miichavell Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 hei! jeg er en jente på 17 år som lider av det jeg selv vil kalle kronisk hikke. dette er ikke normal hikke men heller et høyt kort hikst etter luft men folk tar det for å være hikke , dette gjør jeg iallefall 4-5 ganger i timen. og det er utrolig iriterende. folk ler veldig mye av meg når jeg hikker fordi det er så høyt. dette er veldig flaut. jeg har hatt dette så lenge som jeg har hatt reflux sykdom tror jeg så jeg lurer på om det har noe med dette å gjøre. noen som vet hva dette kan være eventuelt va som kan hjelpe og om noen har det samme ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 jeg veit ikke hva dette er, men sliter med det samme selv. har ingen sykdommer eller noe, men flere ganger om dagen kommer et kort hikst, veldig høyt. syns selv også at dette er veldig flaut, og vil gjerne ha noen svar
Gjest Whithin Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Jeg har noe som ligner, har d ikke ofte, men d forekommer i situasjoner der hvor jeg er evt me folk jeg ikke kjenner eller rett og slett masse mennesker. Kan ha små utbrudd kanskje et par ganger om dagen og noen ganger kan d gå dager i mellom. På min arbeidsplass kaller di meg for Marsvinet for jeg har sånne "søte" men høye lyder. Jeg kaller d for "kronisk hikke" men har tenkt også tanken på at d evt kan være en svært mild Tourettes syndrom. Jeg blir ikke flau av d, men d kan i enkelte situasjoner bli irriterende.
Navn Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Hei! Jeg er ei jente på 24 år, og jeg har hatt det samme som deg siden jeg var kanskje 13 år. Det begynte med et par måneder med at jeg fikk hikke mange ganger hver eneste dag, så var det en periode med lite, og så har det gått i bølger siden da. Noen få dager har jeg fått det en gang i timen. De siste årene har det blitt bare med denne ene merkelige hikken og så er det over, dette kan skje flere ganger samme dag. Noen ganger merker jeg at det har sammenheng med at jeg har drukket eller spist noe, men ofte av ingen spesiell grunn. Jeg synes ikke dette er flaut heldigvis Folk jeg er sammen med kan le av det, men så ler jeg jo selv av det også, så det er ikke noe problem. Jeg har heller aldri hørt noen si de har den samme type hikke, og jeg har faktisk også kalt det for kronisk hikke! Jeg har ingen sykdommer som jeg ser sammenheng med, men for å finne ut hva som kan være felles nevner, er det jo en ide å fortelle litt om seg selv. Jeg er ganske tynn, men spiser helt normalt og prøver ikke gå ned i vekt, jeg har hatt astma siden barndommen, og tatt medisiner mot dette tidligere, kanskje det kan ha påvirket noen nerver? Ellers trener jeg et par ganger i uka, men har dårlig kondis og er egentlig ganske lat og elsker å sitte i ro.. =) Kan dere fortelle litt om dere selv?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Hei! Jeg er 19 år og lurer på akkurat det samme! Det er flaut å hikke så høyt og bare et hikk egentlig. Går i bølger her og. Telte en dag hvor mange ganger jeg hikka og da hikka jeg 26 ganger. Fant ut at jeg hikker mest når jeg er ute blandt folk. Kanskje det har noe med måten vi puster på? For jeg merker når jeg konsentrerer meg om å puste skikkelig så hikker jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Hei, drikk vann . Prøv magesyrenøytraliserende i par uker sammenhengende. I verste fall kan lege skrive ut ren kodein eller Haldol. Snakk med legen om dette. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 Så en dokumentar på om kronisk hikke på NRK 3 i går faktisk. "Mannen som ikke kunne slutte å hikke" Mannen i dette tilfellet hikket hele tiden, og hadde gjort det i over to år. Så blir vel ikke helt det samme. Men her er link til dokumentaren om det kan være av interesse: Mannen som ikke kunne slutte å hikke 1
Gjest jente19 Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 Hei :-) Jeg er ei jente på snart 19 år, og har akkurat det samme problemet og har selv kalt det for kronisk hikke veldig lenge. Jeg hikker mange ganger om dagen - og absolutt hver dag. Det har ikke gått én dag uten i snart fire år. Noen ganger kan det bare være ett høyt hikk, og andre ganger er det intensivt i flere minnutter. Jeg forstår deg som synes dette er flaut. Noen ganger høres det ikke ut som et hikk en gang min del.. Mer som en lyd fra gris eller et esel! Det kan være pinlig i visse situasjoner, men vennene mine er nå blitt ganske vant til det. De hører hvertfall når jeg er tilstede, hehe. Jeg har ingen sykdommer, astma eller allergi. Jeg går på idrettslinja, og trener dermed 8 ganger i uka. Jeg har vært hos legen, men han fant ikke ut noe. Han skrev ut noen tabletter som jeg tok i et par uker, men uten noen slags virkning. Det virker ikke som hikken kommer i noen slags fast situasjon, og det virker ikke som det er noen sammheng med måltider eller inntak av væske. Vanlige kjerringråd fungerer ikke akkurat i lengden... På en måte litt godt å høre at det er flere som sliter med dette, og at det ikke bare er jeg som er helt rar! :-) ..selv om det er utrooolig irriterende!
Gjest Fikira Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Så en dokumentar på om kronisk hikke på NRK 3 i går faktisk. "Mannen som ikke kunne slutte å hikke" Mannen i dette tilfellet hikket hele tiden, og hadde gjort det i over to år. Så blir vel ikke helt det samme. Men her er link til dokumentaren om det kan være av interesse: Mannen som ikke kunne slutte å hikke Huff, så den jeg også. Han hadde en hjernesvulst da, så vet ikke om det blir det samme.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2011 #11 Skrevet 29. juni 2011 Samme med meg,har vært litt rundt på nettet og sjekket det ut. Skjønner ut ifra det at det ikke er farlig. Men jeg har samme problem, veldig høyt. Når jeg konsentrerer meg, kommer det ikke. Men etter brus, mat eller bare vanlig drikke kommer det. Jeg hikker ca 5-6 ganger om dagen og det varierer fra hikke-sesjoner til enkelte hikk. Veldig plagsomt, og ganske vondt.
Gjest Mrs. Hickup Skrevet 24. juli 2011 #12 Skrevet 24. juli 2011 Hei! Så det er flere som sliter med dette altså jeg er ei jente på 18 med samme problem, jeg også kaller det kronisk hikke, men har ingen diagnose. Har hikka i over ett år nå. Det begynte rolig og blir værre og værre. Telte hikk iløpet av nesten en dag, kom til 98. Det blei ca. ett hikk hvert 8. minutt :S Men det er perioder hvor jeg hikker opptil flere ganger i minuttet og så kan det gå en time uten et hikk. Hikker ikke på natta heldigvis. Jeg og hikker mer på skola eller ute med venner enn når jeg sitter i ro foran datan etc. De er veldig rare og veldig forskjellige. Har hørt jeg høres ut som esel, frosk, sau (avogtil kommer det et bæ :S), ku og hund. Tar dette med en god posjon selvironi, for det er strengt talt veldig komisk å rope ut bæ midt på gata i Oslo eller når du står i kassa, men det var ikke veldig populært under matteeksamen f.eks. Legen visste ingenting, men er henvist til ekspert (nevrolog), spent på hvordan det går. En venn av meg fortalte noe litt skummelt. En venn av han hadde etter to års hikke. Til slutt fant en spesialist ut at han hadde en svulst som pressa på en nerve, og forårsaket hikkinga. Han fikk heldigvis fjernet svulsten og blei kvitt hikkinga
mariesj Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 Haha, godt jeg ikke er alene. Jente på 17 som har hikka hver dag i.. må vel være rundt 3 år nå? Noen ganger er det bare normal hikking som går bort etter en liten stund, andre ganger kraftig hikking som nesten gjør vondt og som ikke gir seg før lenge(!) og andre ganger bare ett, høyt hikk. Har heller aldri hatt noen sykdommer. Har bare slått meg til ro med at det ikke er så mye å få gjort med det, er jo ikke så plagsomt, untatt dem gangene med kraftig hikke..
nathalier Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Hei! svarer vell litt sent, men jeg har ikke vokst opp før nå:) Jeg er ei jente på 17 år som sliter med det samme. Kommer høylytte, korte hikk mange ganger om dagen. Dette har vell skjedd hver dag i noen år nå. Har merket at det kommer ofte når jeg spiser eller drikker, men andre ganger kan det komme helt ut av det blå! Som oftest gjør det ikke vondt, men noen ganger kommer det skikkelig lange hikk som gjør veldig vondt. Føler dette er skikkelig plagsomt, ihvertfall i et helt stille klasserom:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå