Gå til innhold

jeg skal få hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe hest!! En nyyydelig fjording skal bli min :rødme:

Jeg lurer på om det er noe spes jeg bør sjekke før jeg signerer kontrakten? Får attest på at han er frisk, og at det er fulgt opp med ormekurer, tannrasp osv.

Noe spesielt jeg bør tenke på når jeg velger stallplass? Er og kikker rundt nå.

Og hvor er det fint å handle utstyr? (Bor i Lillestrøm).

Det er mange år siden jeg sist hadde hest, og jeg har kun ridd på tur de siste årene. Hesten jeg skal få er litt utrent nå, og jeg tenker å trene han opp igjen. Hvordan bør jeg gå frem? Jeg tenker på intervalltrening osv?

Alle andre råd mottas med takk:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lillestrøm Hest & Hund har mye bra utstyr.

Anbefaler også Hööks på Skedsmo senteret.

Beklager, men det var alt jeg kunne hjelpe til med.

I hvert fall; Lykke til med den nye hesten! :)

Endret av KinderMaxi
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Når du velger stallplass bør du tenke på hvor mye du har tenkt å gjøre selv av utslipp/innslipp, møkking og foring. Noen steder er slike ting inkludert i prisen, andre steder ikke, altså er dette noe som er viktig å undersøke på forhånd.

Også hva slags muligheter man har til å f.eks. ri på bane, turmuligheter uten å måtte innom trafikerte veier o.l. er ting jeg hadde sjekket nøye.

Hvordan du trener hesten opp igjen avhenger veldig av hva du skal bruke den til. Det er stor forskjell på hva slags trening man gir en turhest, i forhold til en dressur/sprang/kjørehest.

Skrevet

Anbefaler at du skaffer veterinærattest selv, ikke stol blindt på selgers attest. Undersøk om du får med noe utstyr, kan være greit å ha slippe å kjøpe alt nytt i starten... hesteutstyr koster! gratulerer og kos deg :)

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg skal kjøpe hest!! En nyyydelig fjording skal bli min :rødme:

Jeg lurer på om det er noe spes jeg bør sjekke før jeg signerer kontrakten? Får attest på at han er frisk, og at det er fulgt opp med ormekurer, tannrasp osv.

Noe spesielt jeg bør tenke på når jeg velger stallplass? Er og kikker rundt nå.

Det er mange år siden jeg sist hadde hest, og jeg har kun ridd på tur de siste årene. Hesten jeg skal få er litt utrent nå, og jeg tenker å trene han opp igjen. Hvordan bør jeg gå frem? Jeg tenker på intervalltrening osv?

Alle andre råd mottas med takk:))

Skal vi se.. etter noen år med hester er det vel noe her jeg kan hjelpe deg med ;)

fjording er forresten en nydelig rase :) utrolig godt lynne, slår seg fort til ro, og er lojale med eieren når de først har blitt godt kjent med den :)

som sagt tidligere om hõõks hestesport på skedsmo virkelig å anbefale :D pleier å gå litt amok der..

når det gjelder attestene burde du enten ha din egen vetrinær som er med deg bort å tar en sjekk av hesten, og gir deg så en helseattest. ta gjerne en bøyeprøve av beina til hesten også, det gir deg litt innblikk i hvordan du bør trene hesten også (kommer jo ann på hvor gammel hesten er også da ;) ) eller selgers vetrinær kan også gjøre en sjekk, og du får tilsendt attesten før du kjøper :)

lurt også å ha en kontrakt når du kjøper hest, som begge parter skriver under på, så det ikke oppstår konflikter.

hestemarked.no har pleid å hatt NRYF sin standardkontrakt for kjøp og salg av hest tilgjengelig, ellers finner du den kanskje på rytter.no :)

ved leting av stallplass bør du kikke etter en plass der hesten får gå mye ute, siden dette er en fjording, er det en utehest, og fryser sjeldent. mye utegang, men de liker å ha et tak å stå under når det regner :) du bør også se etter at hestene blir fòret til faste tider (hvis du ikke skal ta det ansvaret selv så klart) og at boksene ser trygge og solide ut :) du bør kanskje også se litt an hvordan det sosialet miljøet i stallen er der hvis det er flere som har hester der, det kan fort bli MYE konflikter, konkurranse og bitching i en stall, full av jenter som prøver å ha den fineste hesten og det dyreste utstyret! belive me!.... :P

Når det gjelder trening av hesten.. i begynnelsen burde du bruke MYE tid sammen med hesten, bare strigle, møkke, å bare være der sånn at du blir fort kjent med hesten :) den vil nok kanskje komme til å teste deg ut, men bare vær tålmodig å ikke gi opp, selv om den kanskje kan bli et helvete en måned.. :P hehe

regn ut fòrplan til hesten, så du vet sånn ca hvor mange fòrenheter den burde ha i sammenheng med fysisk form, og hvor mye du trener den osv.. åsså kan du øke etterhvert :) nå på vinteren kan man gi litt ekstra, da hesten bruker mer energi på å holde seg varm :)

mye rolige turer i kupert terreng er bra i begynnelsen, da blir hesten kjent i området og fått jobbet litt med ryggen og bakdelen ;)

for at magen til hesten skal bli trent, må også ryggen trenes. de henger sammen. så bratte bakker, intervalltrening som du sier hjelper godt på kondisjonen, gallopp er bra for magen og ryggen og evt kjøring, eller tommekjøring er godt for å få et lite avbrekk fra å ha noen på ryggen :) det er som med mennesker.. et godt kosthold og trening, det fungerer sammen :) magesekken til hesten er liten, og trenger måltidene små og ofte. :)

håper dette hjalp deg litt, sikkert mye du visste fra før, men det står nå der.. :P hehe

og lykke til! :D kos deg mye, bruk tid og dagen på hesten og skap tillit og et vennskap ^^

Skrevet

Tusen takk for superkoselig innlegg, toneloone :rødme:

Skrevet
Tusen takk for superkoselig innlegg, toneloone :rødme:

bare kjempe hyggelig det ^^ fint å gi noen tips :)

ha en riktig god jul alle sammen! :D

Skrevet

Gøy med egen hest da!

Jeg ville tatt med en kyndig hesteperson og en dyrlege til å se på den,viktig å lytte til erfarne folk ;)

Ang stallplass ville jeg hatt en i nærheten og heller en mindre koselig stall enn en stor upersonlig. Jeg ville sjekka hva som var med i prisen og om det var noe felles arbeid. At oppstallørene deler på ut/innslipp foring osv..

I starten ville jeg latt hesten bli kjent med meg og det nye stedet før jeg begynte å trene den.

Masse lykke til :)

• 2 uker senere...
Skrevet

www.hestene.no er et fint forum for hestefolk!

Skrevet

Pass på at hesten er registrert, mtp. hestepass og slikt. En renraset fjordhest kan ikke konkurrere i f.eks. NM for fjordhest om den ikke har papirer. Gratulerer som kommende hesteeier, kan jeg spørre om foreldrene din til kommende firfoting?

Skrevet

hest.no er også et sted der du kan få mye informasjon.

stallplass i Lillestrømområdet, hm, jeg vet jo ikke hvor det er ledige plasser, men jeg hadde prøvd å se om jeg fant noe på Gjerdrum, der er det så fine turmuligheter, eller i Gansdalen...

Det annonserers faktisk ofte ledige plasser under hesteutstyr på finn.no, ellers blir det å reise rundt på de stallene du vet om å spørre om ledig plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...