Gå til innhold

Føler du mannen eller kvinnen har hatt best av "likestillingen"?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Likestillingen har ført til at menn har tilegnet seg positive kvinnelige egenskaper, som å lage mat og ta vare på seg selv. Kvinnen, på den andre siden, har tilegnet seg negative mannlige egenskaper, som å ta lite vare på seg selv ved f.eks. drikke store mengder alkohol, eller å ha tilfeldig sex.

Det er ikke så sort hvitt, men jeg har et personlig inntrykk av at det er menn som har hatt størst positiv utvikling gjennom årene med likestilling. Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi menn blir mer og mer negative til likestilling.

Vi merker det nemlig på kroppen og til daglig at kvinner gang på gang kommer foran oss, forskjellene blir større og større, og det snart ikke langt igjen til at menn blir som kvinnene var for 40 år siden. Noen kommer nå til og si at "det er bare velfortjent, dere undertrykte oss så lenge atte", den som sier det tar feil.

Vi ser nå at noen ha begynt å bygge opp under en ny revolusjon, mannsrevolusjonen, mannen skal ta tilbake det han har tapt. Han skal opp på kvinnenes nivå igjen, den som tror det kommer noe godt ut av en slik revolusjon, tar feil.

Begynner vi nå og sloss for menns rettigheter vil ingenting noensinne bli riktig, det vi oppnådde i kvinnerevolusjonen for 40 år siden var ikke endrede lovverk, det var en endret mentalitet. Menn begynte og se at kvinnene faktisk var undertrykte, og både menn og kvinner ville ha forandring. Både menn og kvinner støttet opp under forandring, og ballen begynte å rulle.

Når står ballen på riktig plass, mentaliteten er at likestilling er en god ting, de fleste tror vi per i dag har likestilling. Men flere og flere åpner øynene sine, flere og flere prøver å rulle ballen i motsatt retning, stopp den. Stopp den før den begynner og rulle, for om den begynner og rulle stopper den ikke på riktig sted, om den begynner og rulle vil vi igjen få en endret mentalitet. Dette vil ikke ende opp i likestilling, dette vil sette kvinnen tilbake på kjøkkenet.

Fjern forskjellsbehandlingen i dag! Vi merker den kroppen, den klør.

Skrevet

ikke at jeg har fulgt så mye med på kjønnskampen, men just hvordan er mannen undertrykt?

jeg kan ikke fordra hele likestillingskrigen for den har tatt helt av.

men jeg kan si at jeg er helt for lik lønn for likt arbeid, og der er det fremdeles langt igjen desverre.

Skrevet

Hvilken av disse to utsagnene ser du i jobbannonsene:

1."Kvinner oppfordres til og søke"

2."Menn oppfordres til og søke"

Så kan du jo se på hvor raskt kvinner stiger i gradene i forhold til menn :P Om jeg hadde vert kvinne hadde jeg vel sittet i styret der jeg jobber i nå (ja, seriøst). Tror noe slikt som 80-90% av mine medarbeidere er menn, forandrer ikke det faktum at vi har 45% kvinner i styret. Flinke damer er det, men de er ikke flinkere en mennene og har faen i meg ikke jobba like hardt som meg heller. De har rett og slett mye mindre konkuranse enn oss.

liker ikke å uttale meg om hvor jeg jobber på nettforum, så bare for å prøve å komme med ett eksempel på hvordan ting fungerer per i dag mekker jeg opp ett fantasiselskap.

200 ansatte

160 menn

40 kvinner

20 lederstillinger

8 plasser for menn

8 plasser for kvinner

4 plasser som kan gå til begge kjønn

Si at vi da har:

40 kvinner som konkurerer om 9 stillinger

160 menn som kunkurerer om 11 stillinger

22.5% av kvinnene vil komme seg inn i ledelsen.

6.8% av mennene vil komme seg inn i ledelsen.

Mennene må jobbe mye hardere for å komme seg opp i gradene enn det kvinnene må, fordi vi konkurerer mot så mange flere.

Så kan du si at vi oppretter 20 nye stillinger som skal gå til folk som nettopp er ferdige med studiene sine.

20 menn og 20 kvinner søker,

Vel, vi har allerede 160 menn og bare 40 kvinner, så vi ansette 15 kvinner og 5 menn.

Men dette er bare oppdiktede tall, men det er ca sånn det er i arbeidslivet nå for tiden.

noen eldre innlegg

Gjest MikeWaters
Skrevet
Likestillingen har ført til at menn har tilegnet seg positive kvinnelige egenskaper, som å lage mat og ta vare på seg selv. Kvinnen, på den andre siden, har tilegnet seg negative mannlige egenskaper, som å ta lite vare på seg selv ved f.eks. drikke store mengder alkohol, eller å ha tilfeldig sex.

Det er ikke så sort hvitt, men jeg har et personlig inntrykk av at det er menn som har hatt størst positiv utvikling gjennom årene med likestilling. Hva mener du?

Er det mannlige egenskaper å drikke masse alkohol, ha tilfeldig sex og å ikke ta vare på seg selv?

Skrevet
Er det mannlige egenskaper å drikke masse alkohol, ha tilfeldig sex og å ikke ta vare på seg selv?

Ikke nå lengre ;p

Skrevet

Ja, og er nødvendigvis tilfeldig sex og alkoholkonsum så negativt, spør nå jeg meg?

Gjest MikeWaters
Skrevet
Ikke nå lengre ;p

Jammen glad jeg ikke levde før i tida, takk til rødstrømpene på 70 tallet som frigjorde oss stakkarslige menn fra dette hedonistiske tyranniet!

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Fjern forskjellsbehandlingen i dag! Vi merker den kroppen, den klør.

Jeg merker ikke personlig til slik forskjellsbehandling i arbeidslivet, snarere tvert i mot, hvis du er mann som vet å ta vare på deg selv, så knuser du dine kvinnelige kollegaer lett, hvis det skulle være et mål :)

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Ja, og er nødvendigvis tilfeldig sex og alkoholkonsum så negativt, spør nå jeg meg?

Hvordan får du tilfeldig sex og alkohol konsumering til å bli noe positivt? Jeg mener dette er utelukkende negativt - det skader kroppen: alkohol = fysisk nedbrytning, tilfeldig sex = mental nedbrytning (med noen unntak).

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
ikke at jeg har fulgt så mye med på kjønnskampen, men just hvordan er mannen undertrykt?

jeg kan ikke fordra hele likestillingskrigen for den har tatt helt av.

men jeg kan si at jeg er helt for lik lønn for likt arbeid, og der er det fremdeles langt igjen desverre.

Jeg tror den undertrykte mannen er den mannen som ikke har fulgt med likestillingen, og ikke tilegnet seg essensielle "overlevelses" kunnskaper, som å lage mat og ta vare på seg selv. Altså de mennene som forventer at det er damenes jobb å passe på dem. De når ikke så veldig langt i dagens samfunn :)

Gjest MikeWaters
Skrevet
Hvordan får du tilfeldig sex og alkohol konsumering til å bli noe positivt? Jeg mener dette er utelukkende negativt - det skader kroppen: alkohol = fysisk nedbrytning, tilfeldig sex = mental nedbrytning (med noen unntak).

Alkoholmisbruk skader kroppen, ikke inntak av alkohol i seg selv. Ihvertfall ikke noe mer enn f.eks sukker, som det sies at kvinner er mest glad i - uten sammenligning forøvrig.

Skrevet
Jeg merker ikke personlig til slik forskjellsbehandling i arbeidslivet, snarere tvert i mot, hvis du er mann som vet å ta vare på deg selv, så knuser du dine kvinnelige kollegaer lett, hvis det skulle være et mål :)

Nei, kansje ikke etter noen år men om du som ferdig utdannet student skal ut i arbeidslivet da er det mange som merker den. Det skal liksom være ett ideal å ha maksimalt 20% forskjell i kjønnsindelingen.

Men dette gjelder mest for de som går etter for eksempel mellomlederstillinger, når det kommer til de bedre stillingene er det best for the job som gjelder.

Skrevet

Ja, jeg ser at det ikke er så positivt i alle sammenhenger, men det er mange som praktiserer begge deler, så kan det da sies å være negativt? Hva er idealet? ;)

Er du avholds, da?

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Alkoholmisbruk skader kroppen, ikke inntak av alkohol i seg selv. Ihvertfall ikke noe mer enn f.eks sukker, som det sies at kvinner er mest glad i - uten sammenligning forøvrig.

Hvis du vet hva alkohol er, C2H5OH, så skal du ikke ha mange timer på labben før du innser at ingen levende celler ønsker nærkontakt med dette.

Gjest MikeWaters
Skrevet
Hvis du vet hva alkohol er, C2H5OH, så skal du ikke ha mange timer på labben før du innser at ingen levende celler ønsker nærkontakt med dette.

Du er sikkert hysterisk morsom på fest!

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Det er vel noen flere ting som har endret seg. At kvinner tar utdannelse og forsørger seg selv, likelønnsprinsippet, mulighet til prevensjon og abort mener jeg er adskillig viktigere forandringer for kvinner enn muligheten til å drikke seg full.

Mennene har langt mindre forsørgelsesbyrde nå enn før. De har mye større mulighet til å ha kontakt med egne barn, både i og utenfor forhold til barnas mor. Jeg vil tro at disse tingene er vel så viktig for menn som å kunne bruke hårspray.

Jeg mener det er kvinner som tjener mest på likestillingen, fordi de ikke lenger er avhengig av mannen økonomisk.

Skrevet
Hvilken av disse to utsagnene ser du i jobbannonsene:

1."Kvinner oppfordres til og søke"

2."Menn oppfordres til og søke"

Jeg har faktisk aldri sett nr 1 men jeg har sett nr 2 flere ganger

Skrevet

Jeg synes det er positvt jeg. Vi har overtatt noen av deres dårlig egenskaper, og dere har overtatt noen av våre gode egenskaper. Nå er det mer jevnt fordelt og det er bra. Eller trivdes du bedre når mannen hadde alle de dårligere egenskapene og kvinnen allle de gode?

Skrevet
Jeg har faktisk aldri sett nr 1 men jeg har sett nr 2 flere ganger

Det kommer helt an på hvilke jobber man søker på. Og hvordan fordelingen mellom ulike grupper er på den aktuelle arbeidsplassen

Jeg har søkt på stillinger der kvinner, minoriteter og funksjonshemmede oppfordres til å søke. Og det står klart i stillingsannonsen at dersom kandidater med lik kompetanse blir vurdert opp mot hverandre så prioriteres minoriteter, funksjonshemmede, kvinner og så menn i den nevnte rekkefølge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...