nemlig gratis hemmelignummer fra Onecall. Du finner ikke telefonnummeret mitt noen steder og googler du det kommer det opp noen sider som har nummeret mitt i en tilfeldig rekkefølge som mappe i urlen. Nummeret mitt var forresten synlig før jeg sperret det, så det har vært listet i telefonkataloger på nett før.

Jeg har ikke benektet dette? Vanlige personer som bare vil ha hemmelig nummer i Telenor må betale for dette, men der hvor man opplever sjikane og må f.eks bytte nummer og trenger hemmelig nummer kan få dette gratis, var vel det jeg ville fram til.

Endret av Yvonne
Skrevet
Jeg har ikke benektet dette? Vanlige personer som bare vil ha hemmelig nummer i Telenor må betale for dette, men der hvor man opplever sjikane og må f.eks bytte nummer og trenger hemmelig nummer kan få dette gratis, var vel det jeg ville fram til.

Ok. Virket som at du mente man ikke fikk hemmelig nummer hvis man ikke hadde politianmeldelse og hele pakka... :)

Skrevet
Ok. Virket som at du mente man ikke fikk hemmelig nummer hvis man ikke hadde politianmeldelse og hele pakka... :)

Neida, da var det bare jeg som formulerte meg litt dårlig. Ja, selvsagt kan man få det, men bare de som anmelder, ihvertfall her vi jobber, kan få det gratis. Men dette er forskjellig fra operatør til operatør. :)

Kanskje en av grunnene til at det koster hos Telenor, er at man får et helt nytt nummer når man ønsker hemmelig nummer, man kan ikke gjøre eksisterende nummer om til hemmelige, med noen unntak selvsagt. Dette for å hindre at kun de man gir sitt hemmelige nummer til får tilgang på det.

Skrevet

Jeg tar aldri telefonen når noen ringer med skjult-id. Irriterende at folk gjør det!

Skrevet

MAX MAGNUS og YVONNE:

Vet dere om TELE2 også kan selge hemmelig nummer? Har en sann derre der pervosak som ikke vil slutte å ringe meg, vil skifte nummer og få det hemmelig, men liker abonementet hos tele2 og vil ikke skifte derfra...

Takker for svar!

Skrevet (endret)
MAX MAGNUS og YVONNE:

Vet dere om TELE2 også kan selge hemmelig nummer? Har en sann derre der pervosak som ikke vil slutte å ringe meg, vil skifte nummer og få det hemmelig, men liker abonementet hos tele2 og vil ikke skifte derfra...

Takker for svar!

Jeg vet faktisk ikke, har aldri hatt Tele2 selv, men jeg ville ringt dem og hørt hva dem har og si. Uansett, hvis denne personen plager deg veldig ville jeg kanskje anmeldt det, da stiller du også sterkere ift operatøren. :)

Edit: fant dette på tele2s sider, så med andre ord: det kan du.

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...